ΓΛΩΣΣΕΣ & ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ
Γλώσσες Προγραμματισμού Οι γλώσσες προγραμματισμού είναι τεχνικές γλώσσες με δικό τους λεξιλόγιο και συντακτικό και είναι κατανοητές από τον υπολογιστή μας. Οι ειδικές λέξεις που απαρτίζουν το λεξιλόγιο αυτό ονομάζονται εντολές. Οι γλώσσες αυτές χρησιμοποιούνται από τους προγραμματιστές για να υλοποιήσουν έναν αλγόριθμο (τρόπο επίλυσης ενός προβλήματος), ενώ εξελίχτηκαν με τα χρόνια και κάθε εφαρμογή που βλέπουμε σήμερα έχει δημιουργηθεί με μία τέτοια γλώσσα προγραμματισμού. .
Γλώσσες Προγραμματισμού Κάθε γλώσσα προγραμματισμού έχει ένα περιβάλλον εργασίας και εργαλεία που επιτρέπουν στον προγραμματιστή να γράφει κωδικα με τις εντολές της γλώσσας. Ο κώδικας αυτός ονομάζεται πηγαίος κώδικας. Ο προγραμματιστής μπορεί να δοκιμάζει, να ελέγχει, να αλλάζει και να βελτιώνει τον πηγαίο κώδικα μέχρι να φτιάξει το καλύτερο πρόγραμμα.
Γλώσσα Μηχανής Παλιότερα για να προγραμματίσουμε σε έναν υπολογιστή και να κατανοήσει αυτός τις εντολές, έπρεπε να γνωρίζουμε τη γλώσσα του συγκεκριμένου επεξεργαστή που είχε ο υπολογιστής. Αυτό είχε σα συνέπεια να μην τρέχουν όλα τα προγράμματα σε όλους τους υπολογιστές. Οι γλώσσες αυτές ονομάζονται γλώσσες μηχανής και αποτελούνται από ακολουθίες δυαδικών ψηφίων 0 και 1.
Δείγμα Γλώσσας Μηχανής Γλώσσα Μηχανής Πλεονεκτήματα + Ταχύτατη εκτέλεση των εντολών. Δεν απαιτείται μεταφραστικό πρόγραμμα. Μειονεκτήματα | Το γράψιμο του προγράμματος είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία. Απαιτείται γνώση της αρχιτεκτονικής του Η/Υ. Το πρόγραμμα «τρέχει» μόνο στο συγκεκριμένο τύπο του Η/Υ Δείγμα Γλώσσας Μηχανής 00000000 00000010 00000100 10000000
Συμβολικές Γλώσσες Αργότερα δημιουργήθηκαν για διευκόλυνση οι συμβολικές γλώσσες προγραμματισμού ή γλώσσες χαμηλού επιπέδου. Οι γλώσσες αυτές είχαν σύντομες εντολές οι οποίες ήταν ευκολότερο να τις θυμάται ο προγραμματιστής. Οι συμβολικές γλώσσες επίσης ήταν συνδεδεμένες με τον επεξεργαστή και τα προγράμματα έτρεχαν μόνο στους συγκεκριμένους επεξεργαστές
Οι εντολές αντικαθίστανται από μνημονικά (συμβολικά) ονόματα Συμβολική Γλώσσα Πλεονεκτήματα + Ταχύτατη εκτέλεση των εντολών. Η μορφή του προγράμματος είναι πιο κατανοητή από τον άνθρωπο. Μειονεκτήματα | Απαιτείται η χρήση μεταφραστή. Το γράψιμο του προγράμματος παραμένει χρονοβόρα διαδικασία. Απαιτείται γνώση της αρχιτεκτονικής του Η/Υ. Το πρόγραμμα «τρέχει» μόνο στο συγκεκριμένο τύπο του Η/Υ. Οι εντολές αντικαθίστανται από μνημονικά (συμβολικά) ονόματα π.χ. 100001100 ADD
Γλώσσες Υψηλού Επιπέδου Σήμερα μιλάμε πλέον για γλώσσες προγραμματισμού υψηλού επιπέδου όπως η Java, η PHP, η C++ κ.α. Οι γλώσσες αυτές έχουν δικό τους λεξιλόγιο και συντακτικό, είναι εύκολες στη συγγραφή προγραμμάτων και μπορούν να εκτελεστούν σε οποιοδήποτε υπολογιστή. Τα προγράμματα μπορούν να συντηρηθούν εύκολα και έχουν μεγαλύτερες δυνατότητες.
Γλώσσα Υψηλού Επιπέδου Πλεονεκτήματα + Η μορφή του προγράμματος είναι εύκολα κατανοητή από τον άνθρωπο. Το γράψιμο του προγράμματος είναι πιο εύκολή διαδικασία. Δεν απαιτείται σχεδόν καμία γνώση της αρχιτεκτονικής του Η/Υ. Το πρόγραμμα «τρέχει» σε όλους τους τύπους Η/Υ. Η εκμάθηση της γλώσσας είναι εύκολη. Η διόρθωση λαθών και η συντήρηση των προγραμμάτων είναι ευκολότερη. Μειονεκτήματα | Απαιτείται η χρήση μεταφραστικού προγράμματος Το πρόγραμμα «τρέχει» πιο αργά Δείγμα από πρόγραμμα Pascal; {Διαβάσει τα ονόματα 10 πελατών από το πληκτρολόγιο} … For (i:=1 to 10) do Begin Write(‘Γράψε το όνομα του πελάτη:’΄); Readln(client_name); End;
Σύγκριση Γλώσσα μηχανης Συμβολική Γλώσσα Γλώσσα υψηλού επιπέδου
Γλώσσα 4η γενιάς Δε περιγράφουμε την επίλυση του προβλήματος αλλά το ποιο είναι το πρόβλημα Δεν απευθύνεται μόνο σε προγραμματιστές αλλά και χρήστες Χρήση: Ανάκτηση πληροφοριών από βάσεις Δεδομένων (SQL) π.χ. SELECT Επώνυμο, Όνομα FROM Μαθητές WHERE Τάξη = ‘’Γ2’’
Συντακτικό Λάθος Λάθος στην εντολή ενός προγράμματος που μοιάζει "ορθογραφικό" Λάθος γράμμα ή λανθασμένη εφαρμογή κάποιου κανόνα του συντακτικού της γλώσσας προγραμματισμού Οι μεταγλωττιστές (compilers) θα ελέγξουν όλο το πρόγραμμα για συντακτικά λάθη και μετά θα το μετατρέψουν όλο σε κατάλληλη σειρά από 0 και 1, ώστε να μπορεί να εκτελεστεί από τον υπολογιστή Οι διερμηνείς (interpreters) ελέγχουν μία οδηγία κάθε φορά, την εκτελούν και μετά ελέγχουν την επόμενη οδηγία
Λογικό λάθος Λάθος στον αλγόριθμο, στα βήματα για την επίλυση του προβλήματος Γίνεται αντιληπτό μόνο από τον προγραμματιστή
Εργαλεία προγραμματισμού Συντάκτης: Με αυτόν γράφουμε το πρόγραμμα σε εντολές. Πηγαίο πρόγραμμα Μεταφραστής: Μεταφράζει το πηγαίο πρόγραμμα σε γλώσσα μηχανής ( αντικείμενο πρόγραμμα για να ελεγχθεί για τυχόν συντακτικά λάθη. Συνδέτης Ο συνδέτης συνδέει το αντικείμενο πρόγραμμα με άλλα αντικείμενα πρόγράμματα, έτοιμα υποπρογράμματα κα στο τέλος φτιάχνει το εκτελέσιμο πρόγραμμα. Debugger Με αυτό το εργαλείπο βλέπουμε τι ακριβώς σημα΄βαίνει στο παρασκήνιο κατά την εκτέλεση του προγράμματος.
Σας Ευχαριστώ πολύ! Απορίες;;;;