Επίδραση Πρώιμων Εμπειριών στη Λειτουργία του Εγκεφάλου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Επιθετικότητα ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ ΛΑΡΝΑΚΑΣ.
Advertisements

Παραβατικότητα ανηλίκων. Εκτίμηση επικινδυνότητας και αναγκών τους
Πειράματα για τις διαταραχές μάθησης και μνήμης
ΑΛΚΟΟΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΥΓΕΙΑΣ
ΠΑΙΔΙΚΗ ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ Δρ. Δημοσθένης Παναγιωτάκος
Φόβοι, ανασφάλειες και ψυχολογικά προβλήματα εφηβικής ηλικίας
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ, ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΓΕΝΕΤΙΚΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ
Διάγνωση γενετικών ασθενειών
Επιθετικότητα Επιθετικότητα είναι η συμπεριφορά που έχει στόχο να πληγώσει κάποιον ή να καταστρέψει κάτι. Η επιθετικότητα συνδέεται με κάποιες συγκινησιακές.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Η ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΨΥΧΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΨΥΧΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ: ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Άνδρας 38 ετών, έγγαμος. Προοδευτικά επιτεινόμενη κατάθλιψη τις τελευταίες.
ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ, ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΓΕΝΕΤΙΚΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ
ΟΡΜΟΝΕΣ ΚΑΙ ΕΝΔΟΚΡΙΝΕΙΕΣ ΑΔΕΝΕΣ
Διάγνωση γενετικών ασθενειών
Ποιο φόβο αγάπησες πάλι;
Η ανάπτυξη και η διατροφή στην εμβρυϊκή, νεογνική και βρεφική ηλικία
ΔΕΫΔΡΟΕΠΙΑΝΔΡΟΣΤΕΡΟΝΗ (DHEA)
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Οι εκτιμήσεις των ενηλίκων αποτελούν τη βάση για την αυτοεκτίμηση των παιδιών της νηπιακής ηλικίας Το καλό και το κακό ορίζονται από τις συναισθηματικές.
Περιγεννητική υγεία.
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
Αντιδιαστολή με νόσο, πχ Μεσογειακή αναιμία
Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Γνωστικές Δυσχέρειες Διάκριση δυσκολιών Γενικές (όλη τη μαθησιακή διαδικασία) Ειδικές (ανάγνωση, γραφή,μαθηματικά) Είδος.
ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΘΗΛΑΣΜΟΥ 5 ο ΓΕΛ Χαλανδρίου Εργασία Βιολογίας του μαθητή Κ. Ηλία.
Αντίληψη, Απόδοση Αιτιών Συμπεριφοράς, Μάθηση (Perception, Attribution, Learning) ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4.
Γλώσσα και Σκέψη Εργασία Ψυχολογίας Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής Ιωάννου Γεωργία Φίλιππα Δήμητρα Χατωνίδη Γεωργία.
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
Σύνδρομο = Σύνολο συμπτωμάτων που σχετίζονται με την ίδια κλινική εικόνα, η αιτιολογία ή η παθογένεια της οποίας δεν είναι γνωστές με βεβαιότητα. Αντιδιαστολή.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
Διεπιστημονική Προσέγγιση της Παιδικής Σεξουαλικής Κακοποίησης Αθηνά Σπανάκη – Κοχιαδάκη Ιατρός, Βιοπαθολόγος Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής Δήμου Ηρακλείου.
ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑ 10. Επιθετικότητα Συνηθισμένο φαινόμενο Μπορεί να αποτελεί από τη μαζική βία ενός πολέμου ως τα καθημερινά περιστατικά λεκτικής.
ΤΡΑΥΜΑΤΙΚΗ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΒΛΑΒΗ TRAUMATIC BRAIN INJURY.
Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
Η Νευροβιολογική Βάση των Συναισθημάτων. Δαρβίνος & Συναισθήματα Oι συγκινήσεις/συναισθήματα ή τουλάχιστον οι εκφράσεις τους είναι «παγκόσμιες» (universals),
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ. ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ; Μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς.
ΚΙΝΗΤΑ ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ ΟΜΑΔΑ 2 ΓΙΟΣΜΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΓΙΟΣΜΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΓΡΑΦΙΑΔΕΛΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΡΑΦΙΑΔΕΛΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΟΛΑΚΗΣ ΑΚΗΣ ΤΣΟΛΑΚΗΣ ΑΚΗΣ.
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ph.D.
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ, Ph.D.
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΤΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΣ ΑΙΤΙΑΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΓΔ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Φ. ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ.
Το φυσιολογικό νεογέννητο βρέφος
ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Επίδραση Πρώιμων Εμπειριών στη Λειτουργία του Εγκεφάλου
Η ανάπτυξη του παιδιού Καλαϊτζίδης Αγάπιος.
Η Νευροβιολογική Βάση των Συναισθημάτων
ΠΡΩΙΜΟ ΨΥΧΙΚΟ ΤΡΑΥΜΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΚΟΤΗΤΑ: ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ
Βασικές θέσεις της πολιτισμικής-ιστορικής θεωρίας του Vygotsky ( )
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ ΣΤΟ ΣΤΡΕΣ
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
ΚΑΡΚΙΝΟΣ Ξεκινάει με την εξαλλαγή (μετατροπή σε καρκινικό) ενός κυττάρου και τη συνεπακόλουθη αρρύθμιστη κυτταρική διαίρεσή του, με αποτέλεσμα τη δημιουργία.
Άλλα είδη παραπομπής και βιβλιογραφίας.
Ασθενείς σε αντιοστεολυτική αγωγή
3. Προσθεγκέφαλος.
Βασική ανατομική οργάνωση
Αναπτυξιακη ψυχολογια συναισθηματικη και κοινωνικη αναπτυξη παιδιων
Φυσιολογικό και παθολογικό
Ομάδες προετοιμασίας γονεϊκότητας
Αμνησίες.
Αποσυνδετικές διαταραχές
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ ΣΤΟ ΣΤΡΕΣ
ΝΟΗΤΙΚΗ ΥΣΤΕΡΗΣΗ.
Δρ. Πήλιος Σταύρου Κλινικός Ψυχολόγος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Επίδραση Πρώιμων Εμπειριών στη Λειτουργία του Εγκεφάλου και τη Συμπεριφορά του Ενήλικου Οργανισμού

Oι πρώιμες εμπειρίες, ιδιαίτερα η σχέση μητέρας-νεογνού, έχουν σημαντικές επιπτώσεις στη συμπεριφορά του ενήλικου οργανισμού, καθόσον επηρεάζουν την ανάπτυξη του εγκεφάλου και ως εκ τούτου την μετέπειτα λειτουργία του, που ελέγχει την συμπεριφορά του οργανισμού.

Adverse Childhood Experiences Study Anda et al. Am J Prev Med, 2010

Τι ισχύει για τον άνθρωπο; Δυσμενείς πρώιμες εμπειρίες Προγεννητικό stress Παραμέληση του παιδιού Κακοποίηση του παιδιού φτωχή γνωσιακή ανάπτυξη π.χ. ελλείμματα στην προσοχή ανεπαρκής κοινωνική αλληλεπίδραση-επιθετικότητα προβληματικές συναισθηματικές αντιδράσεις

Παραμέληση του παιδιού Spitz και «Ορφανά της Ρουμανίας»: Παιδιά που έζησαν σε ιδρύματα είχαν σημαντικά συμπεριφορικά ελλείμματα. Aνεπανόρθωτα αν είχαν ζήσει σε συνθήκες ιδρυματισμού για τα τρία πρώτα χρόνια ζωής

Παραμέληση του παιδιού Η αντιστρεψιμότητα εξαρτιόταν από το αναπτυξιακό στάδιο και τη διάρκεια του ιδρυματισμού. Τα παιδιά που υιοθετήθηκαν πριν τους έξι μήνες ζωής έφτασαν το φυσιολογικό επίπεδο σωματικής και νοητικής ανάπτυξης στην ηλικία των τεσσάρων ετών, σε αντίθεση με τα παιδιά που υιοθετήθηκαν μετά τους έξι μήνες ζωής.

Traian Caldarar Axel Rivas Robert Edik Imiyati Oxana Malaya John Ssebunya Ivan Mishukov Genie Isabel Quaresma Rocco Kunu Masela

Η μητρική φροντίδα Ένα περιβάλλον πλούσιο σε ερεθίσματα μπορεί να προωθήσει τη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών, ακόμα κι όταν διατρέχουν τον κίνδυνο να εμφανίσουν καθυστέρηση στη γλωσσική ανάπτυξη. Ο χρόνος που η μητέρα περνά μιλώντας στο μωρό της είναι προβλεπτικός του λεξιλογίου που θα αναπτύξει το παιδί. Ένα υποστηρικτικό περιβάλλον μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν να ελέγχουν τη συμπεριφορά τους και τις συγκινήσεις τους.

Πώς όμως επηρεάζουν οι πρώιμες εμπειρίες την ανάπτυξη του εγκεφάλου;

Επιγενετικές Μεταβολές στην Έκφραση Γονιδίων

Επιγενετικοί Μηχανισμοί που ρυθμίζουν τη γονιδιακή έκφραση

Επιγενετικοί μηχανισμοί ρύθμισης της γονιδιακής έκφρασης Οι επιγενετικές τροποποιήσεις δεν αλλάζουν την πληροφορία που περιέχει το DNA, αλλά τον βαθμό έκφρασης αυτής της πληροφορίας. Οι μεταβολές αυτές προκαλούνται με επιγενετικούς μηχανισμούς, όπως είναι η μεθυλίωση του DNA και η ακετυλίωση των ιστονών.

Επιγενετικές Μεταβολές στην Έκφραση Γονιδίων

Η Ακετυλίωση Ιστονών επηρεάζει τη συσπείρωση του DNA κι έτσι την έκφραση γονιδίων DNA Acetylation

Μεθυλίωση DNA Cytosine Methylation CpG islands

Η Μεθυλίωση του DNA επηρεάζει τη γονιδιακή έκφραση Unmethylated DNA Methylated DNA

Επιγενετικοί Μηχανισμοί που ρυθμίζουν τη γονιδιακή έκφραση

Επιγενετικές Επιδράσεις Πρώιμων Εμπειριών: Ζωικά Μοντέλα

Μητρική Συμπεριφορά σε αρουραίους Απτικός ερεθισμός νεογνών Χτίσιμο φωλιάς Θηλασμός Επανάκτηση νεογνών Απτικός ερεθισμός νεογνών

Ανατροφή από «καλές» μητέρες «Καλές» μητέρες: Γλύφουν (lick), περιποιούνται (groom) και θηλάζουν με σηκωμένη την ράχη (arched back nursing) με μεγάλη συχνότητα (high LG-ABN μητέρες). «Κακές» μητέρες: Γλύφουν (lick), περιποιούνται (groom) και θηλάζουν με σηκωμένη την ράχη (arched back nursing) με μικρή συχνότητα (low LG-ABN μητέρες). Οι απόγονοι των «καλών» μητέρων έχουν αυξημένους GR στον ιππόκαμπο, μειωμένη CRH και κορτικοστερόνη μετά από στρες, λιγότερο φόβο και άγχος, αυξημένες ικανότητες χωρικής μάθησης και μνήμης στην ενήλικο ζωή.

Η αυξημένη μητρική φροντίδα οδήγησε σε απομεθυλίωση στο συγκεκριμένο εξόνιο του υποκινητή του γονιδίου του GR, αυξημένη ακετυλίωση στην λυσίνη-9 (Κ9) της ιστόνης Η3 στην ίδια γονιδιακή περιοχή και αυξημένη πρόσδεση του NGFI-A.

Σύστημα Απάντησης στο Στρες: Άξονας Υποθαλάμου-Υπόφυσης-Επινεφριδίων GR Όσο περισσότεροι οι GR, τόσο πιο καλός ο έλεγχος της απάντησης στο στρες.

Αλλαγές στη Νευροδιαβίβαση στο Νεογνό που Συνεπάγονται Μητρική Φροντίδα Αλλαγές στη Νευροδιαβίβαση στο Νεογνό που Συνεπάγονται Αλλαγές στη Έκφραση Γονιδίων Αυξημένα Επίπεδα GR Νεογνό Ενήλικο με καλύτερη ικανότητα απάντησης στο stress, μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα Figure 1. A cascade by which a constellation of traits in the adult rat is induced by the mothering style to which the rat was exposed as a pup. Mothering characterized by high levels of licking and grooming produces two interacting pathways of changes in the pup. In the first, increased serotonin tone in the hippocampus leads to increased expression of the transcription factor NGF1-A. In the second, the first exon of the glucocorticoid receptor gene in the hippocampus is demethylated, and the histones surrounding it are acetylated. The result is a glucocorticoid receptor gene that is permanently more open to transcriptional activation by NGF1-A. This produces higher numbers of glucocorticoid receptors in the hippocampus of the rat as an adult, which gives rise to other distinctive endocrine and behavioral features.

Εκτός από την έκφραση του γονίδιου του GR η καλή μητρική φροντίδα οδηγεί σε αυξημένη έκφραση και άλλων γονιδίων, όπως του υποδοχέα των οιστρογόνων ERα που ελέγχει τη μητρική συμπεριφορά ή του BDNF-νευροτροφικός παράγοντας.

1η Γενιά 2η Γενιά 3η Γενιά Οι Επιπτώσεις της Καλής Μητρικής Φροντίδας Μεταβιβάζονται από Γενιά σε Γενιά Καλή Μητέρα GR ( ERα) ( ERα)

1. Ποιες είναι οι συνέπειες των πρώιμων εμπειριών στις συναισθηματικές και νοητικές λειτουργίες των ανθρώπων; 2. Υπό ποιες προϋποθέσεις είναι αναστρέψιμες οι συνέπειες των αρνητικών πρώιμων εμπειριών στους ανθρώπους; 3. Πώς επιγενετικές αλλαγές διαμεσολαβούν τις συνέπειες των πρώιμων εμπειριών; Δεδομένα από πειραματικά μοντέλα.