Θεοδοσιόπολη (Ερζερούμ): η γη των Ρωμιών – η πόλη του ορίου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΝΤΟΛΕΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ(ΒΡΟΧΟΙ)
Advertisements

Μέλη ομάδας: Κων/νος Τσερμπάκ-Κων/νος Θανουρής. ΜΟΡΦΕΣ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΥ.
Ορθομοναδιαία: 3 συνήθεις επιλογές για το λ λ = 1 sp 1, λ = 2 sp 2, λ = 3 sp 3, O άξονας x΄ στη διεύθυνση χ 1.
 Ενδογενή μεταβολικά νοσήματα  Υπερφαινυλαλανιναιμίες  Φαινυλκετονουρία.
ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΕΝΔΕΙΞΕΙΣ, ΟΔΟΙ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ, ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ.
Αντιυπερτασικά φάρμακα. Υπέρταση Ορισμός = ΣΑΠ > 140mm Hg / ΔΑΠ > 90mm Hg Οφείλεται σε αυξημένο τόνο λείων μυών των περιφερικών αγγείων που οδηγεί σε.
Αντιυπερλιπιδαιμικά Φάρμακα. Στεφανιαία νόσος (ΣΝ) ΣΝ = αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης LDL και τριγλυκεριδίων (TG) και χαμηλά επίπεδα ΗDL στο πλάσμα Παράγοντες.
ΔΙΑΙΤΗΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΑΣΘΕΝΩΝ (1)  Προεγχειρητικοί ασθενείς: αποφυγή λήψης τροφής-νερού 8 ώρες πριν την επέμβαση – πρόληψη αναγωγής και εισρόφησης κ.λ.π.
Σχολικός εκφοβισμός 1 ο Δημοτικό Αγίου Στεφάνου Ομάδα Γεωργία, Θανάσης, Μάγδα Υπεύθυνη εκπαιδευτικός Μαρία Καρρά ΠΕ 19.
Αξιολόγηση & Ανάλυση Επενδυτικών Αποφάσεων Διδάσκων: Καθηγητής Π.Ε. Πετράκης.
SOLIDA Pellet. Γιατί να επιλέξετε PELLET Εκμετάλλευση καθαρής ενέργειας Ουδέτερες εκπομπές CO2 Ανανεώσιμη πηγή ενέργειας, πρακτικά ατελείωτη. Συμφέρει.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Λογοτεχνία Ενότητα 4: Ιστορία - Χρονογραφία (Παλαιολόγειοι χρόνοι) Μαρίνα Λουκάκη Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Φιλολογίας Τομέας Βυζαντινής.
O ΗΡΑΚΛΕΙΟΣ ΚΑΙ Η ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΤΟΥ 610 – TO BYZANTIO ΣΕ ΚΡΙΣΗ ● ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΙΣΟ 6ου ΚΑΙ ΑΡΧΕΣ 7ου ΑΙΩΝΑ. ● ΑΙΤΙΕΣ: ΛΟΙΜΟΙ, ΚΑΚΕΣ ΣΟΔΕΙΕΣ, ΣΕΙΣΜΟΙ,
Φυσική Α Γυμνασίου Ευαγγελία Αγγελίδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04 – Δ ΔΔΕ Αθήνας.
Άσκηση 1η Παρασκευή – Αραίωση διαλύματος Τμήμα ΔΕΑΠΤ - Εργαστήριο Γενικής Χημείας 1.
Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης Διδάσκουσα: Ιωάννα Πεπελάση Μάθημα: Οικονομική Ιστορία της Ελλάδος 28/05/2015.
Τ.Ε.Ι. Δυτικής Μακεδονίας Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας Τμήμα Μαιευτικής ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ (ΜΑ0241) 3 η παράδοση.
Η γυναίκα στην αρχαιοτητα
ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΠΗΓΩΝ ΣΑΣ
Μαρξιστικές θεωρίες των διεθνών σχέσεων
Εικόνες από το Αιγαίο της 2ης χιλιετίας π.Χ.
Ενδογενή μεταβολικά νοσήματα Υπερφαινυλαλανιναιμίες Φαινυλκετονουρία
ΔΙΑΛΕΞΗ 5 Αρχές εντερικής διατροφής Αρχές παρεντερικής διατροφής.
ΕΝΤΑΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ERASMUS
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Copyright © 2010 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall
Βασικές αρχές διαχείρησης του πόνου
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 6
ΠΝΕΥΜΟΝΙΕΣ Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειου» Νοσοκομείου Πτολεμαΐδας.
‘Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία της Αθήνας την κλασική εποχή’
Η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας: Ο αγώνας για τη γυναικεία χειραφέτηση
Παραγωγή προϊόντος με 2 συντελεστές
Κωνσταντίνος Χαμζαδάκης
Κρυσταλλογενείς αρθρίτιδες (Πυροφωσφορική και Ουρική Αρθρίτιδα)
Πρακτική Άσκηση Φοιτητών
Παλαιών Πατρών Γερμανός Γ΄
Ransomeware.
Πέντε παραμύθια... για να κοιμόμαστε ήσυχοι!
Βασίλειο της Ισπανίας Πρωτεύουσα: Μαδρίτη Πληθυσμός: 46,77 εκατομμύρια
ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ.
Η ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ: ΕΠΙ ΞYΡΟΥ ΑΚΜΗΣ --Δρ. Νάγια Ρούσου
ΜΑΘΑΙΝΩ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.... ΑΠΟ ΤΟ Α....ΣΤΟ Ω....
ΕΝΔΟΚΡΙΝΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ
ΜελιτηνΗ: η ΚΟκκινη ΜηλιΑ
Σεβαστεία Καππαδοκίας: η πόλη του ηρωϊσμού και της αυτοθυσίας
Κατάθλιψη, η νόσος του 21ου αιώνα
Αντιμετώπιση προβλημάτων σε μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες
Διδακτικη της ιστοριας με ΤΠΕ 4ο μαθημα
Θεόδωρος Μητράκος Τράπεζα της Ελλάδος Πάνος Τσακλόγλου
Διαχείριση Υδατικών Πόρων
Χημεία του Άνθρακα.
ΦΥΣΗΜΑ ΚΑΡΔΙΑΣ – ΔΙΑΚΡΙΣΗ (ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ)
Χημεία του Άνθρακα.
Στοιχεία θεωρίας σφαλμάτων
Η Χρυση τομη ΣτΙΣ τΕχνΕΣ και στη Φυση
Μάθημα [GD3021]: ΑΝΑΛΥΣΗ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
ΕργαλεΙα δημιουργΙας δικτυακΩν τΟπων
Ορθομοναδιαία: 3 συνήθεις επιλογές για το λ λ = sp1, λ = sp2, λ = sp3,
Αρχες διοικησησ & διαχειρισησ εργων
ΑΝΤΙΑΡΡΥΘΜΙΚΑ ΦΑΡΜΑΚΑ
ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΗΣ ΣΟΒΑΡΗΣ ΥΠΕΡΤΑΣΗΣ
Ρητορική Μίσους (Hate Speech) Ηλεκτρονικά παιχνίδια (Game Over)
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΕΠΑΛΗΘΕΥΤΩΝ
Επταχυντές - Ανιχνευτές Δ. Σαμψωνίδης & Κ
Καθηγήτρια : Στανίτσα Μαλαματένια
ΤΑ ΟΠΛΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΔΕΗ (ΛΙΓΝΙΤΕΣ) C-553 & C-554/12 P
Ρήτρες Take - or - Pay Ανταγωνισμός και Ρύθμιση: Τα παραδείγματα της Ενέργειας και των Τηλεπικοινωνιών Άυλα Αγαθά και Ανταγωνισμός Αικατερίνη Βογιατζή.
Μπισκοτούλης Α.Ε. ΜΠΙΣΚΟΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Τμήμα : Β΄4 Ομάδα : Β΄
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Θεοδοσιόπολη (Ερζερούμ): η γη των Ρωμιών – η πόλη του ορίου Του καθ. Μουχάμαντ Σαμσαντίν (πρώην Κοσμά) Μεγαλομμάτη

Αρχικά δημοσιευμένο στο Ανεξήγητο, στη σειρά Το Βυζάντιο στην Ανατολή, Γ’ άρθρο, Ιούνιος-Ιούλιος 1986, σελ. 188-189

Πρόσφατα επαναδημοσιευμένο στο μπλογκ: http://www. technova Πρόσφατα επαναδημοσιευμένο στο μπλογκ: http://www.technova.gr/technova/index.php/2012-06-21-03-15-38/istoria/1905-byzantio-stin-anatoli?showall=&start=2

Ερζερούμ: Η Θρησκευτική Σχολή του Διπλού Μιναρέ

Ο συμβολισμός της πόλης-ορίου από το Μόνον Δένδρον, όπως σώζεται μέχρι σήμερα σ' ένα τοίχο στη σελτζουκική Θρησκευτική Σχολή Γιακουτίγιε.

Χριστιανορωμαϊκός αργυρός σταυρός του 11ου αιώνα. Μουσείο Ερζερούμ

Οι τρεις προηγούμενες φωτογραφίες δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Ανεξήγητο. Όλες οι φωτογραφίες ανήκουν στο προσωπικό αρχείο του κ. Μεγαλομμάτη.

Όταν μια πόλη βρίσκεται κοντά σε οριακά σημεία, αποκτά μια αίσθηση μοναδικότητας. Το Μόνο Δένδρο είναι λίγο πιο πέρα και χαρακτηρίζει τα όρια του πολιτισμένου κόσμου.

Η Θεοδοσιόπολη, η πόλη του βορειοανατολικού χριστιανορωμαϊκού ορίου, είναι "ακόμη" ρωμέϊκη.

Προχωρώντας ανατολικά από τη Σεβαστεία για 450 χλμ, και πάντοτε στα βόρεια σημεία της Ανατολής, αφού διασχίσουμε κοιλάδες ή φαράγγια εκεί όπου "συν δυο δεν περπατούν και συν τρεις δεν τριγυρνάνε", …

... αφού τυλιχτούμε στα πλοκάμια των πηγών του Ευφράτη, θα δούμε να ξεπροβάλλει μπροστά μας μια πόλη δεκαεξαίωνης ιστορίας: όχι ότι στον τριγύρω χώρο δεν υπάρχουν απ' τα δείγματα πολιτισμού αρκετών χιλιετιών.

Εδώ όπου ήταν πολύ βόρεια για τους Ασσυρίους, άλλοι λαοί ανέλαβαν να διαδώσουν ό,τι μπόρεσαν να εννοήσουν από την αρχαία Μεσοποταμία:

οι Ουραρτού (Προ-Αρμένιοι), οι Κιμμέριοι, οι Σκύθες, επιδρομείς ανελέητοι, είναι εδώ παρόντες.

Όμως η μεγάλη πολιτεία εμφανίζεται εδώ αργά: μόνον κατά την πρώϊμη χριστιανο-ρωμαϊκή περίοδο. Λόγω ασάφειας πηγών, θα αφήσουμε δυο αυτοκράτορες να διαπληκτίζονται για την ονομασία της πόλης: ποιος λοιπόν τιμάται εδώ;

Ο Θεοδόσιος Α' ή ο Θεοδόσιος Β'; Παρά την ύπαρξη πολλών πόλεων προς τιμήν κάποιου Θεοδοσίου (ήδη τρεις πόλεις στην Αίγυπτο!), η μεγάλη ρωμέϊκη πολιτεία του Βορρά αποδόθηκε στο Θεοδόσιο το Μικρό.

Χτίστηκε γύρω στο 420 και αμέσως χρειάστηκε τη συνοδεία πολλών διευκρινίσεων: μια άλλη Θεοδοσιόπολη στις νότιες εκτάσεις της Ανατολής υπήρχε από τότε, η οποία σύντομα ονομάστηκε Αναστασιούπολη (σήμερα Δάρα).

Το Ερζερόμ, πόλη-σύνορο της Τουρκίας προς την πλευρά της Περσίας, κάθεται στο άκρο μιας μεγάλης πεδιάδας, περιτριγυρισμένη από καλά χωριά και περιστοιχισμένη από ψηλά βουνά. ...

... Εάν συμπεριλάβουμε τα περίχωρα και το κάστρο, μπορεί να περάσει για μια μεγάλη πόλη. J. B. Tavernier – Έξι ταξίδια στην Τουρκία και την Περσία, Βιβλίο Ι, κεφ. ΙΙ

Τα πολλά ονόματα της Θεοδοσιόπολης αναδεικνύουν καλύτερα τον έντονο χαρακτήρα αυτής της πόλης- άκρου της Ρωμιοσύνης: Θεοδοσιόπολις Αρμενίας λοιπόν, εφόσον ...

... οι ανατολικές εκτάσεις της Ρωμανίας (του ανατολικού ρωμαϊκού κράτους) έφταναν μέχρι το αρμενικό βασίλειο.

Θεοδοσιόπολις Μεγάλης Αρμενίας, διότι, αργότερα, ένα άλλο –νοτιώτερο – αρμενικό βασίλειο είχε ονομαστεί Μικρά Αρμενία.

Σε αντιπαράθεση με την μετονομασμένη σε Αναστασιούπολη, αρχικά ονομαζόταν Θεοδοσιούπολη η ετέρα!

Ο Ανατόλιος, στρατιωτικός μάγιστρος της Ανατολής (Magister militum per Orientem), εκτελώντας διαταγές του Θεοδόσιου Β', ανήγειρε τη μεγάλη αυτή πολιτεία στη θέση ενός παλιού αρμενικού χωριού:

Καρνόϊ Καγιάκ, όπως οι Αρμένιοι συνέχισαν να καλούν την πόλη Καρνόϊ Καγιάκ, όπως οι Αρμένιοι συνέχισαν να καλούν την πόλη. Μία παραφθορά διασώζεται στα ελληνικά: Καρηνών κώμη. Άλλωστε όλη η περιοχή ονομαζόταν Καρηνίτις.

Ο Μιχαήλ Σύρος στις περιηγητικές αναμνήσεις του - σε συριακά (δηλ Ο Μιχαήλ Σύρος στις περιηγητικές αναμνήσεις του - σε συριακά (δηλ. σε ύστερα αραμαϊκά) – διατείνεται ότι οι Ρωμιοί ονόμαζαν την πόλη Καλονικαλά.

Αν αυτό έχει πράγματι έτσι, ο Σημίτης περιηγητής διασώζει μια περίλαμπρη έκφραση για τη Θεοδοσιόπολη: "καλών η Καλή". Θα ήταν επομένως από τις καλύτερες ρωμέϊκες πόλεις!

Ποια κατάσταση επικρατούσε όμως εκεί στις προς Αρμενία και Περσία εσχατιές της Ρωμιοσύνης; Εκτάσεις χωρίς πραγματικά φυσικά όρια, τα συνεχή οροπέδια (μέσου ύψους 2000-3000 μ.) και οι αλληλοδιαδεχόμενες οροσειρές ...

... άφηναν τους Ρωμιούς, τους Πέρσες και τους Αρμένιους να μετακινούνται ανεμπόδιστα. Μόνον οι καιρικές συνθήκες δημιουργούσαν δυσκολίες.

Οι πόλεμοι ήταν αρκετά συχνοί, αλλά πάντοτε τους αντιμετώπιζαν σαν προσωρινές καταστάσεις. Η ανέγερση του κάστρου Αρταλέσων από τον Ιουστινιανό είχε ωστόσο θέσει φραγμό στο ανεξέλεγκτο εμπόριο.

Η πρόσκαιρη κατάληψη της πόλης από τον Σασανίδη Πέρση Καβάδη (502) δημιούργησε πιο ώριμες σκέψεις! Ο Αναστάσιος και ο Ιουστινιανός επισκεύασαν τα τείχη.

Στις θρησκευτικές απασχολήσεις του Ιουστινιανού περιλαμβάνεται και η ανέγερση μιας εκκλησίας της Παναγίας και του Μοναστηριού των 40 Μαρτύρων.

Η έντονη θρησκευτική χροιά της πόλης φαίνεται στην παρουσία του επισκόπου της στο συνέδριο της Χαλκηδόνας (451: ούτε τριάντα χρόνια παρελθόν δεν είχε τότε η πόλη!) και στην ιδιαίτερη σύνοδο του 632, όπου οι Αρμένιοι δέχτηκαν την ορθοδοξία.

Σε πλειοψηφία οι άνθρωποι ακολουθούν την πίστη του Ιησού Χριστού, αν και μεταξύ τους υπάρχουν πολλά αιρετικά άτομα ως προς τα διάφορα άρθρα της πίστης. Άλλες πόλεις είναι ...

το Αρζιρόν (παραφθορά του Ερζερούμ και ανυπόσταση ετυμολογία ... το Αρζιρόν (παραφθορά του Ερζερούμ και ανυπόσταση ετυμολογία!) που είναι αχανές και εκεί κοντά εξορύσσουν μεγάλες ποσότητες αργύρου (!) .... Μάρκο Πόλο – Βιβλίο Ι, κεφ. ΧΧΙΙ

Οι Μουσουλμάνοι (655) έφεραν το Ισλάμ και ένα άλλο ακόμη όνομα: Αρζ αρ-Ρουμ, το οποίο παραφθαρμένο σε Ερζερούμ έφτασε στις μέρες μας και σημαίνει "Γη των Ρωμηών"

(Ρουμ στα αραβικά σημαίνει διαδοχικά: Ρώμη, Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, και "Βυζαντινοί" σημαίνει κυριολεκτικά: Ρωμηοί).

Η διαμάχη Αλί κατά Μωαβιά επέτρεψε στους Ρωμιούς να επανακαταλάβουν την πόλη (657) για να την ξαναχάσουν και επανακτήσουν (751) με τον Κωνσταντίνο Ε', τη στιγμή των συγκρούσεων Αβασιδών (Βαγδάτης) κατά Ομεϋαδών (Δαμασκού).

Παρά το έντονο ρωμέϊκο χρώμα της, καταλήφθηκε πάλι από τους Μουσουλμάνους, για ένα μικρό χρονικό διάστημα από τους Αρμένιους, και ύστερα οι Ρωμιοί την έχασαν τελικά μετά την ήττα στους στο Μαντζικέρτ από τους Σελτζούκους (1071).

Ερειπωμένη σύμφωνα με τον Βέρβερο γεωγράφο Ιμπν Μπατούτα (1333), καταστράφηκε ακόμη από τον Ταμερλάνο (1400). Οθωμανική έγινε τελικά μόνο το 1515, για να χρησιμεύσει τέσσερις αιώνες αργότερα στο πρώτο συνέδριο του Μουσταφά Κεμάλ.

Τα πιο εντυπωσιακά μνημεία είναι κυρίως σελτζουκικής εποχής: η θρησκευτική σχολή με τον Διπλό Μιναρέ (1253), η Γιακουτίγιε θρησκευτική σχολή (1308), το Κάστρο και αρκετοί τύμβοι. Το Λάλα Μουσταφά Πασά τζαμί είναι οθωμανικό (1563).

Κτηνοτροφία, γεωργία, ταπητουργία είναι χαρακτηριστικές σημερινές δραστηριότητες των κατοίκων. Το εμπόριο είναι ιδιαίτερα ζωηρό σ' αυτά τα σημεία, από τα οποία μας ξεπροβοδίζουν προς την Περσία (5 ώρες οδικώς τα σύνορα).

Ο μέσος κάτοικος του Ερζερούμ είναι σχετικά ψηλός, γεροδεμένος, μελαχρινός και ιδιαίτερα σκληραγωγημένος.

Στα βαθιά αυτά μέρη το χειμώνα σκοτεινιάζει στις 4 το απόγευμα (η ίδια ώρα με την Ισταμπούλ: 1350 χλμ. δυτικώτερα σε ευθεία σχεδόν γραμμή) και το θερμόμετρο κατεβαίνει στους -25ο C!

Ο θρησκευτικός χαρακτήρας είναι εδώ ιδιαίτερα έντονος και σήμερα: στις επικλήσεις στον Αλλάχ από τα τζαμιά, στο ρουχισμό των ανθρώπων, στην κατανυκτική θρησκευτικότητά τους.

Κυριαρχικός εδώ είναι ακόμη και σήμερα ο χαρακτήρας του ορίου, του τέλους: ακόμη κι όταν αυτό δεν χωρίζει, αλλά ενώνει.

Πρόσφατα επαναδημοσιευμένο στο μπλογκ: http://www. technova Πρόσφατα επαναδημοσιευμένο στο μπλογκ: http://www.technova.gr/technova/index.php/2012-06-21-03-15-38/istoria/1905-byzantio-stin-anatoli?showall=&start=2

Αρχικά δημοσιευμένο στο Ανεξήγητο, στη σειρά Το Βυζάντιο στην Ανατολή, Γ’ άρθρο, Ιούνιος-Ιούλιος 1986, σελ. 188-189

Θεοδοσιόπολη (Ερζερούμ): η γη των Ρωμιών – η πόλη του ορίου Του καθ. Μουχάμαντ Σαμσαντίν (πρώην Κοσμά) Μεγαλομμάτη