Κόπανου Μαρία Κιώρη Έλενα Τσιάντα Ελένη ΨΗΦΙΑΚΑ ΜΟΥΣΕΙΑ Κόπανου Μαρία Κιώρη Έλενα Τσιάντα Ελένη Κείμενα-γραπτές δημιουργίες μαθητών Σχολικού Έτους 2014-2015(στο πλαίσιο καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος για τα Μουσεία στο Διαδίκτυο) «Εκφάνσεις Μουσειοπαιδαγωγικής στο Γυμνάσιο: Ελληνικά Ψηφιακά Μουσεία» (Συντονίστρια: Ηλιάδη Αμαλία ΠΕ02, Διευθύντρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων ) 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
Μερικές εικόνες . . . ! ! ! 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
Κατηγορίες ψηφιακών μουσείων… Αρχαιολογικό Μουσείο Βυζαντινό Μουσείο Νομισματικό Μουσείο Επιστημών και Φυσικής Ιστορίας Εικαστικών Τεχνών Ιστορικό Μουσείο Εθνογραφικό και Λαογραφικό Μουσείο Μουσείο Διατροφής Μουσείο Μόδας και Μουσικής 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
Το ψηφιακό μουσείο είναι ελληνικό… Ένα ψηφιακό σταυροδρόμι συνάντησης καλλιτεχνών, φιλότεχνων και οργανισμών τέχνης άνοιξε τα φτερά του εδώ και δύο μήνες με το ευφάνταστο όνομα USEUM, το οποίο μπορεί να παραπέμπει στη λατινική λέξη museum, είναι όμως μια σύλληψη καθαρά ελληνική. Σήμερα στο πρωτότυπο αυτό μουσείο εκτίθενται 5.084 έργα που έχουν δημιουργήσει 419 καλλιτέχνες από 73 χώρες του κόσμου, διεκδικώντας μια θέση στο Hall of Fame που οι λάτρεις της σύγχρονης τέχνης διαμορφώνουν σε άμεση αλληλεπίδραση με την πλατφόρμα του useum.org. Η ιδέα της δημιουργίας του γεννήθηκε πριν από περίπου έναν χρόνο στο Λονδίνο από μια ελληνίδα διδακτορική φοιτήτρια του UCL. Στη διάρκεια της μελέτης της σχετικά με τις νέες τεχνολογίες για μουσεία, η 25άχρονη Φωτεινή Βαλεοντή βρέθηκε μπροστά στην εξής πρόκληση: «Τη δημιουργία μιας ευρέως διαδεδομένης ιστοσελίδας, μιας "Wikipedia", για τον χώρο της τέχνης». Η συμμετοχή στο Athens Startup Weekend του 2012, όπου το USEUM κέρδισε το πρώτο βραβείο, άνοιξε τον δρόμο για να λάβει η ιδέα αυτή σάρκα και οστά 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
MICHAEL Η ευρωπαϊκή διαδικτυακή πύλη MICHAEL (Multilingual Inventory of Cultural Heritage in Europe) αποτελεί έναν πολύγλωσσο κατάλογο ψηφιακών συλλογών μουσείων, βιβλιοθηκών, αρχείων και άλλων πολιτιστικών φορέων από όλη την Ευρώπη που επιτρέπει στο ενδιαφερόμενο κοινό την εύκολη αναζήτηση και πρόσβαση σε αυτές. 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
Περιεχόμενο Το ψηφιακό πολιτιστικό απόθεμα που προβάλλεται στο MICHAEL μπορεί να είναι τόσο συλλογές που προέρχονται από ψηφιοποίηση υλικού όπως φωτογραφίες, χάρτες, αρχειακά έγγραφα, έργα τέχνης, αρχαιολογικά μνημεία, όσο και συλλογές πρωτογενούς ψηφιακού περιεχομένου, όπως ψηφιακές ηχογραφήσεις, ψηφιακό βίντεο, επιστημονικά δεδομένα, ψηφιακές φωτογραφίες κλπ. Τα μεταδεδομένα ακολουθούν το μοντέλο δεδομένων MICHAEL και περιλαμβάνουν πληροφορίες όπως ο τίτλος και μια σύντομη περιγραφή μιας ψηφιακής συλλογής, το θέμα, η χρονική περίοδος και η γεωγραφική περιοχή που καλύπτουν τα τεκμήρια της συλλογής, τυχόν διάσημα πρόσωπα ή γεγονότα που σχετίζονται, κλπ. Περιλαμβάνουν επίσης πληροφορίες για το φορέα που κατέχει ή διαχειρίζεται την ψηφιακή συλλογή και για τον τρόπο πρόσβασης σε αυτή (διαδικτυακός τόπος, CD, DVD κλπ). Για την συμπλήρωση των πεδίων ευρετηριασμού χρησιμοποιούνται προκαθορισμένες λίστες όρων σε όλες τις γλώσσες, με στόχο τη διευκόλυνση της αναζήτησης και του εντοπισμού του περιεχομένου. 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
Ευρωπαϊκή Πύλη και οι Εθνικές Πύλες Κάθε συμμετέχουσα χώρα υλοποιεί μια εθνική διαδικτυακή πύλη στην οποία συγκεντρώνονται οι ψηφιακές συλλογές της. Το περιεχόμενο από αυτές τις εθνικές πύλες συλλέγεται και προβάλλεται στην ευρωπαϊκή διαδικτυακή πύλη MICHAEL που αποτελεί κατάλογο του συνόλου των καταχωρημένων ψηφιακών συλλογών των συμμετεχουσών χωρών. Η Αγγλία, η Γαλλία και η Ιταλία έχουν ολοκληρώσει τις εθνικές τους πύλες, οι οποίες παρουσιάζονται ήδη στην ευρωπαϊκή πύλη, ενώ παράλληλα συνεχίζουν τον εμπλουτισμό του περιεχομένου τους. 15 νέες χώρες (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα) βρίσκονται στη διαδικασία ανάπτυξης των εθνικών πυλών τους, οι οποίες τον Μάιο του 2008 θα διασυνδεθούν με την ευρωπαϊκή πύλη MICHAEL. 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Το πρόγραμμα ‘MICHAEL’ χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του προγράμματος eTen. Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2004 με συνεργασία μεταξύ της Αγγλίας, της Γαλλίας, και της Ιταλίας. Τον Ιούνιο 2006 επεκτάθηκε σε άλλες 11 χώρες: Γερμανία, Ελλάδα, Ισπανία, Μάλτα, Ολλανδία, Ουγγαρία, Πολωνία, Πορτογαλία, Σουηδία, Τσεχία και Φινλανδία. Από το 2007, συμμετέχουν επίσης οι χώρες: Βέλγιο-Φλάνδρα, Βουλγαρία, Εσθονία και Σλοβακία. Το Ιούνιο 2007 ιδρύθηκε το MICHAEL-Culture AISBL, ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός για τη λειτουργία και την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής πύλης MICHAEL μετά τη λήξη της χρηματοδότησης. 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
Γενικά Αφού παρουσιάσθηκαν στην τάξη διάφορα είδη μουσείων που λειτουργούν στον κόσμο, από τα πιο "σοβαρά" ως και τα πιο "αστεία" και αξιοπερίεργα οι ομάδες ανέλαβαν από ένα είδος μουσείων στο οποίο θα εμβάθυναν. Από τους μαθητές και τις μαθήτριες κατόπιν μελετήθηκαν συγκεκριμένα παραδείγματα μουσείων στον κόσμο: η ιστορία της δημιουργίας τους, ο τρόπος οργάνωσης τους, τα εκθέματα που παρουσιάζουν, η ανταπόκριση του κοινού σε αυτά. 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
… οι ομάδες ανέλαβαν ένα κίνημα της σύγχρονης τέχνης που παρουσίαζε ενδιαφέρον για αυτές. Αφού μελετήθηκαν οι αρχές του κινήματος κάθε μαθητής και μαθήτρια ανέλαβε να παρουσιάσει από έναν ή μία σημαντική εκπρόσωπο και το έργο του/της στην τάξη. Έτσι όλοι ενημερωθήκαμε και απολαύσαμε μια σύντομη περιήγηση στον κόσμο της σύγχρονης τέχνης. Οι μαθητές και οι μαθήτριες χρησιμοποιώντας τις πολύτιμες γνώσεις τους από το μάθημα της πληροφορικής και εύχρηστα εργαλεία με τα οποία είχε εμπλουτιστεί η πληροφορική βάση του σχολείου, κατασκεύασαν μικρά ψηφιακά μουσεία τα οποία απαρτίζονται από 3 μέρη: παρουσίαση του καλλιτεχνικού ρεύματος, παρουσίαση της ζωής του/της καλλιτέχνη/ιδος, παρουσίαση των έργων του/της. 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
ΤΕΛΟΣ 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ