ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ: Η οργάνωση του χώρου στην κοινωνία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΤΑΛΛΕΥΜΑΤΩΝ Τζίμας Σπύρος Μηχανικός Μεταλλείων – Μεταλλουργός ΕΜΠ.
Advertisements

ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ι B.Tζώρτζη Ειδική Επιστήμονας.
ΣΥΣΤΑΣΗ - ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Οι δήμοι και οι περιφέρειες συγκροτούν τον πρώτο και δεύτερο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης.
Σπουδές και ανεργία των νέων, υπάρχουσα κατάσταση προοπτικές Εισηγητής: Κων/νος Αδριανουπολίτης Εκπαιδευτικός – Ερευνητής Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ (Ιούνιος 2011) Περιεχόμενο και καινοτόμα στοιχεία του νέου Προγράμματος Σπουδών Λογοτεχνίας στην υποχρεωτική Εκπαίδευση.
ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Εισηγητές: - Κωνσταντίνος Μπλάγας, Δ/νων Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ - Καλλιόπη Παπαδοπούλου, Νομική Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ.
«Διγλωσσία και Εκπαίδευση» Διδάσκων: Γογωνάς Ν. Φοιτήτρια: Πέτρου Μαρία (Α.Μ )
Η θέση και το φυσικό περιβάλλον της Βόρειας Αμερικής Κεφ. 39 Ουρδας Ιωάννης 2013.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ αποβλΗτων Α. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΤΗΝΟ-ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
Ημερίδα Ενημέρωσης Δυνητικών Δικαιούχων του ΕΠ Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Εξειδίκευση Εφαρμογής ΕΠ 1.
Π.Γ.Ε.Σ.Σ ΚΑΡΝΑΡΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Β2ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Α-Δ.
Υπηρεσίες Μακροχρόνιας Φροντίδας στην Ελλάδα Στην Ελλάδα η Μ.Φ.Υ. είναι ελλιπώς ανεπτυγμένη. Οι υπηρεσίες Μ.Φ.Υ στην χώρα μας παρέχονται από το σύστημα.
ΟΙ ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ Οι μέθοδοι συλλογής δεδομένων διαφέρουν μεταξύ τους και δεν είναι όλες εξίσου κατάλληλες για κάθε ερευνητικό πρόβλημα.
Κοινωνική έρευνα για άτομα με αναπηρίες. Αύξηση ποσοστών αναπηρίας την τετραετία σε Δικαιούχους Μειωμένου Εισιτηρίου της Περιφερειακής Ενότητας.
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗΣ Αποφάσεις Βάσει Οριακής & Πλήρους Κοστολόγησης Α.Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΒΑΣΕΙ ΟΡΙΑΚΗΣ.
Ερωτήματα αναφορικά με την Ευρωπαϊκή Εκπαιδευτική Πολιτική Γιατί προκύπτει μια τέτοια ανάγκη για την Ε.Ε.; Ποιοι είναι οι θεσμοί, οι μορφές και η μέθοδος.
ΜΑΘΗΜΑ 2.  Εργασία (άνθρωπος)  Φύση/Έδαφος (γη)  Κεφάλαιο (χρήμα)  Επιχειρηματικότητα (ιδέα, διοίκηση)
Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ.
Κάθετες και πλάγιες. Κάθετα και πλάγια τμήματα Έστω ευθεία ε και σημείο Α εκτός αυτής. ε Κ Β Α Από το Α διέρχεται μοναδική κάθετη. Έστω ζ μια άλλη ευθεία.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ε. Γκόνου Μαθητές: Ρωμανός Πετρίδης, Βαγγέλης Πίπης Π.Γ.Ε.Σ.Σ ….Θανέειν πέπρωται άπασι.
«Πολιτικές της Περιφέρειας Στ. Ελλάδος - Παρεμβάσεις Διαρθρωτικών Ταμείων και ΕΚΤ του Θ.Σ. 9 για την κοινωνική ένταξη των Ρομά» Ελισάβετ Πρέζα ΕΥΔΕΠ Στερεάς.
Κανονικά πολύγωνα. Κανονικά πολύγωνα στη φύση, τέχνη, ανθρώπινες κατασκευές, Μαθηματικά …
Ανοιχτά δεδομένα στη δημόσια υγεία Το παράδειγμα των ΗΠΑ και η προστιθέμενη αξία του για την Ευρωπαϊκή Ένωση Εβίκα Καραμαγκιώλη, Ελένη-Ρεβέκκα Στάιου,
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
ΤΟ ΝΕΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΔ 126/2016.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ι Συνυπολογισμός προηγούμενων δωρεών ή γονικών παροχών για σκοπούς φόρου κληρονομίας Διδάσκων καθηγητής: Α. Τσουρουφλής Εξηνταβελώνη.
Αξιολόγηση επενδύσεων
ΟΙ ΑΡΓΥΡΟΙ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ
Οι Αριθμοί … 5.
Εκπαιδευτικός: Μελέκ Ιμάμ Επ. Υπεύθυνη: Μαρία Ζωγραφάκη
ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ
Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
Θρησκευτικά Α Γυμνασίου
Κινητά ΚΕΣΠΕΜ Γέρικο Νομού Έβρου Επιστημονική Υπεύθυνη: Αλεξάνδρα Ανδρούσου Εκπαιδευτική ομάδα: Αλεξάνδρα- Ιωάννα Βερέττα & Νετζμεττήν Πίσκα.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗ Ν.ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΠΡΟΙΚΑ
Ρομαντισμός.
Ενημέρωση για αλλαγές στο Γυμνάσιο
3ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής
Ά Γ Υ Μ Ν Α Σ Ι Ο Θ Ρ Η Σ Κ Ε Υ Τ Ι Α.
Σύσταση Κ.Φ.Ι.Κ.Β (Nόμος 141) 1η Συνεδρίαση Κ.Φ.Ι.Κ.Β. 7 ΜΑΡΤΙΟΥ 1990 Έγκριση Κανονισμών 1995 Λειτουργία.
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
Μαρία Αμπατζή, Ε2, Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Βασίλης Γκιμίσης ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Οι αλλαγεΣ Στο ΓυμναΣιο
(το πείραμα και τα συμπεράσματα)
Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Επιτροπή Αγώνων σε Δημόσιο Δρόμο και Βουνό
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Σταθερά ΚΕΣΠΕΜ Ιάσμου Εκπαιδευτικός: Μελέκ Ιμάμ
اعداد الأستاذ/ عبدالرؤوف أحمد يوسف
Αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας
Ιστορία 8η Σέρλοκ Χολμς.
Διαβούλευση Ελλήνων Πολιτών για το Μέλλον της Ευρώπης
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΩΝ Π.Φ.Σ. 5 ΜΑΡΤΙΟΥ 2018.
11ο γυμνάσιο ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ – ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ Α΄ΤΑΞΗΣ …στη μεγαλύτερη βαθμίδα! … μεγαλύτερες απαιτήσεις! …νάτην και η εφηβεία!!
Σταθερά ΚΕΣΠΕΜ Κομοτηνής
Мероприятие, посвященное восстанию студентов
“ХХІ ғасыр өскіндері” интеллектуальдық сайыс 5-6 сынып
Екі векторды векторлық көбейту
АНТИБИОТИКЛАРНИНГ ФАРМАКОЛОГИЯСИ т.ф.д., проф. Алиев Х.У Тошкент 2014
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
Σύντομος οδηγός υποψηφίου συμβούλου/προέδρου κοινότητας
Ο ερμηνευτικός διάλογος
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
7η ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΕΠ - ΥΜΕΠΕΡΑΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ: Η οργάνωση του χώρου στην κοινωνία των Ρομά στην Ελλάδα. Περίπτωση μελέτης: Οικισμός Ηφαίστου Δήμου Κομοτηνής Επίβλεψη : Αριστείδης Σαπουνάκης Αναπληρωτής Καθηγητής Εκπόνηση: Αχμέτογλου Ισήκ ΒΟΛΟΣ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ, 2015

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΡΟΜΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: Η ΡΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: Η ΡΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΡΟΜΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5:ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΕ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΣΕ ΑΥΡΩΠΑΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7: ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΡΟΜΑ Ο όρος «Ρομά», καλύπτει διάφορες ομάδες (όπως Τσιγγάνους, Αθίγγανους, κλπ). από τα βόρεια της Ινδίας στην Περσία Στα τέλη του 3ου και 10ου μ.Χ. αι Γύρω στα μέσα του 11ου αι στην Κωνσταντινούπολη Κατά την διάρκεια του 15ου αι. μ.Χ Στην Γερμανία και Ουγγαρία Στις αρχές του 16ου αι. στην Αγγλία, στη Ρωσία,κλπ. Τον 17ο αι. στη Βόρεια Αμερική Τον 20ο αι. στις Η.Π.Α Οι πιο πολλές μεταναστεύσεις παρουσιάστηκαν πριν, κατά την διάρκεια και μετά τους δυο Παγκόσμιους Πολέμους και Σοβιετικής Ένωσης.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 : ΟΙ ΡΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ 2.1 ΓΕΝΙΚΑ Οι Ρομά από τις αρχές του 13ου έκαναν την εμφάνιση τους και την σταδιακή εγκατάστασή τους στα Βαλκάνια, και στην Ευρώπη. 2.2 Δημογραφικά στοιχεία των Ρομά στην Ευρώπη Ο πληθυσμός των Ρομά στην Ευρώπη κατέχει 10 με 12 εκατομμύρια και αποτελούν την μεγαλύτερη μειονότητα Οι συνθήκες διαβίωσης των Ρομά είναι ιδιαίτερα : Χάρτης 2.1: Πληθυσμιακή κατανομή Ρομά στην Ευρώπη υποβαθμισμένες συνθήκες ανεπαρκείς υποδομές δημιουργία γκέτο χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης και δυσκολία ένταξης στην αγορά εργασίας

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 : ΟΙ ΡΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 : ΟΙ ΡΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ 2.2.1 Ηλικιακή κατανομή του πληθυσμού Διάγραμμα 2.2: Πυραμίδα των Ρομά στην Ευρώπη κατά μεγάλες κατηγορίες Ηλικιών 2009 2.2.3 Μορφωτικό Επίπεδο Διάγραμμα 2.4: Ποσοστό του πληθυσμού άνω των 15 με δευτεροβάθμια ή τριτοβάθμια εκπαίδευση ανά ηλικιακή ομάδα, 2008. Πηγή: EDIS S.A, based on the European Survey on Health and the Roma Comunity, 2009 Πηγή: EDIS S.A. European Survey on Health and the Roma Community, and data furnished on EU-27 by Eurostat ,2008, Ιδία επεξεργασία

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΟΙ ΡΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΟΙ ΡΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 3.1 ΓΕΝΙΚΑ Οι Ρομά της Ελλάδας πραγματοποίησαν τις πρώτες τους εμφανίσεις σε περιοχές της βυζαντινής αυτοκρατορίας γύρω στον 11ο αιώνα ενώ στον ελληνικό χώρο γύρω στο 14ο με 15ο αιώνα μ.Χ , και ζουν σε διάφορα μέρη της Ελλάδας όπως: Ανατολική Μακεδονία – Θράκη, Θεσσαλία, Δυτική Ελλάδα και Κεντρική Μακεδονία. Σύμφωνα με την καταγραφή του 2008 (σε Δήμους) Αποκλίνουσα συμπεριφορά Οι Ρομά της Ελλάδας Κλειστή κοινωνική ομάδα Διαμένουν οι Ρομά σε οργανωμένες κοινότητες 1998 παρατηρείται αύξηση του πληθυσμού σε ποσοστό 8% με 10% 2008 ο συνολικός πληθυσμός ανέρχεται σε 50.000 άτομα

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΟΙ ΡΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΟΙ ΡΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Σε επίπεδο Περιφέρειας, αυτές που υπερβαίνουν τις 1000 οικογένειες είναι: . Πρώτη κατατάσσεται η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ενώ δεύτερη η Περιφέρεια Θεσσαλίας με ποσοστό ένα τέταρτο των εδραιοποιημένων οικογενειών. Οι άλλες δύο Περιφέρειες: Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος και Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας Πίνακας 3.1: Κοινότητες ανά περιφέρεια και το δείγμα των νοικοκυριών Περιφέρεια Οικισμοί Δείγμα 1 Ανατολική Μακεδονία και Θράκη 28 129 2 Κεντρική Μακεδονία 23 117 3 Δυτική Μακεδονία 4 Ήπειρος 5 Θεσσαλία 11 111 6 Δυτική Ελλάδα 47 150 7 Επτάνησα 8 Κεντρική Ελλάδα 17 33 9 Πελοπόννησος 13 10 Αττική 93 Κρήτη 27 12 Βόρειο Αιγαίο Νότιο Αιγαίο Σύνολο 162 660

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΟΙ ΡΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔA Διάγραμμα 3.1 : Πυραμίδα των Ρομά στην Ελλάδα κατά μεγάλες κατηγορίες Ηλικιών , 2008 Η κοινωνία των Ρομά υφίσταται έντονα τον κοινωνικό αποκλεισμό σε διάφορους τομείς: υγεία εκπαίδευση απασχόληση στέγαση Η έννοια του «κοινωνικού αποκλεισμού» συνήθως εκφέρεται μαζί με την έννοια της «φτώχειας» και σχετίζεται κυρίως με τον αποκλεισμό από την αγορά εργασίας, συνδέεται όμως και με τον ρατσισμό και τις διακρίσεις. Ο κοινωνικός αποκλεισμός υπάρχει για τους ανθρώπους χωρίς πρόσβαση στα κοινωνικά δικαιώματα, χωρίς πρόσβαση σε πόρους και ευκαιρίες. Πηγή: Health and the Roma Community, analysis of the situation in Europe, Analysis of the situation in Greece,2008

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΟΙ ΡΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔA 3.2 ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΡΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΗΜΕΡΑ Οικιστικό δίκτυο Αποτελεί κύριο πρόβλημα στεγάζεται σε καταλύματα πρόχειρης κατασκευής. Υπολογίζεται ότι το 50% των Ρομά κατοικεί παραπήγματα και γενικώς καταλύματα πρόχειρης κατασκευής, χωρίς τις βασικές τεχνικές και κοινωνικές υποδομές. Υποδομές Τα σημαντικότερα προβλήματα που εντοπίζονται: Έλλειψη οδικού δικτύου κυρίως στους αμιγείς καταυλισμούς Ανεπαρκής κάλυψη από δίκτυο υδροδότησης Έλλειψη δικτύων και χώρων αποχέτευσης Έλλειψη ή ανεπαρκή δίκτυα ηλεκτροδότησης και δημόσιου φωτισμού Χωροθέτηση χώρων διαμονής σε ακατάλληλες για οικιστική χρήση θέσεις όπως δηλαδή πλημμύρες λόγω των φυσικών χαρακτηριστικών του εδάφους, καλύπτουν χώρους όπου υπάρχει μη συμβατή χρήση (π.χ. βιομηχανική περιοχή, δρόμος, πράσινο κλπ)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΟΙ ΡΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔA Στο Χαλάνδρι το 2013 ζητήθηκε από την Τοπική Αυτοδιοίκηση ή μετεγκατάσταση των ρομά σε μία νατοϊκή βάση αρκετά απομακρυσμένη από την πόλη. Οι Ρομά της περιοχής καταγγέλλουν ότι η απόφαση αυτή πάρθηκε παράνομα χωρίς τη διαβούλευση με την κοινωνία και τον Συνήγορο του πολίτη. Στο Μενίδι όπου δίχως καμία πρόταση για την μετεγκατάσταση των Ρομά η Τοπική Αυτοδιοίκηση προέβει σε κατεδάφιση αυθαίρετων κτιρίων του οικισμού των Ρομά

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΟΙ ΡΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔA 3.2 ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΡΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΗΜΕΡΑ Υγεία Μεταγενέστερος νόμος 3293/2004 θέσπισε το όργανο του Συνηγόρου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης , στα πλαίσια του Συνηγόρου του Πολίτη. Το όργανο αυτό εισηγείται προς το αρμόδιο Υπουργείο μέτρα για την αποκατάσταση και την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών στο χώρο των υπηρεσιών υγείας , την εξάλειψη των φαινομένων, κακοδιοίκησης και τη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας και κοινωνικής αλληλεγγύης Εκπαίδευση Αυτό το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο έχει τις ακόλουθες συνέπειες: Δυσκολίες στην απόκτηση πρόσβασης σε επαγγελματική και/ή σε κατ’ επιλογήν εκπαίδευση και επομένως στην ανεύρεση επικερδούς απασχόλησης. Δεν επωφελούνται από τις υπάρχουσες δυνατότητες και από τα κοινωνικά προγράμματα, επειδή δεν έχουν τη σωστή πληροφόρηση Απασχόληση Για τους περισσότερους Ρομά, βασική πηγή του εισοδήματός τους αποτελεί η εργασία τους, η οποία έχει εποχιακό χαρακτήρα και σε πολλές περιπτώσεις είναι αποκομμένη από την τυπική αγορά εργασίας είτε εντάσσεται σε μια άτυπη ''παρά- αγορά''

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΡΟΜΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΡΟΜΑ 4.1 ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΚΑΙ ΟΔΗΓΙΕΣ Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκη Οδηγία 2000/43/εκ τα προβλήματα της κοινωνίας των Ρομά έχουν εντοπιστεί από την δεκαετία του 1990 Τα κεντρικά θέματα για την κοινωνική ένταξη των Ρομά που τίθενται είναι: η πρόσβαση στην εκπαίδευση την απασχόληση Ρόλος της ΕΕ δημιουργία και τη δημόσια υγεία συντονισμός πολιιτικών τη στέγαση τις υποδομές το θέμα του αγώνα κατά της φτώχειας

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΡΟΜΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΡΟΜΑ Τα Διαρθρωτικά Ταμεία προτείνουν μέτρα στους παρακάτω άξονες: Εκπαίδευση 1. Χρηματοδότηση σπουδών για να επιτευχθεί η τρέχουσα εκπαιδευτική κατάσταση και να προταθούν αντίστοιχα μέτρα 2. Υποστήριξη και ενδυνάμωση προπαρασκευαστικών τάξεων για μαθητές που δεν μιλούν την εθνική γλώσσα Απασχόληση 3. Υποστήριξη / ενδυνάμωση οικογενειών 4. Υποστήριξη εργοδοτών, δασκάλων 5. Δράσεις ευαισθητοποίησης 1. Ομαλή ένταξη των Ρομά στο εργατικό δυναμικό Υγεία 1. Ενίσχυση των υγειονομικών υποδομών

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΡΟΜΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΡΟΜΑ 4.2 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Ο εναρμονίζει το δίκαιο της Ελλάδας με τις κοινοτικές οδηγίες 43/2000 και 78/2000 της Επιτροπής της ΕΕ περί της «Αρχής της ίσης μεταχείρισης των πολιτών» Σύμφωνα με τον εντοπίζονται αρκετές ελλείψεις κυρίως σε θέματα που αφορούν: την διεκδίκηση κοινωνικής κατοικίας η κατάλληλη θέση για την χωροθέτηση των κατοικιών των Ρομά η τεχνική υποδομή των κατοικιών τα κριτήρια που απαιτούνται για την διεκδίκηση της κοινωνικής κατοικίας Στον τομέα της Υγείας, ο προβλέπει «την εκπόνηση και εφαρμογή προγραμμάτων υγείας σε ομάδες του πληθυσμού με φυλετικές, κοινωνικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες που βρίσκονται σε υψηλό κοινωνικό κίνδυνο». Εκπαίδευση πολιτικές για την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών αναγκών των ομάδων με κοινωνικές ιδιαιτερότητες Ν.3304/05 Ν.3304/05 Ν.2519/97

Υγειονομική περίθαλψη Στέγαση και ουσιώδεις βασικές υπηρεσίες ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΕ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΣΕ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 5.1 ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΈΝΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΡΟΜΑ Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εντόπισε τέσσερις θεμελιώδεις τομείς: ολοκληρώνουν τουλάχιστον τη φοίτησή τους από την προσχολική έως τη δευτεροβάθμια και ακόμα και την τριτοβάθμια εκπαίδευση Εκπαίδευση μειώσει τη διαφορά που υπάρχει στην απασχόληση, στην εργασία μεταξύ των Ρομά και του υπόλοιπου πληθυσμού Απασχόληση μειώσει τη διαφορά που αφορά την υγειονομική περίθαλψη μεταξύ των Ρομά και του υπόλοιπου πληθυσμού Υγειονομική περίθαλψη να γεφυρωθεί στη διαφορά και απώλεια μεταξύ του ποσοστού των Ρομά που έχουν πρόσβαση σε στέγαση και σε υπηρεσίες κοινής ωφέλειας και του υπόλοιπου ποσοστού αυτού του πληθυσμού Στέγαση και ουσιώδεις βασικές υπηρεσίες

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΕ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΣΕ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Η ΕΕ στο πλαίσιο της στρατηγικής «Ευρώπη 2020» υιοθετώντας τις αρχές της: Κινητοποίησης του περιφερειακού/τοπικού επιπέδου και της κοινωνίας των πολιτών Αποτελεσματικής παρακολούθησης και αξιολόγηση της εφαρμοζόμενης πολιτικής Απαγόρευσης των διακρίσεων και προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων Στην κατεύθυνση αυτή η Ε.Ε. στοχεύει στη διαμόρφωση Εθνικών πολιτικών για τους Ρομά ενθαρρύνοντας τα κράτη μέλη: Να συνεχίσουν τον τακτικό διμερή διάλογο με την Επιτροπή και τους ενδιαφερόμενους φορείς: Να εμπλέξουν στις προσπάθειες τις περιφερειακές και τοπικές αρχές Να συνεργάζονται στενά με την κοινωνία των πολιτών Να χορηγούν αναλογικούς χρηματοδοτικούς πόρους Να παρακολουθούν την πρόοδο και να επιτρέπουν την προσαρμογή των πολιτικών Να καταπολεμούν τις διακρίσεις με πειστικό τρόπο

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΕ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΣΕ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 5.2 ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΡΟΜΑ 2020 Oι παρακάτω στόχοι περιλαμβάνονται στην Εθνική Στρατηγική για την Κοινωνική Ένταξη των Ρομά 2012-2020 : καταγραφή και απεικόνιση της υφιστάμενης κατάστασης ως αποτελέσματα της καταγραφής και με κριτήριο τις ανάγκες των Ρομά και τους πόρους που διατίθενται, επανασχεδιασμός και επαναοριοθέτηση των προτεραιοτήτων κατοίκηση των Ρομά η οποία πρέπει να είναι ασφαλής και λειτουργική δημιουργία διοικητικού μηχανισμού για τη διαχείριση της εθνικής στρατηγικής. Η επίτευξη του Στρατηγικού Στόχου θα πραγματοποιηθεί μέσω τριών επιμέρους στόχων: i. Εξασφάλιση και εγγύηση του «κατοικείν» στόχος αποσκοπεί στη δημιουργία κατάλληλων συνθηκών κατοίκησης ii. Ανάπτυξη υποστηρικτικού πλέγματος κοινωνικής παρέμβασης (στους τομείς της απασχόλησης, εκπαίδευσης, υγείας και Κοινωνικής Φροντίδας) η αύξηση του αριθμού των παιδιών στην εκπαίδευση και παράλληλα η μείωση της σχολικής διαρροής και αποτυχίας

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΕ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΣΕ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Οι στόχοι για την ομαλότερη ένταξη των Ρομά μέχρι το 2020 σε θέματα υγείας, απασχόλησης και εκπαίδευσης είναι εξής: Υγεία : πρόσβαση στις πρωτοβάθμιες Υπηρεσίες Υγείας, οι παρεμβάσεις στον τομέα των κοινωνικών υπηρεσιών Απασχόληση : μείωση της αδήλωτη εργασίας αύξηση της προσβασιμότητας στην αγορά εργασίας ενίσχυση της επιχειρηματικότητας ιδιαίτερα για τους νέους Ρομά. Εκπαίδευση : Αύξηση των νέων Ρομά στα σχολεία Μείωση της εγκατάλειψης των σχολείων Αύξηση του ποσοστού στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Μείωση του ποσοστού των αναλφάβητων στην κοινωνία των Ρομά iii. Ανάπτυξη Κοινωνικού διαλόγου και συναίνεσης, μέσω της κοινωνικής χειραφέτησης και της συμμετοχής των ίδιων των Ρομά. δημιουργία ενός θεσμού κοινωνικής διαβούλευσης

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ 6.1 ΓΕΝΙΚΑ Ο Ήφαιστος στον Δήμο Κομοτηνής της Περιφερειακής Ενότητας Ροδόπης που βρίσκεται στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης Χάρτης 6.1: Περιοχή μελέτης Οικισμού Ηφαίστου Πηγή: Google Earth, Ιδία επεξεργασία

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ Στην περιοχή του Ηφαίστου (στα τουρκικά Καλκάντζα), διαμένουν 1706 κάτοικοι Πίνακας 6.1: Πληθυσμιακή εξέλιξη του οικισμού Ηφαίστου, 1961-2011 Την δεκαετία του ΄30 Στο αστικό κέντρο της Κομοτηνής. Το 1938 εκδιώχθηκαν και η μετεγκατάσταση τους έγινε στην περιοχή του Ηφαίστου .Την εποχή αυτή ογδόντα μετεγκαταστημένες οικογένειες έμεναν μόνιμα σε πρόχειρες κατασκευές και αποθήκες. Ο Οικισμός Ηφαίστου έλλειψη τίτλων ιδιοκτησίας και αυθαίρετες κατασκεύες. Πηγή: ΕΛ.ΣΤΑΤ,1961-2011, Ιδία επεξεργασία

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ 6.2 ΒΑΣΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ Διάγραμμα 6.1 : Ηλικιακή κατανομή του πληθυσμού 6.2.1 Απασχόληση Τα χαρακτηριστικά των συνθηκών απασχόλησης στον Ήφαιστο είναι τα εξής: Εποχιακές εργασίες στον τομέα των κατασκευών Πωλητές σε λαϊκές αγορές Βοηθοί σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις Βοηθοί στα σφαγεία 6.2.2. Εκπαίδευση Σημαντική δράση στο Μειονοτικό Δημοτικό Σχολείο έχει το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων Στόχος ένταξη των παιδιών της Μειονότητας στο εκπαιδευτικό σύστημα και την ευρύτερη κοινωνία Πηγή: Ιδία επεξεργασία

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ 6.3 ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ 6.3 ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ Χάρτης Α1: Χρήσεις γης

Χάρτης Α2: Αριθμός ορόφων

Χάρτης Α3: Υλικά κατασκευής

Χάρτης Α4: Κατάσταση κτίσματος

Χάρτης Α5: Γενική διάγνωση

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ Διάγραμμα 6.5 : Προβλήματα κατοικίας Διάγραμμα 6.6: Προβλήματα περιοχής Πηγή: Ιδία επεξεργασία Πηγή: Ιδία επεξεργασία

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ 6.3.4 Πρόγραμμα SURE H Τοπικής Ομάδας Υποστήριξης προτείνει δύο βασικές ανάγκες: Α)Την ανάγκη της βελτίωσης των βασικών υποδομών στην περιοχή και Β)την σημασία που έχουν για την κοινωνική συνοχή και ένταξη στην περιοχή οι παρεχόμενες κοινωνικές υπηρεσίες. Χάρτης 6.2: Περιοχή μελέτης του προγράμματος του SURE επί του ΓΠΣ Κομοτηνής Πηγή: Urbact/ Sure, 2010

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ Βελτίωση βασικών υποδομών στην περιοχή Απουσία ξεκάθαρου ιδιοκτησιακού καθεστώτος Απουσία κεντρικού αποχετευτικού συστήματος Υποστήριξη και ενίσχυση των παρεχόμενων κοινωνικών υπηρεσιών Αποδοχή και επιθυμία των κατοίκων για δημιουργία κοινωνικών υπηρεσιών στην περιοχή.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ 6.3.5 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Πιο συγκεκριμένα, απαιτείται να γίνουν πολεοδομικές βελτιώσεις στην υπάρχουσα περιοχή όπως ειδικότερα αναλύονται παρακάτω: Βελτιστοποίηση των υποδομών και των κοινωφελών δικτύων, Δημιουργία πεζοδρόμων, Βελτίωση του οδικού δικτύου λόγω της κακής διαμόρφωσης του στο όριο του οδικού άξονα. Περιορισμός της αυθαίρετης δόμησης και βελτίωση των εγκαταλελειμμένων κτιριακών κελυφών και παραπηγμάτων Δημιουργία νέων πλατειών –κοινόχρηστων χώρων (χώροι πρασίνου, παιδικές χαρές)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7: ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Χαμηλά επίπεδα εκπαίδευσης και διαβίωσης χαρακτηρίζουν την κοινωνία των Ρομά τόσο εντός της Ελλάδας όσο και της Ευρώπης. Σημαντικά προβλήματα αντιμετωπίζει η κοινωνία των Ρομά σε διάφορους τομείς όπως είναι η περίθαλψη, η απασχόληση και οι υποδομές. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει προσπάθειες τόσο σε Εθνικό όσο και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο ομαλής ένταξης των Ρομά στην κοινωνία. Δηλαδή υπάρχουν στρατηγικές κατευθύνσεις του Ευρωπαϊκού και του Εθνικού χώρου αλλά και διάφορα θεσμικά κείμενα όπως είναι η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2000/43/ΕΚ . Συγκεκριμένα, η νομοθεσία αφορά δράσεις σε τομείς που χρήζουν άμεσης βελτίωσης. Η περιοχή που μελετήθηκε λεπτομερώς είναι ο οικισμός Ηφαίστου του Δήμου Κομοτηνής. Αιτία του προβλήματος των άσχημων συνθηκών διαβίωσης αποτελεί το γεγονός ότι μικρό ποσοστό των Ρομά κατέχει τίτλους ιδιοκτησίας των οικοπέδων που διαμένουν. Μεγάλο μερίδιο ευθύνης για την επίλυση του προβλήματος αυτού φέρει ο Δήμος Κομοτηνής , του οποίου ιδιοκτησία αποτελεί μεγάλο μέρος της περιοχής μελέτης καθώς και το γεγονός ότι είναι ο κύριος υπεύθυνος για την έγκριση χορήγησης των οικοδομικών αδειών.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7: ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η έλλειψη αποχετευτικού δικτύου ακαθάρτων, η ανύπαρκτη εσωτερική οδοποιία και πεζοδρόμηση καθώς και ο ανεπαρκής ηλεκτροφωτισμός δημόσιων χώρων και η ανυπαρξία ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων αποτελούν μερικά από τα βασικότερα προβλήματα του οικισμού. Μέσω προγράμματος SURE γίνονται έντονες προσπάθειες στον τομέα των υποδομών Καταλήγοντας πρέπει να τονίσουμε ότι είναι αναγκαία η συνεχής προσπάθεια σε συλλογικό επίπεδο για την βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και η λήψη δράσεων τόσο για την άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων των Ρομά όσο και για την ευαισθητοποίησης της ευρύτερης κοινωνίας έτσι ώστε να εξαλειφθεί το φαινόμενο του ρατσισμού και του κοινωνικού αποκλεισμού απέναντι στην κοινωνία των Ρομά.

Εικόνα 1: Οικία Ρομά σε καλή κτηριακή κατάσταση Εικόνα 1: Οικία Ρομά σε καλή κτηριακή κατάσταση Εικόνα 2: Οικία Ρομά σε κακή κτηριακή κατάσταση Πηγή: Ιδία επεξεργασία Πηγή: Ιδία επεξεργασία

Eικόνα 3: Πρόχειρα υλικά κατασκευής Εικόνα 4: Ελλιπής συντήρηση οδοστρώματος Πηγή: Ιδία επεξεργασία

Εικόνα 5:Διώροφοι οικία σε πολύ καλή κτιριακή κατάσταση Εικόνα 5:Διώροφοι οικία σε πολύ καλή κτιριακή κατάσταση Εικόνα 6: Διώροφοι οικία σε πολύ καλή κτιριακή κατάσταση Πηγή: Ιδία επεξεργασία Πηγή: Ιδία επεξεργασία

Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας