Βασικές αρχές μέτρησης, Μεταβλητές, Βασικές έννοιες στατιστικής

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εισαγωγή στην Κοινωνιογλωσσολογία
Advertisements

Συνιστώσες δεδομένων  Αντίληψη(concept):το αντικείμενο μάθησης  Υπόδειγμα(instance):το ξεχωριστό και ανεξάρτητο παράδειγμα(example) ενός concept  Χαρακτηριστικό(attribute):η.
Μετρήσεις και Μεταβλητές
Διάλεξη  Μέτρηση: Είναι μια διαδικασία κατά την οποία προσδίδουμε αριθμητικά δεδομένα σε κάποιο αντικείμενο, σύμφωνα με κάποια προκαθορισμένα.
Τεχνικές Ερωτηματολογίου Άρης Κουμπαρέλης Καθ. Εφαρμογών Τμ. Δημοσίων Σχέσεων & Επικοινωνίας ΤΕΙ Ιονίων Νήσων - Αργοστόλι.
15 | 16 | 17 Απριλίου 2016 κλειστό γυμναστήριο «Δημήτρης Τόφαλος» ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ – ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΕΡΕΥΝΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ.
Απόκλίσεις της σπονδυλικής στήλης Σκολίωση, Κύφωση, Λόρδωση
Βασικές αρχές μέτρησης, Μεταβλητές, Βασικές έννοιες στατιστικής Διάλεξη 2 1 Παναγιώταρου Αλίκη Τμήμα Νοσηλευτικής.
1 Δείκτες Χρηματοοικονομικής Μόχλευσης Με τους δείκτες αυτούς αξιολογούνται οι συνθήκες: της μακροκρόπρόθεσμης χρηματοοικονομικής λειτουργίας της επιχείρησης.
Είναι ο κλάδος της Χημείας που ασχολείται με δύο κύρια ερωτήματα που αφορούν τις χημικές αντιδράσεις. Το πρώτο είναι το πως γίνεται μια αντίδραση, δηλαδή.
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑ 13: ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ- ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΤHΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ ΣΤΟ ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ.
Δ. Καραγιάννη: Έρευνα Αγοράς, Μέρος 2ο, Μέτρηση 1 Έρευνα Αγοράς Μέρος 2ο Μέτρηση.
Μπεττίνα Χάιδιτς Επίκουρη Καθηγήτρια Υγιεινής-Ιατρικής Στατιστικής
ΕΝΝΟΙΕΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ Γ. Σιδερίδης. ΕΝΝΟΙΕΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ- ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ Η στατιστική ως επιστήμη.....γιατί ακριβώς τη χρειαζόμαστε; Η στατιστική ως επιστήμη.....γιατί.
12. Αναπαραγωγή & ανάπτυξη Βιολογία Α’ Λυκείου. Αναπαραγωγή Το μόνο σύστημα που δεν είναι απαραίτητο για επιβίωση Ύπαρξη 2 διαφορετικών φύλων Πρωτεύοντα.
Πανεπιστήμιο Κρήτης Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Σεμινάριο: (Β06Σ10) Νοημοσύνη και νοητική υστέρηση: Θεωρίες & μέσα αξιολόγησης Διδάσκουσα:
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών Ενότητα 3: Ποιοτικός Έλεγχος στα Έπιπλα Γεώργιος Νταλός, Καθηγητής, Τμήμα Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου, T.E.I.
1 Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού και Εφαρμογής Δράσεων στους τομείς της Ενέργειας, του Φυσικού Πλούτου.
4 ο Εργαστήριο επιδημιολογίας. Διαγνωστικές δοκιμασίες Όταν αξιολογούμε μια διαγνωστική δοκιμασία πρέπει να σκεφτούμε 3 πράγματα. Είναι χρήσιμη ; Είναι.
BIOΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ Δρ. Γιώργος Μαρκάκης Καθηγητής Στατιστικής - Βιοστατιστικής Τ.Ε.Ι. Κρήτης
Δημήτρης Μαμάης ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ Η ΖΩΗ ΕΝΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑ
Test.
Test.
ΔΗΜΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Βασική Στατιστική Επεξεργασία. Ερμηνεία Δεδομένων.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Γραμμική παλινδρόμηση και Συσχέτιση: έλεγχοι με τον συντελεστή συσχέτισης r Στην ενότητα αυτή μελετάται η σχέση ανάμεσα σε δυο ποσοτικά χαρακτηριστικά.
Εκτιμητική: σημειακές εκτιμήσεις παραμέτρων
Το πρόβλημα της μέτρησης Μέτρηση είναι η ένταξη αριθμών σε αντικείμενα σύμφωνα με oρισμένους κανόνες και υπό την βασική προϋπόθεση ότι υπάρχει ακριβής.
Καθηγητής Στατιστικής - Βιοστατιστικής
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Κανονική Κατανομή.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
Κατηγοριεσ αθλητων Παραολυμπιακα αθληματα
Η ομάδα μας! Γούνια Ευαγγελία Πλίτσης Δημήτρης Κατσαρός Βασίλης
Βασική Στατιστική Επεξεργασία. Ερμηνεία Δεδομένων - 2.
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΜΙΤΟΝΙΚΟΥ ΕΝΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ
Καθηγητής Στατιστικής - Βιοστατιστικής
ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΕΣ.
Στατιστικές Υποθέσεις III
Το πρόβλημα της μέτρησης Μέτρηση είναι η ένταξη αριθμών σε αντικείμενα σύμφωνα με oρισμένους κανόνες και υπό την βασική προϋπόθεση ότι υπάρχει ακριβής.
ΕΛΕΓΧΟΙ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΣΕ ΠΟΙΟΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
Δήμου, Ν. Λ. 1, Τσαντές, Α. Ε. 2, Νικολόπουλος, Γ. Κ. 3, Χαμόδρακας, Σ
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΜΣ «ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ»
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ - ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
Πειραματικά Σχέδια Ομάδων
Η σοκολάτα στη διατροφή μας
Δρ. Γιώργος Μαρκάκης Καθηγητής Βιομετρίας Τ.Ε.Ι. Κρήτης
ΔΙΑΛΕΞΗ 9 Δραστηριότητα και κινητικότητα Ύπνος.
«Επιλογή Ανθρώπινου Δυναμικού στη Δημόσια Υπηρεσία: η Κυπριακή Εμπειρία» Ομιλία του Προέδρου της Επιτροπής Δημόσιας Υπηρεσίας της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Η ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΟΗΤΙΚΩΝ ΕΠΙΔΟΣΕΩΝ
Αρχές επαγωγικής στατιστικής
Υδραυλικά & Πνευματικά ΣΑΕ
Εισαγωγή & Ανάλυση δεδομένων με το SPSS
آمار و کاربرد آن در مدیریت
Υπολογιστικά Φύλλα Εισαγωγή
أثر بعض استراتيجيات حل المشكلات الرياضية وتكوينها
Ανακάλυψη Γνώσης (Knowledge Discovery)
האם ניתן להגדיל את עוצמת המבחן?
الحث الكهرومغناطيسي مؤشرات الأداء
ΦΥΛΕΤΙΚΟΣ ΔΙΜΟΡΦΙΣΜΟΣ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ
النسبة الذهبية العدد الإلهي
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΒΙΟΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ
Τέστ Μπανάνας Test de la banane: Κάνε κλίκ!.
Μάθημα [GD3021]: ΑΝΑΛΥΣΗ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
Καθηγητής Στατιστικής - Βιοστατιστικής
Διδάσκουσα: Λήδα Αναγνωστάκη
Συμφωνία επί της ασφαλιστικής αξίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βασικές αρχές μέτρησης, Μεταβλητές, Βασικές έννοιες στατιστικής Παναγιώταρου Αλίκη Τμήμα Νοσηλευτικής Διάλεξη 2

Σκοπός αυτού του μαθήματος είναι: Να κατανοήσουν οι φοιτητές: Βασικές έννοιες όπως: μεταβλητές, δεδομένα, δείγμα, πληθυσμός, αντιπροσωπευτικό δείγμα, περιγραφικά στατιστικά, επαγωγικά στατιστικά Τι είναι η κλίμακα μέτρησης των δεδομένων Ποιές είναι οι κατηγορίες κλίμακας μέτρησης υπάρχουν και γιατί Πότε χρησιμοποιούμε και ποιά Ποιά είδη μεταβλητών υπάρχουν

Χαρακτηριστικά μέτρησης Εγκυρότητα Μετρά αυτό που πρέπει να μετρα Αξιοπιστία Παράγει τα ίδια αποτελέσματα μετρώντας τι ίδιο πράγμα επανειλεμμένα. Π.χ. Η ζυγαριά που ζυγίζει το ίδιο πράγμα είναι έγκυρη αλλά αν δείξει διαφορετικό βάρος είναι αναξιόπιστη

Η θεωρία της μέτρησης Ονομαστική(Nominal) Τακτική(Ordinal) Ο Stevens (1946, 1951) πρότεινε οτι οι μετρήσεις μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε τέσσερις κατηγορίες: Ονομαστική(Nominal) Τακτική(Ordinal) Ισοδιαστημικές(Interval) Αναλογικές(Ratio)

Τα τέσσερα επίπεδα μέτρησης Ονομαστικές Τακτικές Ισοδιαστημικές Αναλογικές Ονομαστικές (Nomimal) Τακτικές (Ordinal) Ισοδιαστημικές (Interval) Αναλογικές (Ratio)

Ονομαστική(Nominal) Ονομαστική είναι η κλίμακα που χρησιμοποιείται για μη μετρήσιμες παρατηρήσεις επιδέχεται μόνο αυθαίρετη κατάταξη π.χ. φύλο, φυλή, θρησκεία, κλπ. χρησιμοποιείται αποκλειστικά για όλες σχεδόν τις ποιοτικές μεταβλητές, εκείνες δηλαδή που δεν μπορούν να μετρηθούν αλλά μόνο να απαριθμηθούν Στην ονομαστική κλίμακα η ταξινόμηση των ατόμων μιας ομάδας γίνεται σε κατηγορίες που προσδιορίζονται με βάση ορισμένα κριτήρια.

Παραδείγματα Χρώμα ματιών:Πράσινο, μαύρο, καφέ Φύλο:Ανδρας, Γυναίκα Οικογενειακή κατάσταση:Παντρεμένος, Ανύπαντρος, Χωρισμένος Ομάδα αίματος:Ο-, O+, B-, B+, A-, A+, AB- ή AB+. Χώρα προέλευσης:1:Καναδάς, 2:Μεξικό, 3:Αργεντινή (Οι αριθμοί εδώ δεν είναι μετρήσιμοι)

Τι στατιστικά μπορώ να υπολογίσω για τις ονομαστικές παρατηρήσεις; Στατιστικά Ονομαστικές παρατηρήσεις Κατανομές συχνοτήτων Ναί Επικρατούσα τιμή Διάμεσο Οχι Μέση τιμή Τυπική απόκλιση Συντελεστής μεταβλητότητας Το κριτήριο Χ2

Tακτική κλίμακα (ordinal) το επιπλέον χαρακτηριστικό είναι ότι οι παρατηρηθείσες τιμές ταξινομούνται σε κατηγορίες που ακολουθούν ιεράρχηση ή λογικά παραδεκτή, αύξουσα ή φθίνουσα

Παραδείγματα «Πόσο συχνά παρακολουθείτε τηλεόραση;» οι απαντήσεις θα μπορούσαν να διακριθούν στις εξής κατηγορίες: «ποτέ», «σπάνια», «μερικές φορές», «συχνά», «κάθε μέρα». «Πώς θα χαρακτηρίζατε την φυσική σας κατάσταση;» οι απαντήσεις θα μπορούσαν να είναι: «Μέτρια», «καλή», «Άριστη»

Τι στατιστικά μπορώ να υπολογίσω για τις τακτικές παρατηρήσεις; Στατιστικά Ονομαστικές παρατηρήσεις Κατανομές συχνοτήτων Ναί Επικρατούσα τιμή Διάμεσο Μέση τιμή Οχι Τυπική απόκλιση Συντελεστής μεταβλητότητας

Κλίμακες Μέτρησης Ισοδιαστημική (Interval) Ταξινομούν και ιεραρχούν κατηγορίες οι σχέσεις μεταξύ δύο εγγραφών δεν μπορούν να εκφραστούν με βάση κάποια αναλογία οι τιμές των οποίων είναι αριθμητικά μετρήσιμες και κατά συνέπεια διατάξιμες, Δεν υπάρχει η έννοια του «απόλυτου μηδέν» Δεν μπορούμε να χρησιμοποιούμε χαρακτηρισμούς που περιέχουν αναλογίες

Παραδείγματα Η κλίμακα μέτρησης της θερμοκρασίας Το Ο0C είναι αυθαίρετη τιμή Η μέτρηση του IQ τεστ αν συγκρίνουμε την ευφυΐα δύο ατόμων, μπορούμε να πούμε ότι κάποιος που έχει IQ 110 έχει 10 μονάδες μεγαλύτερο IQ από κάποιον με δείκτη 100. Δεν μπορούμε όμως να πούμε ότι κάποιος με δείκτη 100 έχει διπλάσια ευφυΐα από κάποιον με 50. (Δεν υπάρχει αναλογία)

Τι στατιστικά μπορώ να υπολογίσω για τις ισοδιαστημικές παρατηρήσεις; Στατιστικά Ονομαστικές παρατηρήσεις Κατανομές συχνοτήτων Ναί Επικρατούσα τιμή Διάμεσο Μέση τιμή Τυπική απόκλιση Συντελεστής μεταβλητότητας, Αναλογία Όχι

Αναλογική Κλίμακα (Ratio) Είναι ισοδιαστημικές κλίμακες με την διαφορά ότι έχουν το απόλυτο μηδέν δείχνει την παντελή απουσία της ιδιότητας που μετράμε Ο λόγος των τιμών τους δίνει επιπλέον σημαντικές συγκριτικές πληροφορίες γύρω από το μετρούμενο μέγεθος

Παραδείγματα Ύψος Βάρος Παλμοί καρδιάς Η διάρκεια σπουδών Η ταχύτητα

Τι στατιστικά μπορώ να υπολογίσω για τις ισοδιαστημικές παρατηρήσεις; Στατιστικά Ονομαστικές παρατηρήσεις Κατανομές συχνοτήτων Ναί Επικρατούσα τιμή Διάμεσο Μέση τιμή Τυπική απόκλιση Συντελεστής μεταβλητότητας, Αναλογία Όχι

Τι στατιστικά μπορώ να υπολογίσω για τις αναλογικές παρατηρήσεις; Στατιστικά Ονομαστικές παρατηρήσεις Κατανομές συχνοτήτων Ναί Επικρατούσα τιμή Διάμεσο Μέση τιμή Τυπική απόκλιση Συντελεστής μεταβλητότητας, Αναλογία

Μεταβλητές Μεταβλητή: Ένα χαρακτηριστικό που παίρνει διαφορετικές τιμές στον πληθυσμό. Το χαρακτηριστικό που συνοδεύεται από την κλίμακα μέτρησης του τότε ονομάζεται μεταβλητή. Παραδείγματα: Το θρήσκευμα, η νοημοσύνη, η στάση απέναντι στο εκπαιδευτικό σύστημα, τα πολιτικά κόμματα που μετέχουν σε μια εκλογική αναμέτρηση

Παράδειγμα πίνακα με μεταβλητές και παρατηρήσεις Μεταβλητή Παρατηρηθείσα τιμή Βάρος ενός ατόμου 85 κιλά Τιμή αιμοσφαιρίνης 12 Κατάσταση υγείας Καλή Φύλο Γυναίκα Θερμοκρασία δωματίου 26οC

Είδη Μεταβλητών Ποιοτικές Ποσοτικές Μπορούν να πάρουν μόνο έναν ορισμένο αριθμό τιμών (ασυνεχείς) Ποσοτικές Ασυνεχείς: Παίρνει μόνο έναν πεπερασμένο, ακέραιο αριθμό τιμών Συνεχείς: Είναι δυνατόν να παίρνει κάθε πιθανή τιμή της κλίμακας

Είδη Μεταβλητών Εξαρτημένη Μεταβλητή Ανεξάρτητη Μεταβλητή Σε μία έρευνα είναι η μεταβλητή που μετράμε π.χ. στάση αντιλήψεων, δείκτης νοημοσύνης, πρόθεση ψήφου, κλπ. Ανεξάρτητη Μεταβλητή Σε μία έρευνα είναι η μεταβλητή που χειριζόμαστε για να διαπιστώσουμε αν ασκεί κάποια επίδραση πάνω στην εξαρτημένη μεταβλητή π.χ. φύλο, οικογενειακή κατάσταση, ηλικιακή ομάδα, κλπ.

Είδη (Οικογένειες) Στατιστικής Επεξεργασίας Δεδομένων ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ Τη χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε και να οργανώσουμε τα δεδομένα που συλλέξαμε από την έρευνά μας είτε σε μορφή πίνακα είτε σε μορφή γραφικής αναπαράστασης

Μερικές Βασικές Έννοιες ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ Το σύνολο των παρατηρήσεων που μελετάμε ΔΕΙΓΜΑ Το υποσύνολο ενός πληθυσμού ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟ ΔΕΙΓΜΑ Δείγμα το οποίο αποτελεί μικρογραφία του πληθυσμού από τον οποίο προέρχεται

Μερικές Βασικές Έννοιες ΤΥΧΑΙΑ ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑ Κάθε μέλος του πληθυσμού έχει τις ίδιες πιθανότητες να επιλεγεί ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ (ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΟ) Αποτελούν ακριβείς μετρήσεις του πληθυσμού και αντιπροσωπεύουν αυτό που θέλουμε να μάθουμε για έναν πληθυσμό. ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΠΑΡΑΜΕΤΡΩΝ Οι αριθμητικές τιμές που συνοψίζουν τα δεδομένα του δείγματος. Περιγράφει το εύρος των τιμών που μπορεί να πάρει μια παράμετρος του πληθυσμού με κάποια πιθανότητα

Μέθοδοι Στατιστικής Επεξεργασίας Δεδομένων ΠΑΡΑΜΕΤΡΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ Στατιστικές Μέθοδοι που προϋποθέτουν υποθέσεις ή υπολογισμό παραμέτρων του πληθυσμού ΜΗ ΠΑΡΑΜΕΤΡΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ Στατιστικές Μέθοδοι που δεν βασίζονται στον υπολογισμό παραμέτρων του πληθυσμού

Συνοπτικά Μεταβλητές/δεδομένα Μεταβλητές ονομαστικές Αναλογικές ισοδιαστημικές τακτικές Ποσοτικές Ποιοτικές Μεταβλητές Συνεχείς Ασυνεχείς ανεξάρτητες εξαρτημένες

Ερωτήσεις αυτοαξιολόγησης 1.Να γράψετε την κλίμακα μέτρησης για κάθε μια από τις παρακάτω μεταβλητές: Νομός καταγωγής(Αχαίας, Ηλείας, Αττικής) Εισόδημα (μετρημένο ως υψηλό, μέσο, χαμηλό) Μέγεθος οικογένειας(αριθμός μελών οικογένειας)

2.Να γράψετε από τις παρακάτω μεταβλητές ποιες είναι εξαρτημένες και ποιες ανεξάρτητες; Φύλο Στάση εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ Οικογενειακή κατάσταση Δείκτης εξέτασης Rapid Test

3.Να γράψετε τον τύπο της μεταβλητής (ΣΥΝΕΧΗΣ, ΑΣΥΝΕΧΗΣ) για κάθε μια από τις παρακάτω: Μέγεθος Οικογένειας (αριθμός μελών οικογένειας) Χρόνος αφιέρωσης για διάβασμα Επισκεψιμότητα σε μουσείο

4.Ένας γυναικολόγος πραγματοποίησε μια έρευνα σε ένα νοσοκομείο με 2500 εγγεγραμμένες γυναίκες που έχουν κάνει test pap και πραγματοποίησε δημοσκόπηση όπου 200 από αυτές τις γυναίκες, δήλωσαν ότι το έκαναν προληπτικά. Αυτό αντιστοιχούσε στο 48% του δείγματος. Ποιος είναι ο πληθυσμός; Ποιο είναι το δείγμα; Το 48% είναι μεταβλητή ή στατιστικό μέγεθος; Γιατί;