Χαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες (concept maps) και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία
Τι είναι ένασ εννοιολογικόΣ χάρτηΣ; Η εννοιολογική χαρτογράφηση είναι μια τεχνική οπτικοποίησης των σχέσεων ανάμεσα σε διάφορες έννοιες. Ένας τρόπος για την αναπαράσταση της γνώσης. Αποτελεί μια διδακτική τεχνική.
Από τι αποτελούνται οι εννοιολογικοί χάρτεΣ; Έννοια 1 σύνδεσμος Έννοια 2
Ένας ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ Εννοιολογικοί ΧάρτεΣ Ένας ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ δείχνει αποτελείται από αποτελείται από σχέσεις Συνδετικές φράσεις ανάμεσα σε έννοιες
ΣκοπόΣ εννοιολογικών χαρτών Σκοπός των εννοιολογικών χαρτών είναι: Να μας βοηθήσουν στην κατανόηση πολύπλοκων πληροφοριών. Η καλύτερη οργάνωση της υπάρχουσας πληροφορίας. Να συμβάλλουν στη δημιουργία νέων ιδεών.
Χρήση των εννοιολογικών χαρτών Ως εποπτικό και γνωστικό εργαλείο Ως εργαλείο αξιολόγησης των μαθητών και του μαθήματος Ως εργαλείο ανίχνευσης πρότερων γνώσεων Ως μέσο για ανταλλαγή και επικοινωνία ιδεών όταν χρησιμοποιούνται για τη συλλογική κατασκευή εννοιολογικών χαρτών Ως μέσο για σχεδίαση εφαρμογών υπερμέσων και γενικότερα συστημάτων πλοήγησης
ΔραστηριότητεΣ εννοιολογικήΣ χαρτογράφησηΣ Κατασκευή ενός χάρτη από τους μαθητές Διόρθωση-επέκταση ενός χάρτη που δίνεται στους μαθητές Συνδυασμός των παραπάνω π.χ. αξιολόγηση/διόρθωση και επέκταση ενός δοσμένου χάρτη
Αξιολόγηση των εννοιολογικών χαρτών Τον αριθμό των εννοιών και συνδέσεων Την ορθότητα των συνδέσεων Τη γλωσσική επάρκεια των συνδέσεων Τη ροή του χάρτη
ΠώΣ κατασκευάζουμε ένα εννοιολογικό χάρτη; Συνήθως αρχίζουμε από μια κεντρική έννοια και συνεχίζουμε δημιουργώντας σχέσεις και καινούριες έννοιες. Σημαντικό: Η συμμετοχή των μαθητών στη διαδικασία Δυναμική και αναπτυσσόμενη διαδικασία, δεν υπάρχει «σωστός» εννοιολογικός χάρτης
Προστασία περιβάλλοντος-θέσεις εργασίας Χαρτί-γυαλί-αλουμίνιο-ηλεκτρικά προσφέρει περιλαμβάνει χρειάζεται Εργοστάσια ανακύκλωσης Ανακύκλωση χρειάζεται Συνειδητοποίηση από τους πολίτες κατασκευή Κάδοι ανακύκλωσης Οργάνωση και υποστήριξη από την πολιτεία Πρέπει να υπάρχουν
Κατασκευή εννοιολογικού χάρτη Προστασία του περιβάλλοντος-δημιουργία θέσεων εργασίας Χαρτί, γυαλί, αλουμίνιο, ηλεκτρικά για όλα τα είδη απορριμμάτων προσφέρει περιλαμβάνει Εργοστάσια ανακύκλωσης ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ χρειάζεται Συνειδητοποίηση από τους πολίτες χρειάζεται να κατασκευασθούν Οργάνωση και υποστήριξη από την πολιτεία οργάνωση με σκοπό έτσι ώστε να υπάρξει πρέπει να υπάρχουν Πίεση προς το κράτος Ειδικοί κάδοι ανακύκλωσης
Λογισμικά ΚατασκευήΣ Εννοιολογικών Χαρτών Πλεονεκτήματα Εύκολη τροποποίηση χαρτών Δυνατότητα ενσωμάτωσης γραφικών, ήχων Δυνατότητα εισαγωγής υπερσυνδέσμων σε κάθε κόμβο Εύκολη προσαρμογή σε εξατομικευμένες ανάγκες
Λογισμικά ΚατασκευήΣ Εννοιολογικών Χαρτών Mindomo Mindmeister Wisemapping Mind42 CmapTools Text2mindmap (μετατρέπει το κείμενο σε χάρτη) BBCmindmaps (ιδανικό για τα πρώτα βήματα των μαθητών και για μικρές ηλικίες) Bubl.us Mywebinspiration Wisdomap (απλό και εύχρηστο με δυνατότητα να βλέπεις τα επισυναπτόμενα αρχεία σε στήλη) Dropmind Recallplus (πρόγραμμα που το κατεβάζεις στον υπολογιστή) xmindnet (επίσης το κατεβάζεις και πληρώνεις -αν θες ανώτερη έκδοση) Topicscape (κατεβάζεις τρισδιάστατη έκδοση χαρτών για μαθητές, φοιτητές) mindmaps_moonfruit (ιδέες για νοητικούς χάρτες)
Βιβλιογραφία Ausubel, David P. (1968). Educational Psychology, A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc. Ausubel, David P. (1967). Learning Theory and classroom Practice. Ontario: The Ontario Institute For Studies In Education. Ausubel, David P. (1963). The Psychology of Meaningful Verbal Learning. New York: Grune & Stratton.Angelo, T. A.and Cross, K.P. Classroom Assessment Techniques, A Handbook for College Teachers (2nd ed., p. 197). Jossey-Bass, San Francisco,1993. Jonassen, D.H., Beissneer K., and Yacci, M.A. (1993) Structural Knowledge: Techniques for Conveying, Assessing, and Acquiring Structural Knowledge. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Novak, J.D.(1991) “Clarify with Concept Maps: A tool for students and teachers alike,” The Science Teacher, 58 (7), pp.45-49. http://cmap.coginst.uwf.edu/info/ http://users.edte.utwente.nl/lanzing/cm_home.htm Use of concept maps in teaching: http://www.fed.cyhk.edu.hk/~johnson/misconceptions/concept_map/cmapguid.html