Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ “ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΣΤΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΙΙ”
Advertisements

Fractals – Project Β΄ Λυκείου
΄Β Παγκόσμιος Πόλεμος Η έκβαση του πολέμου στην Ευρώπη Νοέμβριος Μάιος 1945.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ Tζένη Παγγέ, Καθηγήτρια ΠΤΝ Πανεπιστημίου ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ.
Η FRACTAL ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ
Εργασία Οδοντιατρικής Πληροφορικής Οδοντιατρική Σχολή Εαρινό εξάμηνο 2012 Σαμίου Αντωνία Χριστίνα ΑΕΜ 9996 Σιούλη Κατερίνα ΑΕΜ
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ: ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΑΙΤΙΩΝ ΑΠΟΒΙΟΜΗΧΑΝΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ Φοιτητές: Α. Γκαμπέσης & Α. Κωστής Θεσσαλονίκη, Ιούνιος 2014 Επιβλέπων.
Xρονία μυελογενής λευχαιμία. ΧΜΛ Χρονία μυελογενής ή κοκκιοκυτταρική λευχαιμία εντάσσεται στα μυελουπερπλαστικά νοσήματα και η νόσος αφορά κυρίως την.
Κεφαλαιακός Προϋπολογισμός 2 Σαριαννίδης Νικόλαος Πτυχίο Στατιστικής, MSc in Investments, PhD in Finance.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ενότητα 2: Η Θεωρία Γνώσης στους αρχαίους και οι αντιλήψεις για την νοητική αφαίρεση ΣΠΥΡΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Σχολή.
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής ως ξένης / δεύτερης γλώσσας σε άτομα με προβλήματα ακοής Η διδασκαλία,
Η ερευνά μας για το άπειρο
Στοματική χειρουργική στο ιατρείο
Διδάσκων: Δρ. Κασελούρης Ευάγγελος
Τεχνητός Εμπλουτισμός
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ
Πρόλογος Κυριαρχεί η τάξη στον κόσμο μας;
NeoΘΕΣΜΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ
Αθηνά Πατελάρου, RN, MSc, PhD
ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ «Ικανοποίηση των ασθενών με ΡΑ
«φύση» των ΦΕ… και εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες
Τι είναι πολιτισμική ιστορία; Peter Burke (2009)
Αερισμός θερμοκηπίων Τ.Ε.Ι. ΛΑΡΙΣΑΣ Σ.ΤΕ.Γ
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση στα χρόνια της Κρίσης:
Ανάλυση χρηματοδοτικών προβλημάτων στα έργα
Νεοελληνική μεταπολεμική ποίηση: α΄ και β΄ μεταπολεμική γενιά
Επιθετικότητα – Βία στον Αθλητισμό και τη Φυσική Αγωγή
The Real Number System Το σύστημα των Πραγματικών Αριθμών
«Παραπέταξαν το Θεό και το Έθνος»
Καθηγητής Σιδερής Ευστάθιος
Καθηγητής Σιδερής Ευστάθιος
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
Αρχές τιτλοδότησης.
Γραφολογία Πώς ο γραφικός χαρακτήρας συμβάλλει στον εντοπισμό των δραστών και την ανάλυση του ψυχολογικού τους προφίλ Πηγή: Brian Innes, Το προφίλ του.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ 2017
Χρωματογραφία-Chromatography
“Ιδιότητες των νεύρων”
Δασική Διαχειριστική Ι
Παυλίνα Χατζηθεοδούλου Λοϊζίδου Προϊσταμένη Τομέα Επιμόρφωσης
ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΚΟΥ ΟΜΗΛΙΚΟΥ ΔΑΣΟΥΣ
ξεχωριστή εξελικτική φάση
A4 Project Α΄ τετράμηνου Υπεύθυνη καθηγήτρια: Βεστάκη Μαρία
Θεμελιώσεις και εφαρμογές της σύγχρονης κρυπτογραφίας
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Μια θεωρηση τησ συναισθηματικησ ανατπτυξησ
Παραδόσεις Μαθημάτων Δασοκομίας Πόλεων μάθημα 9ο
ΟΞΥ ΕΜΦΡΑΓΜΑ ΤΟΥ ΜΥΟΚΑΡΔΙΟΥ. ΟΞΕΑ ΣΤΕΦΑΝΙΑΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΑ  ΟΕΜ ΜΕ ΑΝΣΠΑΣΗ ΤΟΥ ST  ΟΕΜ ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΣΠΑΣΗ ΤΟΥ ST  ΑΣΤΑΘΗΣ ΣΤΗΘΑΓΧΗ.
ΣΧΕΣΙΑΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
מימון חברות ערך הזמן של הכסף
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΝΟΜΩΝ ΤΡΙΚΑΛΩΝ-ΓΡΕΒΕΝΩΝ
Εφαρμογές Πληροφορικής & Νέες Τεχνολογίες Στη Γεωργία
Φυσικοί Παράγοντες.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Με οδηγό μας τον Καρυωτάκη … Τμήμα Γ1 ΣΧΟΛ
نظریات مصرف و سرمایه گذاری
У циљу обезбеђења полазног момента статори једнофазних асинхроних мотора увек су снабдевени са двофазним намотајима. Принципијелна шема извођења једнофазних.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ Κανονική Κατανομή (Gaussian)
Παπαντώνη Εύα1, Τσεχελίδου Σοφία 2Ζαχαροπούλου Θεολογία3
Проф. Др Радивоје Митровић
Αιθέρες.
Τεχνολογία & εφαρμογές μεταλλικών υλικών
برنامه ریزی کاربری اراضی شهری
ΔΑΚΤΥΛΙΚΟ ΕΞΑΜΕΤΡΟ 1– ∪∪ / 2– ∪∪ / 3– ∪∪ / 4– ∪∪ / 5– ∪∪ / 6– Χ
Καθηγητής Σιδερής Ευστάθιος
Η ΗΘΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Κεφάλαιο 7 Κατανομές Δειγματοληψίας.
Бөлім 1. Электр барлау әдістерін жіктеу. Кедергі әдістері
Ονοματολογία Πολυμερών
ΟΝΟΜΑ ΟΜΑΔΑΣ Τα έγγραφα στα οποία δουλέψατε Transcribathon Cyprus
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών Θεόδωρος Κ. Βεργίδης Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΑ ΦΡΑΚΤΑΛ

Κίνητρα-Στόχοι Παρουσίαση του θέματος στους Μαθηματικούς της Δ/θμιας Εκπαίδευσης Πρόταση εισαγωγής της διδασκαλίας τους στο Λύκειο Παιδαγωγική αξιοποίηση Ιδέες ερευνητικής εργασίας μαθητών

Εισαγωγικά

Η θεωρία του Χάους Η τεράστια πολυμορφία της φύσης, προέρχεται από απλές αλλά μη γραμμικές διαδικασίες. Μικρές λεπτομέρειες στην αλυσίδα αιτίων-αιτιατών, επιφέρουν αποτελέσματα απρόβλεπτα, χαοτικά, φαινομενικά τυχαία. Υπέρ-τάξη στο Χάος, για οποιοδήποτε σύστημα σε δυναμική συμπεριφορά (νόμος παγκοσμιότητας, Feigenbaum). Μαζί με τη Θεωρία της Σχετικότητας και την Κβαντομηχανική, θεωρείται η 3η επιστημονική επανάσταση του 20ου αιώνα.

Ο παράξενος ελκυστής του Lorenz

Έχει φράκταλ δομή και διάσταση d=2,07…(!!) Λέγεται ελκυστής γιατί απεικονίζει την τάση του χαοτικού συστήματος να επαναλαμβάνει τις συμπεριφορές του. Όμως όντας ανοιχτός σε επιδράσεις από το περιβάλλον, ‘μετακίνησε’ το μοντέλο συμπεριφοράς και δεν επαναλάμβανε πιστά τη λειτουργία του συστήματος, γιαυτό ονομάστηκε παράξενος ελκυστής. Έχει φράκταλ δομή και διάσταση d=2,07…(!!)

Τα Φράκταλ Έχουν δική τους Γεωμετρία (B.Mandelbrot), που περιγράφει τόσο τα χαοτικά συστήματα, όσο και τον πραγματικό κόσμο. Βασικά χαρακτηριστικά τους είναι: Η αυτοομοιότητα υπό αλλαγή κλίμακας Συνήθως έχουν μη ακέραια διάσταση. Είναι όντα με δυνατότητα αυτοαναπαραγωγής στο άπειρα μεγάλο και το άπειρα μικρό.

Παιδαγωγική αξιοποίηση Είναι εντυπωσιακά, τόσο λόγω των “εξωτικών” σχημάτων και μορφών, όσο και λόγω των παράξενων ιδιοτήτων τους. Προσφέρουν αυτενέργεια, γιατί τα παιδιά μπορούν να τα δημιουργούν με τη βοήθεια των καθηγητών τους και του Η/Υ. Διερευνούν τα Μαθηματικά με νέα προσέγγιση και τα συσχετίζουν με τον φυσικό κόσμο. Είναι ιδανικά για ερευνητικές, δημιουργικές και συνθετικές εργασίες.

Φράκταλ (Μορφοκλασματικό Σύνολο) Ορισμός Εμφανίζει “δομή μέσα στη δομή” με νέες λεπτομέρειες σε κάθε μεγέθυνση. Περιγράφεται από μια, δύο μέχρι και άπειρες ακολουθίες κλιμάκων, παρουσιάζοντας αυτοομοιότητα σε κάθε αλλαγή κλίμακας. Συχνά δημιουργείται μέσω μιας επαναληπτικής διαδικασίας με μαθηματικούς μετασχηματισμούς.

Το τρίγωνο του Sierpinski

Το τετράεδρο του Sierpinski

H καμπύλη του Κoch

Η φτέρη του Barnsley

Τα βήματα κατασκευής της ‘χιονονιφάδας’ του Κoch 1 1 1

2ο βήμα… 1/3 1/3 1/3

και κάτι παράδοξο, αλλά πολύ χαρακτηριστικό στα Φράκταλ! 1/9 1/9 1/9

Διάσταση φράκταλ M=N1 M=N2 M=N3

Μια σημαντική παρατήρηση από το προηγούμενο σχήμα: Στο ευθύγραμμο τμήμα ισχύει Μ=Ν1 Στο τετράγωνο Μ=Ν2 Στον κύβο Μ=Ν3 Γενίκευση για απλά φράκταλ: Όταν το αντικείμενο διασπάται σε Μ όμοια κομμάτια, με συντελεστή μεγέθυνσης Ν, τα δύο αυτά μεγέθη συνδέονται με μια σχέση κλιμάκωσης Μ=ΝD,και ο εκθέτης D είναι η διάσταση του αντίστοιχου χώρου. Αν λύσουμε την σχέση ως προς D, έχουμε: Όπου r=1/N είναι η κλίμακα και ισχύει 0<r<1 Ακόμη έχουμε τον ισοδύναμο τύπο: MrD=1

Υπολογισμός διάστασης φράκταλ Εφαρμόζοντας τον τύπο έχουμε: Καμπύλη του Koch:D=log4/log3=1,2618.. Τρίγωνο Sierpinski:D=log3/log2=1,5849.. Σύνολο Cantor: D=log2/log3=0,6309.. Τετράεδρο Sierpinski:D=log4/log2=2 Παρατηρήσεις: Η διάσταση D, γενικά δεν είναι ακέραιος Τοπολογική διάστ.<D<Διάστ. Περ. χώρου Η μέθοδος που περιγράψαμε χρησιμοποιείται από τον B. Mandelbrot στο βιβλίο του “B.Β.Mandelbrot 1983”, σελ.142-144.

Φράκταλ δύο ή περισσοτέρων κλιμάκων Διάσταση αυτών Αντικείμενο μεγέθους 1 χωρίζεται σε Μ μικρότερα με κλίμακες r1,r2,..,rM και καθένα πάλι σε Μ με τις ίδιες κλίμακες κ.ο.κ. μέχρι το άπειρο. Τότε ισχύει ο τύπος: r1D+r2D+…+rMD=1

Εφαρμογές των φράκταλ Περιγράφουν τον κόσμο καλύτερα από τα «παραδοσιακά» Μαθηματικά και την Φυσική. Εμφανίζονται, εφαρμόζονται και χρησιμοποιούνται : Αστρονομία ( θεωρία Λίντε). Η/Υ. (φράκταλ συμπίεση εικόνας). Ιατρική ( ιστοπαθολογία, μορφή κυττάρων, πρόγνωση επιληπτικών κρίσεων, αιμοφόρα αγγεία, κ.α.) Γεωλογία (μοντέλα φράκταλ για πρόβλεψη σεισμών). Μουσική (σύνθεση, μουσικά όργανα). Μηχανική ρευστών (μελέτη τυρβώδους κίνησης υγρών). Τοπία και φυσικά αντικείμενα (π.χ. φτέρη)

Αστρονομία ,θεωρία Λίντε

Μουσική

Benoit B. Mandelbrot (1924-2010) «…έφτιαξε μία ολοσχερώς νέα επιστήμη, τη θεωρία της φρακταλικής Γεωμετρίας… …έβλεπε αυτά τα αντικείμενα σαν ένα νέο Μαθηματικό Σύμπαν, μία νέα Φυσική Επιστήμη,μία νέα Γεωμετρία, με τόση συστηματική προσέγγιση και γενικότητα, όπως αυτή του Ευκλείδη». Peter Clark,23-06-1999 Πανεπιστήμιο St. Andrews

Επίλογος Ευχαριστώ Κλείνω με την ελπίδα ότι η μελέτη του βιβλίου θα αποτελέσει κίνητρο για την εξερεύνηση και μελέτη αυτών των παράξενων και θαυμαστών μαθηματικών ‘όντων’, που μας βοηθούν να κατανοήσουμε και να ερμηνεύσουμε τον κόσμο μέσα στον οποίο ζούμε. Ευχαριστώ