7 ΜΙΣΘΟΙ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Advertisements

Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Ελαστικότητα 4η Διάλεξη.
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ
Κεφάλαιο 13 Μεγιστοποίηση κέρδους και προσφορά
Ο ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ
Ζήτηση των Αγαθών..
Η ΑΓΟΡΑ 3η Διάλεξη.
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
ΠΑΡΑΓΩΓΗ 5η Διάλεξη.
1.3 ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Θεωρητικό υπόδειγμα για την μελέτη της οικονομικής δραστηριότητας (Κεφ
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Συνολική Ζήτηση Εθνικό Εισόδημα Εθνικό Προϊόν Εθνική Δαπάνη
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 4η
Ασκήσεις - Εφαρμογές Διάλεξη 5 η Οικονομική Αξιολόγηση Έργων και Πολιτικών.
ΜΟΡΦΕΣ ΑΓΟΡΑΣ ΠΛΗΡΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
ΘΕΩΡΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ Η Συνάρτηση Παραγωγής, προσδιορίζει τις δυνατότητες παραγωγής ενός αγαθού ή υπηρεσίας, ως συνάρτησης των παραγωγικών συντελεστών, δεδομένης.
Μικροοικονομική Ι Ενότητα # 7: Αγορά εργασίας Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
1 Οικονοµική Εργασίας και Εργασιακές Σχέσεις Προσφορά και ζήτηση εργασίας Καραµάνης Κώστας Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Κ ΕΦΑΛΑΙΟ 11 ο: Moνοπώλιο και μονοψώνιο Παρακίνηση: Brush Wellman 2. Το πρόβλημα της μεγιστοποίησης των κερδών του μονοπωλίου Η συνθήκη μεγιστοποίησης.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΑΛΕΞΗΣ Βαγής Σαμαθρακής 2 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΣΤΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ &
Αρχές Γεωργικής Οικονομίας και Οργάνωση Γεωργικών Επιχειρήσεων 3 η Διάλεξη.
Οι εταιρίες στις ανταγωνιστικές αγορές Κεφάλαιο 14 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 2: ΖΗΤΗΣΗ. Διάλεξη 3. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, T.E.I. Θεσσαλίας.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 4: Ζήτηση Προσφορά και Αγορά. Διαλέξεις 6 έως 7. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης.
Το κόστος της παραγωγής Κεφάλαιο 13 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any part of the work.
1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ. ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ 1 2 Στην αγορά συμμετέχουν πολλοί αγοραστές και πωλητές Τα προσφερόμενα.
Προσφορά, ζήτηση και δυνάμεις της αγοράς Κεφάλαιο 4 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any.
1 Βασικές Έννοιες της Οικονομικής Επιστήμης (Επανάληψη ή Εισαγωγή) Τι είναι Οικονομικό Υπόδειγμα; Όφελος Κόστος Αγορές Ελαστικότητα Εξωτερικότητες Οικονομικά.
Διάλεξη 7 Μακροοικονομία. Κεϋνσιανός Σταυρός Πραγματική δαπάνη (Υ): το ποσό που τα νοικοκυριά, οι επιχειρήσεις και το κράτος δαπανούν σε αγαθά και υπηρεσίες,
Εισαγωγή στην Οικονομική Ι Ζήτηση, Προσφορά, Ελαστικότητες.
Μακροοικονομία Διάλεξη 5. Πληθωρισμός: μετράει τη μεταβολή του γενικού επιπέδου των τιμών Τα αίτια του Πληθωρισμού 1)Η θεωρία του πληθωρισμό ζήτησης:
Μακροοικονομία Διάλεξη 6. Ανεργία Τριβής: (βραχυχρόνια) είναι το ελάχιστο επίπεδο ανεργίας σε μια οικονομία. Η ανεργία που οφείλεται στο χρόνο που είναι.
Καταναλωτές , πωλητές και πλεονάσματα
D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΑΓΟΡΑ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
Μικροοικονομία Διάλεξη 1.
ΑΓΟΡΕΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
M. PARKIN, M. POWELL, K. MATTHEWS
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Απασχόληση & μισθοί σε μη πλήρως ανταγωνιστική αγορά εργασίας
ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΜΗΜΑ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ.
Ενότητα 10: Καμπύλες κόστους
Η καμπύλη Προσφοράς Μεθοδολογία Ασκήσεων.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Ειδικοί παραγωγικοί συντελεστές
Εισαγωγή στο Γραμμικό Προγραμματισμό
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
ΕΛΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3.
ΤΟΚΟΣ ΕΝΟΙΚΙΟ ΚΑΙ ΚΕΡΔΟΣ
Εφαρμογές οικονομικών συναρτήσεων
Τεχνολογία Β’ Γυμνασίου
Πολιτική Παιδεία Α’ Λυκείου Διδάσκων: Κοψιδάς Οδυσσέας
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
Ειδικοί παραγωγικοί συντελεστές
Μεταγράφημα παρουσίασης:

7 ΜΙΣΘΟΙ

ΑΜΟΙΒΗ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΥ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Η Θεωρία της οριακής παραγωγικότητας. Υποθέτουμε πως έχουμε ένα πλήρως ανταγωνιστικό προϊόν και μια τελείως ανταγωνιστική αγορά εργασίας

Παράδειγμα του βιβλίου του ISON ΠΊΝΑΚΑΣ (ΟΡΙΑΚΑ ΕΣΟΔΑ ΠΡΟΙΟΝΤΟΣ) 8.1 Εχουμε τελείως ανταγωνιστική αγορά προϊόντος δηλαδή η επιχείρηση πουλά κάθε μονάδα προϊόντος στα δέκα ευρώ. Τέλειος ανταγωνισμός αγοράς σημαίνει πως η επιχείρηση μπορεί να απασχολήσει επιπλέον εργάτες με τον ίδιο μισθό 200 ευρώ/εβδομάδα ανά εργαζόμενο. Επίσης ο μόνος μεταβλητός συντελεστής είναι η εργασία.

ΟΡΙΑΚΑ ΕΣΟΔΑ ΠΡΟΙΟΝΤΟΣ ΠΛΗΘΟΣ ΕΡΓΑΤΩΝ ΟΡΙΑΚΟ ΦΥΣΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ (ΜΡΡ) ΤΙΜΗ ΤΟΥ ΠΡΟΙΟΝΤΟΣ (Ρ,ΜR,AR) ΟΡΙΑΚΑ ΕΣΟΔΑ ΠΡΟΙΟΝΤΟΣ (ΜRΡ) Ευρώ ΜΙΣΘΟΣ W ΣΕ ΕΥΡΩ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΚΕΡΔΟΣ (ΜRP-W) ΣΕ ΕΥΡΩ 1 5 10 50 200 -150 2 19 190 -10 3 33 330 +130 4 43 430 +230 500 +300 6 30 300 +100 7 9 90 -110 ΜRΡ=ΜΡΡ Χ ΜR ΤA Οριακά έσοδα προϊόντος εργασίας MRP είναι τα επιπλέον έσοδα που αποκομίζει μια επιχείρηση όταν απασχολεί μια επιπλέον μονάδα εργασίας, δηλαδή η παραγωγή που παράγει κάθε επιπλέον εργάτης δηλαδή το οριακό φυσικό προϊόν ΜΡΡ ΕΠΙ τα οριακά έσοδα ΜRΡ . ΜRΡ=ΜΡΡ Χ ΜR επομένως τα μέσα έσοδα προϊόντος ΑRP προκύπτει πολλαπλασιάζοντας το μέσο φυσικό προϊόν με τα μέσα έσοδα .Το ARP μέσα έσοδα ΚΑΙ ΤΟ MRP οριακά έσοδα αυξάνονται σύμφωνα με τον νόμο της φθίνουσας απόδοσης . Ο μισθός W είναι σταθερός και αυτό αντιπροσωπεύει το ΤΟ ΟΡΙΑΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΜCL KAI TO ΜΕΣΟ ΚΟΣΤΟΣ ΑCL ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΛΛΆ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΜΠΥΛΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ . Η ΘΕΣΗ ΜΕΓΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΚΕΡΔΩΝ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΕΊΝΑΙ ΕΚΕΙ ΟΠΟΥ οριακά έσοδα ΜRP= οριακό κόστος MCL. ΣΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΑΥΤΌ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΤΕ ΌΤΑΝ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΝΤΕ 6 ΕΡΓΑΤΕΣ. Η επιχείρηση δεν απασχολεί το εργάτη νούμερο 7 διότι αυτός θα προσέφερε μόνο 90 ευρώ έσοδα αλλά θα κόστιζε στη επιχείρηση 200 ευρώ δηλαδή θα δημιουργούσε ζημία στην επιχείρηση 110 ευρώ όπως φαίνετε στον πίνακα.

ΓΡΑΦΙΚΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ MRP (οριακά έσοδα προϊόντος ) ΠΟΥ ΕΊΝΑΙ ΚΑΤΩ ΑΠΌ ΤΗΝ ΚΑΜΠΥΛΗ ARΡ μέσα έσοδα προϊόντος ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΕΙ ΤΗΝ ΖΗΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ . Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΘΑ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΕΙ ΤΟΣΟΥΣ ΕΡΓΑΤΕΣ ΕΩΣ ΟΤΟΥ ΤΟ ΟΡΙΑΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜCL ΘΑ ΕΊΝΑΙ ΙΣΟ ΜΕ ΤΟ ΟΡΙΑΚΑ ΕΣΟΔΑ ΠΡΟΙΟΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΓΡΑΦΙΚΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ Η καμπύλη ζήτησης της εργασίας της επιχείρησης ΜRP Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΠΟΥ ΜΕΓΙΣΤΟΠΟΙΕΙ ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΤΗΣ ΕΧΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΙ ΜΙΑ ΕΝΤΕΛΩΣ ΕΛΑΣΤΙΚΗ ΚΑΜΠΥΛΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΗΛΑΔΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΛΑΒΕΙ ΕΡΓΑΤΕΣ ΜΕ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΜΙΣΘΟ W1 .ΔΗΛΑΔΗ Η ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΗ ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΙΝΑΙ QL1 ΑΝ ΑΥΞΗΘΕΙ Ο ΜΙΣΘΟΣ W2 Η ΚΑΜΠΥΛΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ ΘΑ ΜΕΤΑΤΟΠΙΣΘΕΙ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΜCL2 ΚΑΙ Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΘΑ ΜΕΙΩΣΕΙ ΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΤΩΝ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΩΝ ΕΡΓΑΤΩΝ ΣΕ Ql2 H καμπύλη ΜRP (οριακά έσοδα προϊόντος )ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΕΙ ΤΗΝ ΚΑΜΠΥΛΗ ΖΉΤΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΓΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ . ΜΙΑ ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΟ ΜΙΣΘΟ ΟΔΗΓΕΙ ΣΕ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΑΠΌ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ Α ΣΤΟ Β. ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΓΡΑΦΗΜΑ ΕΠΕΙΔΗ ΠΑΝΩ ΑΠΌ ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΜΙΣΘΟΥ W3 Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΑΝΤΑΠΕΞΕΛΕΘΕΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΝΙΣΟΥΜΕ ΌΤΙ Η ΚΑΜΠΥΛΗ ΖΗΤΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΓΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΊΝΑΙ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΚΛΙΣΗ ΚΑΤΩΝ ΑΠΌ ΤΗΝ ΚΑΜΠΥΛΗ ARP (μέσα έσοδα προϊόντος)

ΚΑΜΠΥΛΗ ΖΗΤΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ Τα οριακά έσοδα αντιπροσωπεύουν και την καμπύλη ζήτησης της εργασίας όπως είδαμε πιο πριν γιατί όταν ο μισθός μειώνετε η επιχείρηση προσλαμβάνει πιο πολλούς εργάτες και επεκτείνετε η παραγωγή. Για να πάρουμε την καμπύλη ζήτησης εργασίας του κλάδου προσθέτουμε οριζοντίως τις καμπύλες ζήτησης των επιχειρήσεων του κλάδου με τον ίδιο τρόπο που υπολογίσαμε στο κεφάλαιο 2 την αγοραία καμπύλη ζήτησης των αγαθών

Γραφική αναπαράσταση Ison 8.3

H ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Εξαρτάτε από πολλούς παράγοντες όπως τιμή εργασίας μέγεθος πληθυσμού προτιμήσεις κλπ πολύ μεγάλο ρόλο παίζει ο μισθός για τον προσδιορισμό της προσφοράς εργασίας. Η καμπύλη προσφοράς εργασίας είναι απλώς η άθροιση μεμονωμένων ατομικών καμπύλων προσφοράς εργασίας.

Καμπύλη προσφοράς του ατόμου Είναι πιθανό να έχει κλίση προς τα πίσω. Καθώς αυξάνετε ο μισθός από w1 σε w2 το άτομο είναι διατεθειμένο να εργαστεί παραπάνω ώρες από Η1 ΣΕ Η2 . Πέραν του μισθού w2 μια περαιτέρω αύξηση θα οδηγήσει σε μία μείωση του αριθμού των ωρών τις οποίες είναι ένα άτομο διατεθειμένο να εργαστεί. Επομένως μια αύξηση του μισθού από w2 σε w3 θα οδηγήσει σε μείωση του αριθμού των ωρών εργασίας από Η2 ΣΕ Η1

Καμπύλη προσφοράς εργασίας του κλάδου. Προκύπτει με την οριζόντια συνάθροιση των ατομικών καμπυλών προσφοράς εργασίας και συνήθως έχει θετική κλίση, καθώς αυξάνετε ο μισθός οι εργαζόμενοι θα στραφούν προς αυτόν τον κλάδο από άλλους κλάδους.

Ισορροπία στην αγορά εργασίας Έχοντας τις καμπύλες προσφοράς και ζήτησης σε ένα κλάδο μπορούμε να προσδιορίσουμε την θέση ισορροπίας στην αγορά εργασίας. Το γράφημα δείχνει την αγοραία ζήτηση ισορροπίας και την αγοραία προσφορά εργασίας σε ένα κλάδο με μισθό ισορροπίας τον W1 και εργασία ισορροπίας το L1 W1 W2 ΚΑΙ L1 L2 ΑΡΑ ΝΈΟ ΥΨΟΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ ΑΝ H ΖΗΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ DL1 ΑΥΞΗΘΕΙ ΣΕ DL2

ΑΤΕΛΗΣ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Όταν οι αγορές δεν είναι πλήρως ανταγωνιστικές τότε είναι ατελείς. Πχ ένας εργοδότης (μονοπωλητής παραγωγός) ή ένας μονοψωνητής (μονοπωλιακός αγοραστής εργασίας) ή από την πλευρά της προσφοράς αν ο εργαζόμενος είναι μέλος κάποιου εργατικού σωματίου 1-13

Μονοπωλητής προϊόντος Εδώ η καμπύλη ζήτησης έχει αρνητική κλίση . Ο μονοπωλητής αν θέλει να πουλήσει παραπάνω θα πρέπει να μειώσει την τιμή στο προϊόν του. Επομένως η αξία του οριακού προϊόντος VMP θα είναι ίση με το οριακό φυσικό προϊόν MPP επί την τιμή P του προϊόντος VMP=MPP X P Tα οριακά έσοδα προϊόντος είναι το οριακό φυσικό προϊόν ΜΡΡ επί τα οριακά έσοδα ΜΡ. MRP=MPP X MR

οριακό φυσικό προϊόν MPP

Μονοπωλητής Ένας μονοπωλητής θα απασχολήσει λιγότερη εργασία από ότι μια επιχείρηση που λειτούργει υπό καθεστώς τέλειου ανταγωνισμού

Μονοψώνιο Αν υπάρχει μονοψώνιο ο αγοραστής εργασίας θα προσλάβει εργάτη προσφέροντας μεγαλύτερο μισθό σε μια ανταγωνιστική αγορά. Παράδειγμα σε μια τέτοια αγορά εργασίας αν κάποιος εργοδότης απασχολεί 50 εργάτες με μισθό 100 ευρώ ο κάθε ένας. Αν προσλάβει έναν ακόμη πιθανόν θα πρεπει να δώσει 101 ευρώ. Αυτό προϋποθέτει αύξηση 1 ευρώ και τους υπόλοιπους 50 άρα όλοι θα παίρνουν 101 ευρώ. Τώρα μέσο κόστος ανά εργάτη είναι 101 ευρώ και το οριακό 151 ευρώ δηλαδή 101 ευρώ η αμοιβή του προσληφθέντος εργάτη + 50 ευρώ η αύξηση του ενός ευρώ στα υπόλοιπα 50 άτομα

Μονοψώνιο Στο μονοψώνιο το οριακό κόστος εργασίας βρίσκετε πάνω από το μέσο κόστος εργασίας

Εργατικά σωματεία Αποτελούν ομάδες εργατών οι οποίοι έχουν κοινά συμφέροντα ή ένα κοινό συμφέρον όπως για παράδειγμα κάποια κοινή δεξιότητα. Όλοι εργάζονται στον ίδιο κλάδο και επομένως έχουν πολλά κοινά συμφέροντα. Αγωνίζονται από κοινού για (τα πιο βασικά) Καλύτερες συνθήκες εργασίας Αυξήσεις μισθών κλπ

Αν το εργατικό σωματείο περιορίσει την προσφορά εργασίας σε έναν κλάδο μειώνοντας την από SL1 ΣΕ SL2 τότε ο μισθός θα αυξηθεί από W1 ΣΕ W2 . ΘΑ ΣΗΜΕΙΩΘΕΙ ΌΜΩΣ ΜΕΙΩΣΗ ΣΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΤΩΝ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ AΠΟ L1 ΣΕ L2

Η αύξηση του μισθού είναι ο μείζων στόχος και επιτυγχάνετε με… Περιορισμός στην προσφορά εργασίας (κλειστά επαγγέλματα μεγάλο διάστημα εκπαίδευσης για το επάγγελμα) Συλλογικές διαπραγματεύσεις. Είναι οι διαπραγματεύσεις των σωματείων με τους εργοδότες οι οποίες αν είναι καλές οδηγούν σε αύξηση των μισθών

ΟΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΕΣ ΔΙΑΠΡΑΓΜΕΤΕΥΣΕΙΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΡΓΟΔΟΤΕΣ ΕΊΝΑΙ ΠΙΘΑΝΟΝ ΝΑ ΑΥΞΗΣΟΥΝ ΤΟ ΜΙΣΘΟ ΠΆΝΩ ΑΠΌ ΤΟ ΟΡΙΟ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ W1 ΣΤΗ ΘΕΣΗ W2 ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ NA ΑΠΑΣΧΟΛΗΘΟΥΝ L1 ΕΡΓΑΤΕΣ ΚΑΙ L3 - L2 ΝΑ ΜΕΙΝΟΥΝ ΑΝΕΡΓoi

Η ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ επηρεάζετε από πλήθος παραγόντων όπως: Η ζήτηση του προϊόντος είναι ανελαστική. Εδώ ο εργοδότης μπορεί να μετακυλήσει μια αύξηση του μισθού στους καταναλωτές αυξάνοντας την τιμή του προϊόντος. Το κόστος εργασίας είναι πολύ μικρό σε σχέση με το συνολικό κόστος. Εδώ μια αύξηση δεν θα επηρεάσει πολύ το συνολικό κόστος. Το ύψος των κερδών του κλάδου. Όσο ψηλότερο τόσο μεγαλύτερη είναι η διαπραγματευτική δύναμη του σωματείου

Η ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ επηρεάζετε από πλήθος παραγόντων όπως: Η ευκολία υποκατάστασης των παραγωγικών συντελεστών είναι εύκολο να αντικατασταθεί η εργασία με κεφάλαιο τότε η διαπραγματευτική δύναμη του σωματείου μειώνετε. Η αυτή καθεαυτή δύναμη του σωματείου (κεφάλαια δύναμη διαπραγμάτευσης κ.α) Το οικονομικό-πολιτικό κλίμα πχ όταν υπάρχει μεγάλη ανεργία υπάρχει συνήθως συμπίεση μισθών από την πολιτεία άρα και μικρή διαπραγματευτική δυνατότητα

Έννοια του κατώτατου μισθού Είναι ο θεσμός στην αγορά εργασίας που έχουν εισάγει οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Όσον αφορά τον εργαζόμενο υπάρχει για να αντιμετωπίσει την περίπτωση του φτωχού εργαζομένου προωθώντας κίνητρα για τους νέους εργαζόμενους .Επίσης εξισώνει μισθολογικά μεταξύ διαφορετικού φύλου εθνικότητας κλπ τους εργαζόμενους. Όσον αφορά τον εργοδότη βοηθά στην αφοσίωση του εργαζομένου στην μείωση αλλαγών προσωπικού ενθάρρυνση της παραγωγικότητας και αύξηση της ανταγωνιστικότητας

Αντίκτυπος κατωτάτου μισθού στους εργαζόμενους Επηρεάζει κρατώντας μισθολογικά χαμηλά τους μερικώς απασχολούμενους σε σχέση με τους πλήρως Κάποιους κλάδους όπου οι αμοιβές είναι πολύ χαμηλές όπως ο τουριστικός κλάδος αλιεία γεωργία κλπ Σε πολλούς τομείς όπως η μεταποίησης που επίσης χαρακτηρίζονται ως χαμηλόμισθοι.

Αντίκτυπος κατωτάτου μισθού στην επιχείρηση Διαφορές αμοιβής Κόστος για την επιχείρηση Απασχόληση Πληθωρισμός