…4ο ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Χίου… Π α ι ζ ω Σ κ α κ ι …4ο ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Χίου… Συντελεστής: Αντωνίου Αγγελική
Περιγραφή της καλής πρακτικής. Περιγραφή της συγκεκριμένης καλής πρακτικής και της διαδικασίας εφαρμογής της στο πρόγραμμα του Σχολείου: Εκμάθηση Ενεργός συμμετοχή Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Σκοπός της καλής πρακτικής. Σκοπός της συγκεκριμένης καλής πρακτικής, σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ./Α.Π.Σ.: σύμφωνα με την με αριθμ. ΚΠ 63859/Γ1/25-4-2014 εγκύκλιο του Υ.ΠΑΙ.Θ η ένταξη του σκακιού ως δημιουργική/παιδαγωγική δραστηριότητα, εντάσσεται στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης στην Α’, Β’, Γ’ και Δ’ τάξη, με μια (1) ώρα την εβδομάδα, σε τρίμηνους κύκλους, με τη σύμφωνη γνώμη του οικείου Σχολικού Συμβούλου και τηρώντας το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο που προβλέπεται σε ανάλογες περιπτώσεις, με έμφαση στη μορφωτική πολιτιστική και κοινωνική αξία του σκακιού, στην προώθηση της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας και μάθησης, καθώς και διαθεματική προσέγγιση της γνώσης. Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
ΠΡΟΣ ΤΙ ΤΟ ΟΦΕΛΟΣ Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές". ΠΡΟΣ ΤΙ ΤΟ ΟΦΕΛΟΣ Το σκάκι έχει αποδειχθεί ότι: Aυξάνει την ευφυΐα και αναπτύσσει τη λογικομαθηματική σκέψη και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων. Δεν είναι τυχαίο ότι σε χώρες που διδάσκεται στα σχολεία, οι μαθητές εμφανίζουν αυξημένες δυνατότητες στην αναγνώριση σύνθετων προτύπων και κατά συνέπεια να αριστεύουν συχνότερα στα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες. Αναπτύσσει την αυτοσυγκέντρωση, τις επικοινωνιακές και γνωστικές δεξιότητες, την πνευματική ωριμότητα και δημιουργικότητα, την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση. Βελτιώνει τη μνήμη και βοηθά στην ικανότητα συγκέντρωσης για μεγάλα χρονικά διαστήματα, ενθαρρύνει την βαθειά σκέψη, την εξαντλητική ανάλυση της σχέσης δράσης – αντίδρασης – συνέπειας και τη νοερή απεικόνιση σχέσεων αλληλουχίας. Αναπτύσσει τη δημιουργικότητα, την αναλυτική σκέψη καθώς και την κριτική σκέψη ( ο σκακιστής ασκείται στην παρατήρηση, κάνει συγκρίσεις, κατηγοριοποιήσεις, ιεραρχήσεις, υποθέσεις- προβλέψεις, αναλύσεις και επαληθεύσεις). Ειδικά για τους μαθητές των δύο πρώτων τάξεων του δημοτικού σχολείου το σκάκι βοηθά στην ανάπτυξη επίκτητων μαθησιακών ικανοτήτων. Αναπτύσσει την ικανότητα για σχεδιασμό και λήψη αποφάσεων και ιδιαίτερα σε μαθητές με μαθησιακά προβλήματα βοηθά σημαντικά στη βελτίωση της δεξιότητας διατύπωσης και ανάλυσης λεκτικών συλλογισμών αλλά και στην άσκηση αυτοελέγχου. Βοηθά στην κοινωνικοποίηση των παιδιών από μικρή ηλικία, διδάσκει το ομαδικό πνεύμα με έμφαση στις ικανότητες του ατόμου, την αξία της σκληρής δουλειάς και της αφοσίωσης, την υπευθυνότητα και την ισότιμη αποδοχή των επαίνων και των δυσμενειών, τη αξία της νίκης αλλά και της τιμητικής ήττας, τον υγιή επί ίσοις όροις ανταγωνισμό, την ευγενή άμιλλα και το ευ αγωνίζεσθε. Πάνω από όλα το σκάκι διδάσκει την ταπεινότητα –αντί να καυχιέται για τη νίκη του, ο σκακιστής ενθαρρύνεται να μάθει από τον αντίπαλό του και να του φέρεται με σεβασμό. Στο δημοτικό σχολείο η εισαγωγή στο σκάκι μπορεί να επιχειρηθεί αρχικά μέσω παραμυθιών και ιστοριών που θα εξάπτουν τη φαντασία των παιδιών διατηρώντας αμείωτο το ενδιαφέρον τους. Στη συνέχεια τα παιδιά μπορούν να παίζουν σκάκι μεταξύ τους ή και μόνα τους μέσω διαφόρων λογισμικών στον υπολογιστή. Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Ρόλος του/της εκπαιδευτικού. Ο ρόλος της εκπαιδευτικού στη διάρκεια της καλής πρακτικής: Υποστηρικτικός Ενθαρρυντικός Ενεργός Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Ρόλος των μαθητών/-τριών. Ο ρόλος των μαθητών/-τριών στη διάρκεια της καλής πρακτικής: Συμμετοχικός Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Εμπλοκή τρίτων στην καλή πρακτική. Σύμφωνα με τη με αριθμ 55/15-09-2014 Πράξη του Δ.Σ. του Ι.Ε.Π. σας γνωρίζουμε ότι η Ένωση Σκακιστών Θεσσαλονίκης έχει λάβει έγκριση για τη συνέχιση της υλοποίησης του προγράμματος της εκμάθησης σκακιού σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα υλοποιείται από την Ένωση Σκακιστών Θεσσαλονίκης, κατόπιν δωρεάς του εγκεκριμένου εκπαιδευτικού υλικού από το Ίδρυμα ¨Σταύρος Νιάρχος¨, σε όσα σχολεία ανά την Ελλάδα επιθυμούν οι δάσκαλοι να κάνουν μαθήματα σκακιού. Για το σκοπό αυτό αναφέρεται η δυνατότητα χορήγησης του εγκεκριμένου, από την ανωτέρω πράξη του Δ.Σ. του Ι.Ε.Π., εκπαιδευτικού υλικού (3 βιβλία μαθητών, 1 βιβλίο δασκάλου) δωρεάν στους ενδιαφερόμενους. Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Παρουσίαση καλής πρακτικής. Διαβάσαμε παραμύθια 1. Μια φορά κι έναν καιρό ήταν το σκάκι (ινδικό παραμύθι ) 2. Μια παρτίδα σκάκι (ο κύκλος των σοφών ) 3. Πώς ο γάιδαρος του Νασρεντίν Χότζα τρόμαξε τον Σάχη 4. Η συνομωσία της κατσίκας Φ. Χατόγλου Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
ΤΟ ΣΚΑΚΙ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΠΑΙΖΟΥΝ ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΠΑΙΖΟΥΝ Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
. Φτιάξαμε σκακιέρα Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
. Μελετήσαμε τα πιόνια Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Ο Ι Θ Ε Σ Ε Ι Σ Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ στρατιώτες πύργοι ιππότες ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ στρατιώτες πύργοι ιππότες Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
ΠΑΙΖΩ ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΩ επίθεση και άμυνα ΠΑΙΖΩ ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΩ επίθεση και άμυνα Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
ΜΕ ΌΛΑ ΤΑ ΠΙΟΝΙΑ Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΤΟ ΧΑΛΙ νοιώθω σαν στο σπίτι μου ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΤΟ ΧΑΛΙ νοιώθω σαν στο σπίτι μου Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΑΓΩΝΑ Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Αποτίμηση της καλής πρακτικής. Θετικό αποτέλεσμα : Εκμάθηση των κανόνων του παιχνιδιού, συμμετοχή των παιδιών με ενθουσιασμό , ανάπτυξη της συνεργατικότητας και αλληλοβοήθειας Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ Ο μεγάλος Ρώσος σκακιστής Αλιέχιν έγραφε: Με το σκάκι διόρθωσα το χαρακτήρα μου. Έμαθα να είμαι αντικειμενικός. Μπορούμε να γίνουμε μεγάλοι σκακιστές μόνο αν συνειδητοποιήσουμε τα λάθη μας και τις ελλείψεις μας. Ακριβώς όπως και στη ζωή. Η περιοδική ενδοσκόπηση που επιβάλλει το σκάκι, εύκολα εξελίσσεται σε δημιουργική αυτοκριτική, καθώς η τακτική ενασχόληση μαζί του διδάσκει ότι η σημερινή ήττα μπορεί να οδηγήσει σε αυριανή νίκη. Με το σκάκι αναγκαζόμαστε να παίρνουμε υπόψη μας την ύπαρξη άλλων ατόμων και να αποδεχτούμε ότι οι δικές τους αποφάσεις επηρεάζουν τη ζωή μας. Έτσι, η εγωκεντρική σκέψη γίνεται κοινωνικοποιημένη και εντάσσεται στην κοινωνία με μεγαλύτερη ευκολία. Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".