Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία στο Γυμνάσιο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Εκπαίδευση, επιμόρφωση και αξιολόγηση
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ «ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ»
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ – ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΗ
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Σχολικό Έτος Ενημέρωση Γονέων-Κηδεμόνων
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Teaching, Managing and Enhancing Diversity
Το συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο σχεδιάστηκε, προκειμένου να διδαχτεί σε τμήμα της β ’ Γυμνασίου που απαρτίζεται από αμιγώς αλλοδαπούς μαθητές με χώρες.
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Α.Β. Μουμτζάκης, η δράση και το έργο του κατά την πρώτη δεκαετία της μεταρρύθμισης Δίον, 4-6 Νοεμβρίου : 35 χρόνια από τη γλωσσοεκπαιδευτική.
Κοσμάς Τουλούμης Διδασκαλία Αρχαίων Ελληνικών με ΤΠΕ: Δημιουργώντας σενάρια Δημοτικό Ωδείο Δράμας Σύνδεσμος Φιλολόγων 13 Δεκεμβρίου Δεκεμβρίου.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
Για τα Τμήματα Υποδοχής Από το υλικό Διδασκαλίας Ελληνικής σε Αλλόγλωσσους Δρ. Σεραφείμ Ευαγγελία.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ schools.gr/content/index.php?lesson_id=1 &ep=67 schools.gr/content/index.php?lesson_id=1.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Οδηγίες διδασκαλίας για τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία στο Λύκειο, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης και του εξορθολογισμού της διδακτέας ύλης Βενετία.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
Δυναμικό του σχολείου μαθητές, Τμήματα Α=7,Β=6,Γ=5 33 Καθηγητές Κενά: 14 ώρες Γερμανικών 18 ώρες Καλλιτεχνικών 10 ώρες Φιλολογικών 15 ώρες.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
1 Γυμνάσιο Τρικάλων Σχολικό έτος Αλλαγές στο Γυμνάσιο.
Αρχαία Ελληνικά – Αρχαία από Μετάφραση με βάση τις νέες οδηγίες /148083/Δ2 και /Δ2.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Βιολογία Γυμνασίου.
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Σχολ. Έτος
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
Εξορθολογισμός διαχείριση διδακτέας ύλης
2ο Γυμνάσιο Καλυβίων Ενημέρωση για το Γυμνάσιο
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ
ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟΥ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ (Aρ. πρωτ /Δ2/ εγκύκλιος του ΥΠ.Π.Ε.Θ Αρ. Πρωτ /Δ2/
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΝΕΑΠΟΛΗΣ
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
Θέματα Συνάντησης Εξορθολογισμός της ύλης-Αξιολόγηση μαθητών -Flipped classroom-ανεστραμμένη τάξη Παρουσιάσεις-βίντεο ΙΕΠ (οθόνες) Συζήτηση αλλαγές στην.
Επιμόρφωση Πληροφορικών Βαγγέλης Κανίδης
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΙΣΤΟΡΙΑ.
Η Συνθετική Δημιουργική Εργασία ως εναλλακτική μορφή αξιολόγησης της Αγγλικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο: Ένα παράδειγμα Χριστίνα Κάλφογλου Πειραματικό Γυμνάσιο.
Αλλαγεσ στο γυμνασιο
3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΙΛΙΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΤΟΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία στο Γυμνάσιο Ζητήματα διδασκαλίας και αξιολόγησης των μαθητών/τριών Βενετία Μπαλτά Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων

Στόχοι της εισήγησης: Δειγματική επεξεργασία μιας ενότητας από την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα της Α΄ Γυμνασίου, στο πλαίσιο των οδηγιών διδασκαλίας Πρόταση για την αξιολόγηση της ενότητας Συζήτηση για τη διδασκαλία και αξιολόγηση της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας Συζήτηση /ανταλλαγή εμπειριών και “καλών πρακτικών”

Οι οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος: Στηρίζονται στα ισχύοντα θεσμικά κείμενα (Π.Σ., Ε.Ω.Π.) και στο πλαίσιο εξορθολογισμού που έθεσε το ΙΕΠ Αξιοποιούν βασικές θέσεις της διδακτικής (ενθάρρυνση του/της εκπαιδευτικού να σχεδιάζει το μάθημα σύμφωνα με τις ανάγκες της τάξης) Υποστηρίζουν σύγχρονες διδακτικές πρακτικές (συμμετοχικές δραστηριότητες κατά τη διδασκαλία)

Γενικοί στόχοι κατά τη διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας: Βαθμιαία εξοικειωση μαθητών/τριών με τον αρχαίο ελληνικό λόγο (κείμενα, γλωσσικό σύστημα, λεξιλόγιο) Εξοικείωση με ποικιλία κειμένων (πολιτισμική διάσταση της αρχαίας γλώσσας, ενδιαφέρον για τον τρόπο σκέψης των αρχαίων...) Συνειδητοποίηση της συνέχειας της γλώσσας

Α΄ τάξη: Δε διδάσκονται οι ενότητες 14-18 Βασικά μορφοσυντακτικά: Α΄ και β΄ κλίση ουσιαστικών και επιθέτων Οριστική ενεργητικής φωνής βαρυτόνων ρημάτων, ειμί Απαρέμφατο, μετοχή Προσωπική αντωνυμία Δεικτική αντωνυμία: ούτος, αύτη, τούτο Δομή απλής πρότασης Παραγωγή λέξεων

Ενδεικτική επεξεργασία της 5ης ενότητας: “Ο πλούτος της αττικής γης” Συνολικός προβλεπόμενος χρόνος για την επεξεργασία της ενότητας: 4 διδακτικές ώρες Στόχοι: 1. Να γνωρίσουν στοιχεία του αθηναϊκού βίου και των αγαθών της πόλης. 2. Να μάθουν τον σχηματισμό του ρήματος στην οριστική ενεστώτα και μέλλοντα ε.φ. και τη λειτουργία του μέσα στην πρόταση (δηλαδή ότι χωρίς ρήμα δεν υπάρχει πρόταση). Να μάθουν τον σχηματισμό ενεστώτα του ειμί 3. Να διαπιστώσουν τα κοινά και διαφορετικά στοιχεία με τη ν.ε. γλώσσα. (π.χ. μέλλοντας: λύσω / θα λύσω, αλλά και θα λύνω στη ν.ε.)

Ενδεικτική επεξεργασία της 5ης ενότητας: “Ο πλούτος της αττικής γης” Ως προς το κείμενο: Προτείνεται να δοθεί η μετάφραση του κειμένου. Οι μαθητές/τριες συζητούν τις ιδέες και τα νοήματα του κειμένου με τη βοήθεια των ερωτήσεων. Το αρχαίο κείμενο θα χρησιμοποιηθεί για την υποστήριξη της διδασκαλίας του ρήματος.

Ενδεικτική επεξεργασία της 5ης ενότητας: “Ο πλούτος της αττικής γης” Φαινόμενα: 1. Ετυμολογικά: λειτουργία της παραγωγής ουσιαστικών από ουσιαστικά (β΄ μέρος), χωρίς να ζητείται από τους/τις μαθητές/τριες η απομνημόνευση των κατηγοριών (παρώνυμα κ.λπ.). Σκόπιμη η αναφορά στη ν.ε. γλώσσα. 2. Γραμματική: τα παρεπόμενα του ρήματος, κυρίως απαρέμφατο και μετοχή/ οριστική ενεστώτα και μέλλοντα ενεργητικής φωνής βαρύτονων ρημάτων, φωνηεντόληκτων και αφωνόληκτων/ οριστική ενεστώτα του ειμί/ προσωπικές αντωνυμίες (από την 4η ενότητα).

Ενδεικτική επεξεργασία της 5ης ενότητας: “Ο πλούτος της αττικής γης” Αποφάσεις, για τον διδακτικό σχεδιασμό (με βάση τις ανάγκες της τάξης και του τμήματος): Χρόνος: 4 ώρες Κείμενο: Προσέγγιση με αξιοποίηση της μετάφρασης και έμφαση στην κατανόηση και την παραγωγή λόγου Γραμματική: 1. οριστική ενεστώτα και μέλλοντα ενεργητικής φωνής αξιοποιώντας αναλογίες με τη νεοελληνική γλώσσα/ 2. προσωπικές αντωνυμίες / 3. οριστική ενεστώτα του ειμί Αναφορά σε απαρέμφατο / μετοχή Λεξιλόγιο ή ετυμολογικά, αναλόγως των συνθηκών

Ενδεικτική επεξεργασία της 5ης ενότητας: “Ο πλούτος της αττικής γης” 1η ώρα: Κείμενο: Προσέγγιση με αξιοποίηση της μετάφρασης και έμφαση στην κατανόηση και την παραγωγή λόγου Εναλλακτικές δυνατότητες για την αφόρμηση: Από την αρχαιότητα: παρατήρηση εικόνας σελ. 38 (οι προσφορές στη γιορτή των Παναθηναίων) και σελ. 36 Από την εμπειρία της σύγχρονης ζωής: “Ο πλούτος της αττικής γης” ως τίτλος σε ένα σημερινό κείμενο, ποιες προσδοκίες δημιουργεί στον αναγνώστη;

Ενδεικτική επεξεργασία της 5ης ενότητας: “Ο πλούτος της αττικής γης” 1η ώρα: Κείμενο Αξιοποίηση του εισαγωγικού σημειώματος (Ξενοφώντας, 4ος αιώνας, “Πόροι” που μπορούν να βελτιώσουν την οικονομική κατάσταση της πόλης). Το κείμενο δίνεται στους μαθητές και τις μαθήτριες στα νέα ελληνικά, και προχωράμε στην ανάγνωση, με αναγνωστικές οδηγίες: Ποια πρόσωπα εμφανίζονται στο κείμενο; Ποια θέση υποστηρίζει ο Ξενοφών; Ποια είναι τα επιχειρήματά του; Οι απαντήσεις σημειώνονται στον πίνακα.

Ενδεικτική επεξεργασία της 5ης ενότητας: “Ο πλούτος της αττικής γης” Στη συνέχεια, ανάγνωση του αρχαίου κειμένου: Οδηγίες (ενδεικτικά): Αναζητάμε λέξεις ή προτάσεις στα α.ε. που να δίνουν απάντηση στα προηγούμενα ερωτήματα Σημειώνουμε λέξεις (τουλάχιστον 5) που συνεχίζουν να υπάρχουν στα ν.ε. Στόχοι: σταδιακή εξοικείωση με τον α.ε. λόγο, η έννοια του ρήματος, της πρότασης, το απαρέμφατο, η μετοχή Κλείσιμο: συνοπτική απόδοση του νοήματος στα ν.ε. / Επαναφορά στις προσδοκίες του τίτλου/ συζήτηση (ερ. 2,σ.38)

Ενδεικτική επεξεργασία της 5ης ενότητας: “Ο πλούτος της αττικής γης” 2η ώρα: Γραμματική (1. Οριστική ενστώτα βαρύτονων ρημάτων //2. Προσωπική αντωνυμία) 1. Επεξεργασία της οριστικής ενεστώτα με βάση την πρόταση: Η χώρα πολλά αγαθά έχει. Με τη βοήθεια των μαθητών/τριών, κλίνω στον πίνακα το ρήμα στα ν.ε., δίνω τις διαφοροποιήσεις στα α.ε. 2. Διδασκαλία της προσωπικής αντωνυμίας, από τα ν.ε. στα α.ε.,στον πίνακα, αρχικά ως προσθήκη στο έχω, στη συνέχεια από το σχολικό εγχειρίδιο. 3. Ασκήσεις εμπέδωσης για ρήμα / αντωνυμία, κατά προτίμηση σε προτάσεις

Ενδεικτική επεξεργασία της 5ης ενότητας: “Ο πλούτος της αττικής γης” 3η ώρα: Γραμματική και Λεξιλόγιο (1. Οριστική μέλλοντα βαρύτονων ρημάτων //2. Οριστική ενεστώτα ειμί // 3. Λεξιλόγιο) 1. Επεξεργασία της οριστικής μέλλοντα με βάση την πρόταση: Υμείς τω φίλω πιστεύετε. Απόδοση στα ν.ε., αναγνώριση χρόνου, πώς αποδίδεται ο μέλλοντας στα ν.ε. (περιφραστικά, 2 τύποι), πώς αποδίδεται στα α.ε. (μονολεκτικά, 1 τύπος), Υμείς τω φίλω πιστεύ-σ-ετε, στον πίνακα όλα τα πρόσωπα (με την αντωνυμία).

Ενδεικτική επεξεργασία της 5ης ενότητας: “Ο πλούτος της αττικής γης” 3η ώρα: Γραμματική και Λεξιλόγιο (1. Οριστική μέλλοντα βαρύτονων ρημάτων //2. ειμί // 3. Λεξιλόγιο) 2. Οριστική ενεστώτα του ειμί, με αφετηρία τις προτάσεις: Αι ώραι πραόταται εισίν. Η θάλασσα παμφορωτάτη εστί. Απόδοση στα ν.ε., αναγνώριση ρήματος, κλίση του ρήματος στον πίνακα, ασκήσεις εμπέδωσης 3. Λεξιλόγιο, στήλες 2, 3 Ενδεικτικά: Ποιες λέξεις γνωρίζω καλά και μπορώ να εξηγήσω τη σημασία τους // Δύο λέξεις που θα αναζητήσω στο λεξικό...

Ενδεικτική επεξεργασία της 5ης ενότητας: “Ο πλούτος της αττικής γης” 4η ώρα: Γραμματική /Ανακεφαλαίωση(1. Οριστική μέλλοντα βαρύτονων αφωνόληκτων ρημάτων //2. Ανακεφαλαίωση) 1. Στον πίνακα: Οριστική μέλλοντα αφωνόληκτων ρημάτων, με αφετηρία τα ρήματα πείθω, διώκω, γράφω και τον αντίστοιχο τύπο της οριστικής στιγμιαίου μέλλοντα στα ν.ε. // τ,δ,θ+σ= σ, κ.λπ. // Άσκηση εμπέδωσης 2. Ανακεφαλαίωση Τι μάθαμε: “Ο Πλούτος της αττικής γης” // Λεξιλόγιο “η γη” // Οριστική ενεστώτα και μέλλοντα // Οριστική ενεστώτα ειμί // Προσωπική αντωνυμία

Ενδεικτική επεξεργασία της 5ης ενότητας: “Ο πλούτος της αττικής γης” Προσωπικός αναστοχασμός, σε σχέση με αρχικούς στόχους: 1. Να γνωρίσουν στοιχεία του αθηναϊκού βίου και των αγαθών της πόλης. 2. Να μάθουν τον σχηματισμό του ρήματος στην οριστική ενεστώτα και μέλλοντα ε.φ. και τη λειτουργία του μέσα στην πρόταση (δηλαδή ότι χωρίς ρήμα δεν υπάρχει πρόταση). Να μάθουν τον σχηματισμό ενεστώτα του ειμί 3. Να διαπιστώσουν τα κοινά και διαφορετικά στοιχεία με τη ν.ε. γλώσσα. (π.χ. μέλλοντας: λύσω / θα λύσω, αλλά και θα λύνω στη ν.ε.) 4. Παιδαγωγικό κλίμα: Ενθάρρυνση της συμμετοχής των μαθητών/τριών και της συνεργασίας

Ενδεικτική επεξεργασία της 5ης ενότητας: “Ο πλούτος της αττικής γης” Σε σχέση με την διδασκαλία των φαινομένων: 1. κειμενοκεντρική διδασκαλία των γραμματικών /συντακτικών φαινομένων + αξιοποίηση βιβλίων αναφοράς 2. συνεχής αξιοποίηση ν.ε. για αναφορές / παραδείγματα 3. ασκήσεις κλειστού τύπου (ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής/ συμπλήρωσης κενών / αντιστοίχισης) 4. ασκήσεις παραγωγής / μετασχηματισμού (σε προτάσεις) 5. διόρθωση ασκήσεων στην τάξη

Αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών/τριών Α. Για την αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή κατά τη διάρκεια των τετραμήνων συνεκτιμώνται τα παρακάτω κριτήρια: α) η συνολική συμμετοχή του μαθητή (τα ερωτήματα που θέτει, οι απαντήσεις που δίνει, η συμβολή του στη μελέτη ενός θέματος μέσα στην τάξη, η συνεργασία του με συμμαθητές, η επιμέλεια στην εκτέλεση των εργασιών που του ανατίθενται), από την οποία ο εκπαιδευτικός σχηματίζει εικόνα για τις γνώσεις, την κατανόηση εννοιών και φαινομένων, τις δεξιότητες επίλυσης προβλήματος, τις επικοινωνιακές δεξιότητες , την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα κτλ., β) οι εργασίες που εκτελεί ο μαθητής στο πλαίσιο της καθημερινής μαθησιακής διαδικασίας στο σχολείο ή στο σπίτι, ατομικά ή ομαδικά, γ) οι συνθετικές δημιουργικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές, οι διαθεματικές εργασίες δ) οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες, ε) οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ).

Αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών/τριών Β. Όσον αφορά τις ωριαίες γραπτές δοκιμασίες αυτές είναι: α) προειδοποιημένες, αν έπονται μιας ανακεφαλαίωσης και καλύπτουν ευρύτερη διδακτική ενότητα για την οποία έχουν διατεθεί μέχρι τέσσερις (4) διδακτικές ώρες. β) μη προειδοποιημένες, αν καλύπτουν την ύλη που διδάχθηκε στο αμέσως προηγούμενο μάθημα. Γ. Στα μαθήματα της Ομάδας Α΄ διενεργείται μόνο μια ωριαία γραπτή δοκιμασία κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου. Στα μαθήματα της Ομάδας Β΄ διενεργείται μία ωριαία γραπτή δοκιμασία κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου και μία κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου. Κατά το δεύτερο τετράμηνο ο διδάσκων μάθημα της δεύτερης ομάδας δύναται να επιλέξει, αντί της διεξαγωγής ωριαίας γραπτής δοκιμασίας σε κάποιο τμήμα ή κάποια τμήματα, την ανάθεση μιας συνθετικής δημιουργικής εργασίας μικρής έκτασης στους μαθητές του τμήματος ή των τμημάτων.

Αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών/τριών Δ. Οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες πραγματοποιούνται με τον παρακάτω περιορισμό: Κάθε τμήμα μπορεί να εξετάζεται με ωριαία γραπτή δοκιμασία μόνο σε ένα (1) μάθημα την ημέρα και μέχρι σε τρία (3) το πολύ μαθήματα την εβδομάδα. Για τον σωστό προγραμματισμό αυτών των γραπτών δοκιμασιών, οι εκπαιδευτικοί καταγράφουν έγκαιρα, σε ειδικό τετράδιο, την ημέρα που προτίθενται να διενεργήσουν ωριαία γραπτή δοκιμασία σε κάποιο τμήμα, για να ενημερώσουν τους συναδέλφους τους. Ε. Οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες πραγματοποιούνται με τους εξής περιορισμούς: α) δεν υπερβαίνουν τις τρεις (3) ανά μάθημα για κάθε τετράμηνο, β) διαρκούν το πολύ δέκα (10) λεπτά, γ) τα ερωτήματα αναφέρονται στο αμέσως προηγούμενο μάθημα και έχουν ελεγχθεί ότι είναι δυνατόν να απαντηθούν εντός του διαθέσιμου χρόνου

Αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών/τριών Για την αρχαία ελληνική γλώσσα, με βάση τις κατευθύνσεις των οδηγιών, τον τρόπο εργασίας στην τάξη, την εμπειρία των προηγούμενων ετών: Κείμενο (ερώτηση/ ερωτήσεις κατανόησης) Λεξιλόγιο ή ετυμολογικά (ασκήσεις κλειστού ή ανοιχτού τύπου) Γραμματική ή/ και συντακτικό (ασκήσεις κλειστού / ανοιχτού τύπου)

Αρχαία Ελληνική Γραμματεία

Στόχοι της διδασκαλίας: Εξοικείωση μαθητών/τριών με τα μελετώμενα κείμενα (συνεξέταση μορφής/ περιεχομένου) Απόλαυση κατά την ανάγνωση Ανάδειξη ανθρωπογνωστικού χαρακτήρα των κειμένων Καλλιέργεια γλωσσικής ικανότητας / έκφρασης Ενίσχυση της αρχαιογνωσίας Επιδιώκεται η αξιοποίηση του συνόλου των κειμένων που προβλέπονται σε κάθε τάξη (35 + 13 ώρες). Ο προτεινόμενος προγραμματισμός είναι ενδεικτικός.

Για την αξιολόγηση του μαθήματος: Με βάση τις κατευθύνσεις των οδηγιών, τον τρόπο εργασίας στην τάξη, την εμπειρία των προηγούμενων ετών Διδαγμένο κείμενο 20-30 στίχων, σε φωτοτυπία Ερωτήσεις για το περιεχόμενο και τη μορφή του κειμένου Ενδεικτικές δυνατότητες: Κατανόηση του περιεχομένου Αφηγηματικές τεχνικές και οπτικές της αφήγησης Σχήματα λόγου Χαρακτηρισμοί προσώπων Στοιχεία πολιτισμού Έκφραση τεκμηριωμένης κρίσης Ζητήματα “δημιουργικής γραφής”