Εαρινό εξάμηνο 2018 Αγλαΐα-Λία Σταμπολτζή

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
O ρόλος των γονέων στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών Αικ
Advertisements

ΑΝΑΘΕΣΗ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ & ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ
ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια.
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Η βία και ο σχολικός εκφοβισμός παραβιάζουν τα δικαιώματα του παιδιού Σκοπός του κεφαλαίου είναι να παρουσιάσει: τα δικαιώματα του παιδιού τις διεθνείς.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΛΑΡΙΣΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ – ΤΜΗΜΑ ΔΑΣΟΠΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Εργαστήριο : Δασοκομίας και Δασικής.
Ανάπτυξη της προσωπικότητας Ο κύκλος της ζωής Κομοτηνή 19/10/2011 Βορβολάκος Θεοφάνης Λέκτορας ΔΠΘ.
ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ (Ιούνιος 2011) Περιεχόμενο και καινοτόμα στοιχεία του νέου Προγράμματος Σπουδών Λογοτεχνίας στην υποχρεωτική Εκπαίδευση.
ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Εισηγητές: - Κωνσταντίνος Μπλάγας, Δ/νων Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ - Καλλιόπη Παπαδοπούλου, Νομική Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ.
«Διγλωσσία και Εκπαίδευση» Διδάσκων: Γογωνάς Ν. Φοιτήτρια: Πέτρου Μαρία (Α.Μ )
ΣΤΑΤΙΚΗ Ι Ενότητα 4 η : ΣΤΕΡΕΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Διάλεξη: Ισοστατικότητα – υπερστατικότητα – κινητότητα φορέων. Καθηγητής Ε. Μυστακίδης Τμήμα Πολιτικών.
«Το Χαμόγελο του Παιδιού» Εθελοντικός Οργανισμός για τα Παιδιά.
Η μαντινάδα είναι ένα ξεχωριστό ποιητικό είδος, ιδιαίτερα γνωστό στην Κρήτη αλλά και σε άλλες ελληνικές περιοχές κυρίως του νησιωτικού χώρου.
Π.Γ.Ε.Σ.Σ ΚΑΡΝΑΡΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Β2ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Α-Δ.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗΣ Αποφάσεις Βάσει Οριακής & Πλήρους Κοστολόγησης Α.Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΒΑΣΕΙ ΟΡΙΑΚΗΣ.
12. Αναπαραγωγή & ανάπτυξη Βιολογία Α’ Λυκείου. Αναπαραγωγή Το μόνο σύστημα που δεν είναι απαραίτητο για επιβίωση Ύπαρξη 2 διαφορετικών φύλων Πρωτεύοντα.
Μάθημα Διάλεξη Νο 61 Ανδρέας Αυγερινός Τ.Ε.Φ.Α.Α. – Δ.Π. Θράκης Διάλεξη Νο 6 Βήματα για την οργάνωση ενός προγράμματος παρέμβασης για την προώθηση.
Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ Καπασούρη Αικατερίνη Α.Μ. 817.
Ν.3852/2010 "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Νικ.-Κομν. Χλέπας Αν. Καθηγητής ΕΚΠΑ
ΒΑΣΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΙΙ. Περιλαμβάνει τον ρόλο του νοσηλευτή στις τρεις φάσεις μιας χειρουργικής επέμβασης: το χειρουργικό περιβάλλον απαιτεί γνώση, κρίση.
Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ.
Διάλεξη 5:. Μαθητές με ιδιαιτερότητες στη σχολική τάξη. Ένταξη και ενσωμάτωση. Εαρινό εξάμηνο Αγλαΐα-Λία Σταμπολτζή, Δρ. Ετήσιο πρόγραμμα παιδαγωγικής.
Παράδοση 2 4/3/2016. Πριν από την κύρια επική διήγηση ο ραψωδός προέτασσε έναν ύμνο στους θεούς, όπως τους Ομηρικούς Ύμνους. Το προοίμιο της Θεογονίας.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ε. Γκόνου Μαθητές: Ρωμανός Πετρίδης, Βαγγέλης Πίπης Π.Γ.Ε.Σ.Σ ….Θανέειν πέπρωται άπασι.
NERCO - Ν. ΧΛΥΚΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Α.Ε.Μ. ΟΜΙΚΡΟΝ Α.Ε. ΞΥΛΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Α.Ε.
Επιλογή τοποθεσίας και προγραμματισμός των εγκαταστάσεων
28η Τακτική Γενική Συνέλευση της ΕΔΕΥΑ, Άρτα 01 & 02 Ιουνίου 2017
Τεχνικές Πωλήσεων ΕΝΟΤΗΤΑ 3η- Μέρος Β
Αξιολόγηση παιδιών/ ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Κοινωνικό Φροντιστήριο «ΖΗΝΩΝ» Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ι Συνυπολογισμός προηγούμενων δωρεών ή γονικών παροχών για σκοπούς φόρου κληρονομίας Διδάσκων καθηγητής: Α. Τσουρουφλής Εξηνταβελώνη.
Εισαγωγή στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Ο γονικός ρόλος στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού
ΟΙ ΑΡΓΥΡΟΙ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ
Οι Αριθμοί … 5.
Η ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κανόνες βιβλιογραφικών αναφορών ΑΡΑ
Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ
Ειδικό Νοσοκομείο Νοσημάτων Θώρακος Δυτικής Ελλάδος
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΤΥΠΩΝ ΤΗΣ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗΣ ΠΑΡΑΛΥΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ «ΜΠΟΔΟΣΑΚΕΙΟ» ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ
ΑΥΤΟΦΡΟΝΤΙΔΑ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΕ ΑΡΤΗΡΙΑΚΗ ΥΠΕΡΤΑΣΗ
Σύγκρουση και διαπραγμάτευση
ΜΕΓΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΗ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ ΑΘΗΝΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2011
Οικοδομώντας την αυτοεκτίμηση του παιδιού
ΔΙΑΛΕΞΗ 1 Σκοπός και λειτουργία νοσοκομείων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΡΙΑ: ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΑΨΗ
Διάλεξη 3: Θεωρίες για την ηθική ανάπτυξη των παιδιών
Οικιακή Οικονομία Α’ Γυμνασίου Μάθημα 6ο. Διδάσκων καθηγητής
This story was written in Cyprus by Primary School children.
Διαδικασίες για την υλοποίηση του θεσμού της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας κατά το σχολικό έτος Υ.ΠΑΙ.Θ. – Ι.Ε.Π.
Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
ΚΕΣΥΠ Ρεθύμνου Στέλλα Γιαννέλα Ελένη Ζωγραφίδου Σχ. έτος
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ( ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
Ι.Ευρωπαϊκός χώρος και Ευρωπαϊκοί Θεσμοί
«Ένταξη Τσιγγανοπαίδων στο Σχολείο»
ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΑΠΩΛΕΙΑ ΑΚΟΗΣ
Хичээлийн сэдэв: « Молекул кинетик онол»
МИЛ. АВВ. V АСРДА АФИНАДАГИ ДЕМОКРАТИЯ ВА СПАРТАДАГИ ОЛИГАРХИЯ–ИККИТА СИЁСИЙ ТИЗИМ. МИЛ.АВВ. IV АСРНИНГ БИРИНЧИ ЯРМИДА ЮНОНИСТОН гурух Мисрбекова.
Ανταγωνιστεσ ασβεστιου
АНТИБИОТИКЛАРНИНГ ФАРМАКОЛОГИЯСИ т.ф.д., проф. Алиев Х.У Тошкент 2014
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου-Λήδα Αναγνωστάκη
«ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ»
Қан тобын анықтау.Резус фактор анықтау,қан тобының сәйкестігін анықтау.Қан құю техникасы . Қан кетуді тоқтату.Қан кетудің анықтаудың барлық түрлері. Қабылдаған:
Δρ. Πήλιος Σταύρου Κλινικός Ψυχολόγος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διάλεξη 2: Θεωρίες ανάπτυξης με έμφαση στην προσωπική, και κοινωνική ανάπτυξη Εαρινό εξάμηνο 2018 Αγλαΐα-Λία Σταμπολτζή Ετήσιο πρόγραμμα παιδαγωγικής κατάρτισης ΕΠΠΑΙΚ ΑΣΠΑΙΤΕ

Ανάπτυξη: Ορισμός και γενικές αρχές Τα παιδιά μέχρι το 18ο έτος της ζωής τους βιώνουν μεγάλες αλλαγές, τις οποίες κάθε εκπαιδευτικός πρέπει να γνωρίζει και να κατανοεί. Ο όρος ‘ανάπτυξη’ αναφέρεται στο πώς αναπτύσσονται και προσαρμόζονται οι άνθρωποι στη διάρκεια της ζωής τους. Η ανάπτυξη περιλαμβάνει τη σωματική ανάπτυξη, την προσωπική ανάπτυξη, την κοινωνική ανάπτυξη, την ηθική ανάπτυξη και τη γνωστική-γλωσσική ανάπτυξη (Woolfolk, 2007). Η ανάπτυξη της προσωπικότητας αναφέρεται σε αλλαγές στις στάσεις, τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά που σχετίζονται με την ηλικία και τους τρόπους με τους οποίους τα υποκείμενα αποκρίνονται στα ερεθίσματα του περιβάλλοντός τους (Eggen & Kauchak, 2017). .

Προσωπικότητα και ιδιοσυγκρασία Προσωπικότητα: Οι στάσεις, τα συναισθήματα και οι συμπεριφορές με τις οποίες ανταποκρινόμαστε στις εμπειρίες του περιβάλλοντος Ιδιοσυγκρασία Η σχετικά σταθερή τάση μας να αντιδρούμε στα γεγονότα του περιβάλλοντος με συγκεκριμένους τρόπους. Η ιδιοσυγκρασία καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από τα γονίδιά μας. Η ιδιοσυγκρασία επηρεάζει την ανάπτυξη της προσωπικότητάς μας στο σύνολό της.

Βοηθώντας τους μαθητές να αποκτήσουν θετικά χαρακτηριστικά προσωπικότητας Να γνωρίζουμε τους μαθητές μας ως άτομα. Να επιδεικνύουμε εμείς οι ίδιοι θετικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας. Να χρησιμοποιούμε παραδείγματα για να διδάξουμε τα θετικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας. Να συζητάμε για τα θετικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας και τη σχέση τους με την επιτυχία και την επίδοση. Να εφαρμόζουμε δημοκρατικό στιλ διαχείρισης της τάξης (Eggen & Kauchak, 2017).

Τα 8 στάδια της ψυχο-κοινωνικής ανάπτυξης του Erikson Στάδια Σχετική ηλικία Σημαντικό γεγονός Περιγραφή Εμπιστοσύνη-δυσπιστία Γέννηση-18 μηνών Διατροφή Πρώτη σχέση εμπιστοσύνης και αγάπης με τη μητέρα Αυτονομία-αμφιβολία 18 μηνών-3 ετών Εκπαίδευση στην ούρηση & αφόδευση Στροφή και στο πατρικό πρόσωπο. Το παιδί αναπτύσσει σωματικές δεξιότητες. Λανθασμένη αντιμετώπιση μπορεί να προκαλέσει αμφιβολία, ντροπή. Πρωτοβουλία-ενοχή 4-5 ετών Ανεξαρτησία Περισσότερο διεκδικητικό, θέλει να εξερευνήσει. Αυστηρή τιμωρία μπορεί να οδηγήσει σε ενοχές. Φιλοπονία-κατωτερότητα 6-11 ετών Σχολείο-γειτονιά Να κάνει πράγματα μαζί με άλλους. Οι μαθησιακές εμπειρίες συνδέονται με την ανάπτυξη της φιλοπονίας. Ταυτότητα-σύγχυση ρόλων 12-18 ετών Ομάδες συνομηλίκων Πρέπει να αποκτήσει ταυτότητα σε σχέση με την εργασία, το φύλο, την πολιτική και τη θρησκεία. Οικειότητα-απομόνωση Νεότητα (19-35 ετών) Ερωτικές σχέσεις Να χάσει και να βρει τον εαυτό του σε έναν άλλο. Παραγωγικότητα-αυτοαπορρόφηση Μέση ηλικία (36-65 ετών) Δημιουργία οικογένειας Να προσφέρει και να φροντίσει την επόμενη γενιά. Ολοκλήρωση-απελπισία Γηρατειά Ανασκόπηση και αποδοχής της ζωής Να αναλογιστεί τη ζωή του και να επιλύσει την τελευταία κρίση ταυτότητας. (Lefton, 1994, Woolfolk, 2007).

Αυτοαντίληψη -αυτοεκτίμηση Αυτοαντίληψη και αυτοεκτίμηση θεωρούνται παρεμφερείς όροι. Ωστόσο αντιπροσωπεύουν δύο χαρακτηριστικές διαστάσεις του εαυτού. Αυτοεκτίμηση είναι η συναισθηματική συνιστώσα του εαυτού ενώ αυτοαντίληψη είναι η περιγραφική-γνωστική (Μακρή-Μπότσαρη, 2000). Η αυτοαντίληψη αναφέρεται κυρίως στη γνωστική διάσταση (ποιός είμαι), ενώ η αυτοεκτίμηση στην αξιολογική-συναισθηματική πλευρά (πώς αισθάνομαι γι’ αυτό που είμαι) και αποτελεί υποσύνολο της αυτοαντίληψης (Schooler and Schoenbach, 1995). Ο Coopersmith (1969) όρισε την αυτοεκτίμηση ως την προσωπική εκτίμηση της αξίας που κάνει το άτομο για τον εαυτό του, η οποία εκφράζεται στην στάση που κρατά προς τον εαυτό του (Ζαφειροπούλου & Σωτηρίου, 2001).

ΠΑΤΕΜ Ι και ΙΙ (για παιδιά δημοτικού) ΠΑΤΕΜ ΙΙΙ Harter Scales (αυτοαντίληψη-αυτοεκτίμηση) ΠΑΤΕΜ (Πώς Αντιλαμβάνομαι Τον Εαυτό Μου) (Μακρή-Μπότσαρη, 2001) ΠΑΤΕΜ Ι και ΙΙ (για παιδιά δημοτικού) ΠΑΤΕΜ ΙΙΙ Ελληνική έκδοση του ερωτηματολόγιου Self-perception profile for children (Harter, 1985) Μαθητές ηλικίας περίπου 13 έως 15 ετών (Γυμνάσιο) Δομή Επιμέρους τομείς αυτοαντίληψης Γενική σχολική ικανότητα Σχέσεις με συνομηλίκους Σχέσεις με τους γονείς Ικανότητα στα μαθηματικά Αθλητική ικανότητα Φυσική εμφάνιση Ικανότητα στα γλωσσικά μαθήματα Διαγωγή-Συμπεριφορά Στενοί φίλοι Αυτοεκτίμηση

Harter Scales (αυτοαντίληψη-αυτοεκτίμηση) ΠΑΤΕΜ (Πώς Αντιλαμβάνομαι Τον Εαυτό Μου) (Μακρή-Μπότσαρη, 2001) ΠΑΤΕΜ ΙV Ελληνική έκδοση του ερωτηματολογίου Self-perception profile for adolescents (Harter, 1988) Μαθητές ηλικίας περίπου 16 έως 18 ετών (Λύκειο) Δομή Επιμέρους τομείς αυτοαντίληψης Γενική σχολική ικανότητα Σχέσεις με συνομηλίκους Σχέσεις με τους γονείς Ικανότητα στα μαθηματικά Αθλητική ικανότητα Φυσική εμφάνιση Εργασιακή ετοιμότητα Ικανότητα στα γλωσσικά μαθήματα Συναισθηματικές-διαφυλικές σχέσεις Διαγωγή-Συμπεριφορά Στενοί φίλοι Αυτοεκτίμηση

Εσύ έχεις; Εσύ έχεις; Πάρα πολύ λίγους Λίγους ή Πολλούς ή Αυτό το αγόρι έχει πολλούς φίλους για να κάνει παρέα μαζί του Αυτό το αγόρι δεν έχει πολλούς φίλους για να κάνει παρέα μαζί τους Εσύ έχεις; Εσύ έχεις; Πάρα πολύ λίγους ή Λίγους Πάρα πολλούς φίλους για να κάνεις παρέα μαζί τους Πολλούς ή

[ΠΑΤΕΜ ΙΙΙ, για μαθητές Γυμνασίου] Να απαντήσεις μια-μια όλες τις παρακάτω ερωτήσεις τσεκάροντας το τετράγωνο που ταιριάζει σε σένα. Επιλέγεις πρώτα την αριστερή ή τη δεξιά πλευρά.

Χαρακτηριστικά των ατόμων με χαμηλή αυτοεκτίμηση Θεωρούν ότι δεν αξίζουν την προσοχή και τη φροντίδα των άλλων, αλλά ακόμα και όταν τη δέχονται, την αντιμετωπίζουν καχύποπτα. Έχουν νοσηρές μαθημένες συμπεριφορές που δε θέλουν να τις αλλάξουν, γιατί φοβούνται την αλλαγή. Ο φόβος της απόρριψης κατατρέχει και οριοθετεί τις πράξεις τους. Σπανίως γίνονται διεκδικητικοί. Επιζητούν την επιδοκιμασία των άλλων και εξαρτούν τη διάθεσή τους από αυτή. Έχουν χαμηλή συναισθηματική νοημοσύνη και επικοινωνιακά προβλήματα. Γίνονται επιθετικοί, όταν απειληθούν, ειδικά εάν διαθέτουν υψηλή φαινομενική αυτοεκτίμηση. Κάθε ματαίωση στη ζωή τους είναι πηγή ανεξέλεγκτου άγχους και αποσυντονισμού. Είναι εξαρτημένοι από την οικογένειά τους και διατηρούν τη σχέση αυτή και μετά την ενηλικίωση (Παπάνης, 2011).

Σχολείο και αυτοεκτίμηση Με ποιον τρόπο η αυτοεκτίμηση επηρεάζει τη συμπεριφορά ενός μαθητή; Η υψηλή αυτοεκτίμηση σχετίζεται με θετική στάση απέναντι στο σχολείο, πιο θετική συμπεριφορά στην τάξη, και καλύτερες διαπροσωπικές σχέσεις στην τάξη (Woolfolk, 2007). Με ποιον τρόπο η ζωή στο σχολείο επηρεάζει την αυτοεκτίμηση ενός μαθητή; Η ικανοποίηση των μαθητών για το σχολείο, τα μαθήματα με βάση τα ενδιαφέροντα των μαθητών, η ανατροφοδότηση του δασκάλου, το θετικό κλίμα της τάξης επηρεάζουν την αυτοεκτίμηση των μαθητών.

Σχολείο και αυτοεκτίμηση (2) Πολλοί υποστηρίζουν ότι η αυτοεκτίμηση είναι το προϊόν της σχολικής επιτυχίας και όχι η γενεσιουργός αιτία της. Αντίθετα, άλλοι ερευνητές διατείνονται ότι δεν είναι δυνατόν να είναι κανείς καλός και αποδοτικός μαθητής, χωρίς κάποια δόση υψηλής αυτοεκτίμησης. Η αυτοεκτίμηση είναι κάτι που διδάσκεται και οποιαδήποτε μεταβολή της, μέσω ψυχολογικής παρέμβασης, συσχετίζεται με διαφοροποιημένη σχολική επίδοση, μείωση των αδικαιολόγητων απουσιών και εγκατάλειψη του σχολείου.

Τρόποι ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης Εκτιμήστε την προσπάθεια και όχι μόνο το αποτέλεσμα. Ελέγξετε όσο μπορείτε τις προσωπικές σας προκαταλήψεις και στερεότυπα. Δημιουργήστε θετικό κλίμα και αίσθημα ασφάλειας στην τάξη. Μην καλλιεργείτε τον ανταγωνισμό αλλά τη βελτίωση με βάση την προηγούμενη πρόοδο κάθε μαθητή. Απορρίψετε συγκεκριμένες συμπεριφορές και πράξεις όχι τα πρόσωπα που τις πράττουν. Μάθετε τους μαθητές να αναλαμβάνουν τις ευθύνες που τους αναλογούν. Κάντε ομαδικές εργασίες και διδάξτε τους μαθητές να ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλο. Μιλήστε για τις χώρες προέλευσης των μαθητών, τη γλώσσα, τα έθιμα, τα φαγητά, την κουλτούρα τους. Ελέγξετε φαινόμενα βίας και εκφοβισμού στην τάξη και στο διάλειμμα.

Αυτοαντίληψη - αυτοεκτίμηση , σχολικές επιδόσεις και προσαρμοστικότητα στο σχολικό περιβάλλον Ελλήνων και Αλβανών μαθητών της δ΄, ε΄ και στ΄ τάξης του δημοτικού (Βάρφη, 2005) http://www.openarchives.gr/visit/481753 Με αυτή την έρευνα εξετάζονται οι πιθανές διαφορές που ενδέχεται να υπάρχουν ανάμεσα στους Έλληνες και Αλβανούς μαθητές της Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού σχολείου αναφορικά με την «έννοια του εαυτού» δηλαδή την αυτοαντίληψη και την αυτοεκτίμησή τους, τις σχολικές τους επιδόσεις και την προσαρμοστικότητά τους στο σχολικό περιβάλλον. Από την ποσοτική και ποιοτική ανάλυση των δεδομένων της έρευνας επιβεβαιώθηκε ότι υπάρχει σημαντική διαφορά στην αυτοαντίληψη σχολικής ικανότητας των Ελλήνων και Αλβανών μαθητών. Επίσης διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν διαφορές στις σχολικές επιδόσεις τους και σε όλους σχεδόν τους τομείς της προσαρμοστικότητάς τους στο σχολικό περιβάλλον, γεγονός που έχει συνέπειες για το σύγχρονο ελληνικό σχολείο. Ειδικότερα διαπιστώθηκε ότι η αυτοαντίληψη σχολικής ικανότητας έχει θετική συσχέτιση με την αυτοαντίληψη διαγωγής -συμπεριφοράς των Aλβανών μαθητών και με την αυτοεκτίμησή τους και συσχετίζεται επίσης με την προσαρμοστικότητά τους στο σχολικό περιβάλλον. Επίσης υπάρχει συνάφεια ανάμεσα στην αυτοαντίληψη και στην αυτοεκτίμηση των Αλβανών μαθητών και στη γλωσσική τους ικανότητα στη δεύτερη γλώσσα, δηλαδή την ελληνική.

Κοινωνική ανάπτυξη- Οι φιλίες των παιδιών Επιδράσεις στην κοινωνική ανάπτυξη: Γονείς, αδέρφια (δηλ. η οικογένεια), συνομήλικοι, σχολικό περιβάλλον. Στην Ελλάδα, οι έρευνες που εξετάζουν τις κοινωνικές σχέσεις των τυπικά αναπτυσσόμενων παιδιών με τους συνομηλίκους τους (Αντωνιάδου & Μπίμπου-Νάκου, 2000· Γαλανάκη, 1999, 2011· Galanaki, 2013· Γαλανάκη & Βογιατζόγλου, 2007· Γαλανάκη & Μπεζεβέγκης, 1996), εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στην αποδοχή ή μη του παιδιού από την ομάδα συνομηλίκων και τα βιώματα μοναξιάς που αναφέρονται σε διάφορα κοινωνικά πλαίσια. Κάποιες μελέτες διερευνούν τις φιλικές σχέσεις στην προσχολική (Αυγητίδου, 1997) ή στην εφηβική ηλικία (Κοκκέβη, Ξανθάκη, Φωτίου, & Καναβού, 2011), άλλες την επίδραση της πολιτισμικής προέλευσης στη σύναψη φιλικών σχέσεων σε παιδιά δημοτικού (Τσικαλάς, 2011), ενώ άλλες διερευνούν την επίδραση που έχουν οι διαπροσωπικές σχέσεις της μητέρας στις κοινωνικές σχέσεις των παιδιών της (Βαϊράμη, 2005) (αναφέρεται από Κουβαβά, Αντωνοπούλου και Κασσωτάκη, 2016).

Βιβλιογραφία Bίντεο του μαθήματος: Woolfolk, A. (2007). Εκπαιδευτική ψυχολογία (επιστ. επιμ. Μακρή-Μπότσαρη, Ε). Αθήνα: Έλλην Slavin, R. (2006). Εκπαιδευτική ψυχολογία (επιστ. επιμ. Κόκκινος, Κ.) Αθήνα: Μεταίχμιο Κουβαβά. Σ. ,Αντωνοπούλου, Κ. & Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Κ. (2016). Φιλικές σχέσεις μαθητών με και χωρίς διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) στο δημοτικό σχολείο. Προσχολική και Σχολική Εκπαίδευση, 4(2), 276- 290.http://dx.doi.org/10.12681/ppej.8577 Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2001). Πως Αντιλαμβάνομαι Τον Εαυτό Μου (I – IV). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Ζαφειροπούλου, Μ. & Σωτηρίου, Α. (2001). Σχέσεις μεταξύ της αυτοεκτίμησης των μαθητών και του ψυχολογικού κλίματος της τάξης. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 31, 151-163. Hosogi, M. ,Okada, A. , Fujii, C., Noguchi, K. & Watanabe, K. (2012). Importance and usefulness of evaluating self-esteem in children. BioPsychoSocial Medicine, 6:9. doi:10.1186/1751-0759-6-9. Bίντεο του μαθήματος: https://www.youtube.com/watch?v=5s7-kbLN8nY