Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

«ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΛΟΥΣΤΡΙΝΙΑ» ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΙΡΑ:ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΔΙΦΡΑΓΚΟΥ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "«ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΛΟΥΣΤΡΙΝΙΑ» ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΙΡΑ:ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΔΙΦΡΑΓΚΟΥ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 «ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΛΟΥΣΤΡΙΝΙΑ» ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΙΡΑ:ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΔΙΦΡΑΓΚΟΥ
ΕΙΡΗΝΗ ΜΑΡΡΑ «ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΛΟΥΣΤΡΙΝΙΑ» ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΙΡΑ:ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΔΙΦΡΑΓΚΟΥ ΠΗΓΕΣ: ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΤΡΙΛΟΓΙΑΣ ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΣ ΜΕΣΩ ΕΝΟΣ ΦΥΛΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

3 Η ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΜΑΡΡΑ
Η Ειρήνη Μάρρα (13 Ιανουαρίου Ιουλίου 1998) γεννήθηκε στην Αθήνα. Ακολούθησε Εμπορικές σπουδές και Γαλλική φιλολογία. Από την εφηβεία της ήδη έκανε τις πρώτες της εμφανίσεις στα γράμματα με δημοσιεύσεις κειμένων της ,πεζών και ποιητικών , καθώς και μεταφράσεις σε εφημερίδες και περιοδικά. Το 1972 ξεκίνησε ν' ασχολείται με την παιδική και τη νεανική λογοτεχνία. Έγραψε παραμύθια, διηγήματα, μυθιστορήματα, θέατρο. Επίσης μετέφρασε Γάλλους συγγραφείς, καθώς και μεγάλο αριθμό παιδικών βιβλίων. Για πολλά χρόνια, έγραφε και παρουσίαζε διάφορες παιδικές εκπομπές στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Δίδαξε λογοτεχνία και μυθοπλασία σε σχολεία και σε σεμινάρια. Έχει τιμηθεί με πολλές διακρίσεις και βραβεία. Η Ειρήνη Μάρρα πέθανε στις 11 Ιουλίου 1998 σε ηλικία 55 ετών.

4 ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΜΑΡΡΑ
Τα δαντελένια χέρια Τριλογία του δίφραγκου Ο άσπρος δράκος Το μυστικό τραγούδι της Μάτας Το άδειο μπουκάλι Η Γιαλούσα Ο Πολικός και η Μελένια

5 Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΔΙΦΡΑΓΚΟΥ
Μικρά διηγήματα με ήρωες απλούς, καθημερινούς ανθρώπους σε περιστατικά ασήμαντα για τους άλλους, αλλά πολύ σημαντικά για τους ίδιους. Αλήθεια, σας έχει τύχει ποτέ κάτι παρόμοιο;

6 Τα Κόκκινα Λουστρίνια: Θέμα διηγήματος
Βασικό θέμα του έργου είναι η ζωή ενός νεαρού βιοπαλαιστή (νεαρού τσαγκάρη). Οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει, η εργατικότητα και η αποφασιστικότητά του. Το δίλημμα του νεαρού ήρωα ανάμεσα στον έρωτά του για την όμορφη και πλούσια κόρη του δασκάλου και την αγάπη του για την φτωχή αδερφή του. Η οικογένεια και η αδερφική αγάπη πάνω από το προσωπικό συναίσθημα.

7 Φύλλο Εργασίας 1)Διήγημα: να σημειώσετε τα χαρακτηριστικά του διηγήματος με βοηθό το Λεξικό Λογοτεχνικών Όρων. Στη συνέχεια να βρείτε τα στοιχεία που υποδεικνύουν ότι το κείμενο είναι ένα διήγημα. Απάντηση: Σύντομο Λιτότητα και πυκνότητα έκφρασης ,λεξιλογίου και περιεχομένου Προσεκτική επιλογή θέματος-συγκεκριμένο θέμα και ήρωες

8 Φύλλο Εργασίας 2)Αφήγηση – Περιγραφή: διαβάστε τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τα δυο αυτά είδη κειμένου στο βιβλίο σας της Νεοελληνικής Γλώσσας (Ενότητα 3). Στη συνέχεια να εντοπίσετε ένα χωρίο του κειμένου όπου υπάρχει αφήγηση (ποιος είναι ο αφηγητής;) και ένα στο οποίο υπάρχει περιγραφή. Απάντηση: Αφήγηση: Έδωσε τα λουστρινένια … με το τραγούδι [(αφηγητής: 3ο πρόσωπο(συγγραφέας)] Περιγραφή: Είχε σγουρά μαλλιά … περπατησιά περήφανη-Τα μαλλιά της … λαστιχάκια των πακέτων

9 Φύλλο Εργασίας 3)Τόπος: αγορά δερμάτων, τσαγκάρικο, εκεί που κάνει βόλτα η κόρη του δασκάλου, το σπίτι του δασκάλου, το σπίτι του μικρού τσαγκάρη, η κουζίνα,το υπνοδωμάτιο 4)Χρόνος: α) Εξωκειμενικός: τα παιδιά δουλεύουν από νωρίς για να βοηθήσουν οικονομικά την οικογένειά τους στο τσαγκάρικο, σημαντική η θέση του δασκάλου στην κοινωνία, ίσως αναφέρεται στις αρχές του 20ου αιώνα β) Ενδοκειμενικός: εβδομάδες ή μήνες αφού πήρε την απόφαση να φτιάξει τα παπούτσια μέχρι την «κρίσιμη» μέρα

10 Φύλλο Εργασίας 5) Πρόσωπα του κειμένου: Τσαγκαρόπουλο, τσαγκάρης, κόρη του δασκάλου, οικογένεια τσαγκαρόπουλου, καταστηματάρχες πλατείας 6) Προβολή στο μέλλον: Προβλέπει τι θα γίνει στο μέλλον και το φαντάζεται! Θα αρέσουν τα λουστρίνια στην κόρη του δασκάλου, σκέφτεται τον τρόπο με τον οποίο θα δώσει τα παπούτσια στην κόρη του δασκάλου, φαντάζεται πώς θα αντιδράσει εκείνη για το δώρο και τι θα γίνει αν της αρέσουν τελικά τα λουστρίνια

11 Φύλλο Εργασίας 7) Να χωρίσετε το κείμενο σε νοηματικές ενότητες και να δώσετε έναν τίτλο στην κάθε μια. α)Το είχε βάλει … την ώρα: «Η αγορά του κόκκινου λουστρινιού και η κατασκευή τους» β)Η κόρη του δασκάλου … ποιος ξέρει: «Η κόρη του δασκάλου» γ)Την κρίσιμη μέρα … με το τραγούδι: «Το δώρο για την αδερφή»

12 Φύλλο Εργασίας 8)Ποια είναι τα θέματα που θίγει η συγγραφέας στο διήγημα αυτό; Α) Η αδελφική αγάπη Β) Τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα Γ) Η ψυχική ωρίμανση μέσα από τη συνειδητοποίηση της πραγματικότητας Δ) Η ανισότητα στην κοινωνία

13 Φύλλο Εργασίας 9) Ποιο από τα θέματα που θίγει το διήγημα θα διαλέγατε για να δημιουργήσετε ένα δικό σας κείμενο; Αιτιολογήστε την επιλογή σας. Για να δημιουργήσουμε το δικό μας κείμενο, θα διαλέγαμε το θέμα της ανισότητας στη σημερινή εποχή. Αυτή η επιλογή οφείλεται στο γεγονός ότι η οικονομική κατάσταση των ανθρώπων καθορίζει τον τρόπο διαβίωσής τους και όχι άλλοι παράγοντες όπως οι δυσκολίες της καθημερινής τους ζωής, η μόρφωσή τους ή η οικογενειακή τους κατάσταση. Με αυτό τον τρόπο θα μεταδίδαμε στον κόσμο τις δυσκολίες των συνανθρώπων μας που είτε άθελα ή εσκεμμένα, όλοι αγνοούμε σε μικρό ή μεγάλο βαθμό.

14 Φύλλο Εργασίας 10) Σημειώστε στο κείμενο τις ενέργειες που κάνει ο ήρωας για να πετύχει το σκοπό του. Συγκέντρωνε χρήματα για να αγοράσει το λουστρίνι, δούλευε τα βράδια, σκέφτηκε τον τρόπο με τον οποίο θα της τα έδινε, θα συζητούσε τον τρόπο με τον οποίο θα της τα έδινε με τη μητέρα του

15 Φύλλο Εργασίας 11)Αναζητήστε το σημείο του κειμένου όπου το τσαγκαρόπουλο «αλλάζει» και περνά, έτσι, στην ωριμότητα. Ποια στοιχεία τον έκαναν να αλλάξει γνώμη; Η αδερφή … με το τραγούδι: Ο ήρωας ένιωθε ηθικό δίλημμα. Έπρεπε να διαλέξει σε ποια θα χαρίσει τα γοβάκια: στην πλούσια κόρη του δασκάλου που θα της ήταν περιττά ή στη φτωχή αδερφή του που τα έχει ανάγκη και θα χαρεί να τα φορέσει. Στο τέλος βάζει τη λογική πάνω από τα συναισθήματά του, επιλέγοντας να τα δώσει στην αδερφή του

16 Φύλλο Εργασίας 12)Χαρακτηρίστε τα κύρια πρόσωπα του διηγήματος με στοιχεία του κειμένου: α) Ο νεαρός τσαγκάρης: ώριμος, ρομαντικός, αγάπη προς την αδερφή του, εργατικός, φιλότιμος, γενναιόδωρος, βιοπαλαιστής, αισιόδοξος, ένοχος για το γεγονός ότι ξοδεύει πολλά χρήματα για το δώρο, υπεύθυνος για την οικογένειά του, ερωτευμένος β)Η αδελφή του: ντροπαλή, απεριποίητη, φτωχή, λυπημένη, ταπεινή, σεμνή, αφανής, στερημένη, μετρημένη, συμβιβασμένη, χαρούμενη γ)Η κόρη του δασκάλου: περήφανη, όμορφη, πλούσια, περιορισμένη, ζει σε αυστηρό οικογενειακό περιβάλλον, μετρημένη δ)Το αφεντικό του μικρού τσαγκάρη: καλόκαρδος, δείχνει εμπιστοσύνη στο τσαγκαρόπουλο, δίκαιος, αναγνωρίζει την προσπάθεια του τσαγκαρόπουλου

17 Φύλλο Εργασίας 13)Βρείτε στο κείμενο 3 σχήματα λόγου με τα οποία εκφράζονται τα συναισθήματα των προσώπων. (μελετήστε προηγουμένως τα σχήματα λόγου: Γραμματική Νέας Ελληνικής Γλώσσας σ ) Αναδίπλωση/Επανάληψη: Όλα του φαίνονταν σκιές … το τραπέζι 2. Υπερβολή: Χιλιάδες ήλιοι … γέλιο της 3. Μεταφορά: Το είχε βάλει από καιρό στο μάτι- Δεν έβαλε υποψία- Του είχε λαβώσει την καρδιά- Είχε κιόλας το σχέδιο καρφωμένο στο φακιδερό κεφάλι του- Υπομόνεψε να σηκώσουν το τραπέζι- Σβήστηκε μονοκοντυλιά η κόρη του δασκάλου

18 Φύλλο Εργασίας 14)ΓΛΩΣΣΑ- ΥΦΟΣ: Υπογραμμίστε το σωστό! α)Η γλώσσα είναι καθαρεύουσα/δημοτική, πλούσια/λιτή, επίσημη/καθημερινή/λαϊκή β)Το ύφος είναι επίσημο/απλό, βαρυφορτωμένο/λιτό, φιλοσοφικό /συγκινητικό, διδακτικό

19 Φύλλο Εργασίας 15)Αν ανεβάζαμε μια θεατρική παράσταση που θα είχε σαν θέμα την υπόθεση του διηγήματος (δραματοποίηση), ποιον ρόλο θα θέλατε να αναλάβετε και γιατί; Θα θέλαμε να αναλάβουμε τον ρόλο του τσαγκαρόπουλου, γιατί με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσαμε να δείξουμε στον κόσμο τη σημασία της αυτοθυσίας για κάποιον άνθρωπο, έστω κι αν πρέπει να θυσιάσουμε τα προσωπικά μας συναισθήματα και σκέψεις. Στην προκειμένη περίπτωση, το τσαγκαρόπουλο θυσίασε τα αισθήματά του για την κόρη του δασκάλου, έτσι ώστε να χαροποιήσει την αδερφή του και να της προσφέρει ένα δώρο με το οποίο θα μπορέσει να αλλάξει τον τρόπο ζωής της.

20 Φύλλο Εργασίας 16)Πώς νιώσατε μετά την απόφαση του νεαρού να δώσει τα λουστρίνια στην αδερφή του; Εκφράστε τα συναισθήματά σας με ένα τραγούδι, ένα ποίημα, μια ζωγραφιά σας ή έναν ζωγραφικό πίνακα που θα βρείτε στο διαδίκτυο. Όταν το τσαγκαρόπουλο έδωσε τα λουστρίνια στην αδερφή του, νιώσαμε αγαλλίαση, ανακούφιση, χαρά και δικαίωση. Όλα αυτά τα συναισθήματα δικαιολογούνται με το γεγονός ότι τα λουστρίνια δόθηκαν σε χέρια που τα χρειάζονταν πραγματικά και με αυτά θα άλλαζε η ζωή της. Τάρμπελ «Τρεις αδερφές» Γκυστάβ Κουρμπέ « Η Άνοιξη», 1868 Γερανιώτης Δημήτριος «Κοπέλα σε αγρό», 1905

21 Φύλλο Εργασίας 17)Δώστε έναν δικό σας τίτλο στο διήγημα. «Ωριμάζοντας μέσα από ένα ζευγάρι κόκκινα λουστρίνια»

22 Φύλλο Εργασίας 18) Διαβάστε το παρακάτω δημοτικό τραγούδι και βρείτε τα κοινά στοιχεία του με το διήγημα που μελετήσαμε. Ανάθεμά τον ποιος θα πει τ’ αδέρφια δεν πονούνε! Τ’ αδέρφια σκίζουν τα βουνά και δέντρα ξεριζώνουν. Δυο αδέρφια είχαν μι’ αδερφή στον κόσμο ξακουσμένη. Τη ζήλευε ν-η γειτονιά,τη ζήλευε ν-η χώρα, τη ζήλεψε κι ο Χάροντας και θέλει να την πάρει. Πάνει βροντάει στην πόρτα της σαν να ’ταν νοικοκύρης. -Ποιος είσαι συ όπου βροντάς στην πόρτα τέτοια ν-ώρα, που λείπουνε τ’ αδέρφια μου,τα λεβεντάδερφά μου; -Εγώ είμ’ ο γιος της μαύρης γης τσ΄ αραχνιασμένης πέτρας, εγώ είμ΄ ο πικροχάροντας κι έρθα για να σε πάρω.

23 Φύλλο Εργασίας -Ποιος είσαι συ όπου βροντάς στην πόρτα τέτοια ν-ώρα,
                                που λείπουνε τ’ αδέρφια μου,τα λεβεντάδερφά μου;      -Εγώ είμ’ ο γιος της μαύρης γης τσ΄ αραχνιασμένης πέτρας,                                 εγώ είμ΄ ο πικροχάροντας κι έρθα για να σε πάρω.                                -Άφσε με ,Χάροντ’, άφσε με ακόμα και δυο μέρες!                                 Πρωί Σαββάτο να λουστώ και Κυριακή ν’ αλλάξω                                 και τη Δευτέρα το ταχιό έρχομαι μοναχή μου.                                ‘ Πό τα μαλλιά την άρπαξε,στην πλάτη του τη ρίνει.                                 Κι η κόρη από τους πόνους της κλαίγεται και γουριάζει,                                 αχολογούνε τα βουνά και τα στενά λαγκάδια. Την ήκουσαν τ’ αδέρφια της από τα κορφοβούνια,                                      το Χάροντα καρτέρεσαν σε μια ψηλή ραχούλα. Τρεις μέρες τον επάλαψαν,του πήρανε την κόρη.

24 Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού»
Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού» Μάνα με τους εννιά σου γιους και με τη μια σου κόρη,  την κόρη τη μονάκριβη την πολυαγαπημένη. Την είχες δώδεκα χρονών και ήλιος δε σου την είδε. Στα σκοτεινά την έλουζε, στ’ άφεγγα τη χτενίζει,  στ’ άστρι και στον αυγερινό έπλεκε τα μαλλιά της. Προξενητάδες ήρθανε από τη Βαβυλώνα,  να πάρουνε την Αρετή πολύ μακριά στα ξένα. Οι οκτώ αδερφοί δε θέλουνε κι ο Κωνσταντίνος θέλει. Μάνα μου κι ας τη δώσουμε την Αρετή στα ξένα. Στα ξένα εκεί που περπατώ, στα ξένα που πηγαίνω,  αν πάμε εμείς στην ξενιτιά, ξένοι να μην περνούμε. Φρόνιμος είσαι Κωσταντή, μ’ άσκημα απιλογηθης. Κι α’ μο `ρτει γιε μου θάνατος κι α’ μο `ρτει γιε μου αρρώστια,  αν τύχει πίκρα γη χαρά, ποιος πάει να μου τη φέρει; .

25 Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού»
Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού» Mάνα να την παντρέψουμε την Aρετή στα ξένα νά ’χω κι εγώ αποκούμπηση στα ξένα που γυρίτζω. Φρένιμος είσαι Kωσταντή μ’ άσχημα λόγια λέγεις. Κι αν μού ’ρθει θλίψη ή χαρά ποιος θα μου τήνε φέρει; Αν σού ’ρθει θλίψη ή χαρά εγώ θα στήνε φέρω. Ήρτε ο χρόνος δίσεκτος κι οι μήνες οργκισμένοι κι ήπεσε το θανατικό κι οι εννιά ’δερφοί πεθάναν. Επόθανε κι ο Κωσταντής όπου το τάμα είχε. Κι ήμεινε η μάνα μοναχή, σαν καλαμιά στον κάμπο. Σ’ όλα τα μνήματα ’κλαιγε σ’ όλα μοιρολογιούνταν. Στου Κωσταντίνου το μνημιό ενέσπαν’ τα μαλλία της.

26 Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού»
Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού» Δε μού ’λεγες βρε Κωσταντή πως ήθε ν’ αποθάνεις,  μον’ μού ’λεγες την Αρετή πως ήθε να μου φέρεις. Aνάθεμά σου Κωσταντή και τρις ανάθεμά σε,  Οπού μου την εξόριξες την Αρετή στα ξένα. Αφ’ την κατάρα την πολλή κι αφ’ το πολύ το κλάμα η γης αναταράχτηκε κι ο Κωσταντίνος ήβγκε. Άφησ’ με, Χάρε, άφησ’ με τρεις μέρες και τρεις νύχτες να κάμω και της μάνας μου το τάμα που της είχα. Και ποιον αφήνεις εγγυητή να πας και να γυρίσεις; Την Παναγιά και τον Χριστό τους Άγιους Αναργκύρους. Κάμνει το μνήμα άλογο, την πλάκα συλλιβάρι, το μαύρο καβαλίκεψε στην Αρετή να πάει. Απέ καρσί τη γνάντεψε εις το χορό κι εβάστα. Για έλ ’δω βρε Αρετή κι η μάνα μας σε θέλει. Αλίμον’ αδερφάκι μου και τι ’ναι που με θέλει; Αν είναι θλίψη να θλιφτώ κι αν είν’ χαρά ν’ αλλάξω. Καλό, κακό, βρε Αρετή, έλα μ’ αυτά που είσαι.

27 Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού»
Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού» Το μαύρο του εγονάτισε κι απάνω την επήρε. Στο δρόμο που πηγαίνανε, στο δρόμο που δγκιαβαίναν ακούν πουλιά να κελαηδούν, ακούν πουλιά να λένε: Για δες κορίτσι όμορφο που σέρνει αποθαμένος. Γι’ άκου, γι’ άκου Κωσταντή τι λένε τα πουλάκια. Πουλάκια είν’ και κελαηδούν πουλάκια είν’ κι ας λένε. Μου φαίνεται βρε Κωσταντή πως λιβανιές μυρίζεις. Εχτές προχτές επήγαμε κάτω στον άϊ Γιάννη και θύμιασέ με ο παπάς με περισσό λιβάνι. Και παρεμπρός που πήγανε κι άλλα πουλιά τους λενε: Θεέ μεγαλοδύναμε μεγάλο κρίμα κάμνεις την Αρετή την όμορφη να σέρν’ αποθαμένος. Ότι που κοντοκόντεψαν εις τους Αγιούς Μαρτύρους. Άμ’ αδερφή στο σπίτι μας να μπω να προσκυνήσω. Έλα να πάμε Κωσταντή κι απέ για γύρνα πίσω. Άμ’ Αρετή στο σπίτι μας κι εγώ ’μ’ αποθαμένος. Παίρνει και πα στο σπίτι τους με μια καρδγκιά καμένη,  γλέπει την πόρτα σφαλιχτή και τα κλειδγκιά παρμένα,  και τα παραθυρόφυλλα πού ’ταν αραχνιασμένα. Άνοιξε μάνα μ’, άνοιξε κι η Αρετή σου είμαι.

28 Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού»
Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού» Βάλλω τον ουρανό κριτή και τους Αγιούς μαρτύρους,  αν τύχει κι έρτει θάνατος, αν τύχει κι έρτει αρρώστια,  αν τύχει πίκρα γη χαρά, εγώ να σου τη φέρω. Και σαν την επαντρέψανε την Αρετή στα ξένα κι εμπήκε χρόνος δίσεκτος και μήνες οργισμένοι κι έπεσε το θανατικό και οι εννιά αδερφοί πεθάναν,  βρέθηκε η μάνα μοναχή σαν καλαμιά στον κάμπο. Σ’ όλα τα μνήματα έκλαιγε, σ’ όλα μοιρολογιόταν,  στου Κωνσταντίνου το μνημιό μοιρολογάει και λέει. "Ανάθεμά σε Κωσταντή και μύρια ανάθεμά σε,  οπού μου την εξόριζες την Αρετή στα ξένα! Το τάξιμο που μου `ταξες πότε θα μου το κάμεις; Τον ουρανό έβαλες κριτή και τους Αγιούς μαρτύρους αν τύχει πίκρα γη χαρά, να πας να μου τη φέρεις".

29 Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού»
Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού» Από το μυριανάθεμα και τη βαριά κατάρα,  η γης αναταράχθηκε και ο Κωνσταντής εβγήκε. Κάνει το σύγνεφο άλογο και τ’ άστρο χαλινάρι και το φεγγάρι συντροφιά και πάει να τη φέρει. Παίρνει τα όρη πίσω του και τα βουνά μπροστά του. Βρίσκει την κι εχτενίζουνταν όξου στο φεγγαράκι. Από μακριά την χαιρετά κι από κοντά της λέγει: Άιντε αδερφή να φύγουμε, στη μάνα μας να πάμε. Αλίμονο αδερφάκι μου και τι είναι τούτη η ώρα; Αν ίσως κι είναι για χαρά, να στολιστώ και να `ρθω. Έλα Αρετή στο σπίτι μας κι ας είσαι όπως κι αν είσαι. Κοντολογίζει τ’ άλογο και πίσω την καθίζει. Στην στράτα που διαβαίνανε, πουλάκια κελαηδούσαν,  δεν κελαηδούσαν σαν πουλιά, μήτε σαν χελιδόνια,  μον’ κελαηδούσαν κι έλεγαν ανθρώπινη ομιλία: "Ποιος είδε κόρην όμορφη να σέρνει πεθαμένος"!

30 Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού»
Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού» Άκουσες Κωνσταντίνε μου τι λένε τα πουλάκια; Πουλάκια είναι κι ας κελαηδούν, πουλάκια είναι κι ας λένε. Και παρακεί που πήγαιναν κι άλλα πουλιά τους λένε: "Δεν είναι κρίμα κι άδικο, παράξενο μεγάλο,  να περπατούν οι ζωντανοί με τους αποθαμένους"! Άκουσες Κωνσταντίνε μου τι λένε τα πουλάκια; Πως περπατούν οι ζωντανοί με τους αποθαμένους. Απρίλης είναι και λαλούν και Μάης και φωλεύουν. Φοβούμαι σ’ αδερφάκι μου και λιβανιές μυρίζεις. Εχτές βραδύς επήγαμε πέρα στον Αϊ Γιάννη κι εθύμιασέ μας ο παπάς με περισσό λιβάνι. Και παρεμπρός που πήγανε κι άλλα πουλιά τους λένε: "Για ιδές θάμα κι αντίθαμα που γίνεται στον κόσμο,  τέτοια πανώρια λυγερή να σέρνει ο πεθαμένος!

31 Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού»
Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού» Τ’ άκουσε πάλι η Αρετή και ράγισε η καρδιά της. Άφησ’ Αρέτω τα πουλιά κι ό,τι κι α’ θέλ’ ας λέγουν. Πες μου πού είναι τα κάλλη σου και πού είναι η λεβεντιά σου και τα ξανθά σου τα μαλλιά και τ’ όμορφο μουστάκι; Έχω καιρό π’ αρρώστησα και πέσαν τα μαλλιά μου! Αυτού σιμά αυτού κοντά, στην εκκλησιά προφτάνουν. Βαριά χτυπά τ’ αλόγου του κι απ’ εμπροστά της `χάθη. Κι ακούει την πλάκα και βροντά, το χώμα και βοΐζει. Κινάει και πάει η Αρετή στο σπίτι μοναχή της. Βλέπει τους κήπους της γυμνούς, τα δένδρα μαραμένα βλέπει το μπάλσαμο ξερό, το καρυοφύλλι μαύρο,  βλέπει μπροστά στην πόρτα της χορτάρια φυτρωμένα. Βρίσκει την πόρτα σφαλιστή και τα κλειδιά παρμένα και τα σπιτοπαράθυρα, σφιχτά μανταλωμένα.

32 Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού»
Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού» Χτυπά την πόρτα δυνατά, τα παραθύρια τρίζουν. Αν είσαι φίλος διάβαινε κι αν είσαι εχτρός μου φύγε κι αν είσαι ο πικροχάροντας, άλλα παιδιά δεν έχω κι η δόλια η Αρετούλα μου λείπει μακριά στα ξένα. Σήκω μανούλα μου, άνοιξε, σήκω γλυκιά μου μάνα. Ποιος είναι αυτός που μου χτυπά και με φωνάζει μάνα; Άνοιξε μάνα μου, άνοιξε κι εγώ είμαι η Αρετή σου. Κατέβηκε, αγκαλιάστηκαν κι απέθαναν κι οι δύο. Mάνα με τους εννιά σου γιούς,  πουλί μου χάιντες, τη μια σου θυγατέρα την ήλουτζες στα σκοτεινά,  τη χτένιζες στα φέγγια, την εσυχνοκολάκευες όξω στα φεγγαράκια, στ’ άστρι και στον αυγερινό ήπλεκες τα μαλλιά της.

33 Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού»
Φύλλο Εργασίας Ποίημα: «Του νεκρού αδερφού» Άμε Χάρε εις το καλό κι εγώ Αρετή δεν έχω. Μνιάν Αρετή που ’χα Αρετή, άμε και γύρευγκέ την. Να και το δαχτυλίδι μου τ’ αρραβωνιαστικού μου,  οπού μ’ αρραβωνιάσανε και τα εννιά μ’ αδέρφια. Στην πόρτα αγκαλιαστήκανε, αντάμα ξεψυχήσαν.

34 19) Tραγούδια με θέμα την αδερφική αγάπη.
Φύλλο Εργασίας 19)  Tραγούδια  με θέμα την αδερφική αγάπη. Avicii- Hey Brother Νίκος Ξυλούρης- Φίλοι και αδέρφια Νίκος Ξυλούρης- Και να αδερφέ μου Akai Kutsu (Κόκκινα παπούτσια)-Ιαπωνικό τραγούδι Μίκης Θεοδωράκης-Του νεκρού αδελφού

35 Φύλλο Εργασίας 20) Άσκηση 4 του βιβλίου: Ο μικρός τσαγκάρης παρά την άσχημη κατάσταση της αδερφής του, προτίμησε να δώσει τα λουστρίνια στην πλούσια κόρη του δασκάλου. Η αντίδρασή της δεν ήταν η αναμενόμενη. Δεν τα δέχτηκε με χαρά, αντιθέτως ισχυρίστηκε πως ποτέ δε θα δεχόταν ένα δώρο από κάποιον ασήμαντο και αμόρφωτο. Ο νεαρός τότε μπήκε σε σκέψεις. Αποφάσισε πως δε θα ξανάφηνε κανέναν να τον πει ασήμαντο και αμόρφωτο. Για να επιτύχει τον στόχο του, θα έπρεπε να σπουδάσει το επάγγελμα που πάντα ονειρευόταν. Έτσι ο μικρός τσαγκάρης άφησε το όμορφο χωριό του και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Έπειτα από αρκετά χρόνια σπουδών, κατάφερε να δουλέψει στο νοσοκομείο «Αγία Σοφία», όπου γνώρισε μία πολύ γλυκιά, ευγενική, πρόσχαρη και εργατική συνάδελφό του, στην οποία χάρισε ένα ζευγάρι κόκκινα λουστρίνια.

36 ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ!!! ΣΟΦΙΑ ΕΙΡΗΝΗ ΑΓΓΕΛΙΚΗ Α’1


Κατέβασμα ppt "«ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΛΟΥΣΤΡΙΝΙΑ» ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΙΡΑ:ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΔΙΦΡΑΓΚΟΥ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google