Επιμόρφωση στους Δείκτες Επιτυχίας και Επάρκειας Στο μάθημα της Πληροφορικής και της Επιστήμης των Η/Υ Νοέμβριος 2015
Ορισμοί Δεικτών Οι Δείκτες Επιτυχίας αναφέρονται στα Μαθησιακά Αποτελέσματα, τα οποία αναμένεται να επιτύχει ο μαθητής. Δηλαδή, αναφέρονται στον μαθητή και τα επιτεύγματά του. Οι Δείκτες Επάρκειας αναφέρονται στο τι πρέπει να διδαχθεί ο μαθητής, για να επιτύχει τα αντίστοιχα καθορισμένα Μαθησιακά Αποτελέσματα. Δηλαδή, αναφέρονται στον εκπαιδευτικό και τα διδακτέα, και καλύπτουν τα διδακτέα για όλα τα επίπεδα ετοιμότητας των μαθητών, ούτως ώστε να γίνεται διαφοροποίηση σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών. Σύμβουλοι Η/Υ και Υποστηρικτές των ΝΑΠ 8/11/2018
Δείκτες Επιτυχίας και Επάρκειας Οι Δείκτες Επιτυχίας αναφέρονται στον μαθητή και τα επιτεύγματά του και εκφέρονται με αναφορά στον μαθητή. π.χ. Να χρησιμοποιούν μια εφαρμογή παρουσιάσεων για να μορφοποιούν διαφάνειες. Οι Δείκτες Επάρκειας αναφέρονται στον εκπαιδευτικό και τα διδακτέα και εκφέρονται με ονοματικές προτάσεις. Σχεδίαση Φόντου διαφάνειας (Format Background). Εφαρμογή Προτύπου σχεδίασης (Design Themes) ως φόντο διαφάνειας. Προσθήκη κειμένου στο Υποσέλιδο συγκεκριμένων ή όλων των διαφανειών μιας παρουσίασης (Header & Footer). Σύμβουλοι Η/Υ και Υποστηρικτές των ΝΑΠ 8/11/2018
Παράδειγμα… Α’ Τάξης Γυμνασίου Σύμβουλοι Η/Υ και Υποστηρικτές των ΝΑΠ 8/11/2018
Παράδειγμα… Β’ Τάξης Γυμνασίου Σύμβουλοι Η/Υ και Υποστηρικτές των ΝΑΠ 8/11/2018
Παράδειγμα… Γ’ Τάξης Γυμνασίου Σύμβουλοι Η/Υ και Υποστηρικτές των ΝΑΠ 8/11/2018
Παράδειγμα… Α’ Τάξης Λυκείου Σύμβουλοι Η/Υ και Υποστηρικτές των ΝΑΠ 8/11/2018
Σχέδιο Μαθήματος… 1η Σελίδα Σύμβουλοι Η/Υ και Υποστηρικτές των ΝΑΠ OLD NEW 8/11/2018
Σχέδιο Μαθήματος … 2η Σελίδα Σύμβουλοι Η/Υ και Υποστηρικτές των ΝΑΠ OLD NEW 8/11/2018
Απαραίτητες διευκρινίσεις… Οι Δείκτες Επιτυχίας κατά τάξη δεν αναφέρονται στο Γενικό Τελικό και Αναμενόμενο Αποτέλεσμα επίτευξης (=στόχοι αναλυτικού προγράμματος), αλλά στα διδακτέα / προϋποθέσεις για να φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα. Οι Δείκτες Επάρκειας δεν αναφέρονται σε μεθοδολογία διδασκαλίας αλλά σε ΣΚΑΛΟΠΑΤΙΑ μάθησης, ΙΕΡΑΡΧΙΕΣ ή/και προαπαιτούμενη γνώση για να επιτευχθεί ο Δείκτης Επιτυχίας. Οι Δείκτες Επάρκειας δεν αναφέρονται στο περιεχόμενο συγκεκριμένου εγχειριδίου. Οι Δείκτες Επιτυχίας και Επάρκειας δεν πρέπει να εξαντλούν τον συνολικό διδακτικό χρόνο. Η αρχή πάνω στην οποία θεμελιώνονται οι Δείκτες είναι ότι διδάσκω σημαίνει: Μαθαίνει ο μαθητής και όχι ΚΑΛΥΠΤΩ ΤΗΝ ΥΛΗ Σύμβουλοι Η/Υ και Υποστηρικτές των ΝΑΠ 8/11/2018
Τι αναμένεται από τους καθηγητές Να χρησιμοποιείτε τους Δείκτες Επιτυχίας και τους Δείκτες Επάρκειας που δημοσιεύτηκαν ως ΟΔΗΓΟ κατά τη διεξαγωγή του μαθήματος και κατά συνέπεια του σχεδίου μαθήματος. Οι Δείκτες Επιτυχίας (=τι πρέπει να μάθουν οι μαθητές) να αναλύονται σε ιεραρχία (π.χ. από το απλό στο σύνθετο, από αυτό που είναι προαπαιτούμενο, κ.λπ.). Να συμπεριλαμβάνονται μόνο οι δείκτες που θα διδαχθούν στο κάθε μάθημα. Να καταγράφονται οι Δείκτες Επάρκειας (=τι πρέπει να διδαχθούν οι μαθητές) που αντιστοιχούν στους Δείκτες Επιτυχίας – σε αυτούς περιλαμβάνονται και όλες οι βασικές έννοιες, πληροφορίες, δεξιότητες, διαδικασίες, στάσεις και αξίες. Να καταγράφονται οι προαπαιτούμενες γνώσεις. Συζήτηση σε επίπεδο σχολείου και εάν προκύπτουν ζητήματα (π.χ. εάν κατά τη γνώμη σας κάποιος δείκτης δεν έχει συμπεριληφθεί) να υπάρχει ανατροφοδότηση στην ομάδα διαχείρισης του Αναλυτικού Προγράμματος. Ετοιμασία ενός σχεδίου μαθήματος από κάθε εκπαιδευτικό με βάση τους Δείκτες Επιτυχίας και τους Δείκτες Επάρκειας, για ένα μάθημα που διδάσκει κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, σύμφωνα με τις οδηγίες. Σύμβουλοι Η/Υ και Υποστηρικτές των ΝΑΠ 8/11/2018
Αλλαγές στο Σχέδιο Μαθήματος Αντί Σκοπός και Στόχοι, να καταγράφεται η ιεραρχία των Δεικτών Επιτυχίας. Αντί Βασικές Έννοιες, να καταγράφονται οι Δείκτες Επάρκειας (στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και οι βασικές έννοιες, αλλά και πληροφορίες, δεξιότητες, διαδικασίες, στάσεις και αξίες). Στην προαπαιτούμενη γνώση να συμπεριλαμβάνονται οι Δείκτες Επιτυχίας που πρέπει να έχει ήδη κατακτήσει ο μαθητής από προηγούμενα μαθήματα/τάξεις για να μπορεί να προχωρήσει στην κατάκτηση των Δεικτών Επιτυχίας του μαθήματος. Στις διδακτικές δραστηριότητες να υπάρχει μια στήλη με τους δείκτες: Όπου μια δραστηριότητα περιλαμβάνει πληροφόρηση/επεξήγηση από τον/την εκπαιδευτικό, να σημειώνονται οι αντίστοιχοι Δείκτες Επάρκειας. Όπου μια δραστηριότητα περιλαμβάνει κατάκτηση. γνώσης/εμπέδωση/αξιολόγηση από τον/την μαθητή/τρια, να σημειώνονται οι αντίστοιχοι Δείκτες Επιτυχίας. Όπου μαθαίνεται/ενισχύεται/χρησιμοποιείται κάποια προαπαιτούμενη γνώση, να σημειώνεται ανάλογα. Υπάρχει οδηγός με περισσότερες λεπτομέρειες και πρότυπο σχεδίου μαθήματος. Σύμβουλοι Η/Υ και Υποστηρικτές των ΝΑΠ 8/11/2018
Τέλος Επιμόρφωσης Ευχαριστώ… «Όσοι σήμερα αγνοήσουν την Πληροφορική, στο προσεχές μέλλον, θα είναι κάτι ανάλογο με τους σημερινούς αναλφάβητους» Σύμβουλοι Η/Υ και Υποστηρικτές των ΝΑΠ 8/11/2018