Τα κόκκινα λουστρίνια Φύλλο Εργασίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΚΑΝΕΤΕ ΚΛΙΚ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΤΕ ΣΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ!
Advertisements

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΥΟ ΔΟΝΤΙΟΥ ΠΙΚΙ - ΠΙΚΙ.
Συγχώρα με, Αγάπη μου, που Ζούσα Πριν σε Γνωρίσω
“…ΟΤΑΝ ΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ ΚΑΤΕΒΗΚΑΝ ΣΤΗ ΓΗ”
Για να βάλω λίγο νόημα παραπάνω στη ζωή
Η ηλεκτρονική παρουσίαση του λογοτεχνικού της Ζωρζ Σαρρη αποτελεί μια καινοτομία στο μάθημα του λογοτεχνικού. Η παρουσίαση αυτή παρουσιάστηκε την ημέρα.
Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΜΑΣ «Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΕΡΕΣΙΩΤΩΝ»
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
Ταξιδεύοντας … με τον καλύτερο μου φίλο …
ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ…ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΟΥ ΦΙΛΟ
Ο Μυστικός Κήπος F. H. Burnett Μάριος Σταύρου Α2.
Χριστούγεννα όπως πραγματικά έγιναν
ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΜΟΥ ΦΕΤΟΣ..
27 ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών Το Απέραντο Γαλάζιο.
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού.
Έχεις δύο επιλογές! από το
Εργαστήρι παραγωγής λεβέ!!
Όλα τώρα γύρω μου γελούνε κι απ’ αγάπη τώρα με μεθούνε σαν φιλώ γλυκά τα δυο σου χείλη που `ναι σαν τριαντάφυλλα τ’ Απρίλη.
ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΜΟΥ ΦΕΤΟΣ..
Ενότητα 8 Υποενότητες 1,2 Γλωσσοδέτες
Music: Smoke gets in your eyes Pictures By: Unknown source Edited by AMRA.
Ένα παραμύθι κατά του σχολικού εκφοβισμού
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού
ΣεβΟμαστε τη διαφορετικΟτητα…
ΤΑ ΜΟΤΙΒΑ ΤΟΥ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ ‘ΤΟΥ ΓΙΟΦΥΡΙΟΥ ΤΗΣ ΑΡΤΑΣ’
Σ ΄ αγαπώ Είσαι για μένα το πιο τρελό μου όνειρο.
Ο ΟΡΚΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΟΓΗ ΤΟΥ ΝΕΚΡΟΥ ΑΔΕΡΦΟΥ
Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου Κριτήρια αξιολόγησης
Ας θυμηθώ τις βασικές έννοιες που έμαθα!
Ο ΓεωργΟς και τα ΠαιδιΑ του
Ο Γεωργός και τα Παιδιά του
ΑΛΚΗΣ ΖΕΗ Το καπλάνι της βιτρίνας
ΓΟΥΛΑ ΜΑΡΙΑ ΔΑΣΚΑΛΑ 1ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΜΟΥΡΙΚΙΟΥ
Δ1Δ1.  Γεννήθηκε το 1842 στη Τήνο  Παιδί φτωχής οικογένειας ξυλουργού  Το 1850 η οικογένειά του έρχεται στην Αθήνα  17 ετών φοιτά στη Σχολή Καλών.
ΦΙΛΙΑ ΕΙΝΑΙ… ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Α΄ ΤΑΞΗΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΣΚΖ.
Harry Potter Η μαγεία της ψυχολογίας
 Το απόσπασμα του Ερωτόκριτου περιγράφει την συναισθηματική κατάσταση του ίδιου, δηλώνει τον έρωτα του και παρομοιάζει την επιθυμία του για έρωτα όπως.
« ένα άλλο πιθανό … τέλος ». Την κρίσιμη μέρα τύλιξε τα παπούτσια, τα πήρε στο σπίτι και τα έκρυψε. Προς το απόγευμα έβαλε τα καλά του, ετοιμάστηκε και.
Ζωρζ Σαρή Δημήτρης.Σ Σχολ. 1 ο Δημοτικό σχολείο Σκύδρας Τάξη Ε
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ. Γραμματολογικά στοιχεία  Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1925  Συνεργάστηκε με την τηλεόραση και το ραδιόφωνο,
ΘΑΛΕΙΑ ΣΤΑΘΑΤΟΥ Σεπτέμβρης 2015 E2. Κ ΡΙΜΑ ΚΙ ΑΔΙΚΟ Ζωρζ Σαρή.
 Ήταν κάποτε, μία παρέα παιδιών που συναντήθηκε σε μια όμορφη παραλία. Ενώ τα παιδιά συζητούσαν, άκουσαν βήματα. Κρύφτηκαν πίσω από τα αρμυρίκια, γιατί.
ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗ UNICEF ΜΕ ΘΕΜΑ: “Να σας γνωρίσω τους φίλους μου, τα παιδιά του κόσμου” ΚΑΙ ΤΙΤΛΟ: “ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ”
«DIFRIENDS» Κατερίνα Μαρία-Αγγελική Βασιλική Ανδριάνα Σενάριο για το μάθημα της Γλώσσας Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κ. Κατερίνα Νικολοπούλου.
Η ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΣΧ.ΜΟΝΑΔΑ: 6/ΘΕΣΙΟ ΔΗΜ. ΣΧ. ΑΓΚΑΘΙΑΣ-ΚΥΨΕΛΗΣ ΣΧ.ΕΤΟΣ: ΤΑΞΗ: Α' ΜΑΘΗΤΕΣ: 15 ΔΑΣΚΑΛΑ: ΜΑΝΙΑ ΑΘΗΝΑ.
Συνέντευξη με νήπια.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ –ΖΩ-ΥΠΑΡΧΩ
Η δύναμη της εικόνας Σήμερα γιορτάζουμε την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου με θέμα «Γίνε η αλλαγή: Όλοι μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο»
Παραγωγή Γραπτού Λόγου
Προετοιμασία της Βιβλικής
ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΖΩΟ Ο ΚΑΪΖΕΡ ΜΟΥ!!!
Για να βάλω λίγο νόημα παραπάνω στη ζωή
Τα κόκκινα λουστρίνια Ειρήνη Μάρρα
Για να βάλω λίγο νόημα παραπάνω στη ζωή
5o ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΟΣΜΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΘΕΜΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ Βασίλης Κ. Λευτέρης Μ . Γκόρικ Χ.
ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΥΛΑΚΟΥ E’2 16/19/15.
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
«ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΛΟΥΣΤΡΙΝΙΑ» ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΙΡΑ:ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΔΙΦΡΑΓΚΟΥ
Μάθημα 8ο Ζητήματα γραφής και επιμέλειας κειμένου-εργασίας
Για να βάλω λίγο νόημα παραπάνω στη ζωή
29/9/15 Ε΄2 Χρhστος Μπaτζιος.
ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΓΙΩΤΑ 24/9/2015 Ε’1.
Αγγελική-Νίκη Φλώρου Σεπτέμβρης 2015.
H Πολυάννα μεγαλώνει!!! Λίγα λόγια για το βιβλίο!
ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ.
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Το παραμύθι της Περσεφόνης
Πόσο συχνά τον/την βλέπω Όνομα και ηλικία Πού μένει;
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τα κόκκινα λουστρίνια Φύλλο Εργασίας 1)Να βρείτε βιογραφικά στοιχεία για τη συγγραφέα Ειρήνη Μάρρα και για την «Τριλογία του Δίφραγκου». α) Η Ειρήνη Μάρρα γεννήθηκε στην Αθήνα. Ακολούθησε Εμπορικές σπουδές και Γαλλική φιλολογία. Ήδη από τα εφηβικά της χρόνια ξεκίνησε να δημοσιεύει διάφορα κείμενα (πεζά-ποιήματα και μεταφράσεις) σε εφημερίδες και περιοδικά. Το 1972 ξεκίνησε ν' ασχολείται με την παιδική και τη νεανική λογοτεχνία. Έγραψε παραμύθια, διηγήματα, μυθιστορήματα, θέατρο. Επίσης μετέφρασε Γάλλους συγγραφείς (Βολταίρο,Γκαρωντύ) καθώς και μεγάλο αριθμό παιδικών βιβλίων. Για πολλά χρόνια, έγραφε και παρουσίαζε διάφορες παιδικές εκπομπές στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Έχει τιμηθεί με πολλές διακρίσεις και βραβεία. Δίδαξε λογοτεχνία και μυθοπλασία σε σχολεία και σε σεμινάρια. Η Ειρήνη Μάρρα πέθανε στις 11 Ιουλίου 1998.

Φύλλο Εργασίας(Συνέχεια άσκησης 1) Τα Κόκκινα Λουστρίνια Φύλλο Εργασίας(Συνέχεια άσκησης 1) β)Το κείμενο «Τα Κόκκινα Λουστρίνια» είναι απόσπασμα από την συλλογή διηγημάτων η «Τριλογία του Δίφραγκου» της Ειρήνης Μάρρα,η οποία περιέχει 13 διηγήματα.Η υπόθεση των περισσότερων διηγημάτων εχει σχέση με την βιοπάλη απλών καθημερινών ανθρώπων. Χαρακτηριστικά στοιχεία του αποσπάσματος αλλά και όλης της συλλογής είναι η λιτή έκφραση και τα ανθρωπιστικά μηνύματα.Το διήγημα αυτό είναι ένα σύντομο αφήγημα όπου πρωταγωνιστεί ένα κυρίως πρόσωπο σε κάποια σημαντική στιγμή της ζωής του.Η εξέλιξη της πλοκής περιλαμβάνει στοιχεία που αναδεικνύουν την προσωπικότητα του ήρωα.Η πλοκή κορυφώνεται σε ένα γεγονός,που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την ζωή του.

Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) Τα Κόκκινα Λουστρίνια Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) 2)Διήγημα να σημειώσετε τα χαρακτηριστικά του διηγήματος με βοηθό το Λεξικό Λογοτεχνικών Όρων. Στη συνέχεια να βρείτε τα στοιχεία που υποδεικνύουν ότι το κείμενο είναι ένα διήγημα. Τα χαρακτηριστικά του διηγήματος είναι η συντομία , η λιτότητα και η πυκνότητα τόσο στη γλώσσα όσο και στο περιεχόμενο ,προσεκτική επιλογή του θέματος ,επιτυχημένος συνδυασμός αφήγησης – διάλογο – περιγραφής ,σωστή χρήση της γλώσσας ,αρχιτεκτονική διάρθρωση της πλοκής . Επίσης ,τα διήγηματα μπορούν να διακριθούν σε ηθογραφικά,ρεαλιστικά,κοινωνικά,ιστορικά,ψυχολογικά και αστυνομικα. β)Τα στοιχεία που επιδεικνύουν ότι το κείμενο είναι ένα διήγημα είναι η απλή δημοτική γλώσσα που εμπλουτίζεται με λέξεις και φράσεις με ιδιαιτερότητα: “σύναζε”,”τον παίρνουν στον μεζέ”,”παζαριτζής”,”μην αποφανεί”,”απέ”,”φοντή”,”ψίδι”,”φαλτσέτα”.H απλή έκφραση και η πυκνότητα του λόγου κάνουν το διήγημα λιτό.Παρατηρούμε ότι τα γεγονότα εξελίσσονται γρήγορα και υπάρχει πλοκή.Η αφήγηση γίνεται από ένα τρίτο πρόσωπο που γνωρίζει τα γεγονότα και τις σκέψεις – συναισθήματα των ηρώων.Επίσης,υπάρχουν μεταφορές και προσωποποιήσεις όπως: “το έχει βάλει από καιρό στο μάτι”,”έπαιρνε να γίνεται γοβάκι”,”πουλιά τρελά”.Επιπλέον, υπάρχουν παρομοιώσεις και υπερβολές όπως:” το σπίτι άστραψε”,”γύρισε όλους τους δρόμους”.Τέλος,παρατηρούμε πολλές εικόνες στο διήγημα όπως:”η εικόνα της περιγραφής της αδερφής του”,”η εικόνα της κατασκευής των παπουτσιών”κ.α.

Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) Τα Κόκκινα Λουστρίνια Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) 3)Αφήγηση – Περιγραφή:διαβάστε τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τα δύο αυτά είδη κείμενου στο βιβλίο σας της Νεοελληνικής Γλώσσας(Ενότητα 3).Στη συνέχεια να εντοπίσετε ένα χωρίο του κειμένου όπου υπάρχει αφήγηση (ποιος είναι ο αφηγητής;) και ένα στο οποίο υπάρχει περιγραφή. Ένα χωρίο στο οποίο υπάρχει αφήγηση και αφηγητής είναι ο ήρωάς μας , είναι:” η μάνα την είχε μάθει να κοιτάζει το χώμα , έτσι που καλά καλά δεν έβλεπες τι χρώμα είχαν τα μάτια της”. Ένα χωρίο στο οποίο υπάρχει περιγραφή είναι:”τα μάτια της ήταν καφετιά ίδια με τα μάτια των κοριτσιών όλου του κόσμου και το φουστάνι της με την ποδιά του μαγειρέματος μπροστά ήταν ξέθωρο και αυτό , μα τώρα πρόσεξε πως ήταν ξέθωρο από την πολυκαιρία και στα πόδια φορούσε κουτσοφτέρνια.

Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) Τα Κόκκινα Λουστρίνια Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) 5)Τόπος:Αγορά δερμάτων,τσαγκάρικο,εκεί που κάνει βόλτα η κόρη του δασκάλου,σπίτι του τσαγκαρη,κουζίνα,υπνοδωμάτιο. 6)Χρόνος: Α.Εξωκειμενικός:Τα παιδιά δουλεύουν από νωρίς για να βοηθήσουν οικονομικά την οικογένειά τους,το τσαγκάρικο,σημαντική θέση δασκάλου στην κοινωνία. Β.Ενδοκειμενικός:Εβδομάδες ή μήνες αφότου πήρε την απόφαση για να φτιάξει τα παπούτσια μέχρι την “κρίσιμη” μέρα. 7)Πρόσωπα του κειμένου:Το τσαγκαρόπουλο,το αφεντικό του ήρωα, η κόρη του δασκάλου,ο πατέρας,η αδελφή του ήρωα,τα αδέρφια,η μάνα,οι καταστηματάρχες.

Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) Τα Κόκκινα Λουστρίνια Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) 8)Προβολή στο μέλλον:Προβλέπει τι θα γίνει στο μέλλον και το φαντάζεται! Θα χαιρόταν,θα τον συμπαθούσε,θα τα έδινε,θα τα έφτιαχνε. 9)Να χωρίσετε το κείμενο σε νοηματικές ενότητες και να δώσετε έναν τίτλο στην κάθε μία. Α)Το είχε βάλει από καιρό…την ώρα.Τίτλος:”Ο ήρωας και η αρχή της πραγματοποίησης της σκέψης του”. Β)Η κόρη του δασκάλου…το τραπέζι.Τίτλος:”Το δώρο για την κόρη του δασκάλου”. Γ)Την κοίταξε…με το τραγούδι.Τίτλος:”To δώρο που έκανε ο ήρωας στην αδερφή του”.

Αλληλεγγύη – Αλληλοβοήθεια Τα Κόκκινα Λουστρίνια Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) 10)Ποια είναι τα θέματα που θίγει η συγγραφέας στο διήγημα αυτό; Α) Αγάπη (για τον συνάνθρωπο , την οικογένεια , αδερφική αγάπη) Β) Αλληλεγγύη – Αλληλοβοήθεια – Συμπόνια Γ) Βιοπάλη - Φτώχεια – Ερωτικά Σκιρτήματα Δ) Κοινωνική Ανισότητα 11)Ποιο από τα θέματα που θίγει το διήγημα θα διαλέγατε για να δημιουργήσετε ένα δικό σας κείμενο ; Αιτιολογήστε την επιλογή σας. Αλληλεγγύη – Αλληλοβοήθεια Στην σημερινή κοινωνία που οι μικροχαρές σπανίζουν , η αλληλεγγύη είναι η βοήθεια χωρίς αντάλλαγμα . Η ανιδιοτέλεια είναι κάτι που έχει εκλείψει στις μέρες μας . Βοηθώντας τον άνθρωπο προσφέρουμε κοινωνικό έργο.

Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) Τα Κόκκινα Λουστρίνια Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) 12)Σημειώστε στο κείμενο τις ενέργειες που κάνει ο ήρωας για να πετύχει το σκοπό του. Οι ενέργειες αυτές είναι: α)”Σύναζε λεφτά κρυφά”. β)”Το πήρε το λουστρίνι και σε καλή τιμή”. γ)”…διάλεξε το πιο αρχοντικό”. δ)”Ζήτησε απ’τ’αφεντικό…δουλειά πολλή”. ε)”Καρφάκι και μαντινάδα…γοβάκι”. στ)”Σαν τέλειωσε…την ώρα”.

Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) Tα Κόκκινα Λουστρίνια Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) 13)Αναζητήστε το σημείο του κειμένου όπου το τσαγκαρόπουλο “αλλάζει” και περνά έτσι στην ωριμότητα.Ποια στοιχεία τον έκαναν να αλλάξει γνώμη; Το σημείο αυτό στο οποίο το τσαγκαρόπουλο “ άλλάζει” και περνά έτσι στην ωριμότητα είναι : “Η άλλη θα’χε οπωσδήποτε…η κόρη του δασκάλου”. Τα στοιχεία που τον έκαναν να αλλάξει γνώμη είναι ότι για την κόρη του δασκάλου τα γοβάκια θα ήταν ένα ακόμη ζευγάρι παπούτσια για αυτήν.Θα της άρεσαν βέβαια αλλά δεν θα’ταν κάτι το ξεχωριστό,όπως το φανταζόταν ο ήρωάς μας.Κάτι ξεχωριστό θα ήτανε για την αδερφή του, η οποία φορούσε εξώφτερνα παπούτσια.Θα αισθανόταν πραγματικό ενθουσιασμό, γιατί ούτε στα όνειρά της δεν φανταζόταν ότι θα μπορούσε να φορέσει τόσο όμορφα παπούτσια,λόγω της οικονομικής κατάστασης της οικογένειας. Έτσι ο ήρωάς μας αναγκάζεται να ωριμάσει απότομα και να φροντίζει την οικογένειά του, αφήνοντας στην άκρη τα προσωπικά του συναισθήματα.

Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) Τα Κόκκινα Λουστρίνια Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) 14)Χαρακτηρίστε τα πρόσωπα του διηγήματος με στοιχεία του κειμένου: Ο νεαρός τσαγκάρης: Ο χαρακτήρας του νεαρού τσαγκάρη κυρίως φαίνεται στην πρώτη ενότητα του κειμένου και μας δείχνει ότι είναι:εργατικός,φιλότιμος,βιοπαλαιστής,αισιοδοξος,τίμιος,τολμηρός,ικανός,ώριμος,έξυπνος,ενθουσιώδης,υπεύθυνος προς την οικογένειά του,κατάλαβε τι και τον μαλώσει η οικογένειά του σημαίνει προστάτης,στοργικός με την αδερφή του,αποφασιστικός,ευαίσθητος,συμπονετικός και το πιο σημαντικό βάζει την λογική πάνω από το συναίσθημα,ερωτευμένος,νιώθει ενοχές για το γεγονός ότι ξοδεύει πολλά χρήματα και φοβάται μήπως τον περιγελάσουν οι φίλοι του και τον μαλώσει η οικογένειά του. Η αδελφή του ήρωα: Παρουσιάζεται στερημένη,φτωχή,σεμνή,ταπεινή,ντροπαλή,σιωπηλή.Αποδέχεται την μοίρα της,χαίρεται με μικρές απολαύσεις και ξέρει να εκτιμά,χαρούμενη(στο τέλος).

Φύλλο εργασίας(Συνέχεια της άσκησης 14) Τα Κόκκινα Λουστρίνια Φύλλο εργασίας(Συνέχεια της άσκησης 14) 14)Η κόρη του δασκάλου: Παρουσιάζεται όμορφη,πλούσια,με αυτοπεποίθηση και μια ζωή χωρίς στέρηση,περήφανη,περιορισμένη,μετρημένη – ζει σε αυστηρό οικογενειακό περιβάλλον. Το αφεντικό του μικρού τσαγκάρη: Το αφεντικό του μικρού τσαγκάρη μέσα από το κείμενο παρουσιάζεται δίκαιος και δεν υποτιμά τον υπάλληλό του.Είναι αγαπητός και δείχνει εμπιστοσύνη στον μικρό ήρωα.Ξέρει να εκτιμά τους ανθρώπους γι’αυτό είχε σαν γιο του τον υπάλληλό του και τον κερνούσε.Είναι το αφεντικό – αντίθεση για εκείνη την εποχή.

Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) Τα Κόκκινα Λουστρίνια Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) 15)Βρείτε στο κείμενο 3 σχήματα λόγου με τα οποία εκφράζονται τα συναισθήματα των προσώπων.(μελετήστε προηγουμένως τα σχήματα λόγου:γραμματική νέας ελληνικής γλώσσας σελ.181-182) Α.Μεταφορά:”Θα την γιομίσουν χαρά μόνο”. Β.Προσωποποίηση:”Η καρδιά μεθυσμένη χορεύει”. Γ.Υπερβολή:”Το σπίτι άστραψε και γέμισε με το γέλιο της”. Δ.Αντίθεση:”Ανάμεσα στις δύο κοπέλες”. Ε.Επανάληψη:”Σκιά…το τραπέζι”. 16)ΓΛΩΣΣΑ – ΎΦΟΣ:Υπογραμμίστε το σωστό! Η γλώσσα είναι: καθαρεύουσα/δημοτική,πλούσια/λιτή,επίσημη/καθημερινή/λαϊκή Το ύφος είναι:επίσημο/απλό,βαρυφορτωμένο/λιτό,φιλοσοφικό/συγκινητικό,διδακτικό.

Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) Τα Κόκκινα Λουστρίνια Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) 17)Αν ανεβάζαμε μία θεατρική παράσταση που θα είχε σαν θέμα την υπόθεση του διηγήματος (δραματοποιήση),ποιον ρολο θα θέλατε να αναλάβετε και γιατί; Θα ήθελα να αναλάβω τον ρόλο της αδερφής του ήρωα.Πιστεύω ότι είναι ο πιο γνήσιος χαρακτήρας,γιατί είναι ηθική και ταπεινή.Χαίρεται με τις μικροαπολαύσεις της ζωής και ξέρει να εκτιμάει τις αξίες. 18)Πως νιώσατε μετά την απόφαση του νεαρού να δώσει τα λουστρίνια στην αδερφή του; Εκφράστε τα συναισθήματά σας με ένα τραγούδι,ένα ποιήμα , μια ζωγραφιά σας ή έναν ζωγραφικό πίνακα που θα βρείτε στο διαδίκτυο. Αυτό που ένιωσα μετά την απόφαση του νεαρού τσαγκάρη είναι:χαρά,αγαλλίαση,ηρεμία,ευτυχία και ικανοποίηση γιατί με αυτήν την απόφαση όλα μπήκαν στην θέση τους.Υπάρχει ένα ευχάριστο τέλος και ο αναγνώστης του κειμένου αισθάνεται ευχαρίστηση και ηθική ικανοποίηση.Το ποίημα που διάλεξα είναι:”Του νεκρού αδερφού”.Το ποίημα επισυνάπτεται στο τέλος της εργασίας.

Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) Τα Κόκκινα Λουστρίνια Φύλλο εργασίας(Συνέχεια) 19)Δώστε έναν δικό σας τίτλο στο διήγημα. “ Η δύναμη της αδελφικής αγάπης “. 20)Διαβάστε το παρακάτω δημοτικό τραγούδι και βρείτε τα κοινά στοιχεία του με το διήγημα που μελετήσαμε. Τα κοινά στοιχεία του διηγήματος με το δημοτικό τραγούδι είναι η δύναμη της αδελφικής αγάπης που μπορεί να αντιμετωπίσει ακόμα και τον Χάρο.

Του Νεκρού Αδελφού Του νεκρού αδελφού Του νεκρού αδελφού Δημώδες Του νεκρού αδελφού Δημώδες Μάνα με τους εννιά σου γιους και με τη μια σου κόρη, την κόρη τη μονάκριβη την πολυαγαπημένη, την είχες δώδεκα χρονώ κι ήλιος δε σου την είδε! Στα σκοτεινά την έλουζε, στ' άφεγγα τη χτενίζει, στ' άστρι και τον αυγερινό έπλεκε τα μαλλιά της. Προξενητάδες ήρθανε από τη Βαβυλώνα, να πάρουνε την Αρετή πολύ μακριά στα ξένα. Οι οχτώ αδερφοί δε θέλουνε κι ο Κωσταντίνος θέλει. «Μάνα μου, κι ας τη δώσομε την Αρετή στα ξένα, στα ξένα κει που περπατώ, στα ξένα που πηγαίνω, αν πάμ' εμείς στην ξενιτιά, ξένοι να μην περνούμε. - Φρόνιμος είσαι, Κωσταντή, μ' άσκημα απιλογήθης. Κι α μόρτει, γιε μου, θάνατος, κι α μόρτει, γιε μου, αρρώστια, κι αν τύχει πίκρα γή χαρά, ποιος πάει να μου τη φέρει; - Βάλλω τον ουρανό κριτή και τους αγιούς μαρτύρους, αν τύχει κι έρτει θάνατος, αν τύχει κι έρτει αρρώστια, αν τύχει πίκρα γή χαρά, εγώ να σου τη φέρω».

Του Νεκρού Αδελφού Και σαν την επαντρέψανε την Αρετή στα ξένα, κι εμπήκε χρόνος δίσεχτος και μήνες οργισμένοι κι έπεσε το θανατικό, κι οι εννιά αδερφοί πεθάναν, βρέθηκε η μάνα μοναχή σαν καλαμιά στον κάμπο. Σ' όλα τα μνήματα έκλαιγε, σ' όλα μοιρολογιόταν, στου Κωσταντίνου το μνημειό ανέσπα τα μαλλιά της. «Ανάθεμά σε, Κωσταντή, και μυριανάθεμά σε, οπού μου την εξόριζες την Αρετή στα ξένα! το τάξιμο που μου 'ταξες, πότε θα μου το κάμεις; Τον ουρανό 'βαλες κριτή και τους αγιούς μαρτύρους, αν τύχει πίκρα γή χαρά, να πας να μου τη φέρεις». Από το μυριανάθεμα και τη βαριά κατάρα, η γης αναταράχτηκε κι ο Κωσταντής εβγήκε. Κάνει το σύγνεφο άλογο και τ' άστρο χαλινάρι, και το φεγγάρι συντροφιά και πάει να της τη φέρει. Παίρνει τα όρη πίσω του και τα βουνά μπροστά του. Βρίσκει την κι εχτενίζουνταν όξου στο φεγγαράκι. Από μακριά τη χαιρετά κι από κοντά της λέγει: «Άιντε, αδερφή, να φύγομε, στη μάνα μας να πάμε. - Αλίμονο, αδερφάκι μου, και τι είναι τούτη η ώρα; Αν ίσως κι είναι για χαρά, να στολιστώ και να 'ρθω, κι αν είναι πίκρα, πες μου το, να βάλω μαύρα να 'ρθω. - Έλα, Αρετή, στο σπίτι μας, κι ας είσαι όπως και αν είσαι». - Κοντολυγίζει τ' άλογο και πίσω την καθίζει.

Του Νεκρού Αδελφού Στη στράτα που διαβαίνανε πουλάκια κιλαηδούσαν, δεν κιλαηδούσαν σαν πουλιά, μήτε σαν χελιδόνια, μόν' κιλαηδούσαν κι έλεγαν ανθρωπινή ομιλία: «Ποιος είδε κόρην όμορφη να σέρνει ο πεθαμένος! - Άκουσες, Κωσταντίνε μου, τι λένε τα πουλάκια; - Πουλάκια είναι κι ας κιλαηδούν, πουλάκια είναι κι ας λένε». Και παρεκεί που πάγαιναν κι άλλα πουλιά τούς λένε: «Δεν είναι κρίμα κι άδικο, παράξενο μεγάλο, να περπατούν οι ζωντανοί με τους απεθαμένους! πως περπατούν οι ζωντανοί με τους απεθαμένους. - Απρίλης είναι και λαλούν και Μάης και φωλεύουν. - Φοβούμαι σ', αδερφάκι μου, και λιβανιές μυρίζεις. - Εχτές βραδίς επήγαμε πέρα στον Αί-Γιάννη, κι εθύμιασέ μας ο παπάς με περισσό λιβάνι». Και παρεμπρός που πήγανε, κι άλλα πουλιά τούς λένε: «Για ιδές θάμα κι αντίθαμα που γίνεται στον κόσμο, τέτοια πανώρια λυγερή να σέρνει ο πεθαμένος!» Τ' άκουσε πάλι η Αρετή κι εράγισε η καρδιά της. «Άκουσες, Κωσταντάκη μου, τι λένε τα πουλάκια; - Άφησ', Αρέτω, τα πουλιά κι ό,τι κι α θέλ' ας λέγουν. - Πες μου, πού είναι τα κάλλη σου, και πού είν' η λεβεντιά σου, και τα ξανθά σου τα μαλλιά και τ' όμορφο μουστάκι; - Έχω καιρό π' αρρώστησα και πέσαν τα μαλλιά μου».

Του Νεκρού Αδελφου Αυτού σιμά, αυτού κοντά στην εκκλησιά πρoφτάνoυν. Βαριά χτυπά τ' αλόγου του κι απ' εμπροστά της χάθη. Κι ακούει την πλάκα και βροντά, το χώμα και βοΐζει. Κινάει και πάει η Αρετή στο σπίτι μοναχή της. Βλέπει τους κήπους της γυμνούς, τα δέντρα μαραμένα βλέπει το μπάλσαμο ξερό, το καρυοφύλλι μαύρο, βλέπει μπροστά στην πόρτα της χορτάρια φυτρωμένα. Βρίσκει την πόρτα σφαλιστή και τα κλειδιά παρμένα, και τα σπιτοπαράθυρα σφιχτά μανταλωμένα. Κτυπά την πόρτα δυνατά, τα παραθύρια τρίζουν. «Αν είσαι φίλος διάβαινε, κι αν είσαι εχτρός μου φύγε, κι αν είσαι ο Πικροχάροντας, άλλα παιδιά δεν έχω, κι η δόλια η Αρετούλα μου λείπει μακριά στα ξένα. - Σήκω, μανούλα μου, άνοιξε, σήκω, γλυκιά μου μάνα. - Ποιος είν' αυτός που μου χτυπάει και με φωνάζει μάνα; - Άνοιξε, μάνα μου, άνοιξε κι εγώ είμαι η Αρετή σου». Κατέβηκε, αγκαλιάστηκαν κι απέθαναν κι οι δύο.

Φύλλο εργασίας(Συνέχεια – ασκ.4 – σελ.162 του σχολικού βιβλίου) Τα Κόκκινα Λουστρίνια Φύλλο εργασίας(Συνέχεια – ασκ.4 – σελ.162 του σχολικού βιβλίου) 21)Δώστε γραπτά μία άλλη εξέλιξη στο διήγημα , υποθέτοντας , για παράδειγμα , ότι ο νεαρός χαρίζει τελικά τα γοβάκια στην κόρη του δασκάλου. Μία διαφορετική εξέλιξη στο διήγημα θα ήταν η πραγματοποίηση του ονείρου του νεαρού τσαγκάρη . Η κόρη του δασκάλου παίρνει τελικά ως δώρο τα παπούτσια από τον νεαρό , αλλά η αντίδρασή της δεν είναι η αναμενόμενη . Έτσι το όνειρο του νεαρού τσαγκάρη δεν εκπληρώνεται . Ο νεαρός τσαγκάρης προχωρεί στο τελευταίο μέρος του σκοπού του . Ένα πρωινό καταφέρνει και δίνει τα κόκκινα λουστρίνια στην αγαπημένη του . Αυτή όμως μετά από μία έκφραση απορίας , τον ευχαριστεί και ενθουσιάζεται από την κομψότητα των παπουτσιών . Στην συνέχεια , τα τοποθετεί στην ντουλάπα της μαζί με τα άλλα παπούτσια . Ο πατέρας – δάσκαλος μαθαίνοντας το γεγονός , εκφράζει τη δυσαρέσκειά του , απαγορεύοντας στον νεαρό να επισκέπτεται το σπίτι του . Μια δυσαρέσκεια που οφείλονταν στην διαφορετική κοινωνική θέση της οικογένειας του και της οικογένειας του νεαρού . Τελικά η συνέχεια του διηγήματος θα ήταν διαφορετική αλλά η κατάληξη για τον νεαρό θα ήταν πάλι η ίδια . Θα έπαιρνε δηλαδή ένα μάθημα από την ίδια την ζωή που θα τον ωρίμαζε απότομα . Θα του έδειχνε δηλαδή ότι η κοινωνική θέση μπορεί να εμποδίσει δύο νέους να σμίξουν για πάντα .

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΥ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΤΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΟΥ !!! ΚΩΜΟΔΡΟΜΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ