Από τα Δεδομένα στην Πληροφορία…………………. Κωστής: Χρύσα, πόσα χρήματα είπε ο κύριος Πέτρος ότι θα κοστίσει συνολικά η εκδρομή; Χρύσα: 200 € είναι το κόστος ενοικίασης του λεωφορείου. Νομίζω, όμως, ότι πρέπει να ρωτήσουμε τους συμμαθητές μας για να μάθουμε πόσοι θα έρθουν. Ναι, βέβαια, όταν μάθουμε κι αυτό θα έχουμε όλα τα στοιχεία, για να βρούμε πόσα χρήματα πρέπει να ζητήσουμε από τον καθένα. Πάμε να τους ρωτήσουμε και στο διάλειμμα το ξανασυζητάμε. Οι δύο μαθητές στο παράδειγμά μας έκαναν τις παρακάτω ενέργειες: Στην αρχή συνέλεξαν τα κατάλληλα στοιχεία που χρειάστηκαν μέσα από ένα πλήθος άλλων δεδομένων (ο αριθμός των μαθητών και το κόστος ενοικίασης του λεωφορείου). Στη συνέχεια έκαναν τους απαραίτητους υπολογισμούς. Αποθήκευσαν την πληροφορία που ήθελαν καταγράφοντάς την σε ένα χαρτί. Διένειμαν την πληροφορία αυτή στους συμμαθητές τους, ώστε να συγκεντρώσουν τα χρήματα για την εκδρομή (π.χ. κολλήσανε μια ανακοίνωση στον πίνακα των ανακοινώσεων του σχολείου). Σε ποια από τις παραπάνω ενέργειες θα μπορούσε να βοηθήσει τη Χρύσα και τον Κωστή ο υπολογιστής;
Ερωτηματολόγιο Όνομα: …………………………………… Φύλο: Αγόρι Κορίτσι Ερωτήσεις: Α) Ποιο είναι το αγαπημένο σας μάθημα:…………………………………………. Β) Τι προτιμάτε να διαβάζετε στον ελεύθερο χρόνο σας; Λογοτεχνία , Αθλητικά Περιοδικά , Περιοδικά Μόδας , Κόμικς , Εφημερίδες , Εγκυκλοπαιδικά Βιβλία και Περιοδικά , κάτι άλλο ….……….. Γ) Πόσες ώρες την εβδομάδα διαβάζετε το αγαπημένο σας ανάγνωσμα: …….……. Δ) Ποιο είναι το αγαπημένο σας χόμπι:…………………………………………..…… Όνομα Φύλο Αγαπημένο Μάθημα Αγαπημένο Ανάγνωσμα Ώρες Ανάγνωσης Άλλα Χόμπι Αγγελίνα Κορίτσι Χημεία Λογοτεχνία 5 Αγγειοπλαστική Βασίλης Αγόρι Μαθηματικά Κόμικς 2 Ποδήλατο Εύη Ιστορία Περιοδικά Μόδας 1 Χορός Γιώργος Γυμναστική Αθλητικά Μπάσκετ Πέτρος Βόλεϊ Χρύσα 7 Κιθάρα Ιωακείμ Εφημερίδες Υπολογιστές Αργυρώ Καλλιτεχνικά 4 Ζωγραφική ..… …..
Το λογισμικό των Υπολογιστικών Φύλλων Τα δεδομένα που συνέλεξαν οι μαθητές του Β1 κατηγοριοποιημένα σε ένα υπολογιστικό φύλλο.
Ταξινόμηση Δεδομένων ΔεδομέναΤαξινόμηση Επιλέγουμε τη στήλη, με βάση την οποία θα γίνει η ταξινόμηση. Ο πίνακάς μας ταξινομημένος με βάση το «Όνομα» του κάθε μαθητή.
Ο πίνακάς μας ταξινομημένος με βάση τις «Ώρες Ανάγνωσης». Ταξινόμηση Δεδομένων Ο πίνακάς μας ταξινομημένος με βάση τις «Ώρες Ανάγνωσης».
+ για πρόσθεση * για πολλαπλασιασμό - για αφαίρεση / για διαίρεση Υπολογισμοί στο λογισμικό Υπολογιστικά Φύλλα + για πρόσθεση * για πολλαπλασιασμό - για αφαίρεση / για διαίρεση Με την επιλογή «fx» στη γραμμή τύπων εμφανίζονται οι διαθέσιμες συναρτήσεις με αλφαβητική σειρά ή χωρισμένες κατά κατηγορία. Μπορούμε να δούμε τη σύνταξη των συναρτήσεων στο κάτω μέρος του παραθύρου ή, με την επιλογή της Βοήθειας, μπορούμε να δούμε παραδείγματα χρήσης μιας συνάρτησης.
συναρτήσεις SUM ΑΘΡΟΙΣΜΑ AVERAGE ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ MAX ΜΕΓΙΣΤΟΣ MIN ΕΛΑΧΙΣΤΟΣ COUNTIF ΚΑΤΑΜΕΤΡΗΣΗ ΥΠΟ ΣΥΝΘΗΚΗ
Χρήση συναρτήσεων στο λογισμικό Υπολογιστικά Φύλλα Πόσες ώρες διαβάζουν όλοι οι μαθητές; = SUM(E3:E16) Αθροίζει τα κελιά Ε3, E4, E5,…, έως και Ε16. Ποιος είναι ο μέσος όρος διαβάσματος; = AVERAGE(E3:E16) Δίνει τη μέση τιμή των κελιών Ε3 έως και Ε16. Πόσοι μαθητές ασχολούνται με το μπάσκετ; =COUNTIF(F3:F16;"Μπάσκετ") Μετράει πόσες φορές εμφανίζεται η λέξη “Μπάσκετ” στα κελιά F3 έως και F16. Για πόσους μαθητές είναι τα Καλλιτεχνικά το αγαπημένο τους μάθημα; =COUNTIF(C3:C16;"Καλλιτεχνικά") Μετράει πόσες φορές εμφανίζεται η λέξη «Καλλιτεχνικά» στα κελιά C3 έως και C16.
Τα αποτελέσματα των υπολογισμών μας με τη χρήση συναρτήσεων.
Τα Δεδομένα οι Πληροφορίες και ο Υπολογιστής Ας αναλογιστούμε σε ποια βήματα μας βοήθησε ο υπολογιστής να πάρουμε πληροφορίες από τα δεδομένα μας. Συλλογή: μας βοήθησε να συλλέξουμε τα δεδομένα, καταγράφοντάς τα σε ηλεκτρονική μορφή. Κατηγοριοποίηση: καταγράψαμε τα δεδομένα σε κατηγορίες. Υπολογισμός: με τη βοήθεια του υπολογιστή κάναμε τους υπολογισμούς που θέλαμε. Αποθήκευση: αποθηκεύσαμε τα δεδομένα μας στον υπολογιστή. Ανάκτηση: μπορούμε να έχουμε πάλι πρόσβαση στα δεδομένα μας, αν διαβάσουμε το αρχείο στο οποίο υπάρχουν. Διανομή-Μετάδοση: Μπορούμε να μεταδώσουμε τα δεδομένα μας στέλνοντάς τα με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και σε άλλα σχολεία ή να ανακοινώσουμε την εργασία μας στην ιστοσελίδα του σχολείου μας.
Φτιάξτε το δικό σας Φύλλο Υπολογισμών Φτιάξτε ένα φάκελο με όνομα Excel στο φάκελό σας. Αντιγράψτε το αρχείο Έρευνα.xls στο φάκελο Excel. Ανοίξτε το αρχείο που αντιγράψατε και μορφοποιήστε το φύλλο όπως σας αρέσει. Κάντε τους δικούς σας υπολογισμούς.
Για το σπίτι… Σελίδες 151 – 158 Ερωτήσεις 1, 2 (σελ. 158)