ΚΙΝΗΤΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ ΤΡΙΩΝ ΜΕ ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ Άτομα με αναπηρίες θεωρούνται εκείνα που για λόγους είτε νοητικούς, συναισθηματικούς, αισθητηριακούς, κινητικούς, υγείας, συνθηκών διαβίωσης, κοκ, χρειάζονται ειδική αντιμετώπιση για να αναπτύξουν τις δυνατότητες τους (Sherrill, 2004). Πολυπλοκότητα Κινητικές Αναπηρίες (ΤΣΣ & ΔΡ)
ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ Τραυματισμοί Nωτιαίου Μυελού (ΤΝΜ) Δισχιδής Ράχη (ΔΡ)
ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ-ΤΝΜ Αναφέρεται σε μια κατάσταση που προκαλεί αναπηρία (ημιπληγία ή τετραπληγία) εξαιτίας τραυματισμού που αποκόπτει την μετάβαση των ερεθισμάτων μεταξύ της περιφέρειας και του εγκεφάλου Αυτοκινητιστικά Ενασχόληση με σπορ Εγκλήματα Στις ΗΠΑ έχουμε 200.000 ανθρώπους με ΤΣΣ και αναφέρονται 8000 καινούριες περιπτώσεις κάθε χρόνο
ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ-ΤΝΜ Τυπικά, όταν ο τραυματισμός είναι υψηλά (αυχενική μοίρα), μιλάμε για τετραπληγία (έλλειψη αισθητικότητας στα κάτω άκρα, κορμό και μερική στα άνω άκρα) Όταν είναι χαμηλότερα, μιλάμε για παραπληγία (έλλειψη αισθητικότητας στα κάτω άκρα) Η μεγαλύτερη μυϊκή μάζα που υποβάλλεται σε παράλυση, οδηγεί και σε χαμηλότερη δυνατότητα για κίνηση, κινητική ανεξαρτησία, χαμηλότερη φυσική κατάσταση, κοκ
ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ-ΤΝΜ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ-ΤΝΜ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ Η παράλυση οδηγεί σε ατροφία, οστεοπόρωση, προβλήματα του κυκλοφοριακού, θρομβώσεις, θερμορυθμιστικά προβλήματα, αδυναμία επούλωσης πληγών, decubitus ulcer, μολύνσεις του καρδιοαναπνευστικού, ουροποιητικού, κοκ Αυτόνομο νευρικό σύστημα (απουσία καρδιοαναπνευστικών αντανακλαστικών)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ ΜΕ ΤΝΜ Ερεθίσματα αντοχής, δύναμης, ταχύτητας, ευλυγισίας, κοκ (συνεχόμενα, χωρίς διακοπή – απώλεια των προσαρμογών μετά από 2-4 εβδομάδες απουσίας) Ασκήσεις με κατάλληλες εντάσεις Ασκήσεις με σταδιακή αύξηση της επιβάρυνσης Επανεξέταση στόχων Συμπτώματα υπερκόπωσης Αποφυγή τραυματισμών
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ ΜΕ ΤΝΜ Κατάλληλη προθέρμανση Stretching Χαμηλή και σταδιακή αύξηση της επιβάρυνσης Αποφυγή της απότομης αύξησης της θερμοκρασίας Προστατευτικά μέσα και εργαλεία Ποικιλία Αποφυγή αυτονομικής δυσρεφλεξίας
ΔΙΣΧΙΔΗΣ ΡΑΧΗ (ΔΡ) Διαταραχή στην οποία το οστέϊνο περικάλλυμα της ΣΣ δεν καλύπτει πλήρως τον νευρικό σωλήνα, αλλά αφήνει ένα άνοιγμα, συνήθως στο κατώτερο μέρος της οσφύς Συνοδεύεται συχνά από υδροκεφαλία Μορφές Λανθάνουσα (Occulta) Μηνιγγοκήλη Μυελομηνιγγοκήλη (MM) Παιδιά με ΔΡ (ΜΜ) παρουσιάζουν προβλήματα κινητικά, αισθητηριακές δυσλειτουργίες, ακράτεια, κοκ που επηρεάζουν την ανάπτυξη και ακαδημαϊκή τους εξέλιξη
ΔΙΣΧΙΔΗΣ ΡΑΧΗ (ΔΡ) Προσβασιμότητα Αποφυγή τραυματισμών Παραμορφώσεις στις στάσεις του σώματος
ΔΙΣΧΙΔΗΣ ΡΑΧΗ (ΔΡ) ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΚΑ Προγράμματα την ίδια ώρα της ημέρας (συνήθειες αυτοεξυπηρέτησης) Τραυματισμοί σε μέρη που τοποθετείται ο καθετήρας Αποφυγή τριβών του δέρματος Τροποποίηση των κανονισμών Ασφαλέστερα πριν το μεσημεριανό φαγητό
ΔΙΣΧΙΔΗΣ ΡΑΧΗ (ΔΡ) ΚΙΝΔΥΝΟΙ Κράμπες Παραμορφώσεις της ΣΣ Συλλογή ούρων Τροποποιήσεις στην διδασκαλία και στους κανονισμούς Οπτικοκινητικά προβλήματα Πισίνα
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ Αερόβια και αναερόβια χαρακτηριστικά (Vanlandewijck et al., 1999; Van der Woude et al., 1997; Rostein et al., 1994; Hutzler, 1993; Coutts, 1990; Emes, 1977) Αερόβια Μπορούσε αξιόπιστα να μετρηθεί με παλίνδρομη κίνηση Χαμηλά επίπεδα Υψηλή συσχέτιση με σωματικό βάρος Αναερόβια Ταχύτητα διάρκειας 30 sec Συσχέτιση αερόβιας και αναερόβιας ικανότητας
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ Walsh (1987). Ταχύτητα με συχνότητα ‘χεριών’ Coutts et al., (1993). Δύναμη ανηλίκων (χειροδυναμομέτρηση) Kennedy (1988). Πρόγραμμα ανάπτυξης ευλυγισίας
Thank You (Questions please)