ξεχωριστή εξελικτική φάση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η ψυχοθεραπεία παιδιών και εφήβων στην κινητή μονάδα
Advertisements

ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Georgakopoulou Anna. Εμείς«Ανήκειν;»και βέβαια«Ανήκειν»
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
Ψυχοκοινωνικά προβλήματα παιδιών με χρόνιες σωματικές παθήσεις Μια πλήρης και συστηματική έρευνα για τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις των χρόνιων σωματικών.
ΓΕΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ – ΕΞΆΜΗΝΟ Α ’ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΊΑ - ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΊΑ Δήμητρα Παπαστεργίου MSc Λάρισα.
Εργασία Οδοντιατρικής Πληροφορικής Οδοντιατρική Σχολή Εαρινό εξάμηνο 2012 Σαμίου Αντωνία Χριστίνα ΑΕΜ 9996 Σιούλη Κατερίνα ΑΕΜ
Ανάπτυξη της προσωπικότητας Ο κύκλος της ζωής Κομοτηνή 19/10/2011 Βορβολάκος Θεοφάνης Λέκτορας ΔΠΘ.
Στρατηγική Επιχειρήσεων Τμ. Διοίκησης Επιχειρήσεων (Πάτρα) ΤΕΙ Δυτ. Ελλάδας Δρ. Απόστολος Ραφαηλίδης.
H Ώρα του Κώδικα Δημήτρης Ζεϊναλιπούρ Τμήμα Πληροφορικής Πανεπιστήμιο Κύπρου Συνοδευτικό Υλικό για Δεκεμβρίου.
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Ακαδημαϊκό Έτος Χειμερινό Εξάμηνο.
Xρονία μυελογενής λευχαιμία. ΧΜΛ Χρονία μυελογενής ή κοκκιοκυτταρική λευχαιμία εντάσσεται στα μυελουπερπλαστικά νοσήματα και η νόσος αφορά κυρίως την.
Erick Erikson ( ) Αργυρούλα Καλαϊτζάκη Επικ. Καθηγήτρια Κλινικής Ψυχολογίας.
ΣΩΜΑΤΟΜΟΡΦΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ Οι Σωματόμορφες Διαταραχές είναι ψυχικές διαταραχές που παρουσιάζονται με τη μορφή σωματικών διαταραχών. Το βασικό τους χαρακτηριστικό.
ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΩΜΑΤΙΚΩΝ- ΨΥΧΙΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ Α. ΣΩΜΑΤΟΜΟΡΦΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ Β. ΣΩΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΜΕ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ Γ. ΣΥΝΝΟΣΗΡΟΤΗΤΑ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΩΝ-ΣΩΜΑΤΙΚΩΝ.
ΑΓΧΩΔΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ. ΄νεύρωση΄ Παλαιά ψυχιατρική ορολογία για να περιγράψει καταστάσεις που χαρακτηρίζονταν από χρόνιο άγχος και περιελάμβανε μη ψυχωσικές.
Διαχείριση δικτύων άρδευσης από τη ΔΕΥΑΛ ANNA ΖΑΧΙΔΟΥ Δ/ΝΤΡΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΔΕΥΑΛ ΝΕΕΣΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ.
Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΘΕΩΡΙΩΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ E.ERIKSON, D.WINNICOTT, L.KOHLBERG ΚΑΙ J.FOWLER ΣΤΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ΣΧΟΛΕΙΟ). ΕΘΝΙΚΟ.
Τι είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ); 28 κράτη μέλη Περισσότεροι από 500 εκατομμύρια πολίτες Σημερινές υποψήφιες για ένταξη στην ΕΕ χώρες: Αλβανία, Μαυροβούνιο,
Στοιχεία Ψυχοδυναμικής Θεωρίας Κομοτηνή 02 /10/201 2 Θεοφάνης Βορβολάκος Ψυχίατρος Λέκτορας ΔΠΘ.
3 ο ΓΕΛ Παλαιού Φαλήρου ο τετράμηνο Τμήμα: Α2 Θέμα: Υπερφυσικό-Ανεξήγητο Light the darkness of the unknown Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Μαυροματίδου.
Η Ψυχοδυναμική Προσέγγιση της Αρρώστιας και της Αναπηρίας
ΘΕΜΑ: «Χαρακτηριστικά εφήβου και η συγκρότηση της ταυτότητας του: το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού» Μάθημα: Δια Βίου Μάθηση Υπεύθυνη καθηγήτρια: Δρ.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ.
Βασικά θεωρητικά σημεία της Νοσηλευτικής Ψυχικής Υγείας
Εισαγωγή στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)- Συνέχεια
Εργασία, ψυχαγωγία, κατάρτιση
Δυναμική της Ομάδας και Επικοινωνία
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση στα χρόνια της Κρίσης:
Η εποχή των άκρων. Ο σύντομος 20ος αιώνας ( )
Νεοελληνική μεταπολεμική ποίηση: α΄ και β΄ μεταπολεμική γενιά
«Παραπέταξαν το Θεό και το Έθνος»
Ψυχολογία.
ACROSTIC POEMS FEATURING CARTOON CHARACTERS
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ 2017
Σπορ και ηθική συμπεριφορά
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΞΕΝΕΣ!!! ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ.
Αναστασία Παπαδοπούλου
Η διαδρομή του ΠΠΒΑ στην εικοσαετία
ΕΠΙΣΙΤΙΣΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΜΑΘΗΣΗ
ΗΘΙΚΟΤΗΤΑ ένα σύστημα αξιολόγησης των ανθρώπινων πράξεων. Η ανάπτυξη της ηθικότητας αποτελεί το βασικό πυρήνα της διαδικασίας κοινωνικοποίησης του παιδιού.
Μια θεωρηση τησ συναισθηματικησ ανατπτυξησ
ΜΑΘΗΜΑ:ΣΥΝΟΡΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΙΑΚΩΒΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ ΑΡΓΥΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΑ ΣΑΟΥΛΛΗ ΚΑΝΤΡΙΕΛΑ ΧΥΣΜΕΡΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΜΕΝΕΓΑΚΗ.
ΣΧΕΣΙΑΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Ιστορική εξέλιξη της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Βενιζέλου Κατερίνα –ΠΕ02.  Μάθημα : Οδύσσεια, τάξη : Α΄ Γυμνασίου επανάληψη – γενική θεώρηση  Αξιοποίηση περιβάλλοντος πρακτικής και εκγύμνασης “παίζοντας.
Oργανικό ψυχοσύνδρομο
Θεωρίες Προσωπικότητας
ΑΓΧΩΔΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ Άγχος Φόβος
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ MSc Ιατρική Σχολή Παν. Αθηνών
Η παιδαγωγική σχέση στη διδασκαλία με τα νέα μέσα
Τι ενδιαφέρον παρουσιάζει;
Αναπτυξιακη ψυχολογια
Εργασία ΑναπτυξιακήςΨυχολογίας
Η ΗΘΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Ιδιωτικοτητα και προσωπικα δεδομενα στο διαδυκτιο
Διαταραχές διάθεσης (Διπολική διαταραχή Κατάθλιψη)
Βασικά θεωρητικά σημεία της Νοσηλευτικής Ψυχικής Υγείας
Ψυχαναλυτική μέθοδος Sigmund Freud ( ): Θεμελιωτής της Ψυχανάλυσης
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου- Λήδα Αναγνωστάκη
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου-Λήδα Αναγνωστάκη
ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ ΦΡΑΝΚ
Σύλληψη-Εγκυμοσύνη-Τοκετός – Ανάπτυξη βρέφους
Δρ. Πήλιος Σταύρου Κλινικός Ψυχολόγος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ξεχωριστή εξελικτική φάση Η Εφηβεία είναι: ξεχωριστή εξελικτική φάση με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, ψυχικές διεργασίες, αναπτυξιακούς στόχους

Κατά την εφηβεία επιτελείται μια σειρά έντονων και ραγδαίων αλλαγών στο σωματικό, στον συναισθηματικό, στον ψυχολογικό και στον κοινωνικό τομέα επίπεδο.

Κατά την Εφηβεία Οι αλλαγές που συντελούνται δημιουργούν: αισθήματα αναστάτωσης ρευστότητα πεποιθήσεων αμφιταλάντευση και ενδυνάμωση των συγκρούσεων σε ενδο-προσωπικό και δια-προσωπικό επίπεδο σχέσεων

Χαρακτηριστικά της εφηβείας εναντιωματική συμπεριφορά προς τους γονείς, η αποστασιοποίηση από το οικογενειακό περιβάλλον η προσήλωση στην ομάδα συνομηλίκων, η αμφιθυμία, η ευερεθιστότητα, τα αισθήματα θλίψης, άγχους, μοναξιάς, πλήξης, ντροπής, η ταλάντευση μεταξύ υπέρμετρα υψηλής και χαμηλής αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης, ο πειραματισμός

Στην εφηβεία των παιδιών τα συναισθήματα των γονέων: Συστηματική Επίκριση Αμφισβήτηση Απόρριψη Απογοήτευση Οι γονείς κατά την περίοδο της εφηβικής αναστάτωσης νιώθουν προδομένοι καθώς αισθάνονται ότι αν και έχουν κάνει ό,τι μπορούν για να βοηθήσουν το παιδί τους και έχουν προσφέρει περισσότερα σε αυτό από ό,τι οι ίδιοι είχαν λάβει από τους δικούς τους γονείς, αντιμετωπίζουν την αμφισβήτηση και την απόρριψή του.

Στην εφηβεία των παιδιών οι γονείς αντιδρούν: υπερπροστατευτικά, επικριτικά, αυταρχικά, τιμωρητικά, αυστηρά ή υποχωρητικά Εναλλάσσοντας την υπέρμετρα αυστηρή και επιτρεπτική συμπεριφορά με αποτέλεσμα τα όρια, οι ρόλοι και οι κανόνες να μην είναι ευδιάκριτα, σταθερά και κατάλληλα.

Για την εφηβεία Η Anna Freud υποστηρίζει ότι η αναταραχή στην περίοδο της εφηβείας αποτελεί μια ένδειξη φυσιολογικής ανάπτυξης. Η «ανωριμότητα» του εφήβου είναι αποτέλεσμα της προσαρμοστικής αναδιάρθρωσης του ψυχισμού του, η οποία είναι απαραίτητη για την προοδευτική επίτευξη των νέων αναπτυξιακών στόχων.

Για την εφηβεία Ο ψυχαναλυτής Donald Winnicott υποστηρίζει ότι, η «ανωριμότητα» της εφηβικής ηλικίας αποτελεί μια απαραίτητη προϋπόθεση για την ενήλικη ωριμότητα, ενώ αντιθέτως η «ψευδο-ωριμότητα» του εφήβου οδηγεί στην ενήλικη ανωριμότητα.

Τα οκτώ στάδια ανάπτυξης του Erik Erickson Η σχέση του βρέφους με τη μητέρα του: μέσω της οποίας δημιουργούνται οι βάσεις για την ανάπτυξη αισθημάτων εμπιστοσύνης και αισιοδοξίας. Η περίοδος από 19ο μήνα - 2ο έτος είναι η απαρχή της ανάπτυξης αυτονομίας και αυτοελέγχου του παιδιού Ο ψυχισμός του ανθρώπου αναπτύσσεται και διαμορφώνεται μέσα από διαδοχικά εξελικτικά στάδια. Κάθε εξελικτικό στάδιο θέτει συγκεκριμένες προκλήσεις με τη μορφή νέων αναπτυξιακών κρίσεων. Η ικανοποιητική επίλυση των αναπτυξιακών κρίσεων των προηγούμενων σταδίων αποτελεί τη βάση για την επιτυχή αντιμετώπιση των αναπτυξιακών κρίσεων των επόμενων σταδίων. Η αναπτυξιακή κρίση που δεν επιλύεται ικανοποιητικά τείνει να επανεμφανίζεται με τη μορφή συγκεκριμένων επαναλαμβανομένων δυσκολιών στη ζωή μας, δυσχεραίνοντας την πορεία μας προς την επίτευξη της ηλικιακά πρόσφορης ψυχοσυναισθηματικής ωριμότητας. Η εφηβική περίοδος αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της διαμόρφωσης της προσωπικής ψυχοκοινωνικής μας ταυτότητας. Παραδείγματα της εδραίωσης του μη πρόσφορου αισθήματος αυτονομίας και αυτοελέγχου είναι το παιδί που χρειάζεται συνεχή υποστήριξη για να τα καταφέρει στα καθήκοντά του, ή το άτομο που καταφεύγει σε υπέρμετρα αντιδραστική συμπεριφορά ή καταναγκαστικό αυτοέλεγχο, περιστέλλοντας τις ικανότητές του, ή που αδυνατεί να κάνει επιλογές για βασικά προσωπικά του θέματα χωρίς καθοδήγηση από άλλα πρόσωπα που αναλαμβάνουν το γονεϊκό ρόλο στη ζωή του.

Τα οκτώ στάδια ανάπτυξης του Erik Erickson Από το 3ο-5ο έτος διαμορφώνει ένα σταθερό αίσθημα ότι αποτελεί ένα πρόσωπο. Το παιδί προσπαθεί να ανακαλύψει τι είδους πρόσωπο είναι μέσω των κατάλληλων γονεϊκών ταυτίσεων (π.χ. το αγόρι ταυτίζεται με τον πατέρα του, επιθυμώντας να αναπτύξει βαθμιαία τον ανδρικό ρόλο). Αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει τη διαμόρφωση μιας αίσιας ισορροπίας ανάμεσα στην ανάπτυξη της πρωτοβουλίας και τα ανασταλτικά προς αυτήν παρεπόμενα της οιδιπόδειας ενοχής. Η κατάλληλη γονεϊκή στάση και καθοδήγηση (π.χ. έλλογη θέσπιση ορίων, αποφυγή ενοχοποιητικής και τιμωρητικής συμπεριφοράς στις διεκδικητικές και ανταγωνιστικές αντιδράσεις του παιδιού, παροχή κατάλληλων προτύπων ταύτισης) επιτρέπει στο παιδί να ενσωματώσει με πρόσφορο τρόπο τους γονεϊκούς κανόνες και απαγορεύσεις και να αναπτύξει αυθεντικότητα αναφορικά με τους ρόλους που διαμορφώνει, χωρίς τη δημιουργία ανασχετικών για την ψυχική του ανάπτυξη αισθημάτων ενοχής. Αντιθέτως, η μη προσαρμοσμένη στις εξελικτικές ανάγκες του παιδιού στάση των γονέων (π.χ. εχθρική συμπεριφορά από τον γονέα του ίδιου φύλου, συμπεριφορά που ενισχύει την οιδιπόδεια προσκόλληση από το γονέα του αντιθέτου φύλου) λειτουργεί ανασταλτικά στον ψυχισμό του παιδιού. Ενα παράδειγμα δυσλειτουργικής έκβασης του εν λόγω σταδίου είναι η περιστολή της αυτόβουλης συμπεριφοράς ή της λειτουργικότητας του ατόμου (π.χ. αυτοηττώμενη συμπεριφορά σε διαπροσωπικά ή επαγγελματικά θέματα, δυσκολίες στις σχέσεις με το αντίθετο φύλο ως απόρροια άλυτων οιδιπόδειων συγκρούσεων, σύγχυση αναφορικά με τη σεξουαλική ταυτότητα του ατόμου).

Τα οκτώ στάδια ανάπτυξης του Erik Erickson 6ο-12ο έτος: συμπίπτει με τις πρώτες σχολικές εμπειρίες. Το βασικό αναπτυξιακό καθήκον σε αυτό το στάδιο είναι η διαμόρφωση του αισθήματος φιλοπονίας και της ολοκλήρωσης του έργου

Τα οκτώ στάδια ανάπτυξης του Erik Erickson 12ο-18ο έτος: η εφηβεία επιβάλλει μια αναδιάρθρωση του ψυχισμού του εφήβου. τα προηγούμενα αναπτυξιακά θέματα επανέρχονται ως «μάχες που καλείται ο έφηβος να ξαναδώσει» στην πορεία του για την απαρτίωση μιας νέας ταυτότητας. Ο ψυχαναλυτής Peter Blos υποστηρίζει ότι η εφηβεία αποτελεί μια δεύτερη διαδικασία ατομικοποίησης.

Τα οκτώ στάδια ανάπτυξης του Erik Erickson Η πρώιμη φάση της ενήλικης ζωής 20ό-40ό έτος) Η μέση φάση της ενήλικης ζωής 40ό-60ό έτος Η όψιμη φάση της ενήλικης ζωής, κατά την οποία ο κύριος αναπτυξιακός στόχος είναι η ανάπτυξη του αισθήματος ακεραιότητας μέσα από τη διαμόρφωση μιας αίσθησης αξίας και ενός ουσιαστικού νοήματος αναφορικά με την πορεία ζωής του ατόμου

Τα οκτώ στάδια ανάπτυξης του Erik Erickson Ο κάθε άνθρωπος είναι ξεχωριστός και μοναδικός. Ο κύκλος ζωής και τα αναπτυξιακά στάδια αποτελούν μόνο ένα σχήμα μέσα από το οποίο μπορούν να προσδιοριστούν οι βασικές παράμετροι της εξελικτικής του πορείας. Μέσα στον κάθε άνθρωπο ενυπάρχει εν δυνάμει η δυνατότητα για ανάπτυξη και εξέλιξη καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του.

Τα οκτώ στάδια ανάπτυξης του Erik Erickson Η ουσιαστική ικανοποίηση ενσταλάζεται μέσα μας ως αποτέλεσμα της συνεχούς προσπάθειάς μας για: αυτεπίγνωση, αυτοαποδοχή και αυτοπραγμάτωση.

Τα οκτώ στάδια ανάπτυξης του Erik Erickson Μέσω της αυτογνωσίας αναπτύσσουμε την ικανότητα να διαμορφώνουμε την ύπαρξή μας κατά προαίρεση, τη δυνατότητα να διατηρούμε την ισορροπία μεταξύ αυτάρκειας και αλληλεξάρτησης την αποφασιστικότητα να διευρύνουμε διαρκώς την προσαρμοστική μας λειτουργικότητα για να αντιμετωπίσουμε τα καθήκοντα και τις αντιξοότητες της ζωής.