Kαθηγητής Τμήματος Κοινωνιολογίας Παν/μίου Κρήτης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κοινωνιολογία των τοπικών κοινωνιών και του κοινοτισμού
Advertisements

Η δυναμική της ελληνικής οικογένειας από το παραδοσιακό στο νεωτερικό πρότυπο και νομοθετικές αλλαγές στο οικογενειακό δίκαιο.
ΤΣΕΛΣΙ ● Η Τσέλσι (Αγγλικά: Chelsea Football Club) είναι αγγλικός ποδοσφαιρικός σύλλογος που εδρεύει στο Λονδίνο. Ιδρύθηκε το 1905 και από τότε χρησιμοποιεί.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΜΣ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗ Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΑΠΟ ΑΡΧΑΙΟΤΑΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ.
TM KEΦΑΛΑΙΟ 8 & 9 ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ. Συμβουλές που θα βοηθήσουν να χαλαρώσετε και να μειώσετε τα επίπεδα άγχους Καταγράψτε όλα τα πράγματα.
Χρήστος Παπανίκας Σπύρος Ανδριανός. 400 Επιχειρήσεις Πολυεκατομμυριούχος Ιππότης Δυσλεκτικός!
Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα Ενότητα 3: Β’ Φάση Εξέλιξης της Κοινότητας - Ριζοσπαστισμός Ελένη Κοντογιάννη Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 12 Ανάπτυξη & Διατήρηση Σχέσεων με τους Πελάτες.
«Το Χαμόγελο του Παιδιού» Εθελοντικός Οργανισμός για τα Παιδιά.
 H PRAKSIS είναι ένα Ανθρωπιστικό Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο, που έχει ως βασικό στόχο τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων ανθρωπιστικού και ιατρικού.
ΜΠΑΡΤΣΕΛΟΝΑ ● Το ποδοσφαιρικό τμήμα της Μπαρσελόνα, η σωστή προφορά ΔΦΑ στα καταλανικά είναι Μπαρσελόνα (bərsə ˈɫ onə) και στα ισπανικά είναι Μπαρθελόνα.
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 5: Συμπαράγωγα Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Υποδοχή Πρωτοετών Φοιτητών 2015 Τμήμα Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Ψυχαγωγία Πολυτέλεια ή ανάγκη ; Πολυτέλεια ή ανάγκη ;
ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ ΙΙΙ
Τεχνικες Αξιολογησης της Επιδοσης των Εκπαιδευομενων
Επιλογή τοποθεσίας και προγραμματισμός των εγκαταστάσεων
ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ Γεώργιος Απλαδάς Καθηγητής Εφαρμογών ΤΕΙ Κρήτης
ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΗΣ
Στρατηγική Έξυπνης Εξειδίκευσης (RISCrete)
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Εισαγωγή στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Ο υπολογιστής Εισαγωγή.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
Στρατηγική Επιχειρήσεων
ΧΡΟΝΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΡΓΩΝ
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ Κ. Ασωνίτου.
Άσκηση 3.11: Frequency-dependent terminations
Ψηφιακό πολύμετρο.
ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΒΑΜΒΑΚΙΔΟΥ ΜΑΤΘΑΙΟΣ καργακησ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΕΡΥΘΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ – ΤΟΜΕΑΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ - ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
ABS (Anti-lock Braking System) ΓΑΒΑΛΑΚΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
Ελλάδα 2011 Επίτευξη των στόχων σε: Νέες πωλήσεις
ΤΑΞΗ Α1 ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 2η: Το Ερευνητικό Αντικείμενο
ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ-ΜΑΛΛΙΟΥΡΗΣ-ΔΕΛΛΙΟΣ
Μαλτα Αρέθα Ναταλία Β1 Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κων/να Μαλάμου
ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΚΑ ΣΥΜΒΟΛΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ GRAFFITI Μέλη ομάδας Ντενισα Ολντασι Αρχοντια Ταλαδιανου
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
Πρόσβαση και συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στον κοινωνικό
Γνωριμία με το Σχολικό Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών (μετρήσεις, αβεβαιότητα) Gastr CLUB α.
Programme for International Student Assessment 2018
ΜΑΝΤΣΕΣΤΕΡ Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ (αγγλικά: Manchester United Football Club) είναι μία από τις πιο ιστορικές ποδοσφαιρικές ομάδες της Αγγλίας. Η.
Thessaloniki ' th National Selection Conference of EYP Greece
«ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ»
ΕΡΓΟ Work ΦΥΣΙΚΗ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Περιεχόμενα Στόχος της Δράσης Προϋπολογισμός της Δράσης Προϋπολογισμός Έργων – Διάρκεια Υλοποίησης των Έργων Δυνητικοί Δικαιούχοι Συνεργασίες μεταξύ.
ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ – ΠΤΔΕ
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Programme for International Student Assessment 2018
Programme for International Student Assessment 2018
Ψηφιακό πολύμετρο.
Φασματοσκόπιο Κωδ.F/9 Τεχνικά χαρακτηριστικά.
Κίνδυνοι στο : Τα στοιχεία μας μοιράζονται με τρίτους
ΧΡΟΝΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΡΓΩΝ
ΔΙΟΙΚΗΣΗ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΡΓΩΝ
ΥΔΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Το νερό καλύπτει τα 4/5 του πλανήτη
ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ 2020.
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 2η: Το Ερευνητικό Αντικείμενο
Διοικηση Επισιτιστικών επιχειρήσεων ΜΑΘΗΜΑ 3ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΠΛΑΔΑΣ
ΥΔΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Το νερό καλύπτει τα 4/5 του πλανήτη
Έσοδα Κρατικού Προϋπολογισμού
Εργασία Αναπτυξιακής Ψυχολογίας
ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ :Ο ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ , ΤΗΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΦΗΒΟΥΣ.
Λογιςτικη κοςτους ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΑ.
ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ
API 16 AR Specification for Drill-through Equipment Remanufacturing
Let’s create the biggest reading club in Europe
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Kαθηγητής Τμήματος Κοινωνιολογίας Παν/μίου Κρήτης Κοινωνική Εργασία με Κοινότητα Παραδόσεις Μεταπτυχιακού Προγράμματος Κοινωνικής Εργασίας ΤΕΙ Αθηνών Γιάννης Ζαϊμάκης Kαθηγητής Τμήματος Κοινωνιολογίας Παν/μίου Κρήτης Διευθυντής Εργαστηρίου Κοινωνικής Ανάλυσης και Εφαρμοσμένης Κοινωνικής Έρευνας

Κοινοτική εργασία Συστηματική αντιμετώπιση προβλημάτων κοινότητας μέσα από την ευαισθητοποίηση & την κινητοποίηση πολιτών & ομάδων. Παρέμβαση για την κοινωνική αλλαγή ή την βελτίωση της λειτουργικότητας της κοινότητας 3 επίπεδα κοινοτικής εργασίας 1 .Κοινοτική εργασία πεδίου: παρέμβαση σε κοινότητες σε κρίση, παρεμβατικές στρατηγικές, εκτίμηση αναγκών & πρόληψη, εργασία με ομάδες 2. Κοινοτική οργάνωση: συντονισμός & συνεργασία τοπικών οργανώσεων και υπηρεσιών με στόχο την κοινοτική ανάπτυξη & οργάνωση των πόρων 3. Κοινωνικός σχεδιασμός: εργασία σχεδιασμού για την αντιμετώπιση κοινωνικών ζητημάτων σχεδιασμένη σε εθνικό επίπεδο

Οι τοπικές κοινωνίες μετασχηματίζονται, οι ανάγκες αλλάζουν Οι τοπικές κοινωνίες μετασχηματίζονται, οι ανάγκες αλλάζουν Ανοικτά συστήματα που βρίσκονται σε κατάσταση αλληλεπίδρασης με τον έξω κόσμο (από κλειστές στις δικτυακές κοινότητες) Τοπικές κοινωνίες λειτουργούν ως κόμβοι δικτύων επικοινωνίας (ΜΜΕ-νέες τεχνολογίες, προγράμματα, συνεργασίες κοινωνικών κινημάτων), ανάγκη για δικτυακή προσέγγιση του τοπικού Αλλαγές του κοινωνικού προφίλ (δημογραφικές, κοινωνικές, οικονομικές & πολιτισμικές μεταβολές) ενίσχυση του πολυπολιτισμικού χαρακτήρα της τοπικότητας, ανάγκη για πολιτισμικά ευαίσθητες πρακτικές κοινωνικής ένταξης Νέα θεσμική συγκρότηση & κοινωνική οργάνωση (νέες προκλήσεις & προβλήματα) Χωρικοί μετασχηματισμοί: ερημοποίηση ή αστικοποίηση τοπικότητας Μετάβαση από παραδοσιακότητα στη νεωτερικότητα οδήγησε σε επαναπροσανατολισμό των αξιακών συστημάτων & των προτύπων κοινωνικής οργάνωσης του τοπικού: αναζήτηση νέας ταυτότητας

Κοινότητα Ένα σύστημα κοινωνικής οργάνωσης ανάμεσα στις πρωταρχικές δομές κοινωνίας & αφηρημένες οντότητες Βασίζεται σε ένα μοντέλων κοινωνικών σχέσεων γύρω από δεσμούς ενδιαφέροντος, συμφέροντος & γειτνίασης Συμβολική ενότητα, πρόσδεση μελών σε ένα σώμα συμβόλων & νοημάτων (ταυτότητα) Κατηγορία ατόμων που συνδέονται με την αίσθηση συμμετοχής σε ένα διακριτό κοινωνικό & πολιτισμικό μόρφωμα Ποικίλες μορφές κοινοτήτων: γεωγραφικές: αίσθηση κοινού τόπου ενδιαφέροντος: κοινά χαρακτηριστικά εθνοτική ρίζα, θρησκεία, απασχόληση, χρήσεις ελεύθερου χρόνου, δικτυακές κοινότητες Συχνά συνδέονται με πολιτικές των κοινών: δέσμευση στην κοινή χρήση αγαθών και υπηρεσιών όπου καθένας έχει δικαίωμα χρήσης

Ρευστή κοινότητα της μετανεωτερικής κοινωνίας Οι σύγχρονες συλλογικότητες δεν βασίζονται στις σταθερές των παραδοσιακών κοινωνιών (οικογένεια, θρησκεία, κράτος) Οι κοινότητες στη μετανεωτερική κοινωνία είναι ρευστές & κινητικές, προσανατολίζονται στο εφήμερο και το πρόσκαιρο & αποσυνδέονται από τα μεγάλα οράματα Bauman: η κοινότητα είναι μια απάντηση στις συνθήκες κρίσης & ανασφάλειας της σύγχρονης κοινωνίας, ένα καταφύγιο στις ατομικοποιημένες μας ελπίδες που παρέχει πρόσκαιρη ασφάλεια συχνά συνδεδεμένη με νοσταλγία και ψευδαίσθηση. Στη βάση της έχει την κάλυψη των ατομικών και όχι των συλλογικών αναγκών Δικτυακές κοινότητες διαμεσολαβούνται από την τεχνολογία και συνδέουν τοπικές αντιλήψεις & δράσεις με υπερτοπικές συλλογικότητες & κινήματα. Διαδίκτυο παρέχει δυνατότητες για τύπους ανοικτής, μη ιεραρχικής επικοινωνίας Νέες τεχνολογίες επιτρέπουν στις τοπικότητες να αντλήσουν γνώσεις, να ανταλλάξουν ιδέες & να συγκροτήσουν κοινωνικές σχέσεις κτίζοντας κοινότητες αλληλεγγύης & συνεργασίας ανάμεσα σε ομάδες και πολίτες που είναι γεωγραφικά διασκορπισμένοι

Αξίες ΚΕ . Αναγνώριση ιδιοσυστασίας των κοινοτήτων & ικανότητας των μελών τους να βελτιώνουν τη διαβίωση τους Πίστη στην ικανότητα των ανθρώπων να δρουν συλλογικά & να διαμορφώνουν υγιή περιβάλλοντα Κοινωνική δικαιοσύνη & υπεράσπιση δικαιωμάτων καταπιεσμένων ομάδων Σεβασμός αξιακού συστήματος κάθε κοινότητας & των αρχών της πολυπολιτισμικότητας Σεβασμός της αξίας της συμμετοχής & κοινωνικής αλληλεγγύης Αναγνώριση οικολογικών αξιών & βιώσιμης ανάπτυξης που σέβεται το μέλλων των επερχόμενων γενιών

Τέσσερις βασικές αρχές-αξιακές δεσμεύσεις Κοινωνική ανάπτυξη έχει ανθρωποκεντρικό & δυναμικό χαρακτήρα, ενοποιεί οικονομική ανάπτυξη με αναδιανεμητικές πρακτικές κοινωνικής δικαιοσύνης & αποσκοπεί στην κοινωνική ευημερία (στόχος παρεμβάσεων η κάλυψη αναγκών πολιτών και όχι υπηρεσιών) Τέσσερις βασικές αρχές-αξιακές δεσμεύσεις αξία κοινωνικής δικαιοσύνης, δημιουργία περιβάλλοντος ευκαιριών για όλους, προσβασιμότητα στα κοινωνικά αγαθά, άρση διακρίσεων & αποκλεισμών Ιδέα αειφόρου ανάπτυξης, σεβασμός οικοσυστημάτων & της αξίας της φύσης- ηθική δέσμευση ανθρώπου για προστασία περιβάλλοντος Ιδέα της «υγιούς» κοινότητας: κατάσταση φυσικής, διανοητικής και κοινωνικής ευημερίας, ασφαλές περιβάλλον με ανεπτυγμένες υπηρεσίες εκπαίδευσης, υγείας & κοινωνικής φροντίδας Αξία κοινοτικής συμμετοχής. Πολίτες όχι ως αντικείμενα αναπτυξιακής πορείας αλλά κοινωνικοί εταίροι, που συνδιαμορφώνουν τη πορεία της κοινωνικής αλλαγής

Κοινωνικά δίκτυα στον τοπικό χώρο Τα κοινωνικά & πολιτισμικά δίκτυα κοινότητας επιτρέπουν μετακίνηση υλικών αγαθών, πόρων & πληροφοριών, επικοινωνιακές δομές που παράγουν νοήματα και κοινωνικές δομές. Σύνδεση κοινότητας και βιωματικού κόσμου της με θεσμούς μεγάλης κλίμακας, δυναμική προσέγγιση που επιτρέπει την εξέταση της κοινότητας ως ένα ανοικτό κοινωνικό σύστημα Κοινότητα εμπεριέχει οριζόντια κοινωνικά δίκτυα: σύνολα υποκειμένων τα οποία συγχρωτίζονται στον κοινωνικό χώρο συνδέονται με δεσμούς και κοινά ενδιαφέροντα, διαμορφώνουν κανονικότητες, πρότυπα κοινωνικών σχέσεων & δομές, κοινότητες μέσα σε κοινότητες

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ KOINOTIKHΣ ANAΠΤΥΞΗΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ Κοινοτική ανάπτυξη προϋποθέτει μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και εφαρμογές προγραμμάτων αναπτυξιακού χαρακτήρα Αλλαγές ολιστικού χαρακτήρα σε όλο το φάσμα του τοπικού: οικονομία, κοινωνία & κουλτούρα. Αναπτυξιακές πρακτικές σύνθετου χαρακτήρα (Bradshow) 1. Συνεργασία με διαφορετικούς οργανισμούς φορείς & υπηρεσίες για την κάλυψη διαφορετικών περιοχών αναγκών 2. Ανάπτυξη περιεκτικών προγραμμάτων με πολυδιάστατες λειτουργίες 3. Διακοινοτικές συνεργασίες & συμμαχίες σε περιφερειακό επίπεδο για την ανάπτυξη προγραμμάτων με αμοιβαίο όφελος Δράση για την κοινωνική αλλαγή Γνώση πραγματικότητας, δημιουργία οράματος για μια νέα κατάσταση, εξέταση εναλλακτικών δυνατοτήτων & σχεδιασμός δράσεων για αλλαγή Δράση για την κοινωνική αλλαγή στη βάση νέων ιδεών & αντιλήψεων που οδηγούν σε μια αναθεωρημένη κατάσταση

Κοινωνικό κεφάλαιο & κοινωνική αλλαγή ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δυναμικό μοιρασμένης γνώσης, κατανόησης, δικτύων κοινωνικών σχέσεων που διευκολύνουν τη συλλογική δράση, υποστηρικτικές πρακτικές & ανάπτυξη. Επίσημο Κοινωνικό κεφάλαιο Κρατικές Υπηρεσίες, οργανώσεις & προγράμματα που ενισχύουν συλλογική δράση & συνοχή Ανεπίσημο κοινωνικό κεφάλαιο Στάσεις, πεποιθήσεις, συμπεριφορές και συνεργασίες που ενισχύουν τη συλλογική δράση Στενή σχέση κοινωνικού κεφαλαίου με την κοινωνική αλλαγή & σημαντικός ο ρόλος των νέων

Ενδυνάμωση διαδικασία αυτογνωσίας & αυτοελέγχου που καθιστά το άτομο ικανό να αυτοκαθοριστεί, να αντιμετωπίσει δυναμικά προβλήματα στέρησης ή ψυχικής αποδιοργάνωσης νεο-φιλελεύθερη προσέγγιση: αξιοποίηση τοπικού κοινωνικού κεφαλαίου για ανάπτυξη κοινοτικής φροντίδας & εθελοντισμού, μεταρρύθμιση κοινωνικού κράτους & μείωση δαπανών Ριζοσπαστική προσέγγιση: κριτική συνειδητοποίηση από καταπιεσμένες ομάδες των δομικών συνθηκών & των όρων παραγωγής της κυριαρχίας, αμφισβήτηση κυριαρχίας- ένταξη σε ένα σχέδιο αλλαγής της καταπιεστικής συνθήκης

Ενδυναμωτικές πρακτικές Κοινοτική ενδυνάμωση Ενδυναμωτικές πρακτικές Κοινοτική ενδυνάμωση λαμβάνει χώρα καθώς ενημερωμένοι πολίτες αναγνωρίζουν τις ανάγκες & προβλήματα, αναπτύσσουν μέσα από τη δράση δεξιότητες και ικανότητες & αποκτούν έλεγχο στις αλλαγές που συμβαίνουν γύρω τους προάγοντας τη δημοκρατική αποκέντρωση και την αυτονομία Checkoway, ενδυνάμωση ως «μια παρούσα ή εν δυνάμει πηγή σε κάθε κοινότητα» συνδέεται με πολυεπίπεδη διαδικασία: προσωπική εμπλοκή: συμμετοχή του πολίτη στον κοινωνικό σχεδιασμό & λήψη αποφάσεων, οργανωτική ανάπτυξη: «δομή που μεσολαβεί ανάμεσα στα άτομα & την κοινότητα & διευκολύνει συλλογική δράση, κοινοτική αλλαγή: συνειδητοποίηση των δυνατοτήτων της κοινότητας μέσα από τη συμμετοχή κατοίκων σε πρακτικές κοινωνικής αλλαγής

Βασικές αρχές της ενδυνάμωσης (Payne) 1. Όλα τα μέλη της κοινότητας διαθέτουν δεξιότητες, & ικανότητες, ζητούμενο η αναγνώριση και όχι η ετικετοποίηση οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα να ελέγχουν τη ζωή τους, να συμμετέχουν στα κοινά & να ορίσουν τα προβλήματα τους τα προβλήματα των ανθρώπων αντικατοπτρίζουν όχι μόνο προσωπικές αδυναμίες αλλά & καταστάσεις καταπίεσης, ανισοτήτων η ενδυνάμωση συνιστά μια διαδικασία μάθησης στη βάση μιας κριτικής γνώσης και ενός διαλόγου που προάγει την κατανόηση και την αμφισβήτηση της καταπίεσης οι άνθρωποι μέσα από τη συλλογική δράση μπορούν να ενδυναμωθούν και οι κοινοτικές πρακτικές μπορούν να προωθούν συλλογικές αξίες & τον έλεγχο συνθηκών διαβίωσης

Αυτονομία Ατομικό επίπεδο: η ικανότητα ατόμου να διαμορφώνει τις δικές του επιθυμίες χωρίς ετεροκαθορισμό από τρίτους Στη φιλελεύθερη κοινωνία: ικανότητα ατόμου να διαχειρίζεται ορθολογικά τις δυνατότητες μιας ανοικτής κοινωνίας με όρους κόστους-όφελους, έμφαση στο παραγωγικό άτομο χωρίς εξαρτήσεις από το κράτος και τις επιδοματικές πολιτικές Συλλογικό επίπεδο (κοινωνικά κινήματα): Ικανότητα κοινοτήτων & συλλογικοτήτων να διασφαλίζουν τους όρους της κοινωνικής παραγωγής τους μέσα από συλλογικές αποφάσεις, πρακτικές άμεσης δημοκρατίας & αυτοδιαχείρισης. Διαδικασία αυτοθέσμισης των κοινοτήτων (self-valorazition) αίτημα για την αυτονομία από 1. ελεύθερη αγορά και τις ροές του κεφαλαίου 2. κράτος και θεσμικές ρυθμίσεις και 3. από τη λογική της ανάπτυξης με όρους διόγκωσης της παραγωγής. Προαγωγή μιας μετρημένης αφθονίας μιας ζωής με δημιουργική εργασία και εναλλακτικές μορφές κοινωνικών σχέσεων

Κριτική συνειδητοποίηση (Φρέιρε) Κριτική συνειδητοποίηση (Φρέιρε) Αυθόρμητη προσέγγιση προβλημάτων δεν είναι κριτική στάση, ζητούμενο η συνείδηση της κοινωνικής μας θέση στο χώρο & χρόνο και η κριτική γνώση Πίστη στην ιδέα ότι ο άνθρωπος δημιουργεί & αναδημιουργεί τον κόσμο πολίτες υποκείμενα της ιστορίας & ανάληψη δράσης για το μετασχηματισμό και όχι την προσαρμογή στον σύστημα Εφαρμογή Κ.Σ. στο πλαίσιο καταπιεσμένων ομάδων Καταπίεση παράγει φόβο για την ελευθερία & στροφή σε ανώτερες δυνάμεις (οντολογική ανικανότητα καταπιεζομένου) Ζητούμενο η συνειδητοποίηση της προέλευσης της καταπίεσης, ένταξη στην διαδικασία αλλαγής των συνθηκών καταπίεσης, ουτοπικό πρόταγμα: να δημιουργήσουμε το μέλλον Αγωγή καταπιεζόμενου Παιδεία όχι μόνο ως γνώση αλλά & όργανο χειραφέτησης Γνωστική πράξη όπου όλοι διδάσκοντες & διδασκόμενοι ανακαλύπτουν μέσω της γνώσης ο ένας τον άλλο Αυτογνωσία αλλά & κριτική γνώση του κόσμου πολιτισμική δράση για την υπέρβαση ψευδαισθήσεων, κοινοτοπιών στερεοτύπων

Στρατηγική Κοινοτικής παρέμβασης: διαδικασία εναρμόνισης των πόρων & δυνατοτήτων προς ορισμένες κατευθύνσεις για επίτευξη στόχων ολιστική παρέμβαση Στρατηγικές κοινοτικής παρέμβασης (Chekoway) για την κοινωνική αλλαγή: 1. Μαζική κινητοποίηση πορείες διαμαρτυρίας 2. Ανάπτυξη μορφών κοινοτικής δράσης και άσκησης πίεσης (συγκρουσιακή πολιτική) Συμμετοχικές διεργασίες και πρακτικές παρέμβασης των πολιτών Δημόσια υπεράσπιση ευάλωτων ομάδων Λαϊκή επιμόρφωση: κριτική μάθηση μέσα από την πράξη, κοινωνική παιδαγωγική πολιτών Συγκρότηση οργανώσεων και υπηρεσιών τοπικής ανάπτυξης

Κοινότητα & πολυπολιτισμικότητα Πολυπολιτσμικότητα=αλληλοαποδοχή & αλληλοαναγνώριση Κ.Ε= σκόπιμες ενέργειες για να προσεγγίσουμε την πολιτισμική ετερότητα & να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα των ανθρώπων με βάση της πολιτισμική τους ταυτότητα Πολυπολιτισμικό μοντέλο Δεν υπάρχει ιδεώδης κοινωνική οργάνωση & πολιτισμοί που να μπορούν να θεωρηθούν ανώτεροι από τους υπόλοιπους Δεν υπάρχουν οικουμενικά κριτήρια αξιολόγησης των πεποιθήσεων, αξιών & παραδόσεων Όλες οι κουλτούρες έχουν αξία Δεν υπάρχει μια εξελικτική πορεία προς ανώτερους πολιτισμούς Η υποτιθέμενη ανωτερότητα πολιτισμών συνιστά μια σχέση εξουσίας= καμιά κουλτούρα δεν μπορεί να κριθεί παρά με όρους δικούς της εσωτερική αξιολόγηση (Πολιτισμικός σχετικισμός)

Κριτική Πολ. Σχετικισμός ασύμβατος με οικουμενικές αξίες. Η Κ.Ε υπερασπίζεται τις βασικές οικουμενικές αξίες που είναι υπεράνω των επιμέρους αξιών της κάθε κουλτούρας, αποδοχή πολ. σχετ. θα οδηγούσε σε μη παρέμβαση Καμιά κουλτούρα δεν είναι ομοιογενής, εξοικείωση με επιμέρους απόψεις- κάθε κοινότητα μπορεί να εμπεριέχει πολλαπλές ταυτότητες Έμφαση σε ζητήματα πολιτισμού υποβαθμίζουν ζητήματα φτώχειας και ανισοτήτων

Αφομοίωση & Κοινωνική ένταξη Αφομοίωση= απόρριψη ιδιαιτερότητας και στάσεων ζωής της ετερότητας, αποδοχή των τρόπων ζωής και αξιών κυρίαρχης ομάδας Κοινωνική ένταξη= ένταξη ετερότητας στους θεσμούς και διατήρηση διακριτής ταυτότητας, πολιτικές ενίσχυσης της ισότιμης πρόσβασης πρόσβαση στα κοινωνικά αγαθά (εργασία, εκπαίδευση, υγεία, κοινωνική φροντίδα, εξάλειψη διακρίσεων)

Προγράμματα εκτός δομής (Street work) Ομάδες στόχου: ευάλωτες ομάδες (π.χ. χρήστες, παιδιά φαναριών, άστεγοι) Φιλοσοφία: αποδοχή διαφορετικότητας, σεβασμός της κουλτούρας του δρόμου, κριτική στην δομημένη εργασία (άλλο δουλειά άλλο εργασία), ανάπτυξη πρακτικών, χρήση τέχνης, ανάπτυξη πίεσης Στόχοι: ενεργοποίηση ατόμων για ανάληψη δράσης και απόκτηση αυτονομίας Μέσα: εργασία στο δρόμο, ειλικρινείς & ισότιμες σχέσεις, πρωτοβουλίες από τα κάτω θεσμοί στην κοινότητα (π.χ. Off Club, ενδυνάμωση παιδιών, δημιουργία κοινοτικού πνεύματος) ενημερωτικές καμπάνιες στην κοινωνία & εκπαιδευτικά προγράμματα στην αστυνομία