Ι. Η οικοδομική παράδοση της Κωνσταντινούπολης (Α’ μέρος)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Advertisements

+ Cyprus Project + Cyprus Project + Cyprus Project + Das Comenius Projekt der EU “ The Olympics” zwischen dem Archbishop Makarios III Lyceum, Nicosia und.
Η έννοια της πρωτοτυπίας στη βυζαντινή αρχιτεκτονική
9ο. Ναοδομία Θεσσαλονίκης και Μακεδονίας
12o. Η ναοδομία της Κεντρικής και της Νότιας Ελλάδας
4ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
Βασιλάκη Α., Εικονομαχικές εκκλησίες στη Νάξο, ΔΧΑΕ 3 ( ) 49-74
7ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): Ι. Η οικοδομική παράδοση της Κωνσταντινούπολης Κωνσταντινούπολη.
5ο και 6ο. Η ναοδομία της Κωνσταντινούπολης των Παλαιολόγων
3ο. Πολεοδομία και Οικιστική στη μέση Βυζαντινή περίοδο
12o. Η ναοδομία στην επικράτεια των Σέρβων τον 14ο αιώνα
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΥΣΤΕΡΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ
R o m a Æ t e r n a : ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΑΓΙΑΣΜΕΝΗ ΠΟΛΗ
Ποιοι ήταν οι χορηγοί των εκκλησιών; Ι. Παλαιοχριστιανική περίοδος
1 ΕΠΙΜΕΤΡΟ: Ο ΥΜΝΟΣ ΣΤΟΝ ΛΟΓΟ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΗΝ ΕΜΦΑΣΗ ΚΑΤΆ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ Α’ ΜΕΡΟΣ: Ο ΛΟΓΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ (στ. 1-9) Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ Λόγος καὶ ὁ Λόγος ἦν πρὸς τὸν Θεόν.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Τεχνολογία & Ποιοτικός Έλεγχος Γάλακτος και Γαλακτοκομικών Προϊόντων Ενότητα 2 (Μέρος Β): Χημική σύσταση & φυσικοχημικές ιδιότητες του γάλακτος. Ελένη.
Η ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΉ ΕΚΣΤΡΑΤΕΊΑ Σ. Ηλιάδου-Τάχου Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
SCHOOL OF EUROPEAN EDUCATION - HERAKLION OPTIONS OF SUBJECTS FOR YEAR 3 (Γ’ ΤΑΞΗ)
Olaf Immanuel Seel ΤΞΓΜΔ, Ιόνιο Πανεπιστήμιο 5 η Συνάντηση Ελληνόφωνων Μεταφρασεολόγων, 21-23/5 2015, ΑΠΘ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΚΕΙΜΕΝΩΝ.
Ενότητα 1: ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ A' Εισαγωγή στο αρχαίο τραγικό θέατρο Γνωριμία με τον Αισχύλο (68Θ200) Αικατερίνη (Καίτη) Διαμαντάκου Φιλοσοφική.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Λογοτεχνία Επιλογή Βιβλιογραφίας Μαρίνα Λουκάκη Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Φιλολογίας Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Λογοτεχνία Ενότητα 7: Λόγια κοσμική ποίηση Μαρίνα Λουκάκη Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Φιλολογίας Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας.
Ιστορία Αρχαίων Ανατολικών Εκκλησιών Ενότητα 07: Η Εκκλησία της Ινδίας (Χριστιανοί του Μαλαμπάρ) Δημήτριος Ν. Μόσχος Θεολογική Σχολή Τμήμα Θεολογίας.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΨΑΛΗΣ & ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΧΙΟΥ.
Οστρακισμός Μέρος Β’ : η Αθήνα της πρώιμης Δημοκρατίας. Τοπογραφία.
Πολιτική Ορθοδοξία Beck, H. G. (1990). Η Βυζαντινή Χιλιετία. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας, σσ , (πρωτότυπο 1978). Τεχνικές κριτικής.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΑΛΜΠΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Διδάσκουσα Π.Δ. 407/80 ΜΑΘΗΜΑ 2 Ο (22/02/2013): Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΤΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ.
Νεότερη Ελληνική Ιστορία Α' Ενότητα 3: Δημογραφικές εξελίξεις στη νεότερη Ελλάδα Κατερίνα Γαρδίκα Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας.
2005 Παγκόσμιο έτος Φυσικής 100 χρόνια από «τότε» που συνέβη «κάτι».
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚA ΣΤΟΙΧΕΙΑ Α΄ΕΞΑΜΗΝΩΝ – 2017
Το Παρίσι Το Παρίσι είναι ένα πολύ ωραίο μέρος για του Αγίου Βαλεντίνου γιατί έχει το Πύργο του Άιφελ και εκεί πηγαίνουν ζευγάρια.
Προτασιακή λογική.
Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας
Αρχιτεκτονική και θεία λατρεία
7ο μάθημα: Εφυαλωμένη κεραμική τύπου «Ζευξίππου».
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΜΑΧΑΤΜΑ ΓΚΑΝΤΙ ΟΝΟΜΑ: ΜΑΡΚΕΛΛΑ ΣΟΥΤΗ ΤΑΞΗ:Γ’3
ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΔΙΚΤΥΩΤΟΥ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΙΙ. Η οικοδομική παράδοση στην Παλαιά Ελλάδα και την Ήπειρο (Α΄ μέρος)
ΘΕΩΡΙΑ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
Περιεχόμενα Βυζαντινή μουσική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία Βυζάντιο
Spatharakis I. (1995) «The Influence of the Lithos in the Development of the Iconography of the Threnos», στο: Mouriki D., Moss Chr.F., Kiefer K., επιμ.,
Οι εβραϊκές και οι χριστιανικές χρονολογήσεις για την αρχή της Δημιουργίας και οι απόψεις της Σύγχρονης Αστροφυσικής Στράτος Θεοδοσίου αφυπηρετήσας Αναπληρωτής.
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΘΟΛΟΥΣ
ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ
Η ΚΑΤΑΛΟΓΟΓΡΑΦΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΛΑΙΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ (Fingerprint - Empreinte - Impronta) Κωνσταντίνος Μ. Παπαδάκης, Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου.
Βασικοί αρχιτεκτονικοί τύποι
Η εποχή των επαναστάσεων
Οι φυσικές καταστάσεις.
Η αντιμετώπιση του θεσμού της διατροφής από το ενωσιακό ΙδΔΔ
Βιωματικό Εργαστήρι με θέμα: Λιασίδη Θέκλα, Μηνά Φλωρεντία
Θεωρίες Ερμηνείας των Μύθων
Η διαθεματικότητα στο νηπιαγωγείο Έφη Γουργιώτου Επίκουρη Καθηγήτρια
ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΑΙΩΝΕΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ ( )
Ορτέγκα υ Γκασσέτ Ortega y Gasset (Μαδρίτη, 1883 – 1955)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ “Γίνε φίλος με το φύλο σου”
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Η επιγραφή στο πίσω θυρόφυλλο αναγράφει: Η επιγραφή στο μεγάλο κομμάτι αναγράφει τα εξής : (με κόκκινο τα αποκαταστημένα τμήματα της επιγραφής) 
Bibliotheca Hagiographica graeca
РАДИОАКТИВТІК.
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Ιδρύθηκε το 1925
Οι κυριότεροι ιστοριογράφοι φορμαλιστικής κατεύθυνσης
«Το επείγον στην Παιδιατρική»
LOVE STORY Το Γαλλικό περιοδικό "Le magazine des voyages de pêche" στην 56th έκδοση του έφερε στο φως της δημοσιότητας μια απίστευτη ιστορία αγάπης.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Η Ελλάδα κατά την πρώιμη ψυχροπολεμική περίοδο,
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

6ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): Ι. Η οικοδομική παράδοση της Κωνσταντινούπολης (Α’ μέρος) – Γενικά χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής της Κωνσταντινούπολης – Ναοί του τύπου του εγγεγραμμένου σταυροειδούς: Μονή Λιβός, βόρεια εκκλησία. Μονή Μυρελαίου, καθολικό. Μονή Χριστού Παντεπόπτη. Vefa Kilise (Άγιος Θεόδωρος ;). Μονή Παντοκράτορος, συγκρότημα εκκλησιών.

Γενικά χαρακτηριστικά της οικοδομικής παράδοσης της Κωνσταντινούπολης Τυπολογία Σύνθετος εγγεγραμμένος σταυροειδής, ναός με τρούλο και περίστωο, συνεπτυγμένος σταυροειδής, απλός οκταγωνικός, τετράκογχος.

Οικοδομική τεχνική - Οι τοίχοι κατασκευάζονται κατά το μεικτό σύστημα (opus mixtum), που διαρκεί μέχρι το 15ο αι., καθώς και με αμιγή πλινθοδομή, που χρησιμοποιείται λιγότερο, επειδή είναι τεχνική πιο δαπανηρή. - Σε περιπτώσεις αμιγούς πλινθοδομής εφαρμόζεται από τα μέσα του 11ου αι. κεξ. η «τεχνική της υποχωρημένης (ή κρυμμένης) πλίνθου»: κάθε δεύτερη στρώση πλίνθων εισέχει από την επιφάνεια του τοίχου και καλύπτεται από παχύ αρμολόγημα. Πρόκειται για οικονομικότερη τεχνική με εξαιρετικά αισθητικά αποτελέσματα. - Η θολοδομία σχεδόν πάντοτε είναι κατασκευασμένη από πλινθοδομή, με τυπικά τα φουρνικά, τα σταυροθόλια και τους τρούλους με νευρώσεις («pumpkin [ή melon] domes») - Κόγχες προσδίδουν ανάταση και εντύπωση στερεής δομής στα ανώτερα σημεία των τοίχων. Οι επιφάνειες των τοίχων στο εσωτερικό κοσμούνται πλαστικά μπροστά από παραστάδες με κίονες ή κιονίσκους, που φέρουν τόξα ή θόλους.

Μορφολογία - Ναοί με ψηλές αναλογίες, κτισμένοι σε υπερυψωμένα επίπεδα, πάνω από υποδομές με καταστήματα ή κινστέρνες. - Κατά κανόνα στο επίπεδο των στεγών δεν διαγράφεται καθαρά ο εγγεγραμμένος σταυρός, γιατί τα τύμπανα των σκελών του σταυρού και των γωνιακών διαμερισμάτων υψώνονται ως το ίδιο σχεδόν επίπεδο με ελαφριά υπερύψωση των σκελών του σταυρού.

Διακόσμηση – κεραμοπλαστικός διάκοσμος - Οι αψίδες διακοσμούνται με κόγχες σε σειρά που ενίοτε περιβάλλονται από πλίνθινο τοξωτό βαθμιδωτό πλαίσιο. - Λίθινοι κοσμήτες περιτρέχουν εξωτερικά τους ναούς στο επίπεδο της ποδιάς των παραθύρων και πάνω από ή στο ύψος της γένεσης των καμαρών ή στο ύψος της γένεσης των λοβών των παραθύρων της αψίδας. - Οι παρυφές των στεγών είναι κατά κανόνα καμπύλες ή ημικυκλικές και τονίζονται με οδοντωτά γείσα. - Τυφλά αψιδώματα, κόγχες και παραστάδες, ημικυλινδρικές ή ορθογώνιες, που αντιστοιχούν στην εσωτερική διάρθρωση του ναού, διαρθρώνουν πλαστικά τις εξωτερικές επιφάνειες των τοίχων, που αποκτούν ρυθμό και ανάταση. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι τοίχοι ζωντανεύουν με γραπτά επιχρίσματα που φέρουν σχέδια.

Διακόσμηση – κεραμοπλαστικός διάκοσμος - Ο κεραμοπλαστικός διάκοσμος είναι απλός, με περιορισμένο θεματολόγιο και αδρή εκτέλεση. Ουσιαστικά πρόκειται για απλά γεωμετρικά θέματα, κατασκευασμένα με πλίνθους ειδικής παραγγελίας. - Θέματα: ακτινωτά διατεταγμένες πλίνθοι (ήλιοι), μαίανδροι, ζιγκ-ζαγκ, σταυροί, ρόδακες, γράμματα, γεωμετρικά πλέγματα.

Βιβλιογραφία Van Millingen A., 1912. Byzantine Churches in Constantinople. Their History and Architecture, London Ebersolt J., Thiers A., 1913. Les églises de Constantinople, Paris Makridy Th., Megaw A.H.S., Mango C., Hawkins E., 1964. The Monastery of Lips (Fenari Isa Çamii) at Istanbul, DOP 18, 249-315 Müller-Wiener W., 1977. Bildlexikon zur Topographie Istanbuls, Tübingen Striker C.L., 1981. The Myrelaion (Bodrum Çamii) in Istanbul, Princeton, New Jersey Theis L., 2005. Die Flankenräume im mittelbyzantinischen Kirchenbau, Zur Befundsicherung, Rekonstruktion und Bedeutung einer verschwundenen architektonischen Form in Konstantinopel, Wiesbaden Vocotopoulos P.L., 1981. The Role of Constantinopolitan Architecture During the Middle and Late Byzantine Period, στα: Akten des XVI. Internationaler Byzantinistenkongresses, Wien, 4.-9. Oktober 1981, JbÖByz 31/2, 551-573

Κωνσταντινούπολη

Fenari Isa Çamii (μονή του Κωνσταντίνου Λιβός), βόρειος ναός (907)

Fenari Isa Çamii (μονή Λιβός), βόρειος ναός

Fenari Isa Çamii (μονή Λιβός), βόρειος ναός

Fenari Isa Çamii (μονή Λιβός), βόρειος ναός

Fenari Isa Çamii (μονή Λιβός), βόρειος ναός

Bodrum Çamii (μονή Μυρελαίου) (περί το 920)

Bodrum Çamii (μονή Μυρελαίου)

Bodrum Çamii (μονή Μυρελαίου)

Eski Imaret Çamii (μονή Χριστού Παντεπόπτου [;]) (περ

Eski Imaret Çamii (μονή Χριστού Παντεπόπτου [;])

Eski Imaret Çamii (μονή Χριστού Παντεπόπτου [;])

Vefa Kilise Çamii (Άγιος Θεόδωρος [;]) (περ. 1100)

Vefa Kilise Çamii (Άγιος Θεόδωρος [;])

Vefa Kilise Çamii (Άγιος Θεόδωρος [;])

Zeyrek Kilise Çamii (μονή Χριστού Παντοκράτορος) (νότιος ναός: περ. 1118-1124, επί αυτοκράτειρας Ειρήνης, βόρειος ναός και παρεκκλήσιο: περ. 1124-1136, επί αυτοκράτορος Ιωάννη Κομνηνού)

Zeyrek Kilise Çamii (μονή Παντοκράτορος)

Zeyrek Kilise Çamii (μονή Παντοκράτορος)

Zeyrek Kilise Çamii (μονή Παντοκράτορος)

Zeyrek Kilise Çamii (μονή Παντοκράτορος)

Zeyrek Kilise Çamii (μονή Παντοκράτορος)

Zeyrek Kilise Çamii (μονή Παντοκράτορος)

Σύνοψη Οι σταυροειδείς εγγεγραμμένοι ναοί της Κωνσταντινούπολης Χρονολογική κατάταξη ναών 10ος αι.: Μονή Λιβός, βόρεια εκκλησία (907). Μονή Μυρελαίου, καθολικό (περ. 920). 11ος αι.: Μονή Χριστού Παντεπόπτου (περ. 1081-1087). Vefa Kilise (Άγιος Θεόδωρος ;) (περ. 1100). 12ος αι.: Μονή Παντοκράτορος, συγκρότημα εκκλησιών (1118-1124 και 1124-1136). Τυπολογική κατάταξη ναών Εγγεγραμμένος σταυροειδής: Μονή Λιβός, βόρεια εκκλησία. Μονή Μυρελαίου, καθολικό. Eski Imaret Camii (μονή Χριστού Παντεπόπτου [;]). Vefa Kilise (Άγιος Θεόδωρος ;). Μονή Παντοκράτορος, συγκρότημα εκκλησιών. Συνεπτυγμένος : Μονή Παντοκράτορος, παρεκκλήσιο Αρχαγγέλου.