Υπολογιστική τεχνολογία και μαθησιακή διαδικασία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ένα παράδειγμα διαθεματικής αξιοποίησης ψηφιακών εργαλείων έκφρασης στα Μαθηματικά και στην Πληροφορική. Α. Ψαλτίδου Σ. Δουκάκης Ένα παράδειγμα διαθεματικής.
Advertisements

ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
 εργαλείο δυναμικής διαχείρισης γεωμετρικών σχημάτων και αλγεβρικών παραστάσεων  δυνατότητα δυναμικής αλλαγής των αντικειμένων :  είναι δυνατή η μετακίνηση,
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
« ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ » Μια Πρώτη Γνωριμία. Είδη Εκπαιδευτικού Λογισμικού Λογισμικό που υποστηρίζει τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας, τη μετάδοση.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γνωστικά εργαλεία είναι: οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τ. Π. Ε
ΞΑΝΘΗ 2013, 2ο ΣΕΚ ΞΑΝΘΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΙΔΗΣ Μαθηματικός.
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία Ο υπολογιστής ως γνωστικό εργαλείο Γνωστικά εργαλεία θεωρούνται οι εφαρμογές που έχουν δημιουργηθεί με σκοπό να.
Ίδρυμα Ευγενίδη, Καφενείο της επιστήμης, Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνιών Παιδαγωγική αξιοποίηση Τ. Α. Μικρόπουλος.
Βελτιώνοντας την μάθηση των Μαθηματικών μέσα σε ένα ψηφιακό περιβάλλον Ελισσάβετ Καμπάνη Phd Διδακτική των Μαθηματικών Σχ. Σύμβουλος Μαθηματικών.
1 ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Προετοιμασία μαθήματος με.
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
4.2 Βασικές κατηγορίες λογισμικού από πλευράς χαρακτηριστικών και από πλευράς δραστηριοτήτων με τη χρήση τους Ως εκπαιδευτικό λογισμικό ορίζεται το εξειδικευμένο.
Center for Collaboration and Exchange (cce): Ένα εργαλείο για την υποστήριξη κοινοτήτων δράσης Χ. Κυνηγός, Ε. Τρούκη, Ν. Γιαννούτσου, Μ. Φουντάνα, Τ. Αθανασίου.
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
«Πλακόστρωση» Μαρίνα Πάλλα.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΛΟΓΙΣΜΙΚΩΝ ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗΣ.  1. Το υπολογιστικό σύστηµα επιτρέπει στον χρήστη να αναπαραστήσει ένα φυσικό φαινόµενο ή µια κατάσταση στην οθόνη.
Εκπαιδευτικό λογισμικό Εκπαιδευτικό λογισμικό είναι το προϊόν της τεχνολογίας μέσω του οποίου πραγματοποιείται η διδασκαλία ενός ή περισσοτέρων γνωστικών.
Xρήση Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (692) Χρήση Ψηφιακών Εργαλείων στη Διδασκαλία των Μαθηματικών Εαρινό εξάμηνο 2008 Μαθηματικό Τμήμα ΕΚΠΑ.
Χρήση και αξιοποίηση ΤΠΕ στην διδακτική διαδικασία
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Γλώσσα Προγραμματισμού MicroWorlds Pro
3.2 Κατηγορίες εκπαιδευτικού λογισµικού για τη διδακτική των µαθηµατικών.
Τι αλλάζει στη διδασκαλία και στη μάθηση με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού Μαρία Κορδάκη, MEdu, PhD.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
ΠΑΚΕ Αττικής Π6 – μαθήματα Χ. Κυνηγού. Διδακτική με Μικρόκοσμους Χ. Κυνηγός.
3 η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής, Αλεξανδρούπολη Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Τ. Α. Μικρόπουλος.
Α Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση.
Η συλλογιστική για το σχεδιασμό. Για το μάθημαΙ  « Παραδοτέα :  Ασκήσεις  Σχεδιασμός και κατασκευή ενός λογισμικού με το Αβάκιο  Ένα κείμενο
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη Διδάσκουσα Πόταρη Δ. Καρατράσογλου Αθανασία Δ
ΚΑΤΑΝΟΩ ΤΙΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ SCRATCH Χρήστος Μανώλης, Πληροφορικός ΠΕ 19 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2015 Ομάδα ανάπτυξης 6 ο εσπερινό ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης.
Ψηφιακές τεχνολογίες στην εκπαίδευση Δρ. Νικολέτα Γιαννούτσου Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας.
Εργαστήριο με θέμα: Η χαρτογράφηση εννοιών ως εκπαιδευτικό εργαλείο στο πλαίσιο της Π.Ε/ Ε.Α.Α.
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
Περίμετρος- Εμβαδόν: Διάκριση με τη χρήση ψηφιακού γεωπίνακα ( Μαθηματικά Δ΄ τάξης, Ενότητα 33 «Υπολογίζω Περιμέτρους κι Εμβαδά»)
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Τι μαθαίνει αυτός που μαθαίνει προγραμματισμό;
Τμ. Μηχ/κών Ηλ/κών Υπολογ. & Πληροφορικής
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Σχεδίαση της αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
Τι αλλάζει στη διδασκαλία και στη μάθηση με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού Μαρία Κορδάκη, MEdu, PhD.
Μάθηση και υπολογιστικά εργαλεία
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
Δημιουργία σεναρίου.
Χρήση ψηφιακών εργαλείων και πρόσθετη παιδαγωγική αξία
Η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών
Δραστηριότητα στο ΑΠΣ Α΄ Λυκείου
Διδασκαλία και Μάθηση των Μαθηματικών με διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων Επιλογή μια από τις προτεινόμενες δραστηριότητες στο ΑΠΣ Α’ Λυκείου και επεξεργασία.
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Σχεδιασμοί 1η παρέμβαση.
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Υπολογιστική τεχνολογία και μαθησιακή διαδικασία

Θέμα για συζήτηση Μπορεί να επηρεάσει η τεχνολογία τη μαθησιακή διαδικασία;

Σχέση συμβολικής δραστηριότητας και μαθησιακής διαδικασίας «Η σκέψη δεν εκφράζεται στη σκέψη, αλλά επιτελείται στη σκέψη» Λ. Βυγκότσκι (1993) Σκέψη και γλώσσα σελ. 369 Παράδειγμα: «Άλγεβρα vs Φυσική γλώσσα» για την περιγραφή μαθηματικών σχέσεων Τα συμβολικά συστήματα – αναπαραστάσεις: μέσα διαμόρφωσης της σκέψης όχι απλώς μέσα έκφρασης

CCXXXII X XXIV -------------------- 234 x 24 -----------

Υπολογιστική Τεχνολογία –Aναπαραστάσεις – Μαθησιακή διαδικασία Ανάλυση της μαθησιακής διαδικασίας μέσα από: Το είδος των αναπαραστάσεων που υποστηρίζει η υπολογιστική τεχνολογία: δυναμικές – αναπαραστάσεις – άμεσος – δυναμικός χειρισμός Τη διαδικασία κατασκευής – επεξεργασίας – ανάλυσης αναπαραστάσεων με εργαλεία Υπολογιστικής τεχνολογίας (Παράδειγμα Logo: περιγραφή σχέσεων πλευρών και γωνιών)

Ρόλος της τεχνολογίας στη μάθηση: Μία άποψη Το βασικό ζήτημα που αφορά στην υπολογιστικά υποστηριζόμενη διδασκαλία και στην εκπαιδευτική τεχνολογία γενικά, είναι ότι το κέρδος από τη χρήση τους σε σχέση με άλλες μορφές διδασκαλίας – για παράδειγμα μικρότερες τάξεις, αυτορρύθμιση στη μάθηση, συνδιδασκαλίες, ομαδική – συνεργατική μάθηση, καινοτόμες δραστηριότητες και υποστήριξη των μαθητών μέσα στην τάξη – δεν έχει αποδειχθεί —U.S. National Science Board, Science & Engineering Indicators — 1998. (αναφορά σε Alliance for Childhood 2000, σελ. 95)

Ρόλος της τεχνολογίας στη μάθηση: Μία άλλη άποψη Ο ρόλος των υπολογιστικών εργαλείων δεν είναι να προσφέρουν το ίδιο περιεχόμενο κάτω από διαφορετικό ένδυμα. Αντίθετα εκείνο που έχει σημασία είναι να επιχειρηθεί μία επαναπροσέγγιση της γνώσης μέσα από την τεχνολογία, προσφέροντας ουσιαστικά τα μέσα για νέους τρόπους σκέψης πάνω στις έννοιες μίας επιστημονικής περιοχής και επιτρέποντας στους μαθητές να διερευνήσουν έννοιες που δεν ήταν προσβάσιμες πριν. (Resnick 1996 σελ. 255)

Τι αλλάζει με την τεχνολογία; Αναστοχασμός Δομή – σχέσεις των φαινομένων υπό μελέτη Διαδικασίες και στρατηγικές πειραματισμού Διαισθήσεις – αντίληψη του κόσμου και των φαινομένων Διαισθητική γνώση Ενταγμένη αφαίρεση Στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων (διαλεκτική σχέση ανάμεσα σε top – down και bottom up διαδικασίες)

Ενταγμένη αφαίρεση Το πρόβλημα με τα σπίρτα Αρχικά συγκεκριμένος αριθμός κουτιών Προσπάθεια για τη δημιουργία κώδικα που υπολογίζει τον αριθμό των σπίρτων για οποιονδήποτε αριθμό κουτιών αν βάζεις πάντοτε 4 (ενν. σπίρτα) αυτό θα γίνει γκρι

Ενταγμένη Αφαίρεση 2 Logo Γενικευμένη έκφραση δομημένη με όρους του προβλήματος για κουτιά :αριθμός_κουτιών επανάλαβε :αριθμός_κουτιών [οριζόντιο_σπίρτο κάθετο_σπίρτο οριζόντιο_σπίρτο] κάθετο_σπίρτο τέλος Άλγεβρα: 3χ + 1

Ενταγμένη αφαίρεση 3 Διαδικασίες γενίκευσης μέσα σε συγκεκριμένο πλαίσιο Η αφαίρεση μέσα στην και όχι μακριά από την κατάσταση, υποστηρίζει την εξωτερίκευση και διαμόρφωση γενικευμένων σχέσεων σε ένα πλαίσιο όπου η λειτουργικότητα και η σημειολογία των σχέσεων αυτών - τα νοήματά τους- διατηρούνται και επεκτείνονται από το μαθητή. (Noss et al. ό.π. σελ. 228)

Υπολογιστής καταλύτης; Διάσταση εργαλείου (Instrument) – τεχνολογικού προϊόντος (artifact) Σχήματα χρήσης εργαλείου Δραστηριότητα στην οποία εντάσσεται το εργαλείο Τι κάνουν οι μαθητές με το εργαλείο

Τρόποι χρήσης υπολογιστικών εργαλείων Αξιοποίηση των δυνατοτήτων του εργαλείου (τι μπορεί να κάνει καλά) Τι δεν επιδιώκουμε: «Μάντεμα» της ατζέντας του εκπαιδευτικού Εξάσκηση σε συγκεκριμένες διαδικασίες Ανταγωνιστική εργασία

Προτάσεις για χρήση υπολογιστικών εργαλείων Συμβολική έκφραση: ανάλυση προβλημάτων, αναζήτηση μοτίβων (patterns), έλεγχος υποθέσεων, ακρίβεια στην έκφραση, σύνδεση συμβολικής έκφρασης με αποτέλεσμα Πειραματισμός: δυναμικός έλεγχος μεταβλητών, ακραία – πολλά παραδείγματα Καταχώρηση και επεξεργασία δεδομένων Αξιοποίηση της γνώσης

Διαφοροποίηση τεχνολογικών μέσων Νοητικά εργαλεία: εργαλεία με τα οποία και όχι από τα οποία μαθαίνει κανείς Μέσα έκφρασης Δυναμική σύνδεση πολλαπλών αναπαραστάσεων Ανατροφοδότηση Μέσα: «Διευκολυντές», προβολή κυρίως πληροφορίας

Γλώσσες προγραμματισμού ως μέσα έκφρασης: Δυνατότητα σύνθεσης αναπαραστάσεων Άμεσος χειρισμός αντικειμένων Επεκτασιμότητα (δυνατότητα δημιουργίας «λεξιλογίου» από τους μαθητές) Περιγραφή διαδικασιών Αναπαράσταση των φαινομένων μέσα από την περιγραφή του μηχανισμού που τα διέπει.

Παράδειγμα περιγραφής μηχανισμού με τη Logo Σχεδιασμός τετραγώνου Χαρτί και μολύβι: Σχήμα τετραγώνου- τι είναι τετράγωνο παραμένει στο μυαλό του μαθητή Logo: περιγραφή του τετραγώνου ως σχήμα με τέσσερις πλευρές και τέσσερις γωνίες ίσες Ο προγραμματισμός μεταμορφώνει την ανάλυση σε εμπειρία και επιτρέπει τη δημιουργία συνδέσεων ανάμεσα σε αναλυτικές μορφές και τις εμπειρικές τους επιπτώσεις (diSessa 2000 σελ.31).

Δυναμική σύνδεση πολλαπλών αναπαραστάσεων Αλλαγές σε μία αναπαράσταση μπορεί να επιφέρουν αλλαγές στην άλλη- όχι πάντοτε αμφίδρομα. Έμμεση διαχείριση διαφορετικών αναπαραστάσεων Δομικός λίθος για το είδος της ανατροφοδότησης

Ανατροφοδότηση Ουδέτερη (δεν ενέχει αξιολογικές κρίσεις) Βασίζεται στην προηγούμενη εμπειρία του μαθητή Υποστηρίζει το μαθητή να συνειδητοποιήσει το λάθος Δίνει δεδομένα για αναδόμηση υποθέσεων.

Ανατροφοδότηση: παράδειγμα

Ανατροφοδότηση παράδειγμα 2 26.   Μ3 Ρε συ, μόνο το ένα κουνιέται το άλλο αλλάζει μέγεθος απλώς 27. Μ4. Ωχ! Δίκιο έχεις. 28.   Μ3. Πρέπει να μετακινείται και αυτό [δείχνει] όταν αλλάζει η κλίμακα 29.   Μ4. Γιατί όμως μένει σταθερό; 30. Μ3. Θέλει μεταβλητές όπως το άλλο. Από κει που ξεκινάει πρέπει να βάλουμε μεταβλητές.