Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ και ΥΓΕΙΑΣ Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ και ΥΓΕΙΑΣ 6o Δημοτικό Σχολείο Αιγίου 15-11-2012 Νικολακοπούλου Κατερίνα
Γενικά: Ο σχεδιασμός προγράμματος Αγωγής Υγείας είναι η διαδικασία η οποία απαντά στο ερώτημα ποια μέθοδο, στρατηγική θα ακολουθήσουμε για να φθάσουμε από την αρχή (διαθέσιμες πηγές και αποθέματα) στο τέλος (σκοπό και στόχους), κάνοντας την επιλογή εκείνη, η οποία θα έχει το καλύτερο αποτέλεσμα.
Πώς θα επιλέξω το θέμα… Η επιλογή του θέματος Πώς θα επιλέξω το θέμα… Η επιλογή του θέματος γίνεται από τους μαθητές με αφορμή την αναφορά του θέματος στο μάθημα ή σε κάποιο βιβλίο από κάποιο γεγονός που συνέβη στο σχολείο από κάποιο γεγονός που συνέβη στην τοπική κοινωνία ή και γενικότερα, με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού μετά από συζήτηση, ευαισθητοποίηση και προβληματισμό
Επομένως θέματα: που έχουν συνάφεια με τη φυσική άσκηση και τη δραστηριότητά τους, άπτονται των άμεσων ενδιαφερόντων των μαθητών μας και ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους, επιτυγχάνοντας έτσι την ενεργό συμμετοχή και άμεση εμπλοκή τους στην υλοποίηση του προγράμματος.
Σκοπός καθορίζει τη διαφορά ανάμεσα στην κατάσταση στην οποία βρίσκεται η ομάδα-στόχος πριν από την εφαρμογή του προγράμματος Αγωγής Υγείας, και την κατάσταση που επιδιώκουμε να έχουμε μετά την εφαρμογή του προγράμματος, η οποία συμπίπτει με το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ο σκοπός διατυπώνεται με συντομία και με σαφήνεια.
Επομένως …. Σκοπός του προγράμματός μας θα μπορούσε να είναι : Σκοπός του προγράμματός μας θα μπορούσε να είναι : Η βελτίωση και η προαγωγή της ψυχικής και σωματικής υγείας των μαθητών.
Κάποιες … ιδέες που θα μπορούσα να υλοποιήσω σε ένα πρόγραμμα Α.Υ. Κάποιες … ιδέες που θα μπορούσα να υλοποιήσω σε ένα πρόγραμμα Α.Υ. Ελάτε να παίξουμε! Φυσική δραστηριότητα και ψυχική υγεία Φροντίζω τον εαυτό μου και σέβομαι τη διαφορετικότητα Υγιεινή Διατροφή, Σωματική Άσκηση, Παιχνίδι, Χαρά Υγιεινή διατροφή και άθληση, υιοθετώ Στάση Ζωής, βοηθώ εμένα και τους άλλους Διατροφή και Άσκηση Υγιές μυαλό σε υγιές σώμα! Βελτίωση του σχολικού κλίματος μέσα από την αυτοπειθαρχία και τον Αυτοέλεγχο
Οι στόχοι Οι μαθητές να: αποκτήσουν αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση, ψυχική και συναισθηματική υγεία ανακαλύψουν τι σημαίνει για τους ίδιους υγεία και να προσπαθήσουν να βελτιώσουν τον τομέα π.χ. της διατροφής και της άσκησης που είναι άμεσα συνδεδεμένοι με την υγεία. ενασχολούνται με φυσική άσκηση τον ελεύθερο τους χρόνο, τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι τους
να έρθουν σε επαφή με διάφορα αθλήματα (και από άλλες χώρες) και τρόπους άσκησης καθώς και να τους υιοθετήσουν, να σέβονται την διαφορετικότητα του καθενός μέσα από τον αθλητισμό, να μειωθεί ο κοινωνικός αποκλεισμός μαθητών του σχολείου μας, να ακολουθούν κανόνες ασφάλειας και υγιεινής στα παιχνίδια, στον αθλητισμό και στην καθημερινή τους ζωή.
Πώς; (Μεθοδολογία) Μέθοδος project Διαδικασία ανοιχτή που εξελίσσεται ανάλογα με την εκάστοτε κατάσταση. Διαδικασία που επομένως η οποία μπορεί να τροποποιηθεί κατά την υλοποίηση του προγράμματος ανάλογα με τις ιδιαίτερες παιδαγωγικές ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών.
Φυσική δραστηριότητα και υγεία Ερωτηματολόγιο καταγραφής των φυσικών δραστηριοτήτων του μαθητή για διάστημα μιας εβδομάδας. Δημιουργία της ατομικής πυραμίδας φυσικής δραστηριότητας Παρουσίαση της πυραμίδας φυσικής δραστηριότητας. Εντοπισμός των αποκλίσεων
Με ποιες … Δραστηριότητες; Με ποιες … Δραστηριότητες; Παρουσίαση αθλημάτων από τους μαθητές Αντιμετώπιση φοβιών στον αθλητισμό: δημιουργία αφίσας με φοβίες των παιδιών που σχετίζονται με αθλήματα Τα παιδιά φέρνουν φωτογραφίες από τα ενδιαφέροντά τους στην καθημερινή τους ζωή, οι οποίες εκτίθενται σε αίθουσα του σχολείου Προώθηση παραμελημένων μορφών αθλητισμού: ρυθμική γυμναστική μέσα από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής, δημιουργία ομαδικού προγράμματος με στεφάνια και κορδέλες Η συμβολή των χορών στην ανάπτυξη της ψυχικής υγείας
Δραστηριότητες συνέχεια Διοργάνωση ημερίδων: Ημερίδα «Δημιουργικός αθλητισμός». Θα γίνουν διαγωνισμοί σε αθλήματα, τα παιδιά θα φτιάξουν ζωγραφιές και κατασκευές (ανακυκλώσιμα υλικά) σχετικά με τον αθλητισμό, τα παιδιά θα φτιάξουν δικές τους χορογραφίες. Ημερίδα Ποδοσφαίρου σε αθλητικές εγκαταστάσεις γηπέδου. Τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να συναντήσουν γνωστούς ποδοσφαιριστές και να παίξουν μαζί τους σε κανονικό αγώνα με διαιτητή. Πρόσκληση για συμμετοχή και γονέων. Αθλητικές συναντήσεις με σχολεία της περιοχής. Αγώνες μεικτών ομάδων.
Δραστηριότητες συνέχεια Έρευνες ανάμεσα στα παιδιά και κατασκευή γραφικών παραστάσεων για το άθλημα με το οποίο ασχολούμαι. Πρόγραμμα άθλησης τα διαλείμματα και εμπλουτισμός του αθλητικού υλικού και με καινούριο. Γνωριμία με άγνωστα αθλήματα μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, επισκέψεις, βιντεοπροβολές. Ετοιμασία πόστερ με τους αγαπημένους τους αθλητές αλλά και με αθλητές που ασχολούνται με άγνωστα για αυτούς αθλήματα μέχρι στιγμής. Περπατάμε για την υγεία μας στο πάρκο με συμμετοχή και γονέων.
Δραστηριότητες συνέχεια ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ – ΕΝΤΥΠΑ Δημιουργία ενημερωτικής πινακίδας μέσα στο σχολικό χώρο και ενημέρωση πινακίδας του Δήμου εκτός σχολείου με σχετικό έντυπο υλικό. Στόχος η ευαισθητοποίηση των παιδιών και των δημοτών στο θέμα της σωστής άσκησης για την υγεία του ανθρώπου. Κατασκευή πανό με γενικό θέμα: την «Άσκηση και υγεία» και ανάρτησή του σε περίοπτη θέση στην κοινότητα για να ευαισθητοποιηθούν οι δημότες.
Δραστηριότητες συνέχεια ΕΡΕΥΝΕΣ – ΜΕΛΕΤΕΣ Α) Έρευνα-Μελέτη για τις διατροφικές συνήθειες και τη συμμετοχή των μαθητών σε αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου μας. Β) Μελέτη αποκομμάτων από τα Μ.Μ.Ε. με γενικό θέμα: «Διατροφή και Άσκηση». Τοποθέτηση υλικού σε ειδικό άλμπουμ, ταξινομημένο σε θέματα, συνοδευόμενο με σχόλια από τους μαθητές. Παρουσίασή του στους υπόλοιπους μαθητές.
Δραστηριότητες συνέχεια ΑΛΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ – ΔΡΑΣΕΙΣ Οργάνωση διάλεξης – ομιλίας με Θέμα: «Υγιεινή διατροφή και Άσκηση: Σχέση Ζωής» (από παιδίατρο) Αθλητική συνάντηση των παιδιών κάποιων τάξεων π.χ. Ε’ και Στ’ τάξεων. Πραγματοποίηση «Μικρών Ολυμπιακών» με τη συμμετοχή μαθητών του σχολείου ή και γειτονικών σχολείων. Μέρα Χορού: Επίσκεψη χοροδιδασκάλων και ενημέρωση των παιδιών για την προέλευση των διαφόρων χορών. Χορευτικές επιδείξεις από ομάδες μαθητών. .
Παρουσίαση Η παρουσίαση του προγράμματος μπορεί να γίνει σε μορφή P/P , είτε με αφίσες, είτε με οργάνωση ημερίδων κ. ά : στην τάξη, στην σχολική κοινότητα και τους γονείς, στην τοπική κοινότητα και την ευρύτερη κοινωνία
Αξιολόγηση Αρχική αξιολόγηση π.χ. έρευνα: μέτρηση ύψους και βάρους των παιδιών Α’ - Ε΄ τάξης καταγραφή αριθμού μαθητών που ασχολούνται με κάποιο άθλημα Διαμορφωτική Αξιολόγηση αξιολόγηση του χρονοδιαγράμματος, των δραστηριοτήτων και των αποτελεσμάτων της κάθε δραστηριότητας Τελική αξιολόγηση (την επόμενη σχολική χρονιά): έρευνα: μέτρηση ύψους και βάρους των παιδιών Β’ - Στ΄ τάξη . Την επόμενη χρονιά θα γίνει η ίδια μέτρηση στα παιδιά της Β’ – ΣΤ΄ τάξης για να δούμε τα αποτελέσματα του προγράμματος. Καταγραφή αριθμού μαθητών που ασχολούνται με κάποιο άθλημα.
Καλές πρακτικές: Project «Φυσική Άσκηση και Υγεία» κυπριακού Δημοτικού Σχολείου