Διαχείριση προβλημάτων σχολικής τάξης 1.7 & 1.8 1.7 Αλληλεπίδραση Μ.Δ. και προβλημάτων συμπεριφοράς 1.8 Συνεργασία εκπαιδευτικών και γονέων Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες (χωρίς αυτά να συνιστούν από μόνα τους Μ.Δ.) Μπορούν να συνυπάρχουν με προβλήματα: αυτορυθμιζόμενης συμπεριφοράς κοινωνικής αντίληψης κοινωνικής αλληλεπίδρασης (χωρίς αυτά να συνιστούν από μόνα τους Μ.Δ.) Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Ενδυνάμωση αυτοεκτίμησης Συναισθηματική στήριξη παιδιών με Μ.Δ. Ενδυνάμωση αυτοεκτίμησης Βοηθάμε στην ολοκλήρωση ακαδημαϊκής εργασίας. Ικανότητα μάθησης Συναισθηματική ενδυνάμωση Η αρχή της αποτελεσματικής θεραπείας Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Παρέχουμε ισχυρή υποστήριξη ώστε να καταστούν οι μαθητές ικανοί να ελέγχουν τη δύναμη και το πεπρωμένο τους. Ευκαιρίες λήψης αποφάσεων Αναγνώριση αιτίων επιτυχίας Ανάπτυξη μηχανισμών και στρατηγικών που βοηθούν στην εποικοδομητική αντιμετώπιση της αποτυχίας Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Στρατηγικές για τη βελτίωση της αυτοεικόνας και της αυτοαντίληψης Κινητικές δραστηριότητες. Δείχνω μέρη του σώματος (με ανοιχτά ή κλειστά μάτια, ή ξαπλωμένος στο πάτωμα, με ή χωρίς μουσική) Το ρομπότ. Κινείται προς διάφορες κατευθύνσεις και παίρνει διάφορες στάσεις. Τα παιδιά μιμούνται τις κινήσεις του. Παζλ. Με ανθρώπους, ζώα, αντικείμενα (συζήτηση για τη λειτουργικότητα των μερών). Τι λείπει; Λέμε ή ζωγραφίζουμε ότι λείπει απ’ την εικόνα του σώματος. Ζωγραφική του σώματος σε χαρτί του μέτρου. Συνειδητοποίηση του σώματος με την αφή. Το παιδί έχει κλειστά μάτια και ζητούμε να μας πει ποια μέρη του σώματός του αγγίζουμε. Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Παιχνίδια. (χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ). Παντομίμα. Μίμηση επαγγελμάτων (οδηγός λεωφορείου, τροχονόμος, ταχυδρόμος, σεφ). Οδηγίες. Αριστερό χέρι στο δεξί αυτί και δεξί χέρι στον αριστερό ώμο, αριστερό χέρι μπροστά από το δεξί, στρίψε δεξιά, κάνε 2 βήματα, στρίψε αριστερά. Τουίστερ. Το εμπορικό παιχνίδι ή το κατασκευάζουμε με χρωματιστούς κύκλους στο πάτωμα. Υπολογισμός. Υπολογίζω πόσα βήματα θα κάνω για να βάλω γκολ. Δραστηριότητες στην πισίνα ή σε λίμνη. Απελευθέρωση από τις δυνάμεις βαρύτητας. Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
2. Ευαισθησία στην επικοινωνία με άλλους ανθρώπους (σιωπηλή επικοινωνία). Εικόνες προσώπων. Ζωγραφίζουν εικόνες (πρόσωπα χαρούμενα, λυπημένα, θυμωμένα, κ.ά.). Χειρονομίες. Συζητάμε τη σημασία διαφόρων χειρονομιών (αντίο, κούνημα ή ανασήκωμα ώμου, γύρισμα πλάτης κ.ά.) Προβολή βίντεο, όπου παρουσιάζεται η σημασία των εκφράσεων και χειρονομιών επικοινωνίας. Τι μας φανερώνει ο τόνος ομιλίας. Ακούνε κασέτα και βγάζουν συμπεράσματα για τη διάθεση των ατόμων που μιλάνε. Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Στρατηγικές για την αυτοαντίληψη. Ψυχιατρική και ψυχολογική υποστήριξη. (πριν ή κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής υποστήριξης) Βιβλιοθεραπεία. Τα παιδιά ταυτίζονται με ήρωα με παρόμοια προβλήματα και αντιμετωπίζουν τα δικά τους. Ο μαγικός κύκλος. (ο δάσκαλος καταλύτης). Τα παιδιά μαθαίνουν να μοιράζονται αισθήματα, ν’ ακούν και να παρατηρούν τους άλλους. Π.χ. Νοιώθω καλά όταν…, κάνω κάποιον να νοιώσει άσχημα όταν…, κάτι που κάνω καλά είναι…, τι μπορώ να κάνω για σένα; Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Τρόποι στήριξης των μαθητών με Μ.Δ. Υιοθέτηση γνωστικών-συμπεριφοριστικών τεχνικών Οικοσυστημική προσέγγιση Πρώιμη διάγνωση Έγκυρη και έγκαιρη αξιολόγηση Εξατομικευμένη παρέμβαση Επαναξιολόγηση κι επαναπροσδιορισμός των στόχων Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής (ΔΕΠ) και Μ.Δ. Χαρακτηριστικά: Διάσπαση προσοχής Φτωχός έλεγχος παρορμήσεων Υπερκινητικότητα ΔΕΠ Προβλήματα συμπεριφοράς Σχολική αποτυχία Απόρριψη από συνομηλίκους Φτωχό αυτοσυναίσθημα απογοήτευση Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Αντιμετώπιση ΔΕΠ Τοποθέτηση στην αίθουσα (μπροστά, μακριά από θορύβους, πόρτες, παράθυρα, κλιματιστικά) Ανάθεση δραστηριοτήτων που προϋποθέτουν κίνηση (μοίρασμα τετραδίων, τακτοποίηση υλικού για το μάθημα) Δομημένη και σταθερή διδασκαλία (οι ξαφνικές αλλαγές τους ταράζουν, πρέπει να προετοιμάζονται για ξαφνικές επισκέψεις) Καταγραφή των έργων που τους αναθέτουμε σε πρόχειρο τετράδιο Εξασφάλιση της προσοχής του μαθητή πριν αρχίσουμε να μιλάμε (χειρονομία, φως, βλεμματική επαφή) Απλές και σαφώς διατυπωμένες οδηγίες και προσταγές Σπάσιμο δραστηριοτήτων σε μικρότερα κομμάτια, οργάνωση απαιτούμενου υλικού Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Παραχώρηση επιπλέον χρόνου όταν χρειάζεται Άμεση επανατροφοδότηση για την ολοκληρωμένη δουλειά (αυτοδιόρθωση ) Ενθάρρυνση γονέων για συμπαράσταση στο σπίτι (οργάνωση μελέτης και έλεγχος εργασιών) Χρήση βοηθημάτων (υπολογιστές, αριθμομηχανές, κασετόφωνα) Βρείτε τι κάνει καλά και ενθαρρύνετέ τον (ενίσχυση θετικών χαρακτηριστικών) Ενθαρρύνετε και ανταμείψτε τη βελτιωμένη συμπεριφορά Προσαρμόστε τον τρόπο πραγματοποίησης των τεστ (δώστε περισσότερο χρόνο, ή μειώστε την απαιτούμενη εργασία) Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Στρατηγικές για τη ρύθμιση της συμπεριφοράς Θετική ενίσχυση Απώλεια θετικής ενίσχυσης Τιμωρία (επίπληξη άμεση, χωρίς συναισθηματισμούς, σύντομη και συνεπής) Αγνόηση. (όταν η επίπληξη φέρει αντίθετα αποτελέσματα) Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Ενίσχυση Εξωτερική. (φαγητό, παιχνίδια, αστεράκια, κ.ά.) Εσωτερική. (Η χαρά ολοκλήρωσης μιας εργασίας, παιχνίδι στον υπολογιστή, ελεύθερος χρόνος, βίντεο, μουσική, παραχώρηση του σχολικού κατοικίδιου για μια εβδομάδα στο σπίτι, κ.ά.) Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Σύναψη συμβολαίου Συμβόλαιο Αυτό το συμβόλαιο είναι μια συμφωνία μεταξύ (όνομα μαθητή) και (όνομα δασκάλου) ότι (ο μαθητής) θα ……………. ως τις (ημερομηνία). Αν η δουλειά που περιγράφεται παραπάνω ολοκληρωθεί στην ώρα της, τότε (ο δάσκαλος) θα ………………..ως τις (ημερομηνία) Υπογραφή μαθητή ημερομηνία Υπογραφή δασκάλου ημερομηνία Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Ανταλλαγή ενισχυτών (token reinforcements) Εσκεμμένη αφαίρεση ενισχυτών (time- out): Ο χρόνος αποκλεισμού πρέπει να είναι σύντομος (από 1 ως 10 λεπτά) Προειδοποιούμε το μαθητή μόνο μία φορά Κατά τη διάρκεια του αποκλεισμού, ο δάσκαλος και οι άλλοι μαθητές πρέπει να αγνοούν τον τιμωρημένο μαθητή Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Η μέθοδος της «Αναπλαισίωσης» Οικοσυστημική Προσέγγιση «Όταν θέλετε ν’ αλλάξει κάτι, πρέπει ν’ αλλάξετε κάτι» Μια μέθοδος «κομμένη και ραμμένη» για την αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς Η μέθοδος της «Αναπλαισίωσης» Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Συνεργασία εκπαιδευτικών- γονέων Προγράμματα συνεργασίας σχολείου- σπιτιού με σκοπό τη βελτίωση της συμπεριφοράς Θέτουμε στόχους επιθυμητής συμπεριφοράς και ο δάσκαλος κάθε μέρα ελέγχει εάν έχουν επιτευχθεί Τα φύλλα αξιολόγησης της συμπεριφοράς στέλνονται στο σπίτι, σχολιάζονται και υπογράφονται από τους γονείς και ξαναστέλνονται στο σχολείο Το παιδί ενισχύεται στο σπίτι και επιβραβεύεται και από τους γονείς κάθε φορά που φτάνει στον επιθυμητό στόχο Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Πρώτο θέμα Εξηγήστε τις λεπτομέρειες Δώστε ένα παράδειγμα Άσκηση που θα ενισχύσει την εκμάθηση Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Πού θα λάβετε περισσότερες πληροφορίες Ζαφειροπούλου Μ. (2000). Κατανοώντας τη συμπεριφορά μας, Καστανιώτης, Αθήνα. Ζαφειροπούλου Μ., & Κλεφτάρας Γ. (2004). Εφαρμοσμένη κλινική Ψυχολογία του Παιδιού, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα. Lerner J. (1997). Learning Disabilities, Houghton Mifflin Company, Boston, N.Y. Molnar A. & Lindquist B. (1998). Προβλήματα Συμπεριφοράς στο Σχολείο, επιμέλεια Καλαντζή Α., Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα. Παντελιάδου Σ., (2000). Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτική Πράξη, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα. Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας και σας απονέμω το βραβείο του καλού ακροατή και συνομιλητή Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου 7/11/2018