Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΑΘΕΣΗ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ & ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ
Advertisements

ΝΕΟΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ Ν: 4067/2012 Εισήγηση 2 ΜΑΡΑ ΣΟΦΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια.
Πρακτική Άσκηση Διδασκαλία σε σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κουβαράς Γεώργιος Χειμερινό Εξάμηνο
ΤΟ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥΑΝΘΡΩΠΟΥΤΟ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥΑΝΘΡΩΠΟΥ Βιολογία Α’ Λυκείου Επιμέλεια: Δημήτριος Θεοδωρίδης, Φυσικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΣΕΛΚ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2014.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΛΑΡΙΣΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ – ΤΜΗΜΑ ΔΑΣΟΠΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Εργαστήριο : Δασοκομίας και Δασικής.
Το νέο ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο για τα στεγαστικά δάνεια και οι αλλαγές που θα επιφέρει στο ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο Μάρτιος 2016 Χριστίνα Λιβαδά.
Γ ΕΩΠΟΝΙΚΟ Π ΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Α ΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΗΡΟΤΡΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑΣ ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΡΟΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΒΑΜΜΑΤΟΣ ΠΡΟΠΟΛΗΣ.
ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ.
Π ΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Δ ΥΤΙΚΗΣ Μ ΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Θεωρία Σημάτων και Συστημάτων 2013 Μάθημα 2 ο Δ. Γ. Τσαλικάκης.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ (Ιούνιος 2011) Περιεχόμενο και καινοτόμα στοιχεία του νέου Προγράμματος Σπουδών Λογοτεχνίας στην υποχρεωτική Εκπαίδευση.
ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Εισηγητές: - Κωνσταντίνος Μπλάγας, Δ/νων Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ - Καλλιόπη Παπαδοπούλου, Νομική Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ.
«Διγλωσσία και Εκπαίδευση» Διδάσκων: Γογωνάς Ν. Φοιτήτρια: Πέτρου Μαρία (Α.Μ )
ΣΤΑΤΙΚΗ Ι Ενότητα 4 η : ΣΤΕΡΕΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Διάλεξη: Ισοστατικότητα – υπερστατικότητα – κινητότητα φορέων. Καθηγητής Ε. Μυστακίδης Τμήμα Πολιτικών.
Η μαντινάδα είναι ένα ξεχωριστό ποιητικό είδος, ιδιαίτερα γνωστό στην Κρήτη αλλά και σε άλλες ελληνικές περιοχές κυρίως του νησιωτικού χώρου.
Ημερίδα Ενημέρωσης Δυνητικών Δικαιούχων του ΕΠ Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Εξειδίκευση Εφαρμογής ΕΠ 1.
Π.Γ.Ε.Σ.Σ ΚΑΡΝΑΡΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Β2ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Α-Δ.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗΣ Αποφάσεις Βάσει Οριακής & Πλήρους Κοστολόγησης Α.Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΒΑΣΕΙ ΟΡΙΑΚΗΣ.
12. Αναπαραγωγή & ανάπτυξη Βιολογία Α’ Λυκείου. Αναπαραγωγή Το μόνο σύστημα που δεν είναι απαραίτητο για επιβίωση Ύπαρξη 2 διαφορετικών φύλων Πρωτεύοντα.
Μεταναστευτικό και Προσφυγικό ζήτημα Η κατάσταση σήμερα ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΓΑΝΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΝΟΣ ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΣΧΙΖΑΣ ΑΝΤΩΝΗΣ.
1 Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο Εμπορική Ιδιότητα Παππά Βιβή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
4η θεματική ενότητα Πλασματική μεμβράνη Διαπερατότητα-Επικοινωνία.
Κατάρτιση δεικτών για την παρακολούθηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος των Δήμων Ηλίας Λίτσος Μηχανικός Παραγωγής, Msc Περιφ. Ανάπτυξη Π.Ε.Δ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Ν.3852/2010 "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Νικ.-Κομν. Χλέπας Αν. Καθηγητής ΕΚΠΑ
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΜΕΤΑΒΟΛΙΚΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
ΒΑΣΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΙΙ. Περιλαμβάνει τον ρόλο του νοσηλευτή στις τρεις φάσεις μιας χειρουργικής επέμβασης: το χειρουργικό περιβάλλον απαιτεί γνώση, κρίση.
ΜΑΘΗΜΑ 2.  Εργασία (άνθρωπος)  Φύση/Έδαφος (γη)  Κεφάλαιο (χρήμα)  Επιχειρηματικότητα (ιδέα, διοίκηση)
Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ.
ΑΦΥΔΑΤΩΣΗ ΕΝΔΟΦΛΕΒΙΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΥΓΡΩΝ Κυφωνίδης Δημήτριος Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
ΘΕΩΡΙΑ 1. 2 Oι παράγοντες, οι οποίοι επέδρασαν σημαντικά και αποφασιστικά στην αναβάθμιση του ρόλου της συσκευασίας στην παραγωγή και εμπορία των προϊόντων,
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΙ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΠΤΗΝΟ-ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ.
Παράδοση 2 4/3/2016. Πριν από την κύρια επική διήγηση ο ραψωδός προέτασσε έναν ύμνο στους θεούς, όπως τους Ομηρικούς Ύμνους. Το προοίμιο της Θεογονίας.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ε. Γκόνου Μαθητές: Ρωμανός Πετρίδης, Βαγγέλης Πίπης Π.Γ.Ε.Σ.Σ ….Θανέειν πέπρωται άπασι.
Ηγέτες της Αναπηρίας του Αύριο
ΜΑΘΗΜΑ: ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: ΛΕΜΟΝΙΔΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ι Συνυπολογισμός προηγούμενων δωρεών ή γονικών παροχών για σκοπούς φόρου κληρονομίας Διδάσκων καθηγητής: Α. Τσουρουφλής Εξηνταβελώνη.
ΟΙ ΑΡΓΥΡΟΙ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ
Οι Αριθμοί … 5.
ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Παπαδόπουλος Βασίλειος
Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.
Η ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ «ΜΠΟΔΟΣΑΚΕΙΟ» ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ
Αντωνοπούλου Ελεονώρα ΑΜ Δ201721
Δ7: Διδασκαλία και μάθηση των Μαθηματικών με διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων Εργασία στην ενότητα 1 Καράβη Θωμαΐς Θέμα: (2) Μελετήστε το απόσπασμα από.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΜΑΝΤΖΙΟΥ Α.Μ:Δ201603
Δ Κωνσταντίνου Γιάννης
Σύσταση Κ.Φ.Ι.Κ.Β (Nόμος 141) 1η Συνεδρίαση Κ.Φ.Ι.Κ.Β. 7 ΜΑΡΤΙΟΥ 1990 Έγκριση Κανονισμών 1995 Λειτουργία.
Αναζητήστε στα σχολικά βιβλία του Γυμνασίου 2 προβλήματα που θα μπορούσατε να τα ορίσετε ως «πρωτότυπα προβλήματα» σύμφωνα με τον ορισμό του Schoenfeld.
Καραδημα σταυρουλα Α.μ. : δ201622
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
ΕΛΕΓΧΟΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ
Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
ΚΕΣΥΠ Ρεθύμνου Στέλλα Γιαννέλα Ελένη Ζωγραφίδου Σχ. έτος
اعداد الأستاذ/ عبدالرؤوف أحمد يوسف
Ι.Ευρωπαϊκός χώρος και Ευρωπαϊκοί Θεσμοί
Бор постулаттары. Сутегі тектес атом үшін Бор теориясы
Хичээлийн сэдэв: « Молекул кинетик онол»
МИЛ. АВВ. V АСРДА АФИНАДАГИ ДЕМОКРАТИЯ ВА СПАРТАДАГИ ОЛИГАРХИЯ–ИККИТА СИЁСИЙ ТИЗИМ. МИЛ.АВВ. IV АСРНИНГ БИРИНЧИ ЯРМИДА ЮНОНИСТОН гурух Мисрбекова.
Ανταγωνιστεσ ασβεστιου
Бириктирувчи тукима биокимёси
АНТИБИОТИКЛАРНИНГ ФАРМАКОЛОГИЯСИ т.ф.д., проф. Алиев Х.У Тошкент 2014
2-босқич магистранти МАЖИДОВ Н.
Το αισθητήριο της όρασης
Қан тобын анықтау.Резус фактор анықтау,қан тобының сәйкестігін анықтау.Қан құю техникасы . Қан кетуді тоқтату.Қан кетудің анықтаудың барлық түрлері. Қабылдаған:
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΑΣΚΟΥΜΕΝΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ: Χατζηκυριάκου Κωνσταντίνος Τριανταφυλλίδης Τριαντάφυλλος Παπαρούση Μαρίτα

Προβληματισμός ……για το ρόλο και τη χρησιμότητα που θα μπορούσε να έχει η χρησιμοποίηση, με διαθεματικό τρόπο, ποιημάτων μαθηματικού περιεχομένου κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών

Μαθηματικά και Λογοτεχνία Συσχέτιση Λογοτεχνίας και Μαθηματικών Μαθησιακές σχέσεις Λογοτεχνίας και Μαθηματικών Ι. Συσχέτιση στον γλωσσικό τρόπο έκφρασης (η λογοτεχνική γλώσσα επιδρά συμπληρωματικά στην κατανόηση της μαθηματικής γλώσσας) ΙΙ. Συσχέτιση στον τρόπο σκέψης (θεωρείται απαραίτητη η συνεργασία αφηγηματικού και παραδειγματικού τρόπου σκέψης στα πλαίσια της μαθησιακής διαδικασίας Bruner J., 2002) Η μαθηματική λογοτεχνία Ι. Κείμενα που αναφέρονται σε μαθηματικές έννοιες ή γεγονότα («Όρνιθες» του Αριστοφάνη, «Το θεώρημα του παπαγάλου» του Ντενί Γκεντζ κ.ά.) ΙΙ. Κείμενα με σκοπό τη διδασκαλία μαθηματικών εννοιών ή τη γνωριμία με προσωπικότητες και γεγονότα από την ιστορία των μαθηματικών («Οι μαγικοί αριθμοί και τα ταξιδιάρικα αστέρια:Τα πρώτα βήματα της επιστήμης» της Άννας Παϊζη κ.ά,) ΙΙΙ. Κείμενα με σκοπό την εκλαΐκευση των μαθηματικών εννοιών («Ο θαυμαστός κόσμος των Fractal» του Τάσου Μπούτη κ.ά.) IV. Μαθηματικές βιογραφίες («The French Mathematician» του Tom Petsinis κ.ά.)

Μαθηματικά και Λογοτεχνία Μαθηματικά και Λογοτεχνία στην εκπαιδευτική πράξη Τρόποι χρησιμοποίησης λογοτεχνικών κειμένων στη διδασκαλία των μαθηματικών 1. Να δοθεί το συμπληρωματικό μαθηματικό λογοτεχνικό κείμενο πριν αρχίσει η διδασκαλία των μαθηματικών. Κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας, ενώ γίνεται αναφορά στο λογοτεχνικό κείμενο, οι μαθητές απαντούν σε ερωτήσεις σχετικές με το κείμενο 2.Το συμπληρωματικό λογοτεχνικό κείμενο να δοθεί στο τέλος της διδασκαλίας και τα ερωτήματα που θα δοθούν στους μαθητές να έχουν σκοπό να τους κάνουν να αναστοχαστούν πάνω στις έννοιες που έχουν ήδη διδαχθεί 3.Να δοθεί το λογοτεχνικό κείμενο στους μαθητές και να τους ζητηθεί οι ίδιοι να το ερευνήσουν και να διατυπώσουν ερωτήματα που παράγονται από αυτό 4.Αφού οι μαθητές έχουν ήδη έρθει σε επαφή και έχουν διαβάσει σχετικά μαθηματικά λογοτεχνικά κείμενα να τους ζητηθεί οι ίδιοι να γράψουν κείμενα πάνω σε μαθηματικές ιδέες που έχουν διδαχθεί (Κολέζα Ε., 2007)

Μαθηματικά και Ποίηση Συσχέτιση Ποίησης και Μαθηματικών Διερεύνηση σχέσεων Ποίησης και Μαθηματικών Τα Μαθηματικά δανείζονται πολλές φορές τρόπους έκφρασης από την Ποίηση αλλά και το αντίστροφο Η αισθητική, η ομορφιά, η ακρίβεια και η λιτή έκφραση είναι συνήθως κοινά χαρακτηριστικά γνωρίσματα ανάμεσα σε ένα ποίημα και σε ένα μαθηματικό θεώρημα Τόσο τα Μαθηματικά όσο και η Ποίηση οικοδομούνται με λέξεις και ιδέες Μαθηματικά και Ποίηση έχουν ως σκοπό την κατανόηση του κόσμου γύρω μας Η προσπάθεια, η αφοσίωση, η διαίσθηση και η φαντασία, η ενόραση και η δημιουργικότητα είναι κοινά γνωρίσματα ενός ποιητή και ενός μαθηματικού (Μπαλής Στ., 2005) Η χρήση εικόνων και παραστάσεων, η χρήση συμβολική γλώσσας καθώς και μεταφορικών ερμηνειών είναι ένα κοινό χαρακτηριστικό Μαθηματικών και Ποίησης (Eisner E. W., 1997) Τόσο τα Μαθηματικά όσο και η Ποίηση έχουν ως κοινό γνώρισμα ότι απευθύνονται σε ένα συγκεκριμένο και ιδιαίτερο επιστημονικό ακροατήριο χωρίς αυτό να αποτρέπει τη συνεργασία μεταξύ τους όταν αυτό είναι το ζητούμενο (Τριανταφυλλίδης Τρ., 2006) Μορφές σύνδεσης των Μαθηματικών με την Ποίηση μέσα από τη συγγραφή ποιημάτων Η ελληνική λογοτεχνία παρουσιάζει αρκετά παραδείγματα ποιητών οι οποίοι χρησιμοποίησαν μαθηματικούς όρους κατά τη συγγραφή ποιημάτων (Όμηρος, Αισχύλος, Ελύτης, Καβάφης, Κακναβάτος, Βαφόπουλος κ.ά.) Η διεθνής βιβλιογραφία παρουσιάζει επίσης αρκετά παραδείγματα ποιητών οι οποίοι χρησιμοποίησαν μαθηματικούς όρους κατά τη συγγραφή ποιημάτων (Durs Grunbein, Greg Tang, κ.ά.)

Μαθηματικά και Ποίηση Χρησιμότητα και Τρόποι αξιοποίησης των ποιημάτων στη μαθησιακή διαδικασία Ι. Η χρησιμότητα της Ποίησης κατά τη μαθησιακή διαδικασία 1. Η Ποίηση θα μπορούσε να προσφέρει ένα νέο είδος κατανόησης της γνώσης, ένα νέο τρόπο, ο οποίος βασίζεται στη γλωσσική μεταφορά μέσω της οποίας τα παιδιά θα μπορέσουν να εξετάσουν και να επανεξετάσουν τις μαθηματικές ιδέες 2. Η Ποίηση θα μπορούσε να ενθαρρύνει τα παιδιά και να τους δώσει ένα συναίσθημα εμπιστοσύνης προσφέροντάς τους έναν καινούριο τρόπο έκφρασης για να μπορούν να εκφράζονται ευκολότερα στα μαθηματικά ΙΙ. Τρόποι αξιοποίησης της ποίησης στη μαθησιακή διαδικασία. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού 1.Ο ρόλος του εκπαιδευτικού σε ό,τι φαίνεται δύσκολο και ακατόρθωτο για το μαθητή όταν αυτός καλείται να διερευνήσει και να αφομοιώσει νέες έννοιες και γνώσεις, πρέπει να είναι βοηθητικός παρέχοντας τα μέσα για να κάνει το παιδί τους συνειρμούς που χρειάζεται, να ενώσει τη νέα γνώση με παλαιότερες εμπειρίες του 2. Να ψάχνουν συνεχώς νέες στρατηγικές για να ενσωματώσουν την ποίηση με τα μαθηματικά (π.χ. οι μαθητές καλό θα είναι να ανακαλύπτουν οι ίδιοι τις λογοτεχνικές δομές στα ποιήματα που διδάσκονται και αφού τις κατανοήσουν και τις υιοθετήσουν να δημιουργούν ποιήματα στα οποία θα χρησιμοποιήσουν το λεξιλόγιο και τις μαθηματικές γνώσεις που ήδη έχουν αποκτήσει) 3.Να προσφέρουν στα παιδιά πολλούς και διαφορετικούς τρόπους για να γνωρίσουν μια καινούρια έννοια (π.χ. αφού τα παιδιά χειριστούν εποπτικό υλικό για να γνωρίσουν νέες μαθηματικές έννοιες και ορολογίες κατόπιν να γράψουν τα ίδια ποιήματα σχετικά με τις νέες γνώσεις που διδάχτηκαν)

Το πρόβλημα και η επίλυσή του στα μαθηματικά Ορισμός της έννοιας «πρόβλημα» Είναι ένα είδος εργασίας για το οποίο: Αυτός που το αντιμετωπίζει θέλει ή θα πρέπει να βρει μια λύση Το άτομο που το αντιμετωπίζει δε διαθέτει έτοιμες διαδικασίες επίλυσης του προβλήματος Το άτομο πρέπει να κάνει προσπάθεια επίλυσής του Σύμφωνα με τον Pólya (1981) «το να έχουμε ένα πρόβλημα σημαίνει ότι πρέπει να ερευνούμε συνειδητά για κάποια κατάλληλη ενέργεια (δράση), ώστε να επιτύχουμε έναν σαφώς κατανοητό, αλλά όχι άμεσα επιτεύξιμο στόχο» (σελ. 117)

Το πρόβλημα και η επίλυσή του στα μαθηματικά Η διαδικασία της επίλυσης των προβλημάτων στα μαθηματικά Ι. Το παιδί να έχει κατανοήσει το τι του ζητά το πρόβλημα ΙΙ. Ο μαθητής να καταλήξει σε μια κατάλληλη στρατηγική επίλυσης. Ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να ζητήσει από τα παιδιά: 1. Να κοιτάξουν πάλι το άγνωστο 2. Να προσπαθήσουν να σκεφτούν ένα ίδιο ή κάποιο παρόμοιο με το άγνωστο πρόβλημα 3. Εάν γνωρίζουν, να χρησιμοποιήσουν κάποιο θεώρημα που έχει σχέση με το πρόβλημα και θα τους βοηθήσει στην επίλυσή του 4. Να σκεφτούν εάν έχουν λύσει παρόμοιο πρόβλημα ή εάν έχουν λύσει το ίδιο πρόβλημα με ελαφρώς διαφορετική μορφή 5. Να εξετάσουν εάν έχουν λάβει υπόψη τους όλα τα δεδομένα ή εάν κάποιο στοιχείο το οποίο είναι σημαντικό το έχουν παραβλέψει ΙΙΙ. Το παιδί να προχωρήσει στη λύση του προβλήματος. Κατά τη φάση αυτή είναι σημαντικό για τα παιδιά να μπορούν να επεξηγούν τι κάνουν IV. Ο μαθητής να εξετάσει την ορθότητα της λύσης στην οποία κατέληξε καθώς και να συζητήσει τον τρόπο με τον οποίο κατέληξε στην λύση αυτή

Το πρόβλημα και η επίλυσή του στα μαθηματικά Οι στόχοι της επίλυσης των προβλημάτων στα μαθηματικά Η επίλυση προβλημάτων θεωρείται μία διαδικασία η οποία θα πρέπει: 1. Να βοηθά κατ’ αρχήν τους μαθητές να ώστε να σκέφτονται δημιουργικά ή/και να τους βοηθά ώστε να καλλιεργούν τις ικανότητές τους στην επίλυση προβλημάτων (συνήθως με επίκεντρο τις ευρετικές στρατηγικές) 2. Να παρέχει στους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς οι οποίοι θα διδάξουν μαθηματικά μεθόδους εύρεσης στρατηγικών επίλυσης προβλημάτων που κατόπιν οι ίδιοι θα διδάξουν στους μαθητές τους 3. Να παρέχει και να διδάσκει τεχνικές αντιμετώπισης μαθηματικών ζητημάτων, ιδιαίτερα ζητημάτων και προβλημάτων που αναφέρονται στα μαθηματικά μοντέλα 4. Να παρέχει τρόπους ώστε να ενισχυθούν οι μεταγνωστικές ικανότητες και να καλλιεργεί τον κριτικό προβληματισμό και τις αναλυτικές συλλογιστικές δεξιότητες των μαθητών (Schoenfeld, A. H., 1992)

Το πρόβλημα και η επίλυσή του στα μαθηματικά Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διδασκαλία επίλυσης προβλημάτων στα μαθηματικά Ι. Να διαθέτει την ικανότητα επιλογής και χρησιμοποίησης ανοιχτού τύπου προβλημάτων τα οποία είναι επιθυμητό να συνδυάζουν τα παρακάτω χαρακτηριστικά: 1. Μικρή (σύντομη) εκφώνηση και άμεσα κατανοητή 2. Να μην εμπεριέχουν (εμφανή) στοιχεία ούτε μεθόδου ούτε λύσης τους 3. Να επιτρέπουν σε όποιον τα διερευνά να πραγματοποιεί δοκιμές ΙΙ. Να ενθαρρύνει τους μαθητές του να λύνουν προβλήματα με μια ποικιλία τρόπων και να συζητούν κατόπιν τους τρόπους λύσης που ακολούθησαν III. Να διδάσκει στους μαθητές του μεθόδους επίλυσης των προβλημάτων όπως τη σωστή ανάγνωση και εύρεση των σημαντικών στοιχείων σε ένα πρόβλημα, τη δυνατότητα να μπορούν τα παιδιά να σχεδιάζουν διαγράμματα που αφορούν τα προβλήματα που καλούνται να επιλύσουν και IV. Να ενθαρρύνει τους μαθητές του να κάνουν υποθέσεις, εκτιμήσεις και επαληθεύσεις σε όλες τις μαθηματικές δραστηριότητες

Η διαθεματική προσέγγιση στη μαθησιακή διαδικασία Η διαθεματική προσέγγιση στη μαθησιακή διαδικασία Ορισμός της έννοιας «διαθεματικότητα» Διαθεματική προσέγγιση διδασκαλίας θα μπορούσε να οριστεί ο τρόπος επιλογής και οργάνωσης της σχολικής γνώσης ο οποίος βοηθά το μαθητή 1.να κατανοήσει τη διασύνδεση που υπάρχει ανάμεσα στα διάφορα σχολικά μαθήματα και αντικείμενα μάθησης 2.να κάνει συσχετίσεις, συνθέσεις και γενικεύσεις, στοχεύοντας στην ολιστική αντίληψη της γνώσης και την ανάπτυξη των μαθησιακών του δεξιοτήτων

Η διαθεματική προσέγγιση στη μαθησιακή διαδικασία Η διαθεματική προσέγγιση στη μαθησιακή διαδικασία Προτάσεις για τη σχεδίαση μιας διδασκαλίας με διαθεματικό περιεχόμενο 1.Οι μαθητές κατά τη διάρκεια μιας διδασκαλίας με διαθεματικό περιεχόμενο χρήσιμο θα είναι να έχουν ήδη ένα όσο το δυνατό μεγαλύτερο εύρος γνώσεων και δεξιοτήτων σε σχέση με τον επιστημονικό τομέα ή το μάθημα με το οποίο θα ασχοληθούν ξεχωριστά 2.Τα παιδιά, καλό θα είναι επίσης, να έχουν αποκτήσει από πριν κάποιες δεξιότητες και εμπειρίες διαθεματικού περιεχομένου που θα τους έχει μεταδώσει ο εκπαιδευτικός 3. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να έχει σχεδιάσει και να θελήσει να εφαρμόσει μια διαθεματική διδασκαλία η οποία θα βασίζεται στα διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα με τα οποία πραγματεύεται ξεχωριστά ο κάθε επιστημονικός κλάδος που θα εμπλακεί σε αυτήν 4.Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να έχει μεριμνήσει ώστε η διδασκαλία που θα πραγματοποιήσει να έχει την απαιτούμενη ευελιξία ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και στα ενδιαφέροντα των μαθητών του 5.Οι διαθεματικού περιεχομένου διδασκαλίες καλό θα ήταν να πραγματοποιούνται με απώτερο στόχο να αντιμετωπιστούν ευκολότερα φαινόμενα όπως ο κατακερματισμός της γνώσης αλλά και η ανάδειξη της χρησιμότητας - καταλληλότητας των παρεχόμενων γνωστικών δεξιοτήτων 6. Ιδιαίτερα χρήσιμο θεωρείται, αν το επιτρέπουν οι σχολικές συνθήκες, κατά τη σχεδίαση και εφαρμογή μιας διαθεματικού περιεχομένου διδασκαλίας να συμμετέχουν όσο το δυνατό περισσότεροι από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου 7. Οι μαθητές καλό και ωφέλιμο θα ήταν να έχουν άποψη και γνώμη στο σχεδιασμό και στην υλοποίησή της (Coffey Η., 2009)

Η διαθεματική προσέγγιση στη μαθησιακή διαδικασία Η διαθεματική προσέγγιση στη μαθησιακή διαδικασία Η διαθεματική προσέγγιση στα μαθηματικά Η χρησιμοποίηση της διαθεματικής μεθόδου διδασκαλίας στα μαθηματικά θα μπορούσε να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς ώστε: 1.Να τονίσουν στους μαθητές τους το πώς ενσωματώνονται τα μαθηματικά σε άλλους επιστημονικούς τομείς ώστε τα παιδιά να τα κατανοήσουν καλύτερα και να αναδειχθεί έτσι η επιστημονική τους σημασία 2.Να αναπτύξουν το ενδιαφέρον των μαθητών χρησιμοποιώντας κατά τη διδασκαλία πρωτότυπες και ενδιαφέρουσες μαθηματικές εφαρμογές που δεν θα έχουν απαραίτητα υπολογιστικό προσανατολισμό 3.Να αναπτύξουν την εμπιστοσύνη των μαθητών απέναντι στις μαθηματικές τους ικανότητες χρησιμοποιώντας καινοτόμες παιδαγωγικές μεθόδους μέσω διαθεματικών προσεγγίσεων 4.Να προσδώσουν νέες προοπτικές και να ορίσουν νέους στόχους στη διδασκαλία τους περιλαμβάνοντας ταυτόχρονα και τα μαθηματικά (Korey J., 2002).

Η διαθεματική προσέγγιση στη μαθησιακή διαδικασία Η διαθεματική προσέγγιση στη μαθησιακή διαδικασία Η ομαδοσυνεργατική μέθοδος ως τρόπος εφαρμογής του διαθεματικού τρόπου διδασκαλίας Ορισμός της έννοιας «ομαδοσυνεργατική μέθοδος» Ως ομαδοσυνεργατική μέθοδο μάθησης θα μπορούσε να ονομαστεί εκείνη κατά την οποία τα παιδιά εργάζονται μαζί σε ομάδες των 2 έως 5 ατόμων. Το μέλος της κάθε ομάδας συμμετέχει στη λύση ενός κοινού θέματος χωρίς την εμφανή και συνεχή παρέμβαση του εκπαιδευτικού. Η σύνθεση της ομάδας θεωρείται καλό να μην είναι τυχαία, αλλά να καθορίζεται με συστηματικό τρόπο. Η σωστή λειτουργία των ομάδων χαρακτηρίζεται από τη συνεργασία των παιδών μεταξύ τους, την ανταλλαγή απόψεων, την παρατήρηση εξέλιξης φαινομένων (εργαστηριακές ασκήσεις), την περιγραφή εμπειριών

Η διαθεματική προσέγγιση στη μαθησιακή διαδικασία Η διαθεματική προσέγγιση στη μαθησιακή διαδικασία Ωφέλη που προκύπτουν από την εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου διδασκαλίας στα Μαθηματικά 1. Ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των μελών της ομάδας 2. Από κοινού ανάπτυξη της αναπαράστασης του προβλήματος 3. Δυνατότητα «διαφορετικής μετάφρασης» των δεδομένων του προβλήματος σε μαθηματικές σχέσεις από τα μέλη της ομάδας 4. Ύπαρξη ποικιλίας στρατηγικών αντιμετώπισης του προβλήματος που επινοούνται από τα μέλη της ομάδας 5. Ύπαρξη αναστοχαστικών στρατηγικών τις οποίες «αναγκάζεται» να χρησιμοποιήσει ο μαθητευόμενος 6. Εξάσκηση των μελών της ομάδας στο να θέτουν ερωτήσεις, να ζητούν ακριβείς λεπτομέρειες,να εκτιμούν και να προβλέπουν, να υποθέτουν 7. Επινόηση και χρήση επιχειρημάτων τα οποία πρέπει να πείσουν τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας 8. Χρήση της μαθηματικής γλώσσας από τα μέλη της ομάδας (Χιονίδου-Μοσκοφόγλου Μ., 1998)

Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή της διδακτικής διαδικασίας Τα χαρακτηριστικά της διδακτικής παρέμβασης Στόχοι της διδακτικής παρέμβασης Ο σχεδιασμός, η παραγωγή, η διδακτική εφαρμογή και αξιολόγηση υλικού διαθεματικού περιεχομένου Η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της διδακτικής παρέμβασης κατά την οποία διδάχθηκε το υλικό αυτό

Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή της διδακτικής διαδικασίας Τα χαρακτηριστικά της διδακτικής παρέμβασης Το πεδίο εφαρμογής Για την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης διδακτικής παρέμβασης επιλέξαμε την έκτη τάξη ενός σχολείου της πόλης του Βόλου. Υπεύθυνος εκπαιδευτικός της τάξης ήταν ο εκπαιδευτικός – ερευνητής της παρούσας εργασίας. Η τάξη αποτελούνταν από πέντε αγόρια και δύο κορίτσια με μαθησιακές δεξιότητες και γνωστικό επίπεδο σημαντικά διαφοροποιημένο αφού ανάμεσα στα παιδιά υπήρχαν αποκλίσεις τόσο στην επίδοση στα σχολικά μαθήματα όσο και στη γενικότερη συμπεριφορά τους στην τάξη Η διάρκεια της διδακτικής παρέμβασης και ο τρόπος εφαρμογής της Η διάρκεια της διδακτικής παρέμβασης καθορίστηκε σε τρία διδακτικά δίωρα στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης. Για να πραγματοποιηθούν οι συγκεκριμένες διδακτικές παρεμβάσεις παράξαμε φύλλα εργασίας, οργανώσαμε διαφορετικά την τάξη δημιουργώντας ολογομελείς ομάδες ατόμων, μαγνητοσκοπήσαμε τις διδακτικές παρεμβάσεις και επιχειρήσαμε να διαφοροποιήσουμε τον ρόλο του εκπαιδευτικού στην όλη διαδικασία Η αξιολόγηση της διδακτικής παρέμβασης Η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των παρεμβάσεων που πραγματοποιήσαμε έγινε (1) μέσω των φύλλων εργασίας που συμπλήρωναν τα παιδιά κατά την ώρα της διδασκαλίας, (2) μέσω του βαθμού συμμετοχής του καθενός παιδιού ξεχωριστά στις εργασίες που τους είχαν ανατεθεί και (3) μέσω της γενικότερης μαθησιακής συμπεριφοράς που επέδειξε κάθε μαθητής κατά τη διάρκεια των διδακτικών παρεμβάσεων στην τάξη

Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή της διδακτικής διαδικασίας Τα χαρακτηριστικά της διδακτικής παρέμβασης. Η επιλογή των ποιημάτων Ι. Τα δύο από τα ποιήματα ανήκουν στην «Παλατινή Ανθολογία» ποιημάτων Οι λόγοι για τους οποίους επιλέχθηκαν τα συγκεκριμένα ποιήματα είναι οι εξής: 1. Παρουσιάζουν μαθηματικού τύπου προβλήματα τα οποία θα μπορούσαν να λυθούν από τα παιδιά της έκτης τάξης του δημοτικού σχολείου 2. Μπορούν να διδαχθούν διαθεματικά αφού περιέχουν στοιχεία και αναφορές με τις οποίες θα μπορούσε να γίνει σύνδεση του περιεχομένου τους με επιστημονικούς τομείς όπως η γεωγραφία, η ιστορία κ.ά. 3 Περιέχουν γλωσσικά φαινόμενα και λέξεις ως επί το πλείστον άγνωστες για τους μαθητές γεγονός το οποίο θα μπορούσε να προσφέρει τη δυνατότητα στο παιδί για ερευνητική μάθηση και καλύτερη εμπέδωση των γλωσσικών φαινομένων 4. Υποθέσαμε ότι η διδασκαλία παρόμοιου είδους ποιημάτων θα μπορούσε να αποβάλει φοβίες και άγχη τα οποία ίσως είχαν αποκτήσει οι μαθητές απέναντι στα μαθηματικά εγείροντας ταυτόχρονα το ενδιαφέρον τους ΙΙ. Το τρίτο από τα ποιήματα με τίτλο «Πρόβλημα τέταρτο: Των 100 πτηνών» ανήκει στην ποιητική συλλογή «Βιβλία Μαθημτικών» του θεσσαλονικιού ποιητή και μαθηματικού Μανώλη Ξεξάκη Οι λόγοι για τους οποίους επιλέχθηκε το συγκεκριμένο ποίημα είναι οι εξής: 1. Είναι γραμμένο σε απλή και κατανοητή γλώσσα 2.Το μαθηματικό πρόβλημα το οποίο μας παρουσιάζει θα μπορούσε να λυθεί από τα παιδιά καθώς μπορούν να προκύψουν πάνω από μία λύσεις με σχετικά έυκολο τρόπο εξεύρεσης του αποτελέσματος 3.Μπορεί να γίνει αφετηρία διαθεματικής προσέγγισης καθώς αναφέρονται στοιχεία από άλλους επιστημονικούς κλάδους όπως η φυσική, η ιστορία κ.ά.

Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή της διδακτικής διαδικασίας Τα χαρακτηριστικά της διδακτικής παρέμβασης. Η διαθεματική προσέγγιση Ο τρόπος σχεδιασμού της διαθεματικής προσέγγισης 1. Καταβλήθηκε προσπάθεια να επισημάνουμε τα σημεία και τις αναφορές που περιέχονται σε κάθε ποίημα ξεχωριστά και οι οποίες θα μπορούσαν να αποτελέσουν την αφορμή, το συνδετικό κρίκο για ανάπτυξη εφαρμογών διαθεματικού περιεχομένου 2. Κατόπιν σχεδιάστηκαν διαθεματικού τύπου δραστηριότητες με σκοπό την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων από τους μαθητές μέσα από ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών τομέων

Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή της διδακτικής διαδικασίας Τα χαρακτηριστικά της διδακτικής παρέμβασης. Τα Φύλλα Εργασίας Ο τρόπος σχεδιασμού των φύλλων εργασίας Τα φύλλα εργασίας σχεδιάστηκαν με βάση το περιεχόμενο του εκάστοτε υπό εξέταση ποιήματος. Οι μαθηματικές αναφορές που υπάρχουν σε κάθε ποίημα μας οδήγησε σε αποφάσεις και επιλογές σε σχέση με το είδος των μαθηματικών προβλημάτων και εννοιών που έπρεπε να διδαχθούν στα παιδιά. Έτσι αποφασίσαμε ότι τα προβλήματα που προέκυπταν από το περιεχόμενο των δύο ποιημάτων που ανήκουν στην Παλατινή Ανθολογία να λυθούν με τη χρησιμοποίηση κλασμάτων ενώ το τρίτο με τίτλο «Πρόβλημα τέταρτο: Των 100 πτηνών»με με μεθόδους που αναφέρονται στην πρακτική αριθμητική

Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή της διδακτικής διαδικασίας Τα χαρακτηριστικά της διδακτικής παρέμβασης. Τα Φύλλα Εργασίας Τα σχολικά μαθήματα τα οποία προσπαθήσαμε να εμπλέξουμε στη διαθεματική διαδικασία είναι: 1.Στην πρώτη διδακτική παρέμβαση μαθηματικά, γλώσσα, ιστορία – μυθολογία 2.Στη δεύτερη διδακτική παρέμβαση μαθηματικά, γλώσσα, γεωγραφία, περιβαλλοντική εκπαίδευση, ιστορία – μυθολογία, τεχνικά 3.Στην τρίτη διδακτική παρέμβαση μαθηματικά, γλώσσα, ιστορία

Τα ποιήματα που ανήκουν στη συλλογή της «Παλατινής Ανθολογίας» μεταφράστηκαν από τον εκπαιδευτικό – ερευνητή από την αρχαία στη νέα ελληνική με τρόπο όσο το δυνατό πιο κατανοητό για τους μαθητές Αντίθετα το ποίημα του Μανόλη Ξεξάκη χρησιμοποιήθηκε χωρίς να γίνει καμία παρέμβαση αλλαγής της δομής ή του περιεχομένου του

Διδακτικές παρεμβάσεις Πραγματοποιήθηκαν τρεις δίωρες διδακτικές παρεμβάσεις στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Ευέλικτης Ζώνης

Αξιολόγηση της διδακτικής παρέμβασης και διαδικασίας Η κριτική Η επίλυση των προβλημάτων αξιολογήθηκε ως ιδιαίτερα δύσκολη από τους μαθητές Έγινε λάθος αξιοποίηση του διδακτικού χρόνου. Αυτό προέκυψε γιατί 1.όλος σχεδόν ο διδακτικός χρόνος αφιερώθηκε στη διδασκαλία των μαθηματικών και στην επίλυση των προβλημάτων 2.το διδακτικό υλικό που προέκυψε μέσα από τα φύλλα εργασίας κατέστη τελικά αδύνατο να διδαχθεί μέσα σε ένα μόνο διδακτικό δίωρο λόγω πληθώρας θεμάτων και ασκήσεων 3.τα παιδιά δεν είχαν διδαχθεί από πριν δεξιότητες διαθεματικού περιεχομένου με αποτέλεσμα και από τους μαθητές να μην γίνεται ορθή χρήση του χρόνου

Αξιολόγηση της διδακτικής παρέμβασης και διαδικασίας Προτάσεις για την αποφυγή παρόμοιων δυσκολιών Για να αντιμετωπισθούν οι δυσκολίες που προαναφέραμε, σε μελλοντικές ίδιου τύπου διδακτικές παρεμβάσεις, καλό θα είναι να καταβληθεί προσπάθεια από την πλευρά του εκπαιδευτικού ώστε να επιλέξει και να διαμορφώσει φύλλα εργασίας στα οποία: 1. ο όγκος των εργασιών με τις οποίες θα κληθούν οι μαθητές να σχοληθούν να είναι ανάλογος των δυνατοτήτων τους 2. να υπάρξει απαρέγκλιτη τήρηση του διδακτικού χρόνου που θα μπορεί να διαθέσει 3. να έχει φροντίσει ώστε οι μαθητές να έχουν κάποιες εμπειρίες και γνώσεις διαθεματικού περιεχομένου ώστε να γνωρίζουν πώς να ασχοληθούν με τις εργασίες που θα τους δοθούν 4. οι μαθηματικές γνώσεις και δεξιότητες που θα επιλεγούν για διαθεματική διαπραγμάτευση και διασύνδεση να ανταποκρίνονται στο μαθησιακό επίπεδο των παιδιών στα οποία θα διδαχθούν

Αξιολόγηση της διδακτικής παρέμβασης και διαδικασίας Μαθησιακές ωφέλειες από τη χρησιμοποίηση και διδασκαλία των φύλλων εργασίας Η δυσκολία των μαθηματικών προβλημάτων δεν αποθάρρυνε καθόλου τα παιδιά τα οποία ασχολήθηκαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη συμπλήρωση των εργασιών που τους ζητήθηκαν Η χρησιμοποίηση των συγκεκριμένων ποιημάτων κατά τη διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας των μαθηματικών αποτέλεσε ένα χρήσιμο εργαλείο για τον εκπαιδευτικό καθώς τα παιδιά αντιμετώπισαν θετικά το συγκεκριμένο μάθημα και κατέκτησαν ευκολότερα τη μαθηματική γνώση Οι μαθητές αναφέρθηκαν με ικανοποίηση στις πρωτότυπες και καινοτόμες αναφορές που γίνονται μέσω των δύο πρώτων ποιημάτων στην ελληνική μυθολογία καθώς και στις γνώσεις που αποκόμισαν μέσω της διαθεματικής διασύνδεσης μαθηματικών – γεωγραφίας Κατά την ενασχόλησή τους με το τρίτο ποίημα και τα βιογραφικά στοιχεία που αναφέρονται στον ποιητή – μαθηματικό που το συνέγραψε, έγινε δυνατή η επίτευξη του στόχου που είχαμε θέσει, να αναδείξουμε τη σχέση που θα μπορούσε να υπάρξει ανάμεσα στα μαθηματικά και στην ποίηση

Αξιολόγηση της διδακτικής παρέμβασης και διαδικασίας Συμπεράσματα από τη χρησιμοποίηση της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου διδασκαλίας Η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης με την ταυτόχρονη εργασία σε ομάδες προσέφερε πάρα πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα τόσο στη μάθηση όσο και στη συμπεριφορά των παιδών Η ανάπτυξη θετικού κλίματος συνεργασίας και σύμπνοιας διατηρήθηκε για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα το οποίο προσδιορίζεται σχεδόν μέχρι το τέλος του σχολικού έτους Επιτεύχθηκε η ανάδειξη στην πράξη των μαθηματικών ικανοτήτων που κατέχουν δύο από τους σχετικά πιο αδύναμους στις επιδόσεις μαθητές της τάξης

Αξιολόγηση της διδακτικής παρέμβασης και διαδικασίας Διδακτικά συμπεράσματα Από τη μεριά του εκπαιδευτικού – ερευνητή θα μπορούσαν να επισημανθούν τα εξής θετικά στοιχεία της εφαρμογής της συγκεκριμένης διαθεματικής μεθόδου διδασκαλίας: Επιτεύχθηκε σε σημαντικό βαθμό η συμμετοχή των μαθητών της τάξης στις εργασίες και στα προβλήματα που τους ζητήθηκε να επιλύσουν Μέσω της έρευνας και της γενικότερης ενασχόλησης με τη συγκεκριμένη διδακτική προσέγγιση αναδείχθηκε η αξία εφαρμογής νέων τρόπων και μεθόδων διδασκαλίας Οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί στο σχολείο όπου εφαρμόστηκε η διδακτική προσέγγιση επέδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την όλη διαδικασία και σε σχετική ερώτηση απάντησαν ότι θα προσπαθήσουν και οι ίδιοι να την εφαρμόσουν στο μέλλον στις τάξεις που διδάσκουν Εφαρμόζοντας νέες και καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας ο εκπαιδευτικός αισθάνεται την ικανοποίηση ότι προσφέρει περισσότερο στο διδακτικό κομμάτι της εργασίας του ιδιαίτερα όταν ακούει λόγια ικανοποίησης από τους μαθητές του όπως και συνέβη με τη συγκεκριμένη διδακτική προσέγγιση με τα παιδιά που έλαβαν μέρος

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ Συμπερασματικά προτείνεται στους εκπαιδευτικούς που θα επιθυμούσαν να εφαρμόσουν διαθεματικές/διεπιστημονικές μεθόδους διδασκαλίας να στηρίξουν την προσπάθειά τους στη χρησιμοποίηση ποιημάτων μαθηματικού περιεχομένου. Η διασύνδεση ποίησης - μαθηματικών θα ήταν δυνατό να εμπλουτίσει, να κάνει ενδιαφέρον, διασκεδαστικό και πολύ πιο συναρπαστικό το περιεχόμενο της διδασκαλίας βοηθώντας ταυτόχρονα τους μαθητές να αποβάλουν το άγχος, τις αμφιβολίες και τις ανασφάλειες που έχουν τυχόν αποκομίσει σε σχέση με το μάθημα των μαθηματικών

! ευχαριστώ