«Ένταξη Τσιγγανοπαίδων στο Σχολείο»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 η Παρουσίαση 1. Ομάδα Μ Συμεωνίδης Πολυχρόνης Βουλγαράκης Δημήτρης Σουλίδης Άγγελος Σταθακόπουλος - Ξηνταβελώνης Νικόλαος Ζαφείρης Δημήτριος Ζαμίχος.
Advertisements

 Σύνδεση σημείου με σημείο.  Σημείου με πολλαπλά σημεία. ΜΑΡΙΝΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ Ε. Είδος Σύνδεσης.
Γιάννης Σταματίου Ακολουθίες και Σειρές
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ 2Ο
Ερωτήσεις Multiple choice Καθηγητής Φυσικής Αγωγής
...ελπίζουμε να το απολαύσετε..! ΣΤΑΜΑΤΑΜΕ ΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ ΤΩΡΑ! Κατερίνα Τσαντάνη Μαύρης Χρήστος Ειρήνη Μουστάκα Εσείς δεν κλικάρετε για την αλλαγή των slides...
ΦΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ Βασίλης Γιωργαλλάς Καθηγητής Φυσικής Αγωγής Βασίλης Γιωργαλλάς Καθηγητής Φυσικής Αγωγής Ερωτήσεις Multiple choice.
Βασίλης Γιωργαλλάς Καθηγητής Φυσικής Αγωγής Βασίλης Γιωργαλλάς Καθηγητής Φυσικής Αγωγής Ερωτήσεις Multiple choice.
Advanced Data Indexing (Προηγμένη ευρετηρίαση δεδομένων) Κατακερματισμός – Hashing (1 ο Μέρος)
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΤΡΙΦΑΣΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ.
第八次课 教学要求: 1 、掌握色差的定义。 2 、了解莱特( Wright )表示颜色相同感觉的线 段图和麦克亚当( D · L · Machdan )椭圆图。 3 、理解国际照明委员会推荐的表色系统 CIE1931-XYZ 是不均匀的。 4 、理解建立颜色空间的必要性。 5 、了解均匀颜色空间随行业、国家、民族的不.
Γιάννης Ρες-Επιστημονικός Συνεργάτης ΙΕΠ1 Θεωρίες μάθησης και τεχνολογίες της πληροφορικής Βασικές θεωρίες μάθησης πως οι θεωρίες αυτές επιδρούν στο σχεδιασμό.
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 7 η (2015 – 16) Ερευνητική Μεθοδολογία Ι Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
1 Κεφάλαιο 8 Αξιολόγηση & Επιλογή Στρατηγικής Θα ολοκληρώσουμε την αναφορά μας στο δεύτερο στάδιο της διαδικασίας της «Στρατηγικής Διοίκησης», στην «Επιλογή.
Ευρωπαϊκή Δημόσια Πολιτική Σπύρος Μπλαβούκος Δημήτρης Μπουραντώνης
ΘΑΛΗΣ- ΕΜΠ (MIS ) : ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΒΑΘΡΩΝ ΓΕΦΥΡΩΝ ΣΕ ΡΕΥΣΤΟΠΟΙΗΣΙΜΟ ΕΔΑΦΟΣ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΦΥΣΙΚΗΣ ΣΕΙΣΜΙΚΗΣ ΜΟΝΩΣΗΣ Γ. Μπουκοβάλας Ερ. Υπεύθυνος.
Σχεδιασμός των Μεταφορών Ενότητα #7 annex: Καταμερισμός στα μεταφορικά μέσα - Assignment in transport means. Δρ. Ναθαναήλ Ευτυχία Πολυτεχνική Σχολή Τμήμα.
ΑΡΧΑΪΚΟ ΕΠΟΣ: ΟΜΗΡΟΣ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΜΗΡΙΚΗΣ ΔΙΑΛΕΚΤΟΥ Α. Τσοπανάκης, Εισαγωγή στον Όμηρο, Θεσ/νίκη 2004, σ
6 Διαμορφώσεις των πολυμερών 6.1. Διαμορφώσεις, περιστροφή δεσμού και μέγεθος πολυμερούς Έστω ένα μόριο πολυαιθυλενίου με Μ = g/mol. - μοριακό.
Δικτυακά Μοντέλα Διεργασιών II. Μοντελοποίηση με ΡΝ Μπορούμε να αναπαραστήσουμε διάφορες σχέσεις μεταξύ μεταβάσεων (άρα διάφορες σχέσεις μεταξύ εργασιών):
ΔΙΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΜΕΣΑ ΣΕ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΠΕΔΙΟ. ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΔΙΠΟΛΟ ΣΕ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΠΕΔΙΟ +qi+qi –q i Ηλεκτρική Διπολική Ροπή: +q+q –q θ Ροπή Ζεύγους Δύναμης:
Πολλαπλές μορφές νοημοσύνης H. Gardner, Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century. New York: Basic, 2000.
C o p y ri g ht © ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙ ΚΟ Σ R OSILI Έρευνα αγοράς και διαχείριση Ηλεκτρονικό Επιχειρείν: Καινοτόμα Μοντέλα σε ψηφιακό Περιβάλλον Μ. Βλαχοπούλου,
Εκπαιδευτικό Λογισμικό & Θεωρίες Μάθησης
ΗΛΕΚΤΡΟΚΑΡΔΙΟΓΡΑΦΗΜΑ
ΕΡΩΤΗΣΗ 1 Κατά τη διάρκεια της περιόδου οι ετήσιοι αριθμοί θανάτων από καρκίνο στις Ηνωμένες Πολιτείες από ανήλθαν στις , δηλαδή μια.
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΝΟΥ ΓΕΝΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΡΙΑ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΟΕΔ
Δίκαιη Κατανομή.
Δρ. Πέτρος Τομάρας Καθηγητής Μάρκετινγκ ΤΕΙ Αθήνας
Διδακτική Εργαστηριακών Μαθημάτων
Προσχολική Παιδαγωγική
Μάνεση Ζωή Επίβλεψη: Κορδούτης Παναγιώτης Πάντειο Πανεπιστήμιο
ΥΛΙΚΑ ΤΗΣ ΓΗΣ ΙI : Κρυσταλλοχημεία και Συστηματική των Ορυκτών
Εισαγωγή στην Ανάλυση Γλωσσικών Δεδομένων
Συστήματα Τηλεκπαίδευσης
LEARNING HOW TO LEARN WITH MICROWORLDS Feedback evaluation and help seeking (Yiannoutsou N. & Mavrikis M.) Παρουσίαση: Βάλια Γρηγορίου.
ΜΠΣ Τραπεζική και Χρηματοοικονομική
Εισαγωγή στη Λήψη των Αποφάσεων
Γρηγόρης Ρέρας Product Manager Kodak
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Μηχανικές Ιδιότητες των Υλικών
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Διδακτική Εργαστηριακών Μαθημάτων
ΒΧΔ Πολλαπλών κλιμάκων
Νικήτας Σγούρος Μεταγλωττιστές Νικήτας Σγούρος
Νικήτας Σγούρος Μεταγλωττιστές Νικήτας Σγούρος
«ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΑΙΔΑΛΟΣ» ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΝΕΟΤΗΤΑΣ
ΣΠΑΣΜΟΛΥΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΚΥΗΣΗ
Διδάσκων: Κων/νος Κώτης
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης
Οικονομική του Περιβάλλοντος
TEACHING MIXED LEVELS Διδασκαλία σε τάξεις μεικτής ικανότητας
Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής
Philip McCann Αστική και περιφερειακή οικονομική 2η έκδοση
Εαρινό εξάμηνο 2018 Αγλαΐα-Λία Σταμπολτζή
بسم الله الرحمن الرحيم.
5.5 – Multiple-Angle and Product-to-Sum Identities
ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα Φυσικοθεραπείας
محاضر بجامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا
وړاندې کوونکى : انجنيرسميع الله ”پتيال ”
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 Τι είναι το πολιτικό μάρκετινγκ?
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟΥ
Λειτουργική Ανάλυση Κυκλικών Κόμβων
Χρήμα, επιτόκια και συναλλαγματικές ισοτιμίες
4. Estoy bien, gracias. ¿Y tú? 3. ¿Cómo estás? 3. ¿C____ e____?
elementary classical greek 1 (grk 101)
2o ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
«ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ»
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Ένταξη Τσιγγανοπαίδων στο Σχολείο» Μάθημα 8

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ και ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΤΣΙΓΓΑΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Πρώτη (1998) και δεύτερη (1999) φάση της έρευνας http://repository.edulll.gr/edulll/handle/10795/282

Σκοπός και στόχοι της έρευνας Η συγκεκριμένη έρευνα ασχολείται με το συντελεστή —Τσιγγάνοι γονείς“ και προσπαθεί να αναζητήσει στοιχεία που συνθέτουν τον τρόπο ζωής και συμπεριφοράς των νέων Τσιγγάνων, με στόχο τα στοιχεία αυτά να χρησιμοποιηθούν στη διαμόρφωση πολιτικής ή την προσαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής στον τομέα της εκπαίδευσης των τσιγγανοπαίδων.

Ειδικότερα, η μελέτη της υπάρχουσας κοινωνικοπολιτισμικής κατάστασης των Τσιγγάνων θα αποτελέσει τη βάση για: τη συγκρότηση και διαμόρφωση πολιτικής για την εκπαίδευση των τσιγγανοπαίδων, την κατάρτιση προγραμμάτων σπουδών προσαρμοσμένων στα δεδομένα του τρόπου ζωής των Τσιγγάνων, την παραγωγή ειδικού διδακτικού υλικού προσαρμοσμένου στις αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.

Επιμέρους στόχοι: η καταγραφή βασικών δημογραφικών και εθνολογικών στοιχείων, η καταγραφή της οικογενειακής δομής των Τσιγγάνων και η διερεύνηση των δεσμών της οικογένειας, η διερεύνηση της κοινωνικής κατάστασης και οργάνωσης των Tσιγγάνων, η καταγραφή των τρόπων εγκατάστασης και η διερεύνηση των παραγόντων μετακίνησης, η αναζήτηση στοιχείων για το επίπεδο εκπαίδευσης των Τσιγγάνων και η ερμηνεία της σημερινής κατάστασης,

Επιμέρους στόχοι: η διερεύνηση του ρόλου της εκπαίδευσης στις διαφοροποιήσεις των τσιγγάνικων ομάδων, η διερεύνηση των στοιχείων που σκιαγραφούν την οικονομική κατάσταση των Τσιγγάνων, η διερεύνηση της στάσης των Τσιγγάνων απέναντι στο κοινωνικό περιβάλλον, η διερεύνηση των κοινωνικών και πολιτισμικών στοιχείων των Τσιγγάνων, η διερεύνηση του κοινωνικού ρόλου της τσιγγάνικης γλώσσας, η διερεύνηση των βασικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι Τσιγγάνοι, η διερεύνηση των διαφοροποιήσεων που συναντώνται στις τσιγγάνικες ομάδες σε σχέση με τη γεωγραφική κατανομή τους και τον τρόπο εγκατάστασης.

Υποκείμενο η οικογένεια Το δείγμα ήταν τυχαίο σύμφωνα με τις προδιαγραφές και τους κανόνες που ορίζουν την τυχαία δειγματοληψία. Για την επιλογή του χρησιμοποιήθηκε η χαρτογράφηση του τσιγγάνικου πληθυσμού που έγινε από τη Γενική Γραμματεία Λαϊκής Επιμόρφωσης το 1996, καθώς δεν υπάρχει κανένα άλλο επίσημο στοιχείο σε αυτόν τον τομέα. 350 οικογένειες Υποκείμενο η οικογένεια Με βάση τα παραπάνω στοιχεία υπολογίστηκε ο αριθlός των τσιγγάνικων οικογενειών που διαlένουν στις επιλεγlένες από την έρευνα περιοχές. Από το σύνολο των 7.000 περίπου οικογενειών Τσιγγάνων που κατοικούν στην Ελλάδα, στις επιλεγlένες για το δείγlα περιοχές κατοικούν 4.743 σύlφωνα lε τα στοιχεία χαρτογράφησης, δηλαδή το 68 % περίπου όλων των Τσιγγάνων που διαlένουν στη χώρα. Για την έρευνα έχει επιλεγεί δείγlα 350 οικογενειών Για την ανάγκη της έρευνας χρησιlοποιήθηκε ως υποκείlενο η οικογένεια και κατά συνέπεια, το ερωτώlενο για τη συlπλήρωση του ερωτηlατολογίου άτοlο ήταν ο αρχηγός της οικογένειας, είτε άνδρας είτε γυναίκα. Οι λόγοι για τους οποίους επιλέχθηκε η οικογένεια ως lονάδα παρατήρησης και ανάλυσης είναι οι εξής: Ανταποκρίνεται στους στόχους και τις υποθέσεις που θέτει η έρευνα. Ο ρόλος της είναι σηlαντικός στον τρόπο οργάνωσης των Τσιγγάνων. Η οργάνωση της οικογένειας είναι πατριαρχική. Τα άτοlα-lέλη της οικογένειας δρουν και συlπεριφέρονται στο πλαίσιο λειτουργίας της οικογένειας. Με την αναζήτηση στοιχείων από τον αρχηγό της οικογένειας για τη δοlή της οικογένειας των αδελφών του αυξάνεται έllεσα το δείγlα και η συλλογή στοιχείων για τη διερεύνηση των δεσlών της οικογένειας. Η αναζήτηση στοιχείων που σκιαγραφούν την οικονοlική κατάσταση και συlπεριφορά των Τσιγγάνων.

Ερωτηματολόγιο με ειδικούς ερευνητές. Στη δόμηση και κατάρτιση του ερωτηματολογίου έχουν ληφθεί υπόψη οι ιδιαιτερότητες και οι διαφοροποιήσεις των τσιγγάνικων ομάδων στις περιοχές της έρευνας (τρόπος εγκατάστασης, εκπαιδευτικό επίπεδο, θρήσκευμα, επάγγελμα κτλ.), προκειμένου το τελικό ερωτηματολόγιο να είναι εύχρηστο, σαφές, ευκολονόητο, να μην κουράζει και να ενδιαφέρει τους ερωτώμενους. Στη φάση αυτή υπήρξε συνεργασία με τους Τσιγγάνους -κάποιοι αξιοποιήθηκαν αργότερα και ως συνεντευκτές Με αυτόν τον τρόπο αξιοποιήθηκαν τα πλεονεκτήlατα των δύο lεθόδων (ερωτηlατολογίων και συνεντεύξεων) και ξεπεράστηκαν τα lειονεκτήlατά τους, τα οποία εlφανίζονται πιο έντονα λόγω των ιδιαιτεροτήτων που παρουσιάζει ο τσιγγάνικος πληθυσlός (αναλφαβητισlός, δυσπιστία σε συνεντεύξεις, κούραση από ερευνητές Γκατζέ3 που κυριολεκτικά τους κατακλύζουν τα τελευταία χρόνια κ.ά.). Μη Τσιγγάνοι επιστήlονες lε θεωρητική γνώση και εlπειρία του τσιγγάνικου χώρου. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι δύο συνεντεύκτριες που συlπλήρωσαν το lεγαλύτερο όγκο των ερωτηlατολογίων κάνουν το διδακτορικό τους lε θέlα τους Τσιγγάνους. ¢ Τσιγγάνοι οι οποίοι έχουν συllετάσχει σε προγράllατα επιlόρφωσης και είχαν αντίστοιχες εlπειρίες. Το ερωτηlατολόγιο αποτελείται από κλειστές και ανοικτές ερωτήσεις. Οι πρώτες δίνουν και τη δυνατότητα πολλαπλής επιλογής απαντήσεων (multiple choice), προκειlένου να καταγραφούν lε ευκρίνεια τα ζητούlενα στοιχεία και να αποτυπωθεί το εύρος των δυνατών απαντήσεων, ενώ υπάρχουν και ερωτήσεις που καταγράφουν σε κλίlακα (scales) τις προτεραιότητες, αλλά και το βαθlό έντασης των διαθέσεων, στάσεων και απόψεων των Τσιγγάνων. Οι ανοικτές ερωτήσεις, από την άλλη, παρά τα προβλήlατα που παρουσιάζουν στην έκφραση και στην κωδικοποίησή τους, χρησιlοποιήθηκαν σε τοlείς όπου lας ενδιέφερε η καταγραφή και αιτιολόγηση συlπεριφορών (οι οποίες συχνά δεν είναι συνειδητοποιηlένες ή καθορίζονται από τις κοινωνικοοικονοlικές

Στην κατάρτιση του ερωτηματολογίου χρησιμοποιήθηκαν και λέξεις-κλειδιά στη τσιγγάνικη γλώσσα, τη ρομανί, όπως Ρομνί, Γκατζέ κ.ά. 62 ερωτήσεις

Θεματικές την οικογενειακή κατάσταση, » τον τρόπο διαμονής, » τα δημογραφικά στοιχεία, » τον τόπο προέλευσης και τους παράγοντες μετακίνησης, » τη δομή της οικογένειας και τα στοιχεία των μελών της, » το επίπεδο εκπαίδευσης των Τσιγγάνων, » την απασχόληση και τα χαρακτηριστικά της, » την οικονομική συμπεριφορά των Τσιγγάνων, » τις κοινωνικές τους σχέσεις, » τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Σχόλια για τα αποτελέσματα: ∆εν πρέπει να αγνοείται το γεγονός ότι κάθε ερευνητική προσέγγιση στηρίζεται στην οπτική του lη τσιγγάνου ερευνητή, οπτική που σηlαίνει άλλες προσλαlβάνουσες παραστάσεις, άλλη φιλοσοφία και άλλα κριτήρια στη διαlόρφωση συlπερασlάτων. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετά πράγlατα τόσο έκδηλα που δεν επιδέχονται υποκειlενικές ερlηνείες. Η δυσανασχέτηση και η δυσπιστία των Τσιγγάνων απέναντι σε κάθε προσέγγιση που δεν τους αποφέρει άlεσο όφελος, όπως συlβαίνει lε τις έρευνες, ήταν συχνά η πρώτη τους αντίδραση. Απαιτήθηκε, λοιπόν, αρκετή προετοιlασία και η συllετοχή ατόlων της εlπιστοσύνης τους, που λειτούργησαν ως σύνδεσlοι για να εξασφαλιστεί η επικοινωνία, η συllετοχή στην έρευνα, καθώς και η πληρότητα και η ειλικρίνεια στις απαντήσεις.

Αποτελέσματα Οι συνθήκες διαμονής είναι άμεσα συναρτημένες με το είδος εγκατάστασης. Ο βιοτικός χώρος της οικογένειας σε συνδυασμό με τον αριθμό των μελών είναι ασφυκτικά περιορισμένος. Τους Τσιγγάνους της Ελλάδας χαρακτηρίζει μεγάλη διασπορά και εσωτερικές μετακινήσεις, ενώ δεν παρατηρούνται μεγάλες μετακινήσεις προς το εξωτερικό. Οι lόνιlα εγκαταστηlένοι σε σπίτια Τσιγγάνοι, όπως είναι φυσικό, βρίσκονται στην καλύτερη θέση, ενώ οι συνθήκες διαlονής στους καταυλισlούς και στα lέρη όπου διαlένουν οι διερχόlενοι και οι ηlιεγκαταστηlένοι είναι τέτοιες που δεν επιτρέπουν την αναγκαία ατοlική και συλλογική υγιεινή, ενώ συχνά προσβάλλουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. 3. Η επιθυlία για lόνιlη εγκατάσταση είναι πλέον σαφής. Οι Τσιγγάνοι σήlερα lετακινούνται για συγκεκριlένους λόγους και όχι λόγω επιλογής της νοlαδικής ζωής, όπως παλαιότερα. Οι κακές συνθήκες διαβίωσης στους καταυλισlούς δηlιουργούν σειρά προβληlάτων αλληλένδετων lεταξύ τους και κυρίως γίνονται η βασική αιτία για ασθένειες που έχουν σχεδόν εκλείψει από τον υπόλοιπο πληθυσlό. Τα έργα υποδοlής (αποχέτευση, ηλεκτροδότηση, ύδρευση) είναι ανύπαρκτα στους καταυλισlούς. ΄Ετσι, η ύπαρξη απλής τουαλέτας είναι πολυτέλεια, ενώ φυσικά δεν γίνεται λόγος για λουτρό.

Αποτελέσματα Εκτεταμένες οικογένειες συναντώνται περισσότερο στους Τσιγγάνους των καταυλισμών, ενώ στις περιοχές όπου οι Τσιγγάνοι είναι περισσότερο ενταγμένοι στην κυρίαρχη κοινωνία η μορφή της οικογένειας εναρμονίζεται με το μοντέλο της οικογένειας της τοπικής κοινωνίας. Η ενδογαμία αποτελεί κανόνα για τους Τσιγγάνους. Είναι δίγλωσσοι Η ενδογαlία αποτελεί κανόνα για τους Τσιγγάνους. Αποτελεί έναν από τους σηlαντικούς lηχανισlούς διατήρησης των πολιτισlικών τους στοιχείων, ενώ ταυτόχρονα συlβάλλει ίσως και στη γκετοποίησή τους. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι Τσιγγάνοι είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι, ενώ υπάρχει ένα lικρό ποσοστό Μουσουλlάνων Τσιγγάνων.

Αποτελέσματα Η άγνοια εκ μέρους των Τσιγγάνων γραφής και ανάγνωσης των ελληνικών, δημιουργεί διαφορετικές συνθήκες πρόσβασης. Η φοίτηση των τσιγγανοπαίδων στο εκπαιδευτικό σύστημα χαρακτηρίζεται άτακτη. Η εκπαιδευτική προσέγγιση των Τσιγγάνων οφείλει να λάβει υπόψη όλους τους κοινωνικο- οικονομικούς παράγοντες που την επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα. Οι Τσιγγάνοι στερούνται πολλά από τα δικαιώlατά τους λόγω άγνοιας αυτών, ενώ άγνοια εlφανίζεται και ως προς τις υποχρεώσεις τους, η οποία συχνά τους οδηγεί, χωρίς να το γνωρίζουν, σε παραβάσεις. 2. Οι αιτίες για αυτή την εξέλιξη, όπως δηλώνεται από τους ίδιους, συνδέονται: − lε το εκπαιδευτικό σύστηlα, − lε τον τρόπο ζωής των Τσιγγάνων και την αντίληψή τους για την εκπαίδευση, − lε τη στάση των Γκατζέ απέναντι στους Τσιγγάνους.

Αποτελέσματα οι Τσιγγάνοι αποτελούν ένα σύνολο με μεγάλες διαφοροποιήσεις στο εσωτερικό του. Οι Τσιγγάνοι προσαρμόζονται σταδιακά στο ελληνικό οικονομικό σύστημα με την εγκατάλειψη παραδοσιακών επαγγελμάτων – κατά την έρευνα εμπόριο. Βασική διαπίστωση της παραπάνω ανάλυσης είναι ότι οι Τσιγγάνοι αποτελούν ένα σύνολο lε lεγάλες διαφοροποιήσεις στο εσωτερικό του, τόσο σε σχέση lε τις πεποιθήσεις τους όσο και lε την οικονοlική συlπεριφορά τους, σε τέτοιο βαθlό, ώστε να lην είναι δυνατή η γενίκευση των συlπερασlάτων, αφού βασικές παράlετροι όπως η εκπαίδευση, το επάγγελlα και ο τρόπος εγκατάστασης, επηρεάζουν σηlαντικά και δηlιουργούν εξαιρετικά lεγάλες αποκλίσεις στη συlπεριφορά τους.

Το επίπεδο μόρφωσης είναι αντιστρόφως ανάλογο της επαγγελματικής επιτυχίας και αυτό εκφράζεται ως άποψη από τους ίδιους. Συγκεκριμένα αυτοί που δεν έχουν πάει καθόλου στο σχολείο θεωρούν την εκπαίδευση ως μέσο εξασφάλισης καλύτερης δουλειάς, ενώ στο άλλο άκρο οι απόφοιτοι Λυκείου θεωρούν ότι η εκπαίδευση δεν παίζει κανένα ρόλο και οπωσδήποτε δεν εξασφαλίζει δουλειά, άποψη που είναι κυρίαρχη και στους μη Τσιγγάνους.

Ως κυριότερα προβλήματα ιεραρχούν τη στέγαση, το επάγγελμα, την έλλειψη παροχών από την Πολιτεία και την εκπαίδευση. Η ιεράρχηση αυτή είναι πολύ σημαντική, δεδομένου ότι πολλά από τα βασικά τους προβλήματα μπορούν να επιλυθούν με σοβαρή, συνεπή και συστηματική εθνική στρατηγική και πολιτική. Η εκπαίδευση φαίνεται ότι απασχολεί τους lόνιlα εγκαταστηlένους και καθόλου τους ηlιεγκατεστηlένους και τους διερχόlενους.