Διάλεξη 10η Ο εξεικονισμός των σχολικών εγχειριδίων και ο ρόλος των πλάγιων τυπογραφικών στοιχείων Επικ. Καθ. ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΛΕΙΟΣ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το νέο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Advertisements

“Σταγόνες ζωής, Ιστορίες για το βιβλίο του ΕΝΟ”
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Τίτλος Μαθήματος Ενότητα # (bold): Τίτλος Ενότητας (normal)
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
Ο Ρόλος των ΣΔΕ στην Εκπαίδευση Ενηλίκων
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Δημιουργία θετικής ατμόσφαιρας μάθησης Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης Περιφερειακό Ινστιτούτο Επιμόρφωσης Θεσσαλονίκης Παπαδόπουλος Πάρης.
Η Τράπεζα Θεμάτων στο Νέο Λύκειο Δρ. Δημήτριος Σισιαρίδης Διευθυντής στο 1 ο ΕΠΑ. Λ Ελευθερούπολης.
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) 2 Επίπεδα 1.Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) 2.Διδακτορικό Δίπλωμα (Δ.Δ.) Αναφέρεται σε ίδιες ή συναφείς.
Ιωάννα Κομνηνού ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΤ΄ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ. Αναζητώντας την αλήθεια στη ζωή μας.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η Α΄ τάξη Γενικού Λυκείου, η οποία είναι τάξη προσανατολισμού, περιέχει μαθήματα Γενικής Παιδείας συνολικής διάρκειας τριάντα τριών (33) ωρών εβδομαδιαίας.
Παρουσίαση της νέας Γραμματικής της Νέας Ελληνικής Γλώσσας
Εργαστηριακή διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στα Σχολεία Δ/θμιας Εκπ/σης του Ν. Καρδίτσας Σεραφείμ Μπίτσιος, Φυσικός, υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε. Ν. Καρδίτσας.
Εισαγωγή στη Επικοινωνία 1 η Εβδομάδα Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 5. Πολυγραμματισμοί
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
Ποιότητα και αποτελεσματικότητα στην Εκπαίδευση: Παράγοντες που την επηρεάζουν Συνέδριο του Εκπαιδευτικού Ομίλου Κύπρου Σάββατο 24 Οκτωβρίου, 2015.
Το Νέο Γενικό Λύκειο Η παρουσίαση εδράζεται στα Ν.Δ.: 4327 (ΦΕΚ 50/ ) 4186 (ΦΕΚ 193/ ) 4310(ΦΕΚ 258/ ) Παραστατίδης Κων/νος.
Δομή του Νέου Γενικού Λυκείου Η παρουσίαση εδράζεται στα Ν.Δ.: 4327 (ΦΕΚ 50/ ) 4186 (ΦΕΚ 193/ ) 4310 (ΦΕΚ 258/ )
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 « Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Μαθητές με Αναπηρίες »
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
1 ο Γυμνάσιο Ρέντη Πρόγραμμα μαθημάτων της Γ! Τάξης.
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 13: Επεξεργασία κειμένου – LibreOffice #3
Πώς επιτυγχάνεται η μάθηση καλύτερα;
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Αλληλοεπιδράσεις οπτικών στοιχείων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
Γενικό Λύκειο (σχολικό έτος )
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ για το μάθημα της ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ Αθήνα, 1-2 Απριλίου 2005
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 12: Επεξεργασία κειμένου – LibreOffice #2
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 11: Επεξεργασία κειμένου - LibreOffice
2ο Γυμνάσιο Καλυβίων Ενημέρωση για το Γυμνάσιο
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΔΙΑΛΕΞΗ 1η ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΣΧΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΜΜΕ
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 10: Ιστολόγια. Η υπηρεσία Blogger
Διάλεξη 9η Αύξηση του αριθμού των ρεαλιστικών απεικονίσεων στα σχολικά εγχειρίδια Αναπ. Καθηγητής Γ. Πλειός.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ (Κ.Α) Ετήσιο Πρόγραμμα Τάξης Γ΄2
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ (Κ.Α) Ετήσιο Πρόγραμμα Τάξης A΄1
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 3: Το εσωτερικό του υπολογιστή
Πολίτη Τριανταφυλλιά 1ο ΔΣ Ελευθερούπολης
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 7: Εργονομία και σχολικά εργαστήρια
Προγραμματισμός & Διδασκαλία
ΣΜΕΑΕ Ορεστιάδα 27/1/2016.
Διάλεξη 8η Ο ΕΞΕΙΚΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΥΣΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ (Κ.Α) Ετήσιο Πρόγραμμα Τάξης Β΄2
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ (Κ.Α) Ετήσιο Πρόγραμμα Τάξης Β΄1
Σχολικό έτος B’ Λυκείου
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ.
Το Νέο Γενικό Λύκειο Μια ανάλυση για τις επιλογές στο Νέο Λύκειο …
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Αλλαγεσ στο γυμνασιο
Εκπαιδευτικός & ΑΠ Χειμερινό εξάμηνο
3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΙΛΙΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΤΟΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διάλεξη 10η Ο εξεικονισμός των σχολικών εγχειριδίων και ο ρόλος των πλάγιων τυπογραφικών στοιχείων Επικ. Καθ. ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΛΕΙΟΣ

Συμπεράσματα Καταγράφεται σημαντική αύξηση του αριθμού των σελίδων στις οποίες χρησιμοποιούνται πλάγια τυπογραφικά στοιχεία σε όλα τα εγχειρίδια που ερευνήθηκαν, Η αύξηση αυτή αντανακλά μια στρατηγική αισθητικής-ψυχαγωγικής πλαισίωσης του κειμένου στα σχολικά εγχειρίδια. Επιπλέον, το τμήμα του κειμένου το οποίο καταλαμβάνουν τα πλάγια γράμματα, εκεί όπου χρησιμοποιούνται, δείχνει πως υπάρχει μια στρατηγική οργάνωσης και διαμόρφωσης της σελίδας ως εικόνας. Η αύξηση του αριθμού των σελίδων με πλάγια, με εξαίρεση το εγχειρίδιο της Φυσικής Ιστορίας, είναι πολύ μεγαλύτερη στα εγχειρίδια των μαθημάτων ανθρωπιστικής κατεύθυνσης. Αυτό μαρτυρά ότι οι συντάκτες της εκπαιδευτικής πολιτικής διακρίνουν μια εγγενή σχέση μεταξύ της αισθητικής παρουσίασης του εκπαιδευτικού υλικού και της ανθρωπιστικής κατεύθυνσης των μαθημάτων. Η μεγάλη παρουσία των πλαγίων, ως μέσο αναβάθμισης της αισθητικής οργάνωσης του υλικού στα εγχειρίδια θετικής κατεύθυνσης, δείχνει πως η αποτελεσματικότητα, μέσω της ελκυστικότητας, στη μαθησιακή διαδικασία είναι το ζητούμενο, ενώ στα εγχειρίδια ανθρωπιστικής κατεύθυνσης η πληρέστερη παρουσίαση των σημασιών των περιεχομένων. Η αύξηση των σελίδων με πλάγια δεν υπακούει μόνο σε ένα κριτήριο ή μια λογική, αλλά σε δυο. Στα εγχειρίδια ανθρωπιστικής κατεύθυνσης απλώς επεκτείνεται ένας ορισμένος τρόπος χρήσης των πλαγίων και αισθητικής οργάνωσης του υλικού. Αντίθετα, στα εγχειρίδια θετικής κατεύθυνσης εισάγονται τα πλάγια με σκοπό τον εξεικονισμό του εκπαιδευτικού υλικού και την αποτελεσματικότερη μάθηση.

Η συμβολή των φωτογραφιών στον εξεικονισμό των σχολικών εγχειριδίων

Συμπεράσματα Πρώτο, αυξάνεται τόσο ο των φωτογραφιών όσο και των έγχρωμων φωτογραφιών. Δεύτερο, η αύξηση αυτή είναι μεγαλύτερη στα εγχειρίδια των μαθημάτων «ανθρωπιστικής» κατεύθυνσης και μικρότερη σε εγχειρίδια με περισσότερο αφηρημένο μαθησιακό περιεχόμενο (π.χ. των «Μαθηματικών»). Τρίτο, η αύξηση των έγχρωμων φωτογραφιών είναι δυσανάλογη της αύξησης των απεικονίσεων συνολικά και των έγχρωμων ιδιαίτερα. Τέταρτο ο εξεικονισμός, μέσω φωτογραφιών, υπακούει σε μια διπλή λογική. Πέμπτο, η διπλή αυτή λογική φαίνεται περισσότερο επεξεργασμένη και συστηματική στα «πολιτιστικά» μαθήματα, που συμβάλλουν στη συγκρότηση πολιτιστικής εθνικής ταυτότητας. Έκτο, η τελευταία στρατηγική αντανακλά τη λογική της ώριμης νεωτερικότητας σχετικά με τις κοινωνικές λειτουργίες του σχολείου, δηλαδή ότι η «πολιτιστική λειτουργία», η μεταβίβαση κανόνων, αξιών και συμβόλων είναι η πρώτιστη και η βασική λειτουργία της εκπαίδευσης. Έβδομο, η συγκρότηση της πολιτιστικής εθνικής ταυτότητας γίνεται υπό το πρίσμα του πολιτιστικού εθνικισμού και αυτό διατηρείται μέχρι και σήμερα (τουλάχιστον όπως φαίνεται ενδεικτικά από την αύξηση του αριθμού σελίδων στα εγχειρίδια των «Θρησκευτικών» και της «Γλώσσας»). Όγδοο, από τα ως άνω δεδομένα αναδεικνύεται μια αντίθεση μεταξύ εξεικονισμού και περιεχομένου στα εγχειρίδια, και ιδιαίτερα στα μαθήματα ανθρωπιστικής κατεύθυνσης.

Κατάταξη των εγχειριδίων ανάλογα με το βαθμό των αλλαγών σε κάθε κατηγορία ανάλυσης (στρατηγική εξεικονισμού) Απεικονίσεις Ανά σελίδα Ρεαλιστικές απεικονίσεις Έγχρωμες απεικονίσεις Φωτογραφίες Πλάγια τυπογραφικά στοιχεία Σχέση πλήρους-κενού ΣΥΝΟΛΙΚΑ Αγωγή του Πολίτη 3η 6η 5η 4η Θρησκευτικά 1η Φυσική Ιστορία 2η Γλώσσα/ Αναγνωστικό 7η Γεωγραφία Μαθηματικά Ελληνική Ιστορία

Ερωτήσεις ?