ΕΛΕΝΗ ΚΑΤΣΙΑΝΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Για την αδρή, λεπτή κινητικότητα και τα συναισθηματικά στάδια των γονέων μέχρι την αποδοχή της διάγνωσης της αναπηρίας του παιδιού
Η Εργοθεραπεία στις μέρες μας αποτελεί βασικό εργαλείο για την ειδική αγωγή, καθώς ο ρόλος της είναι η εφαρμογή έργου και οι δραστηριότητες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διάγνωση και τη θεραπεία ατόμων που οι λειτουργικές τους ικανότητες έχουν διαταραχθεί ή μειωθεί λόγω ασθένειας ή τραυματισμού, συναισθηματικής, γνωστικής ή αναπτυξιακής διαταραχής με στόχο την επίτευξη της μέγιστης δυνατής λειτουργίας, την προαγωγή και τη διατήρηση της υγείας.
Η Εργοθεραπεία οργανώνει προγράμματα για να βοηθήσει τα άτομα να κατανοήσουν και να ικανοποιήσουν τις ανθρώπινες ανάγκες τους μέσω της επιτυχημένης συμμετοχής τους στους διάφορους τομείς της ζωής. Στοχεύει στην ανάπτυξη και διατήρηση της ικανότητας του ατόμου να εκπληρώνει τα καθήκοντα που απορρέουν από το ρόλο του ( εργαζόμενος, γονιός, μαθητής κλπ.) και τα οποία είναι ανάλογα του αναπτυξιακού σταδίου που βρίσκεται (ηλικία, φύλο) και των κοινωνικο-πολιτιστικών συνθηκών (περιβάλλον).
Συλλογή, οργάνωση και ερμηνεία πληροφοριών για το προφίλ κάθε παιδιού σε επίπεδο αυτοϋπηρέτησης, αυτοφροντίδας και δραστηριοτήτων καθημερινής ζωής, εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, παιχνιδιού και ψυχαγωγίας. Καθορισμός σκοπού και στόχων Σχεδιασμός θεραπευτικής παρέμβασης Θεραπευτική παρέμβαση Επαναξιολόγηση Τερματισμός παρέμβασης
Ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων των μεγάλων μυϊκών ομάδων για ελεγχόμενες και στοχοκατευθυνόμενες κινήσεις.
Σκοποί και στόχοι Να ντύνεται και να ξεντύνεται μόνο του Να περπατά σε οριοθετημένη γραμμή με βάρος Να τρέχει και να κλωτσά κινούμενη μπάλα με επαρκή δύναμη και στόχο Να σκαρφαλώνει Να πηδά ψηλά Τοίχος αναρρίχησης με διάφορα εμπόδια και πατήματα Παπουτσοσαλάτα – μπουφανοσαλάτα. Παιχνίδι ρόλων (Σούπερ μάρκετ, σακούλες με βάρος σε οριοθετημένη διαδρομή) Μπάσκετ, ποδόσφαιρο, κουτσό Στίβο δραστηριοτήτων Εφαρμογή- δραστηριότητες
Ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων των (δάχτυλα άνω άκρου) για ελεγχόμενες κινήσεις και ιδιαιτέρως για το χειρισμό αντικειμένων.
Σκοποί και στόχοι Να πιάνει το μολύβι – μαρκαδόρο σωστά Να ζωγραφίζει ανθρώπους και σχήματα Να χρησιμοποιεί πιρούνι, κουτάλι και κάποιες φορές μαχαίρι Να κουμπώνει και να ξεκουμπώνει το μπουφάν (με φερμουάρ ή κουμπιά) Άνοιγμα και κλείσιμο μπουκαλιών με παιγνιώδη τρόπο Φερμουάρ, τρύπες και κουμπιά άνοιγμα - κλείσιμο Κομμάτι ξύλου με καρφωμένα καρφιά και σχήματα με πολύχρωμα λαστιχάκια Κοσμήματα με μακαρόνια, χάντρες Ξύσιμο ξυλομπογιάς με ξύστρα πλαστελίνη Εφαρμογή- δραστηριότητες
Φάση Σοκ : Αποδιοργάνωση, δυσπιστία και σύγχυση Φάση Αντίδρασης-Θυμός : Θλίψη, λύπη, απελπισία, Ο θυμός κρύβει πόνο και δείχνει την ένταση της αγάπης. Φάση-Διαπραγμάτευση : Αισθήματα ενοχής και τύψεις, επίμονες σκέψεις Φάση-Κατάθλιψη : Αποσύρεται από αγαπημένες δραστηριότητες Φάση-Αποδοχή : Αποδοχή της νέας πραγματικότητας, έχουν προσαρμοστεί, προσανατολίζονται για το είδος της βοήθειας για το μέλλον.
Με βάση τα ψυχολογικά στάδια που περνάει ο γονέας μέχρι την αποδοχή της διάγνωσης του παιδιού του, αναμφισβήτητα η παρέμβαση του εργοθεραπευτή διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στη ζωή του αυτών των ανθρώπων. Ορισμένες βασικές πρακτικές είναι να βοηθήσει ο εργοθεραπευτής στη μείωση της έντασης της θλίψης με στόχο οι γονείς να ανακάμψουν το συντομότερο ή να μειωθούν τα αρνητικά σημάδια που πιθανόν να δημιούργησε η διάγνωση της αναπηρίας του παιδιού. Οι παρεμβάσεις φαίνεται να είναι πιο αποτελεσματικές όταν η θλίψη είναι περίπλοκη ή όταν ο κίνδυνος των επιπλοκών είναι υψηλότερος. Λόγω όμως του λεπτού αυτού ζητήματος και των διαφόρων τρόπων σκέψεων των γονέων σε μια τέτοια δύσκολη κατάσταση, ένας εργοθεραπευτής θα μπορούσε να κάνει την παρέμβασή του στο στάδιο της διαπραγμάτευσης προκειμένου να βοηθήσει τους γονείς να δεχτούν πιο εύκολα να συνεργαστούν.
Στο στάδιο αυτό ο εργοθεραπευτής μέσα από συγκεκριμένους τρόπους αντιμετώπισης, oοργανωμένα προγράμματα δραστηριοτήτων και στοιχεία από συναφείς περιπτώσεις αναπηρίας, προσπαθεί να προσεγγίσει το γονέα ώστε να προσπεράσει το στάδιο των επίμονων σκέψεων, ενοχών και τύψεων και να αποδεχθεί το γεγονός. Στη φάση της αποδοχής ο γονέας πλέον πρόθυμος να συνεργαστεί, έχει αποδεχθεί την κατάσταση. Ο εργοθεραπευτής μαζί με μια ομάδα συνεργασίας αποτελούμενη από ψυχολόγο, φυσιοθεραπευτή, σχολείο και γονείς, ξεκινούν ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις ανάγκες του παιδιού και της οικογένειας
Η ομάδα συνεργασίας, αποτελούμενη από τον εργοθεραπευτή, ψυχολόγο, φυσιοθεραπευτή, σχολείο και γονείς, αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την πρόοδο του παιδιού και την αποτελεσματικότητα των διαφόρων δραστηριοτήτων. Μια τέτοια συνεργασία έχει αποδειχθεί πως δημιουργεί μια ισχυρή ομάδα, η οποία επιτυγχάνει μεταξύ άλλων, την γενική αλλαγή στάσεων.