Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ Θ.Μ. Διδακτική όρος που καθιερώνεται από τον Κομένιο στα 1657 (Μεγάλη Διδακτική). Είναι ο επιστημονικός τομέας της Παιδαγωγικής που έχει.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2008 E - learning.
Advertisements

ΙΔΡΥΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑΣ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Ο ρόλος του εκπαιδευτικού σχεδίου και τα διεθνή standards παραγωγής περιεχομένου στις εφαρμογές.
Ηθική στην Έρευνα Η Ηθική αναφέρεται στα standards (νόρμες) που πρέπει να καθοδηγούν την γενικότερη συμπεριφορά του ερευνητή σε σχέση με τους συμμετέχοντες.
ΔΙΑΣΥΝΟΡΙΑΚΗ ΙΑΤΡΙΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ: ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.
Ψηφιακές Επικοινωνίες Video Δ. Καλογεράς. Περιεχόμενα του μαθήματος 1- Το περιβάλλον 2- Αντικείμενα του μαθήματος 3- Εργασίες 4- Βιβλιογραφία -Αναφορές.
ΚΡΙ – ΚΡΙ Α.Ε. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΓΑΛΑΚΤΟΣ
Ένας γεωργικός ελκυστήρας με 2 κινητήριους τροχούς εργάζεται σε καλλιεργημένο χωράφι με βαρύ έδαφος με ένα καλλιεργητή βαρέως τύπου πλάτους 2,6m που φέρει.
TCP/IP Protocol Suite 1 Διάλεξη 2 η Με την ολοκλήρωση της ενότητας θα μπορείτε να: Το μοντέλο OSI και η σουίτα TCP/IP κατανοήσετε την αρχιτεκτονική του.
Διαχείριση Έργων Πληροφορικής Έργα Πληροφορικής και Διαχείριση Έργων.
Μικροβιολογία Τροφίμων I Ενότητα 4: Καταμέτρηση ΟΜΧ και ΟΨΧ (Μεσόφιλα/Ψυχρότροφα Βακτήρια) με ενσωμάτωση ή/και επίστρωση. Δρ. Ιωάννης Γιαβάσης, Επίκουρος.
Α Θ Η Ν Α Ϊ Κ Ο Κ Ε Ν Τ Ρ Ο Ε Ρ Ε Υ Ν Ω Ν Μαθήματα Έρευνας Αγοράς στο ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑ 3 ο και 4 ο.
1 Τα πρότυπα της σειράς ISO 9000 και ISO  Τη χρησιμότητα και την εξέλιξη των προτύπων.  Τους στόχους του Διεθνούς Οργανισμού Τυποποίησης (ISO).
ΕΝΔΕΔΕΙΓΜΕΝΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ & ΠΡΟΙΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΩΣΤΗ ΕΞΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ.
KANTOR Management Consultants Το Ενεργειακό δίλημμα της χώρας – Αναπτυξιακό και Γεωπολιτικό Αθήνα, 30 Ιανουαρίου 2014 Μεταρρυθμίσεις με το Βλέμμα στο Μέλλον.
Ελένη Λοΐζου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΑΚΙΔΑ - Μάρτιος 2016 Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Το συνεχές της μαθησιακής πορείας.
Η ποιότητα στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις Γεώργιος Απλαδάς 3 ο μάθημα
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΣΕΡΡΩΝ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΨΗΦΙΑΚΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ.
Β2.Μ6 Άλλες Περιφερειακές Συσκευές και Κάρτες Επέκτασης Σαββίδου Στέλλα.
Ενδείξεις μετάγγισης αίματος και παραγώγων Γεώργιος Θεοδοσιάδης Αιματολόγος Συντονιστής Διευθυντής, Κέντρο Αιμοδοσίας, Ιπποκράτειο Νοσοκομείο, Αθήνα.
1 Προχωρημένη Χρηματοοικονομική Λογιστική Γιώργος Γιαννόπουλος.
Ανάπτυξη Εφαρμογής για τη Διερεύνηση Δυνατοτήτων Προσβασιμότητας στο Λειτουργικό Σύστημα Windows Mobile Πτυχιακή εργασία του Κωνσταντίνου Π. Τόλια Μυτιλήνη,
ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ 1.
1 Διοίκηση Επιχειρήσεων Ενότητα 6: Διοίκηση Ολικής Ποιότητας Πουλιόπουλος Λεωνίδας Τμήμα Διεθνούς Εμπορίου.
Βασικές έννοιες της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας
Επιλεγμένα Θέματα ΜΥΥ και Έρευνες
Ρουμπρικες αξιολογησης
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΡΓΟΥ Project Cost/ΗR Mgmt
Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑΣ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΟΡΔΕΛΙΟΥ-ΕΥΟΣΜΟΥ
Λύσεις αναλυτικού προβλήματος
ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Πρόγραμμα Ειδίκευσης στη Συμβουλευτική και τον Προσανατολισμό (ΠΕΣΥΠ) ΜΑΘΗΜΑ: ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΤΗ.
ΔΙΕΘΝΗ ΠΡΟΤΥΠΑ ΕΛΕΓΧΟΥ
Έγγραφη Τεκμηρίωση της Νοσηλευτικής Φροντίδας
ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ & ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Διδασκαλία με Ανάπτυξη Φακέλου Μαθητή (Portfolio)
Πληροφοριακός γραμματισμός
Οι Μικρές Τυποποιητικές Μονάδες στον Τοµέα των Εξαγωγών Ελαιόλαδου
Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ & ΟΙ ΛΟΓΙΚΕΣ ΤΗΣ
“ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΖΩΗΣ - ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ.”
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ Εισαγωγικό Πλαίσιο
Οργάνωση & Διοίκηση Αθλητισμού
Υδρογεωχημεία – Αναλυτική Γεωχημεία
YEREVAN COMMUNIQUÉ 18η Διημερίδα Διεθνών και Δημοσίων Σχέσεων
Διαχείριση Έργων Πληροφορικής
Η αστική ευθύνη κατά την ενάσκηση του νοσηλευτικού επαγγέλματος
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 5
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ Ταύτισε το μέλλον σου με την μεγαλύτερη βιομηχανία της ελληνικής οικονομίας.
Αρχιτεκτονική Συστημάτων
Νομοθεσία σχετική με ακτινοπροστασία
Ασφαλής Προγραμματισμός σε C
Τμήμα Λογιστικής και Χρηματ/μικής
Ενότητα 2η: Επίλυση προβλήματος & Αναλυτικά προγράμματα Σπουδών
Δ7: Διδασκαλία και μάθηση των Μαθηματικών με διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων Εργασία στην ενότητα 2 Καράβη Θωμαΐς Θέμα: (3) Μελετήστε το παρακάτω άρθρο.
Ι. Γιδαράκου (Ομότιμη Καθηγήτρια ΓΠΑ) Α. Κουτσούρης (Καθηγητής ΓΠΑ)
Συγχρονισμένο Οπτικό Δίκτυο (Synchronous Optical Network, SONET)
Αρχές Χρηματοοικονομικής Διοίκησης
“How Far Will International Economic Integration Go ?”
ΝΕΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙΟΥ: ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ –ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Ειδική Γραμματεία Ψηφιακού Σχεδιασμού
Σχεδιασμός e-learning – Παιδαγωγική διάσταση
Αλεξάνδρα Παπάζογλου Φωτεινή Αραβανή
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τμήμα αυτό του μαθήματος προτείνεται και εφαρμόζεται ένα τριεπίπεδο πλαίσιο ανάλυσης και κριτικής θεώρησης Αναλυτικών Προγραμμάτων.
Λογισμικό Mahara e-portfolio
Διεθνής Λογιστική και Χρηματοοικονομικό Μάνατζμεντ
Νοσηλευτική διεργασία Νοσηλευτική διάγνωση
Η ποιότητα στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις
Εργαστηριακή άσκηση 7: Ανοσοενζυμικοί προσδιορισμοί
ΦΑΡΜΑΓΑΛ A.E. Γαλακτοβιομηχανία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ Θ.Μ. Διδακτική όρος που καθιερώνεται από τον Κομένιο στα 1657 (Μεγάλη Διδακτική). Είναι ο επιστημονικός τομέας της Παιδαγωγικής που έχει τρία γνωρίσματα: α) δυναμική διδασκαλίας και μάθησης, β) τον μαθητή, ως υποκείμενο μάθησης και πώς ανταποκρίνεται σ’ αυτήν και γ) το περιβάλλον μάθησης. Υπάρχει η Γενική Διδακτική, η Ειδική Διδακτική και η Διδακτική μέσω των Αναλυτικών Προγραμμάτων. Η Διδακτική του Θ.Μ. εντάσσεται στην δεύτερη ως προς το είδος Διδακτική και περιλαμβάνει εξέταση των Αναλυτικών Προγραμμάτων και την ειδική μεθοδολογική προσέγγιση και διδασκαλία των θεμάτων του Θ.Μ.

Η επίγνωση των κινδύνων που προκύπτουν από τη θρησκευτική απομόνωση αλλά και από τις ποικίλες πολιτικές ή ιδεολογικές χρήσεις της θρησκείας οδηγεί στην ανάγκη, ώστε να αναδειχθούν οι θρησκευτικές αξίες σε πεδία διαλόγου, συνάντησης και ειρηνικής συνύπαρξης των ανθρώπων, ανεξάρτητα από τις θρησκευτικές και πολιτικές πεποιθήσεις ή και τις διαφορές τους. Με τον τρόπο αυτόν θεωρείται ότι οι θρησκείες συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των συγκρούσεων και στη συνοχή της σύγχρονης πολυπολιτισμικής κοινωνίας. Παρά τις όποιες υπάρχουσες δυσκολίες και διαφορές, ο θεραπευτικός και συμφιλιωτικός ρόλος των θρησκειών θεωρείται δεδομένος, καθώς οι περισσότερες από αυτές προβάλλουν προτάσεις για την υποστήριξη και ανάδειξη αυτού του ρόλου. Κατά συνέπεια, ένα ΜτΘ που εξετάζει θέματα όπως η δικαιοσύνη, η ειρήνη, η καταλλαγή, η κοινωνική συνοχή, η ανεξιθρησκία, η ευθύνη για τον κόσμο, η αναζήτηση προσωπικού νοήματος, συνάντησης και σχέσης με τον Θεό και τον άλλο, η δημιουργικότητα, η ηθική συμπεριφορά, η ευθύνη για τα κοινωνικά προβλήματα –δηλαδή κρίσιμα ζητήματα για την κοινή ζωή των ανθρώπων στην Ευρώπη τουλάχιστον– θεωρείται ότι προσφέρει σπουδαίες ευκαιρίες, ώστε να εξεταστούν ζητήματα αποκλεισμού και προκατάληψης απέναντι στη θρησκευτική διαφορετικότητα και ταυτόχρονα να προταθούν και να αξιοποιηθούν οι βασικές προϋποθέσεις και δυνατότητες για την ειρηνική συνύπαρξη των πολιτών σε συνθήκες ευημερίας και κοινωνικής δικαιοσύνης.

Σε καμία περίπτωση μέχρι τώρα ιστορικά δεν υπήρξε συμφιλίωση λαών μέσα από θρησκευτικούς διαλόγους. Αντίθετα μέχρι πρόσφατα είδαμε στα Βαλκάνια πολέμους για θρησκευτικούς λόγους. Τα θέματα που προτείνονται προς εξέταση ανήκουν σε μάθημα Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής ή Κοινωνιολογίας της Θρησκείας. Πρόκειται για ουτοπική προσέγγιση και σε ευχολόγιο άνευ αντικρίσματος και επίτευξης. Είναι το όραμα της μετανεωτερικής παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας, η οποία οραματίζεται ναι κοινωνία χωρίς θρησκευτικές διαφορές και διαφοροποιήσεις, αφού προηγηθεί η πολτοποίηση των δεδομένων της κοινωνίας.

Παρά τις διαφορές στη μορφή του ΜτΘ, το οποίο υιοθετεί και εφαρμόζει κάθε χώρα, αδιαπραγμάτευτοι παραμένουν οι δύο άξονες πάνω στους οποίους αυτό θα αναπτύσσεται: α) το πλαίσιο σταθερών ευρωπαϊκών αξιών, όπως η δημοκρατία, η κοινωνική συνοχή, η κοινωνική δικαιοσύνη και τα ανθρώπινα δικαιώματα, και β) τα σαφή εκπαιδευτικά κριτήρια και οι συνακόλουθοι εκπαιδευτικοί στόχοι, όπως η ευαισθησία, ο σεβασμός, η ανοχή, η ενσυναίσθηση, η κατανόηση, η κριτική στοχαστικότητα και η ευρύτητα των οριζόντων του.

Μέχρι τώρα υπήρχε η εσφαλμένη άποψη ότι όλη η Ευρώπη έχει θρησκειολογικό μάθημα και πρέπει η Ελλάδα να προσαρμοστεί στα δεδομένα της Ευρώπης. Τώρα που ξεκάθαρα έχει παρουσιαστεί ότι το Θ.Μ. είναι ομολογιακό στις περισσότερες από αυτές αλλάζει και η επιχειρηματολογία. Τα αποτελέσματα αυτά ανήκουν πάλι στην Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή και όχι σε Θ.Μ. Πρόκειται για γενικούς παιδαγωγικούς στόχους που μπορεί να έχει οποιοδήποτε μάθημα. Ανήκουν στην Γενική Διδακτική και όχι στην Ειδική Διδακτική του Θ.Μ.

Αν και δεν είναι εφικτές ενιαίες και ομοιόμορφες λύσεις, αφού κάθε χώρα επιλέγει ελεύθερα τον χαρακτήρα και τις κατευθύνσεις της θρησκευτικής εκπαίδευσης (ζήτημα, όμως, που σχετίζεται στενότατα με την ιδιαίτερη ιστορική και πολιτισμική της συνάφεια), αναγνωρίζεται από τη διεθνή επιστημονική συζήτηση και τα διεθνή νομικά δεδομένα πως ένα ΜτΘ, το οποίο περιορίζει τη γνώση των μαθητών αποκλειστικά και μόνο στη δική τους θρησκευτική παράδοση έχει πλέον φτάσει στα όριά του. Άλλο ένα αυθαίρετο συμπέρασμα, με διατύπωση τέτοια που να φαίνεται ότι διεθνώς τα πράγματα άλλαξαν προς το μέρος της θρησκειολογικής μορφής του μαθήματος.

Επιπλέον, οι μαθητές και οι μαθήτριες χρειάζονται μάθηση «μέσα από τη θρησκεία», η οποία θα τους επιτρέψει να συνομιλήσουν με τη ζωντανή πραγματικότητα που αυτή αντιπροσωπεύει σήμερα – και κατεξοχήν της δικής τους θρησκευτικής παράδοσης – και να κατανοήσουν κατά πόσο και με ποιο τρόπο η θρησκεία συνυφαίνεται με τα προβλήματα της καθημερινής ζωής και με τις κοινωνικοπολιτισμικές αντιφάσεις και συγκρούσεις. Αυτό γινόταν μέχρι σήμερα. Γιατί αυτό να γίνει μονομερώς και όχι σε όλους τους Έλληνες μαθητές;

Ο θρησκευτικός αυτός γραμματισμός βασίζεται στους κανόνες της παιδαγωγικής και επιστημονικής γνώσης και στοχεύει στην κριτική ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης των μαθητών με τις γνώσεις, τις αξίες και τις στάσεις ζωής που παρέχει για τις θρησκείες και από τις θρησκείες, εφαρμόζοντας μια διερευνητική, ερμηνευτική και διαλογική μαθησιακή προσέγγιση. Συνακόλουθα, όλες αυτές οι προϋποθέσεις-προσδοκίες από τη ΘΕ συνοψίζονται στο αίτημα υιοθέτησης κάποιων βασικών κοινών κριτηρίων (standards) για το ΜτΘ των ευρωπαϊκών χωρών. Πιο συγκεκριμένα, αναγνωρίζεται ότι το ΜτΘ: Μπορεί και πρέπει να διδάσκεται σύμφωνα με τους όρους και τα κριτήρια της γενικής εκπαίδευσης στα δημόσια σχολεία. Χρειάζεται να περιλαμβάνει θεωρήσεις διαχριστιανικής και διαθρησκειακής μάθησης, διαλόγου, συνεργασίας και συλλογικότητας. Η διδασκαλία του απαιτεί επαγγελματίες εκπαιδευτικούς, με ισχυρή θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση που έχουν πλήρως κατανοήσει τον ρόλο τους και έχουν αναπτύξει στοχαστικοκριτικές δεξιότητες. 

Δημοτικό – Ο κόσμος της θρησκείας Εδώ προσεγγίζεται η θρησκεία αυτή καθεαυτή· δηλαδή, πρόκειται για μια σταδιακή χαρτογράφηση και αναγνώριση των βασικών εξωτερικών χαρακτηριστικών της. Στη βαθμίδα αυτή παρέχονται αφηγηματικά στοιχεία γύρω από τα πρόσωπα, τα έθιμα, τα σύμβολα, τις παραδόσεις, την ιστορία, τα μνημεία, την κοινωνική και πολιτιστική ζωή των θρησκευτικών παραδόσεων. Η πορεία αυτή έχει ως αφετηρία την Ορθόδοξη θρησκευτική παράδοση, δηλαδή, την παράδοση του τόπου μας και κατόπιν προσανατολίζεται στον θρησκευτικό ορίζοντα των εγγύτερων μονοθεϊστικών θρησκειών και εν συνεχεία ορισμένων στοιχείων από τις ανατολικές θρησκείες. Ειδικότερα στην Γ΄ και Δ΄ τάξη το μάθημα οφείλει να αξιοποιεί τα ενδιαφέροντα, τις προσλαμβάνουσες έννοιες, παραστάσεις και εικόνες των παιδιών, να έχει παιγνιώδη και συμμετοχικό χαρακτήρα και να αφουγκράζεται τα ερωτήματα αυτής της κρίσιμης ηλικίας στην πρώτη και καθοριστική επαφή της με τη σχολική θρησκευτική αγωγή. Γι’ αυτό παρουσιάζονται κατ’ αρχάς τα εξωτερικά στοιχεία που προαναφέραμε (σύμβολα, έθιμα κλπ.). Το ίδιο ισχύει εν μέρει και στις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού. Η αξιοποίηση βασικών στοιχείων της προεφηβικής αυτής ηλικίας, όπως η κατανόηση του χρόνου, της ευθύνης, η σημασία των σχέσεων και των κανόνων, η αίσθηση του χώρου κ.ά., διευκολύνει την ανακάλυψη και προσέγγιση κειμένων, μνημείων, προσώπων, τόπων και γεγονότων. Εδώ, όμως, και πάντα στη λογική υιοθέτησης της σπειροειδούς διάταξης της ύλης, προστίθενται κατάλληλα προσαρμοσμένα για τη βαθμίδα αυτή και ορισμένα στοιχεία και περιεχόμενα από τις θεματικές ενότητες του Γυμνασίου ως ολοκλήρωση του Δημοτικού, αλλά και ως εισαγωγή σε πιο συγκροτημένες θεματικές περιοχές που θα ακολουθήσουν στην επόμενη βαθμίδα. Έτσι, δίνεται μια σπειροειδής παρουσίαση στοιχείων και θεμάτων ανάλογα με την ηλικιακή ανάπτυξη των μαθητών.

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΟΥ Θ.Μ. Ο μαθητής ως πρόσωπο. Η έννοια του προσώπου στην αρχαία Ελλάδα (προσωπείο στο αρχαίο θέατρο) Η έννοια του προσώπου στον Τριαδικό Θεό. Η έννοια του προσώπου στον άνθρωπο. Πρόσωπο#άτομο#μάζα

Ο κάθε μαθητής είναι ξεχωριστή προσωπικότητα με τις ιδιαίτερες ικανότητες και χαρίσματα που έχει, όπως και με τις ελλείψεις και αδυναμίες του. Η ιδιαίτερη φροντίδα και προσοχή στο κάθε μαθητή ξεχωριστά, ώστε ν’ αναδείξει τα χαρίσματά του. Καλλιέργεια ηθικών αξιών και θρησκευτικής πίστης με τρόπο, ώστε να αποκτήσει σταδιακά αυτόνομη σκέψη και κρίση. Σύνδεση του με τον Θεό, ως προσωπικό και υπερβατικό ον. Κοινωνικοποίηση και αποβολή ατομικισμού. Δυσκολίες υπάρχουν και στις δυο περιπτώσεις λόγω του υπάρχοντος εκπαιδευτικού συστήματος. Πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας και της γλωσσικής ικανότητάς του. Θρησκεία από μέσα και όχι από έξω.

Ο Παιδαγωγός Ο ρόλος του στο Θ.Μ. Οι απαιτούμενες γνώσεις και κατάρτισή του. Η συμφωνία συμπεριφοράς και περιεχομένου διδασκαλίας Η συνεργασία του με τους κοινωνικούς θεσμούς (οικογένεια, Εκκλησία, τοπική Αυτοδιοίκηση). Η ανάδειξη προτύπων για τον μαθητή. Η δημιουργία ομάδων εργασίας εντός και εκτός σχολείου για ποικίλες δραστηριότητες.