Συνεργατικά και άλλα Εργαλεία Γενικής Χρήσης (2ο Μέρος) Wikis
Τι είναι το wiki Ένας ιστοχώρος που περιλαμβάνει επιμέρους ιστοσελίδες. Διαφορά από τους κοινούς ιστοχώρους: επιτρέπει στον χρήστη να δημιουργήσει νέες ιστοσελίδες, να δώσει σε αυτές το περιεχόμενο και τη μορφή που θέλει (κείμενο, εικόνες, βίντεο και ήχο), να τις συνδέσει εύκολα μεταξύ τους, αλλά και να παρέμβει σε περιεχόμενο που έχει προσθέσει κάποιος άλλος. Παρέχει τη δυνατότητα συνεργασίας πολλών ατόμων για τη συγγραφή ενός έργου. Δεν έχει συγκεκριμένο ιδιοκτήτη Η δομή προκύπτει ανάλογα με τις ανάγκες των χρηστών Χαρακτηριστικό παράδειγμα η διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια Wikipedia: κάθε χρήστης του διαδικτύου μπορεί να αλλάξει και να προσθέσει περιεχόμενο
Φιλοσοφία των wikis Οι κανόνες χρήσης και συμπεριφοράς συνδιαμορφώνονται από τους ίδιους τους χρήστες. Κάθε χρήστης είναι ενήμερος και πρέπει να αποδεχθεί ότι οι συνεισφορές του μπορεί να τροποποιηθούν ανά πάσα στιγμή από κάποιον άλλο χρήστη. Έμφαση στην επικοινωνία: σε κάθε σελίδα υπάρχει forum. Εστίαση στο περιεχόμενο και όχι στην εμφάνιση. Η πληροφορία και το περιεχόμενο, δημιουργούνται από μία ομάδα χρηστών, για παράδειγμα μιας οικογένειας, μια τάξης και γενικά μιας κοινότητας ατόμων, οι οποίοι συνεργάζονται και συντονίζονται μεταξύ τους, προκειμένου να παράγουν ένα τελικό προϊόν. Πηγή: http://learn20.wikispaces.com/Wikis+2#a13
Χαρακτηριστικά των wikis (1/3) ο δημιουργός του μπορεί είτε να αφήνει ελεύθερη πρόσβαση για επεξεργασία στον καθένα, είτε να την περιορίσει σε μία συγκεκριμένη ομάδα. οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα είτε να εγγραφούν με usernames, είτε όχι. δεν ανήκει σε κανέναν, όλοι οι χρήστες είναι συνδιαμορφωτές - συνυπεύθυνοι - δεν αναγνωρίζονται πνευματικά δικαιώματα. δεν υπάρχει έλεγχος πάνω στο περιεχόμενο, η ίδια η κοινότητα παρακολουθεί - κρίνει για τις ορθές ή λανθασμένες επιλογές και μπορεί να αλλάξει ή να διαγράψει καταχωρίσεις. έχει παρατηρηθεί εμφάνιση βανδαλισμών – δυνατότητα άμεσης αφαίρεσής τους.
Χαρακτηριστικά των wikis (2/3) εξελίσσεται συνεχώς, δεν έχει χρονικούς περιορισμούς. κάθε χρήστης ενημερώνεται για τις τροποποιήσεις μέσω e-mail και μπορεί να επιλέξει τα θέματα που τον ενδιαφέρουν να παρακολουθεί. κάθε χρήστης μπορεί να παρέμβει και να τροποποιήσει μία σελίδα (πχ τον τίτλο, το περιεχόμενο, το μενού της). δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των χρηστών που μπορούν να επεξεργάζονται μία σελίδα. οι αλλαγές των χρηστών αποθηκεύονται στο ιστορικό της κάθε σελίδας, με διαφορετικό χρώμα, ώστε η κοινότητα να έχει γνώση του τι έκανε ο καθένας. υπάρχει δυνατότητα επαναφοράς του wiki σε μία προηγούμενη μορφή.
Χαρακτηριστικά των wikis (3/3) οργανώνονται με βάση συνδέσμους και θεματικές κατηγορίες (όχι χρονολογικά). δεν απαιτούνται από τον χρήστη εξειδικευμένες τεχνολογικές γνώσεις. δυνατότητα αναζήτησης σε κάθε σελίδα με λέξεις κλειδιά. σύνδεσμοι μεταξύ των σελίδων του wiki, συνδέσμοι προς εξωτερικές ιστοσελίδες στο wiki, συνδέσμοι μετάβασης από ένα σημείο μιας σελίδας σε άλλο της ίδιας (bookmarks).
Ζητήματα προς συζήτηση Επαλήθευση – διασταύρωση πηγών Σκόπιμη παραπλάνηση Πλεονεκτήματα – μειονεκτήματα
Τα wikis στην εκπαίδευση μπορεί να δημιουργούνται από…. εκπαιδευτικούς ή ομάδες εκπαιδευτικών: με συνδιαμόρφωση ή ανταλλαγή διδακτικού ή επιμορφωτικού ή ερευνητικού υλικού μαθητές: με συνδιαμόρφωση εργασιών, αλληλοβοήθεια, ανταλλαγή απόψεων για τη σχολική τους ζωή κ.α. μαθητές και καθηγητές: ανάθεση εργασιών, συζητήσεις, ανάρτηση διδακτικού υλικού κ.α. άλλους: για άντληση πληροφοριών από μαθητές και εκπαιδευτικούς
Διδακτική αξιοποίηση των wikis (1/3) Από μαθητές: Ανταλλαγή εικόνων, πληροφοριών, εντυπώσεων μετά από εκπαιδευτικές επισκέψεις Σε κάθε διδακτικό αντικείμενο – μάθημα: «γλωσσάρι εννοιών - όρων», εμπλουτισμένο με πολυμεσικό υλικό Διαπραγμάτευση λύσεων σε προβλήματα, ανταλλαγή, σύγκριση Συγκέντρωση και συνδιαμόρφωση υλικού για δημιουργία παρουσιάσεων Αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο και δημιουργία αντίστοιχων σελίδων στο wiki ανά θέμα (πχ ιστορικά πρόσωπα ή γεγονότα, ιστορία μαθηματικών, πολιτεύματα, θρησκείες) Συγκέντρωση σημειώσεων από τις παραδόσεις των μαθημάτων στην τάξη για την ανάδειξη σημαντικών σημείων της διδασκαλίας και την γνωστοποίησή τους ευρύτερα στη μαθητική κοινότητα - διαμοιρασμός επί πλέον υλικού Σχολιασμός άρθρων από άλλες διαδικτυακές πηγές
Διδακτική αξιοποίηση των wikis (2/3) Από μαθητές και εκπαιδευτικούς: Καθορισμός πολιτικών ασφαλείας από τον εκπαιδευτικό Δημιουργία e-portfolio του κάθε μαθητή, διαθέσιμου σε όλους Προγραμματισμός της εξέλιξης μιας εργασίας και εύκολη παρακολούθηση από όλους Δυνατότητα ετεροαξιολόγησης μεταξύ των μαθητών Δυνατότητα διατύπωσης αποριών των μαθητών και επίλυσής τους από συμμαθητές τους ή τον εκπαιδευτικό Δυνατότητα εφαρμογής - από τον εκπαιδευτικό – συνεργατικών τεχνικών, όπως χωρισμός σε μικρές ομάδες εργασίας, καταιγισμός ιδεών, διατύπωση ανοιχτών ερωτημάτων, χρήση επιχειρηματολογίας κλπ. Συνεργασίες μεταξύ σχολικών μονάδων της ίδιας χώρας ή του εξωτερικού, με θέματα που άπτονται των τοπικών παραδόσεων και των πολιτιστικών τους χαρακτηριστικών Δημιουργία θεματικών wikis: για πολιτιστικά θέματα, περιβαλλοντικά θέματα – δράσεις και αθλητικά δρώμενα εντός και εκτός του σχολείου
Διδακτική αξιοποίηση των wikis (3/3) Από εκπαιδευτικούς: Μεταξύ εκπαιδευτικών διαφορετικών σχολικών μονάδων για: Ανταλλαγή απόψεων, εμπειριών, υλικού και ευρύτερα ανάπτυξη συνεργασιών Συνδιαμόρφωση διδακτικού υλικού (φύλλα εργασίας, μικροσενάρια) Επίλυση αποριών (π.χ. για θέματα χρήσης της τεχνολογίας, για θέματα πανελληνίων, τράπεζα θεμάτων)
Πώς να φτιάξω ένα wiki Ελληνικά sites: http://learn20.wikispaces.com/Wikis+2#a13 http://www.scribd.com/doc/7348075/-wiki Ξένα sites: http://www.howtogeek.com/howto/34248/how-to-create-a-wiki- without-any-technical-know-how-using-google-sites/ http://www.slideshare.net/suesbent/how-to-create-a-wiki www.pbworks.com Τελευταία επίσκεψη, Φεβρουάριος 2017
Αντιπροσωπευτικά παραδείγματα Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών στο 9ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου: http://efepereth.wikidot.com 31ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου: http://31st.wikispaces.com 6ο Δημοτικό Σχολείο Συκεών: https://6dss.wikispaces.com http://el.wikibooks.org/wiki/Μαθηματικά_για_όλους/Γενικό_τυπολ όγιο Τελευταία επίσκεψη, Φεβρουάριος 2017