Σχέση Φωνολογικής Επίγνωσης και Ανάγνωσης (1)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Από το χωράφι στο πιάτο μας Σκέψεις, εμπειρίες, ερευνητικά δεδομένα.
Advertisements

39ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών
Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
Δημιουργία παρουσίασης:
Χ. Σκαλούμπακας – Αν. Κατσούγκρη
Παρουσίαση Περιστατικού
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Η φωνολογική επίγνωση.
Γραμματισμός στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία.
πώς να βοηθήσω το παιδί μου με τη μελέτη στο σπίτι
ΕΝΙΑΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ «ΙΑΜΑΤΙΚΗ»
Αναστασία Γραμμένου, Msc, Υποψήφια Διδάκτωρ του Π.Τ.Δ.Ε. του Δ.Π.Θ.
Δημιουργία παρουσίασης:
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού DT Trainer
Η Γραφή.
Αφροδίτη Τέλη Δασκάλα Ειδικής Αγωγής Τμήμα ένταξης 1ο Πεύκων
ΤΙΤΛΟΣ: CAAS (Cognitive-Aptitude-Assessment-Software) ΕΠΙΠΕΔΟ: Παιδιά δημοτικού – γυμνασίου – λυκείου ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Educational Help. Inc ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: CD-ROM.
Xαρτογράφηση Εννοιών με λογισμικό Inspiration
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Πληροφορική υποστήριξη για το μάθημα της Επιστήμης Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Πώς κατασκευάζ ω ένα εννοιολογικό χάρτη;
Xαρτογράφηση Εννοιών λογισμικό Κidspiration
Οι γνώσεις των μικρών παιδιών για την ανάγνωση
Αθανάσιος Αϊδίνης Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
12/ Θ 1 Ο ΟΛΟΗΜΕΡΟ Δ. Σ. Ν. ΠΕΡΑΜΟΥ Παλάζογλου Μαρία Ντελή Βασιλική Υψηλού Ελισάβετ.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Xαρτογράφηση Εννοιών λογισμικό Κidspiration
INTERACTIVE PHYSICS Χρήση για την υποστήριξη «δύσκολων σημείων» της Φυσικής του Λυκείου Καλφαγιάννης Θανάσης.
Πώς κατασκευάζουμε ένα εννοιολογικό χάρτη
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Παιδαγωγικές Παρεμβάσεις στον Προφορικό λόγο, Φωνολογική επίγνωση
Εργαλείο ανίχνευσης και διερεύνησης των αναγνωστικών δυσκολιών στο Νηπιαγωγείο και στην Α΄ & Β΄ Δημοτικού Γεσθημανή Κούφτα 12/4/2017.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ «ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΣΠΥΡΕΤΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΕΜ : 1022.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
1. Τι προέχει στην ανάγνωση; Η αποκωδικοποίηση του γραπτού λόγου ή η κατανόηση; 2. Με ποιον τρόπο η χρήση ιστοριών διευκολύνουν την ανάγνωση; 3. Γιατί.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Φακελος αξιολογηςης portfolio
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Γλωσσικά Ζητήματα: Δεξιότητες και Προγράμματα Μελέτης
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Παρέμβαση σε μαθητές Α’Λυκείου
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
Δυσκολίες των Μαθηματικών
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Παιδαγωγικές και διδακτικές Δραστηριότητες
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Σταυρούλα Σαμαρτζή και Σμαράγδα Καζή Τμήμα Ψυχολογίας
Curriculum Based Measurement (CBM)
ΠΑΙ 150 Προφορικός και γραπτός λόγος παιδιών προσχολικής ηλικίας
Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Επανάληψη μαθημάτων 1-3.
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Σχέδιο μαθήματος στο μάθημα της Γλώσσας
Αποτελεσματικές Στρατηγικές Μάθησης
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σχέση Φωνολογικής Επίγνωσης και Ανάγνωσης (1) α) Η φωνολογική επίγνωση έχει αιτιώδη σχέση με τη μάθηση της ανάγνωσης και γραφής αφού τη διευκολύνει, είναι απαραίτητη προϋπόθεση και διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη σωστή εκμάθησή της β) Η φωνολογική επίγνωση είναι συνέπεια και αποτέλεσμα της μάθησης της ανάγνωσης και συνεπώς η ανάπτυξή της επηρεάζεται καθοριστικά από τη μάθηση της ανάγνωσης γ) Η σχέση φωνολογικής επίγνωσης και μάθησης της ανάγνωσης είναι αμοιβαία και ανταποδοτική με την έννοια ότι η φωνολογική επίγνωση είναι τόσο προϋπόθεση όσο και αποτέλεσμα της μάθησης της ανάγνωσης και συνεπώς όχι μόνο τη διευκολύνει αλλά και διευκολύνεται από αυτή.

Σχέση Φωνολογικής Επίγνωσης και Ανάγνωσης (2) Τα παιδιά τα οποία κατά την προσχολική ηλικία ή κατά το προαναγνωστικό στάδιο είχαν συνειδητοποιήσει σε αρκετά καλό επίπεδο ότι ο προφορικός λόγος της ελληνικής γλώσσας έχει φωνημική και συλλαβική δομή τελικά έμαθαν να διαβάζουν πιο εύκολα στην Α΄ τάξη. Ο πιο πιθανός λόγος που εξηγεί τις δυσκολίες των αρχάριων αναγνωστών στη μάθηση της ανάγνωσης πρέπει να είναι το ότι δεν έχουν ακόμα ανακαλύψει πως οι λέξεις του προφορικού λόγου έχουν φωνολογική δομή. Αυτό έχει ως συνέπεια την αδυναμία κατανόησης και εφαρμογής της αλφαβητικής αρχής.

Διαπιστώσεις από τη μελέτη της φωνολογικής επίγνωσης: Η φωνολογική επίγνωση μπορεί να αναπτυχθεί πριν από τη μάθηση της ανάγνωσης και ανεξάρτητα από αυτή. Αποτελεί ευνοϊκή προϋπόθεση για τη μάθηση της ανάγνωσης και φαίνεται πως σχετίζεται αιτιωδώς με τη μάθηση της ανάγνωσης και ορθογραφημένης γραφής. Είναι δυνατή η εξάσκηση και βελτίωση του επιπέδου της φωνολογικής επίγνωσης από την προσχολική ηλικία Παρά την ευνοϊκή επίδραση που φαίνεται να ασκεί η φωνολογική επίγνωση, η μακροχρόνια επίδρασή της φαίνεται να είναι περιορισμένη. Η μη-κατακτήση της φωνολογική επίγνωσης συνδέεται με προβλήματα στην ανάγνωση και την ορθογραφία

Κύρια σημεία προγράμματος φωνολογικής επίγνωσης Εξάσκηση των μαθητών και στα δύο επίπεδα αναπαράστασης φωνολογικής επίγνωσης Καθημερινή εξάσκηση, παράλληλα με τη μάθηση της ανάγνωσης και ορθογραφημένης γραφής (Α΄ τάξη) Η εξάσκηση να εξελίσσεται με προοδευτική δυσκολία. Αρχή με ασκήσεις συλλαβικής επίγνωσης και βαθμιαία εξάσκηση στις ασκήσεις φωνημικής επίγνωσης. Αν το παιδί δυσκολεύεται σε κάποια κατηγορία ασκήσεων δεν προχωρούμε στις ασκήσεις της επόμενης κατηγορίας. Περιστασιακά επιχειρείται η χρήση δυσκολότερων ασκήσεων προκειμένου να διαπιστωθεί η πρόοδος του παιδιού. Οι ασκήσεις φωνολογικής επίγνωσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως κριτήρια αξιολόγησης των δεξιοτήτων στις οποίες αναφέρονται.

1. Απόφαση για την ομοιότητα ή τη διαφορά των λέξεων (Πόρποδας, 2002) δέκα, δένω τόπι, τώρα δέμα, σύκο μέρα, χώρα ρύζι, χώμα μέλι, μέσα χέρι, ξύλα τα, το με, μα τι, να λα, τι φως, την πως, γης τα, να

2. Επισήμανση της ομοιοκαταληξίας (Πόρποδας, 2002) 2. Επισήμανση της ομοιοκαταληξίας (Πόρποδας, 2002) (πόδι), βόδι - χώμα (ρέμα), μήλο - δέμα (ψάρι), ξύλο - χέρι (γάτα), κότα – πόδι (φύλλο), τυρί - μήλο (ξύλο), φύλλο - φέτα

3. Διάκριση της διαφορετικής λέξης (Πόρποδας, 2002) γάλα, γάτα, μέλι μάτι, δέκα, δένω πόδι, φίδι, ξύλο δέμα, ρόδι, χώμα μήλο, χέρι, ψάρι μέλι, μέσα, πάνω χέρι, ξύλα, μήλα λα, μα, το με, σε, ρα την , μας, φως τα, το με πως, την, φας μας, μεν, σολ κο, τι, κε

4. Κατάτμηση λέξεων στα δομικά τους στοιχεία ( Πόρποδας, 2002) γάτα (γά-τα) μήλο (μή-λο) δώρο (δώ-ρο) πεπόνι (πε-πό-νι) καλάθι (κα-λά-θι) φαγητό (φα-γη-τό) το (τ-ο) να (ν-α) γη (γ-η) φως (φ-ω-ς) στο (σ-τ-ο) όλα (ό-λ-α)

5. Σύνθεση λέξεων από τα δομικά τους στοιχεία ( Πόρποδας, 2002) 5. Σύνθεση λέξεων από τα δομικά τους στοιχεία ( Πόρποδας, 2002) γά-τα (γάτα) μή-λο (μήλο) δώ-ρο (δώρο) πε-πό-νι (πεπόνι) κα-λά-θι (καλάθι) φα-γη-τό (φαγητό) τ-ο (το) ν-α (να) γ-η (γη) φ-ω-ς (φως) σ-τ-ο (στο) ό-λ-α (όλα)

6. Απαλοιφή τμήματος από λέξη ( Πόρποδας, 2002) 6. Απαλοιφή τμήματος από λέξη ( Πόρποδας, 2002) μέλι (με) = λι γάτα (γα) =τα ρόδα (δα) = ρο ξύλο (λο) = ξυ δεμάτι (δε) = μάτι καπέλο (πε)= καλο το (τ) = ο να (ν) = α αν (ν) = α φως (φ) = ως στο (σ) = το μες (ς) = με

7. Αντιστροφή λέξης ( Πόρποδας, 2002) 7. Αντιστροφή λέξης ( Πόρποδας, 2002) αν (να) αχ (χα) το (οτ) θα (αθ) μες (σεμ) την (νητ) μέλι (λιμε) κύμα (μακυ) γάλα (λαγα) κάτω (τωκα) ρέμα (μαρε) φασόλι (λισοφα)