ΔΙΑΛΕΞΗ 2η Η ιστορική εξέλιξη των σχέσεων Εκπαίδευσης και ΜΜΕ Η ιστορική εξέλιξη των σχέσεων Εκπαίδευσης και ΜΜΕ Αναπ. Καθηγητής Γιώργος Πλειός
Η ιστορική εξέλιξη των σχέσεων ΜΜΕ - Εκπαίδευσης Η περίοδος της «συμμαχίας» Η περίοδος της λειτουργικής διαφοροποίησης Η περίοδος του εξεικονισμού της εκπαίδευσης
Η περίοδος της «συμμαχίας» Γενικά χαρακτηριστικά Πρώιμη νεωτερικότητα Υπάρχουν μόνο έντυπα ΜΜΕ Εκπαίδευση και ΜΜΕ «τέκνα» και «γεννήτορες» της νεωτερικότητας
Η περίοδος της «συμμαχίας» Ουσιώδη γνωρίσματα Το βιβλίο θεμέλιο της νεωτερικής εκπαίδευσης Τυποποίηση της γνώσης, ομογενοποίηση των ακροατηρίων, εθνικό κράτος και εθνικά οργανωμένη εκπαίδευση Το αντικειμενοποιημένο γίνεται αντικειμενικό Τυποποιείται ο ρόλος του δασκάλου, όχι μύστης αλλά ερμηνευτής-Δασκαλοκεντρικά μοντέλα διδασκαλίας Η ανάπτυξη των ΜΜΕ προϋποθέτει γραφή και ανάγνωση – και το αντίστροφο
Η περίοδος της «συμμαχίας» Γενικά χαρακτηριστικά 3. Το βιβλίο είναι πηγή διδασκαλίας των φυσικών επιστημών ως μέσου αυτονομίας (Durkheim) 4. Τα έντυπα ΜΜΕ δεν υπήρξαν ποτέ πρόβλημα για την εκπαίδευση
Η περίοδος της λειτουργικής διαφοροποίησης – αλλαγή του σχολείου Η σχέση «συμμαχίας» διαταράσσεται το 19ο αιώνα Εμφανίζεται το «κοινό σχολείο» Εμφανίζονται τα εικονιστικά μέσα
Η περίοδος της λειτουργικής διαφοροποίησης – αλλαγή του σχολείου Αιτίες εμφάνισης του κοινού σχολείου α. Η εργαλειακή, τεχνολογικο-ντετερμινιστική εξήγηση (Toffler) - Η αντίρρηση του Collins β. Η πολιτική εξήγηση (K. Offe, Φραγκουδάκη) - Η αντίρρηση στην εξήγηση αυτή γ. Η λειτουργική εξήγηση (Θεωρία του ανθρώπινου κεφαλαίου) - Η ιδεολογική αντίρρηση δ. Η πολιτικο-οικονομική, συμβολική προσέγγιση (φορντισμός μαζική παραγωγή - μαζική κατανάλωση) – διαμόρφωση της «παραγωγικής πειθαρχίας».
Η περίοδος της λειτουργικής διαφοροποίησης – Εμφάνιση των ΜΜΕ Αιτίες εμφάνισης των εικονιστικών ΜΜΕ α. ο ρόλος της τεχνολογίας (Bazin, Hauzer) β. H εξήγηση του τρόπου παραγωγής (Benjamin) γ. Η πολιτικο-οικονομική συμβολική εξήγηση - Η εμφάνιση του καταναλωτισμού και της συμβολικής αξίας - Τα ΜΜΕ μηχανισμοί παραγωγής της συμβολικής αξίας και του καταναλωτισμού Λειτουργική διαφοροποίηση Σχολείου – ΜΜΕ - Σχετική αυτονομία των δυο θεσμών - Η σχέση τους διαμορφώνεται έμμεσα, μέσω της οικονομικής και κοινωνικής οργάνωσης