Σχεδιασμός 1ου ΠΑΩΔ Ποιες Στρατηγικές? Ποιες Αρχές Αντίδρασης? Ποιες Φάσεις?
«το διδάσκω σημαίνει λέγω-πληροφορώ και το μαθαίνω σημαίνει ΜΟΝΤΕΛΟ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ο/η εκπαιδευτικός κάτοχος & φορέας της γνώσης «το διδάσκω σημαίνει λέγω-πληροφορώ και το μαθαίνω σημαίνει ακροώμαι-επαναλαμβάνω»
ΣΥΝΤΑΞΗ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ Ανάπτυξη προβληματισμού & εξοικείωσης γίνεται σύνδεση του μαθήματος με τις προηγούμενες γνώσεις σύντομη ενημέρωση των μαθ. για τα θέματα του νέου περιεχομένου Παρουσίαση της νέας γνώσης χρήση διδακτικών υλικών για την ανάπτυξη της επιστημονικής άποψης Εφαρμογή της νέας γνώσης ανακεφαλαίωση των βασικότερων σημείων του περιεχομένου
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ Στρατηγική 1: O εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές να ανακαλέσουν γνώσεις κι εμπειρίες Περιλαμβάνει δραστηριότητες οι οποίες κινητοποιούν κυρίως γνωστικές δεξιότητες συλλογής δεδομένων, όπως ανάκληση, παρατήρηση, αναγνώριση: «Πώς λέγεται η ενέργεια που μας δίνει ο ήλιος;», «Τι παρατηρείτε στα πανιά του ιστιοπλοϊκού;», «Ποιες πηγές ενέργειας αναγνωρίζετε στην εικόνα που βλέπετε;». Οι μαθητές καλούνται να αναφέρουν παραδείγματα, έννοιες, επιστημονικούς όρους, κανόνες: «Πείτε μου ένα παράδειγμα μετατροπής ενέργειας από ηλεκτρική σε φωτεινή», «Πώς ονομάζεται η ενέργεια που έχει ένα τεντωμένο ελατήριο;», «Ποιος θα διατυπώσει την αρχή διατήρησης της ενέργειας;». Δραστηριότητες στις οποίες οι μαθητές κάνουν απλούς υπολογισμούς: «Στο 1m το σώμα έχει δυναμική ενέργεια 20joule, στα 2m πόση θα είναι η δυναμική του ενέργεια;». Ακόμη ανήκουν ερωτήσεις του εκπαιδευτικού στις οποίες η απάντηση διατυπώνεται ουσιαστικά μέσα την ίδια την ερώτηση: «Δηλαδή, δεν θα έχουμε την απαραίτητη δύναμη για να ζήσουμε, σωστά;».
ΑΡΧΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ Ο/Η ε. επιβραβεύει άμεσα/έμμεσα τις σωστές απαντήσεις Ο/Η ε. διορθώνει άμεσα τις λανθασμένες απαντήσεις Ο/Η ε. παραβλέπει τις απαντήσεις των μ. Ο/Η ε. δίνει εξηγήσεις όταν οι μ. έχουν απορίες ή δεν απαντούν στις ερωτήσεις του/της
Επιθυμητά Μαθησιακά Αποτελέσματα Εκμάθηση: όρων, τύπων, κανόνων, απλών εννοιών & σχέσεων
Γνωστικά Περιεχόμενα των ΦΕ «Έμβια»: τους ζωντανούς οργανισμούς γύρω μας……. Θεωρία των λιθοσφαιρικών πλακών Μορφές ενέργειας: Τα διάφορα «πρόσωπα» της εν. τα ονομάζουμε μορφές ενέργειας….. Ήχος: μια επαναλαμβανόμενη κίνηση…. Αρχή της ζωής: ανδρικά όργανα αναπαραγωγής είναι οι όρχεις, η εκφορητική οδός, το πέος. Σιδηρομαγνητικά υλικά είναι τα υλικά στα οποία οι μαγνήτες ασκούν δύναμη Δύναμη: είναι η αιτία παραμόρφωσης ……
«Γνωριμία με την Ενέργεια» (Ε΄ Δημοτικού, Ερευνώ το Φυσικό Κόσμο ) ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΕΠΕΙΣΟΔΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ Πηγές ενέργειας Μορφές ενέργειας Μετατροπές ενέργειας Διατήρηση ενέργειας
Ποιες Αρχές Αντίδρασης? Ποιες Αρχές Αντίδρασης?
Ποιες Στρατηγικές? Δραστηριότητες & Ερωτήσεις του Δασκάλου των Μαθητών/τριών
Ποια Σύνταξη των Φάσεων? Ποιοι στόχοι? Σχετίζεται με τη διαπραγμάτευση του περιεχομένου που διδάσκεται? Σχετίζεται με τη διαπραγμάτευση των απόψεων των μαθητών/τριών ? Σχετίζεται με την εκμάθηση των διαδικασιών ?
Σύγκριση ΠΑΩΔ Ποιες ομοιότητες και διαφορές αναγνωρίζουμε ανάμεσα στο δικό μας ΠΑΩΔ σχεδιασμού με το ΠΑΩΔ της διδασκαλίας?
Δραστηριότητες Δασκάλου Με ερωτοαπαντήσεις προσπαθεί να Παρουσιάζει ακίνητες εικόνες, τρισδιάστατα αντικείμενα Ζητά να αναφέρουν παραδείγματα πληροφορίες, σχετικές με το περιεχόμενο Αναλύει-εξηγεί φυσικά φαινόμενα Υπενθυμίζει Σχολιάζει Με ερωτοαπαντήσεις προσπαθεί να μεταδώσει τη γνώση
Δραστηριότητες Μαθητών/τριών Περιγράφουν εικόνες, αντικείμενα Αναφέρουν παραδείγματα από το περιβάλλον τους, δηλώνουν τι γνωρίζουν Παρατηρούν – περιγράφουν - ανακαλούν φυσικά φαινόμενα - γνώσεις Ο ε. καλεί τους/τις μ. να ανακαλέσουν γνώσεις κι εμπειρίες
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 21 27 13 15 8 17 25 22 26 5 23 6 Άνθρωπος που τρέχει Μπαταρία Κουρδιστό ρολόι που χτυπάει 13 15 Κότα που κάθεται 8 Άνεμος που φυσά 17 25 Ηλεκτρική θερμάστρα 22 26 Ποτήρι νερό 5 Αναμμένος φακός 23 Σπίρτο 6 Τρυπάνι
Γιατί οι μαθητές δεν άλλαξαν τις απαντήσεις τους; ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ Γιατί οι μαθητές δεν άλλαξαν τις απαντήσεις τους;
SLIDES-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Αυτοκίνητο – Τρένο - Μοτοσικλέτα Άνθρωποι που τρέχουν - Πιγκουίνοι Ψησταριά Ηλιακοί συλλέκτες Ανεμόμυλος - Ιστιοφόρο Γκαζάκι-Νερό-Δοχείο-Φουρφούρι Νερόμυλος Πιστόλι Λάστιχο Χάρακας
ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΩΡΙΑΙΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΕΠΕΙΣΟΔΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ 1. Ενέργεια 2. Πηγές 3. Ανανεώσιμες 4. Μορφές Α. ανάπτυξη προβληματισμού & Εξοικείωσης Β. Παρουσίαση Γ. Αξιολόγηση -Ο ε. καλεί τους/τις μ. να ανακαλέσουν γνώσεις κι εμπειρίες -Να αντιληφτούν την επιστημονική άποψη ΑΑ1 ΑΑ2 ΑΑ4 ΑΑ5