Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST
Μικροοικονομική

2 Κεφάλαιο 6 Πωλητές και κίνητρα

3 6 Πωλητές και κίνητρα Περίγραμμα κεφαλαίου 6.1 Οι πωλητές σε μια τέλεια ανταγωνιστική αγορά 6.2 Το πρόβλημα του πωλητή 6.3 Από το πρόβλημα του πωλητή στην καμπύλη προσφοράς 6.4 Πλεόνασμα παραγωγού 6.5 Από τη βραχυχρόνια στη μακροχρόνια περίοδο 6.6 Από την επιχείρηση στην αγορά: Μακροχρόνια ανταγωνιστική ισορροπία

4 6 Πωλητές και κίνητρα Ιδέες κλειδιά Το πρόβλημα του πωλητή αποτελείται από τρία μέρη: παραγωγή, κόστος και έσοδα. Ένας πωλητής που στοχεύει στην αριστοποίηση λαμβάνει αποφάσεις στο όριο. Η καμπύλη προσφοράς αντανακλά την προθυμία πώλησης ενός αγαθού ή μιας υπηρεσίας σε διάφορα επίπεδα τιμής.

5 6 Πωλητές και κίνητρα Ιδέες κλειδιά Το πλεόνασμα παραγωγού είναι η διαφορά μεταξύ της τιμής αγοράς και της καμπύλης οριακού κόστους. Οι πωλητές εισέρχονται και εξέρχονται από τις αγορές με βάση τις ευκαιρίες κέρδους.

6 Οικονομικό παράδειγμα τεκμηρίωσης:
6 Πωλητές και κίνητρα Οικονομικό παράδειγμα τεκμηρίωσης: Πώς μια κρατική επιδότηση αιθανόλης θα επηρέαζε τους παραγωγούς της;

7 Τρεις συνθήκες χαρακτηρίζουν τις τέλεια ανταγωνιστικές αγορές:
6.1 Οι πωλητές σε μια τέλεια ανταγωνιστική αγορά Τρεις συνθήκες χαρακτηρίζουν τις τέλεια ανταγωνιστικές αγορές: Κανένας αγοραστής ή πωλητής στην αγορά σε είναι αρκετά ισχυρός από μόνος τους για να επηρεάσει την τιμή αγοράς. Οι πωλητές της αγοράς παράγουν πανομοιότυπα αγαθά. Η είσοδος και η έξοδος από τη αγορά είναι ελεύθερες.

8 6.1 Οι πωλητές σε μια τέλεια ανταγωνιστική αγορά
Κανένας αγοραστής ή πωλητής στην αγορά σε είναι αρκετά ισχυρός από μόνος τους για να επηρεάσει την τιμή αγοράς. Τι σημαίνει: Υπάρχουν αρκετοί καταναλωτές και παραγωγοί, ώστε να μην μπορεί κανείς μεμονωμένα να αλλάξει την τιμή αγοράς με τη συμπεριφορά του. Παράδειγμα: Σε περίπτωση που κάποιος πωλητής θελήσει να παρακρατήσει το προϊόν του σε μια προσπάθεια να ωθήσει προς τα πάνω την τιμή αγοράς, δεν θα το καταφέρει γιατί ο πωλητής αυτός αποτελεί ένα μικρό κομμάτι της αγοράς. .

9 2. Οι πωλητές της αγοράς παράγουν πανομοιότυπα αγαθά.
6.1 Οι πωλητές σε μια τέλεια ανταγωνιστική αγορά 2. Οι πωλητές της αγοράς παράγουν πανομοιότυπα αγαθά. Τι σημαίνει: Κανένας μεμονωμένος πωλητής δεν μπορεί να επηρεάσει την τιμή αγοράς πουλώντας ένα μοναδικό προϊόν. Παράδειγμα: Αν όλα τα προϊόντα είναι πανομοιότυπα, κάποιος πωλητής δεν μπορεί να αυξήσει την τιμή του προϊόντος του, αφού υπάρχουν πολλοί άλλοι παραγωγοί που πουλούν το ίδιο ακριβώς προϊόν.

10 3. Η είσοδος και η έξοδος από τη αγορά είναι ελεύθερες. Τι σημαίνει:
6.1 Οι πωλητές σε μια τέλεια ανταγωνιστική αγορά 3. Η είσοδος και η έξοδος από τη αγορά είναι ελεύθερες. Τι σημαίνει: Οι πωλητές μπορούν να ανταποκριθούν σε πιθανές ευκαιρίες για κέρδη με την είσοδό τους σε μια αγορά ή αποχωρώντας από αγορές που δεν είναι πλέον κερδοφόρες — και οι δύο αυτές ενέργειες έχουν επιπτώσεις στην τιμή αγοράς. Παράδειγμα: Με την έξοδο πολλών επιχειρήσεων από μια αγορά, η καμπύλη προσφοράς θα μετατοπιστεί και η τιμή αγοράς θα αυξηθεί.

11 Στόχος του πωλητή: Mεγιστοποίηση του κέρδους
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Στόχος του πωλητή: Mεγιστοποίηση του κέρδους Για να πετύχουν αυτό τον στόχο, οι πωλητές πρέπει να λύσουν 3 προβλήματα: Παραγωγή των αγαθών Κόστος παραγωγής αγαθών Ανταμοιβή από την πώληση των αγαθών στην αγορά

12 Πώς φτιάχνετε ένα κέικ;
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Η παραγωγή των αγαθών: Πώς οι εισροές μετατρέπονται σε εκροές Πώς θα παραχθεί το αγαθό — μετατρέποντας τις εισροές σε εκροές Πώς φτιάχνετε ένα κέικ;

13 Π.χ. Βραχυχρόνια, δεν μπορείς να αγοράσεις καινούργιο φούρνο
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Η παραγωγή των αγαθών: Πώς οι εισροές μετατρέπονται σε εκροές Βραχυχρόνια περίοδος Η χρονική περίοδος κατά την οποία μόνο μερικές από τις εισροές μιας επιχείρησης μπορούν να αλλάξουν Π.χ. Βραχυχρόνια, δεν μπορείς να αγοράσεις καινούργιο φούρνο Μακροχρόνια περίοδος Η χρονική περίοδος κατά την οποία μια επιχείρηση μπορεί να αλλάξει οποιαδήποτε εισροή Π.χ. Μακροχρόνια, μπορείς να αγοράσεις καινούργιο φούρνο, ακόμα και να ανακαινίσεις την κουζίνα σου

14 Μεταβλητός παραγωγικός συντελεστής
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Η παραγωγή των αγαθών: Πώς οι εισροές μετατρέπονται σε εκροές Μεταβλητός παραγωγικός συντελεστής Εισροή που μπορεί να αλλάξει στη βραχυχρόνια περίοδο αν μεταβληθεί το επίπεδο της εκροής Σταθερός παραγωγικός συντελεστής Εισροή που δεν μπορεί να αλλάξει στη βραχυχρόνια περίοδο, ανεξάρτητα από το ποσό της εκροής που παράγεται

15 Πίνακας 6.1 Δεδομένα παραγωγής για τη Wisconsin Cheeseman
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Η παραγωγή των αγαθών: Πώς οι εισροές μετατρέπονται σε εκροές Πίνακας 6.1 Δεδομένα παραγωγής για τη Wisconsin Cheeseman

16 Ποιες σημαντικές πληροφορίες μάς δίνει ο Πίνακας;
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Η παραγωγή των αγαθών: Πώς οι εισροές μετατρέπονται σε εκροές Ποιες σημαντικές πληροφορίες μάς δίνει ο Πίνακας; Το οριακό προϊόν αυξάνεται με τους πρώτους εργαζομένους = εξειδίκευση Οι εργαζόμενοι είναι πιο αποδοτικοί όταν εξειδικεύονται σε συγκεκριμένο τομέα με σκοπό να αυξήσουν τη συνολική παραγωγικότητα. Το οριακό προϊόν αυξάνεται μέσω του εργαζομένου 4.

17 6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Η παραγωγή των αγαθών: Πώς οι εισροές μετατρέπονται σε εκροές Ποιες σημαντικές πληροφορίες μάς δίνει ο Πίνακας; 2. Τελικά, το οριακό προϊόν μειώνεται = νόμος των φθινουσών αποδόσεων Από ένα σημείο και μετά, κάθε προσθήκη εργαζομένου συνεισφέρει λιγότερο στη συνολική παραγωγή. Γιατί; Οι διαδοχικές προσθήκες οδηγούν σε μικρότερη παραγωγή αφού η ποσότητα του φυσικού κεφαλαίου είναι συγκεκριμένη — οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα μηχανήματα όσο συχνά θέλουν κ.λπ. Το σημείο στο οποίο σημειώνεται η αλλαγή είναι στους 4 εργαζομένους.

18 Ποιες σημαντικές πληροφορίες μάς δίνει ο Πίνακας;
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Η παραγωγή των αγαθών: Πώς οι εισροές μετατρέπονται σε εκροές Ποιες σημαντικές πληροφορίες μάς δίνει ο Πίνακας; 3. Το οριακό προϊόν μπορεί να είναι αρνητικό. Γιατί; Η ποσότητα του φυσικού κεφαλαίου είναι συγκεκριμένη στη βραχυχρόνια περίοδο. Αν προστίθενται όλο και περισσότεροι εργαζόμενοι, δημιουργείται συνωστισμός και η παραγωγικότητα σημειώνει πτώση. Το οριακό προϊόν γίνεται αρνητικό με την προσθήκη του 39ου εργαζομένου.

19 Σχήμα 6.1 Η βραχυχρόνια συνάρτηση παραγωγής για την Cheeseman
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Η παραγωγή των αγαθών: Πώς οι εισροές μετατρέπονται σε εκροές Show the point of diminishing returns and negative returns. Σχήμα 6.1 Η βραχυχρόνια συνάρτηση παραγωγής για την Cheeseman

20 2. Ποιο είναι το κόστος παραγωγής ενός αγαθού;
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Το κόστος της επιχειρηματικής δραστηριότητας: Εισαγωγή στις καμπύλες κόστους 2. Ποιο είναι το κόστος παραγωγής ενός αγαθού; Αν μια επιχείρηση χρησιμοποιεί εισροές, αυτές έχουν κόστος — το κόστος παραγωγής. Το κόστος σχετίζεται με τους συντελεστές παραγωγής και με την «περίοδο».

21 6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Το κόστος της επιχειρηματικής δραστηριότητας: Εισαγωγή στις καμπύλες κόστους Βραχυχρόνια περίοδος: Συνολικό κόστος = Μεταβλητό κόστος + Σταθερό κόστος Μεταβλητό κόστος Το κόστος των μεταβλητών συντελεστών παραγωγής. Το μεταβλητό κόστος αλλάζει ανάλογα με την παραγωγή μιας επιχείρησης. Σταθερό κόστος Το κόστος των σταθερών συντελεστών παραγωγής. Το σταθερό κόστος δεν αλλάζει ανάλογα με την παραγωγή μιας επιχείρησης.

22 Ένα άλλο είδος κόστους: Κόστος ευκαιρίας
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Το κόστος της επιχειρηματικής δραστηριότητας: Εισαγωγή στις καμπύλες κόστους Ένα άλλο είδος κόστους: Κόστος ευκαιρίας

23 6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Το κόστος της επιχειρηματικής δραστηριότητας: Εισαγωγή στις καμπύλες κόστους Κόστος παραγωγής (1) Ημερ. παραγ. (2) Αρ. εργ. (3) Οριακό προϊόν (4) Μεταβλ. κόστος (VC) (5) Σταθερό κόστος (FC) (6) Συνολικό κόστος (TC) = (4) + (5) (7) Μέσο συνολικό κόστος (ATC) = (6)/(1) (8) Μέσο σταθερό κόστος (AFC) = (5)/(1) (9) Μέσο μεταβλητό κόστος (AVC) = (4)/(1) (10) Οριακό κόστος (MC) = αλλαγή στο (6)/ αλλαγή στο (1) $0 $200 100 1 $72 $272 $2,72 $2,00 $0,72 207 2 107 $144 $344 $1,66 $0,97 $0,70 $0,67 321 3 114 $216 $416 $1,29 $0,62 $0,63 444 4 123 $288 $488 $1,10 $0,45 $0,65 $0,59 558 5 $360 $560 $1,00 $0,36 664 6 106 $432 $632 $0,95 $0,30 $0,68 762 7 99 $504 $704 $0,92 $0,26 $0,66 $0,73 854 8 92 $576 $776 $0,91 $0,23 $0,79

24 6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Το κόστος της επιχειρηματικής δραστηριότητας: Εισαγωγή στις καμπύλες κόστους Κόστος παραγωγής (1) Ημερ. Παραγ. (2) Αρ. εργ. (3) Οριακό  προϊόν (4) Μεταβλ. κόστος (VC) (5) Σταθερό κόστος (FC) (6) Συνολικό κόστος (TC) = (4) + (5) (7) Μέσο συνολικό κόστος (ATC) = (6)/(1) (8) Μέσο σταθερό κόστος (AFC) = (5)/(1) (9) Μέσο μεταβλητό κόστος (AVC) = (4)/(1) (10) Οριακό κόστος (MC) = αλλαγή στο (6)/ αλλαγή στο (1) $0 $200 100 1 $72 $272 $2.72 $2,00 $0,72 207 2 107 $144 $344 $1.66 $0,97 $0,70 $0,67 321 3 114 $216 $416 $1.29 $0,62 $0,63 444 4 123 $288 $488 $1.10 $0,45 $0,65 $0,59 558 5 $360 $560 $1.00 $0,36 664 6 106 $432 $632 $0.95 $0,30 $0,68 762 7 99 $504 $704 $0.92 $0,26 $0,66 $0,73 854 8 92 $576 $776 $0.91 $0,23 $0,79

25 6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Το κόστος της επιχειρηματικής δραστηριότητας: Εισαγωγή στις καμπύλες κόστους Κόστος παραγωγής (1) Ημερ. Παραγ. (2) Αρ. εργ. (3) Οριακό  προϊόν (4) Μεταβλ. κόστος (VC) (5) Σταθερό κόστος (FC) (6) Συνολικό κόστος (TC) = (4) + (5) (7) Μέσο συνολικό κόστος (ATC) = (6)/(1) (8) Μέσο σταθερό κόστος (AFC) = (5)/(1) (9) Μέσο μεταβλητό κόστος (AVC) = (4)/(1) (10) κόστος (MC) = αλλαγή στο (6)/ αλλαγή στο (1) $0 $200 100 1 $72 $272 $2,72 $2,00 $0,72 207 2 107 $144 $344 $1,66 $0,97 $0,70 $0,67 321 3 114 $216 $416 $1,29 $0,62 $0,63 444 4 123 $288 $488 $1,10 $0,45 $0,65 $0,59 558 5 $360 $560 $1,00 $0,36 664 6 106 $432 $632 $0,95 $0,30 $0,68 762 7 99 $504 $704 $0,92 $0,26 $0,66 $0,73 854 8 92 $576 $776 $0,91 $0,23 $0,79

26 6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Το κόστος της επιχειρηματικής δραστηριότητας: Εισαγωγή στις καμπύλες κόστους Σχήμα 6.2 Καμπύλες οριακού κόστους, μέσου συνολικού κόστους και μέσου μεταβλητού κόστους για τη Wisconsin Cheeseman

27 6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Το κόστος της επιχειρηματικής δραστηριότητας: Εισαγωγή στις καμπύλες κόστους Έλεγχος κατανόησης: Κάποια φίλη σας είναι ιδιοκτήτρια ενός ξενοδοχείου με μεγάλη εποχική επιχειρηματική δραστηριότητα. Το μέσο συνολικό κόστος λειτουργίας του ξενοδοχείου είναι $75 την ημέρα. Σας λέει ότι εκτός περιόδου αιχμής (όταν πολλά δωμάτια είναι άδεια), κάποιος της πρόσφερε $70 για ένα δωμάτιο. Αγανακτισμένη ομολογεί ότι απέρριψε την προσφορά του, καθώς το ποσό αυτό ήταν κάτω από το μέσο κόστος. Ήταν σωστή η απόφασή της;

28 Έχουμε απαντήσει στο ερώτημα πώς παράγουμε το αγαθό και
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Οι ανταμοιβές της επιχειρηματικής δραστηριότητας: Εισαγωγή στις καμπύλες εσόδων Έχουμε απαντήσει στο ερώτημα πώς παράγουμε το αγαθό και Πόσο θα κοστίσει η παραγωγή του αγαθού. Όμως, δεν έχουμε ακόμα απαντήσει στο ερώτημα «Ποια ποσότητα από το αγαθό να παράγουμε;» Ποια επιπλέον πληροφορία χρειαζόμαστε;

29 Συνολικά έσοδα = Τιμή x Ποσότητα που πουλήθηκε
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Οι ανταμοιβές της επιχειρηματικής δραστηριότητας: Εισαγωγή στις καμπύλες εσόδων 3. Ποια είναι η ανταμοιβή από την πώληση των αγαθών στην αγορά; Έσοδα Το ποσό των χρημάτων που κερδίζει μια επιχείρηση από την πώληση της παραγωγής της Συνολικά έσοδα = Τιμή x Ποσότητα που πουλήθηκε

30 Συνολικά έσοδα = Τιμή x Ποσότητα που πουλήθηκε
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Οι ανταμοιβές της επιχειρηματικής δραστηριότητας: Εισαγωγή στις καμπύλες εσόδων Συνολικά έσοδα = Τιμή x Ποσότητα που πουλήθηκε Τι μπορεί να ελέγξει η επιχείρηση;

31 Σχήμα 6.3 Προσφορά και ζήτηση: Αγορά vs Wisconsin Cheeseman
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Οι ανταμοιβές της επιχειρηματικής δραστηριότητας: Εισαγωγή στις καμπύλες εσόδων Σχήμα 6.3 Προσφορά και ζήτηση: Αγορά vs Wisconsin Cheeseman

32 6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Οι ανταμοιβές της επιχειρηματικής δραστηριότητας: Εισαγωγή στις καμπύλες εσόδων Αν η τιμή είναι $1,13, ποια θα είναι τα συνολικά έσοδα αν πουληθεί 1 συσκευασία τυριού; Δύο; Τρεις; Πόσο μεγαλύτερο κέρδος εξασφαλίζεται από την πώληση τριών συσκευασιών σε σχέση με την πώληση δύο; οριακό έσοδο = τιμή

33 Πώς παράγουμε ένα αγαθό
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Τοποθετώντας τα όλα μαζί: Χρησιμοποιώντας τα τρία συστατικά για να κάνετε ό,τι καλύτερο μπορείτε Πώς παράγουμε ένα αγαθό Ποιο είναι το κόστος παραγωγής του Πόσα αγαθά μπορούν να πουληθούν Ποια ποσότητα από το αγαθό να παράγουμε

34 Συνολικά έσοδα – Συνολικά κόστη
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Τοποθετώντας τα όλα μαζί: Χρησιμοποιώντας τα τρία συστατικά για να κάνετε ό,τι καλύτερο μπορείτε Κέρδη Συνολικά έσοδα – Συνολικά κόστη

35 Θα δουλεύατε για $70.000 ή θα ανοίγατε βιβλιοπωλείο;
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Τοποθετώντας τα όλα μαζί: Χρησιμοποιώντας τα τρία συστατικά για να κάνετε ό,τι καλύτερο μπορείτε Θα δουλεύατε για $ ή θα ανοίγατε βιβλιοπωλείο; Επιλογή να ανοίξετε βιβλιοπωλείο: Ο λογιστής λέει ότι τα κέρδη σας θα είναι $80.000 Ο οικονομολόγος λέει ότι τα κέρδη σας θα είναι $10.000 Ποιος έχει δίκιο;

36 Συνολικά έσοδα – Άμεσα κόστη παραγωγής Οικονομικά κέρδη
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Τοποθετώντας τα όλα μαζί: Χρησιμοποιώντας τα τρία συστατικά για να κάνετε ό,τι καλύτερο μπορείτε Τι είδους κέρδη; Λογιστικά κέρδη Συνολικά έσοδα – Άμεσα κόστη παραγωγής Οικονομικά κέρδη Συνολικά έσοδα – Συνολικά κόστη (άμεσα + σιωπηρά)

37 (7) Μέσο συνολικό κόστος (ATC)
Τοποθετώντας τα όλα μαζί: Χρησιμοποιώντας τα τρία συστατικά για να κάνετε ό,τι καλύτερο μπορείτε (1) Ημερήσια (2) Αρ. εργαζομένων (5) Σταθερό κόστος (FC) (6) Συνολικό κόστος (TC) (7) Μέσο συνολικό κόστος (ATC) (9) Μέσο μεταβλητό κόστος (AVC) (10) Οριακό κόστος (MC) $200 100 1 $272 $2,72 $0,72 207 2 $344 $1,66 $0,70 $0,67 321 3 $416 $1,29 $0,63 444 4 $488 $1,10 $0,65 $0,59 558 5 $560 $1,00 664 6 $632 $0,95 $0,68 762 7 $704 $0,92 $0,66 $0,73 854 8 $776 $0,91 $0,79 939 9 $848 $0,90 $0,69 $0,84 1019 10 $920 $0,71 1092 11 $992 $0,98 1161 12 $1.064 $0,74 $1,05 1225 13 $1.136 $0,93 $0,76 $1,13 1284 14 $1.208 $0,94 $1,21 1339 15 $1.280 $0,96 $0,81 $1,31 1390 16 $1.352 $0,97 $0,83 $1,40

38 Σχήμα 6.4 Μετακίνηση της παραγωγής προς την ισορροπία
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Τοποθετώντας τα όλα μαζί: Χρησιμοποιώντας τα τρία συστατικά για να κάνετε ό,τι καλύτερο μπορείτε Σχήμα 6.4 Μετακίνηση της παραγωγής προς την ισορροπία

39 6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Τοποθετώντας τα όλα μαζί: Χρησιμοποιώντας τα τρία συστατικά για να κάνετε ό,τι καλύτερο μπορείτε Σχήμα 6.5 Γραφική αναπαράσταση των κερδών της Wisconsin Cheeseman με τα MC, MR και ATC

40 Κέρδη = Συνολικά έσοδα – Συνολικά κόστη Συνολικά έσοδα = P x Q
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Τοποθετώντας τα όλα μαζί: Χρησιμοποιώντας τα τρία συστατικά για να κάνετε ό,τι καλύτερο μπορείτε Κέρδη = Συνολικά έσοδα – Συνολικά κόστη Συνολικά έσοδα = P x Q Συνολικά κόστη = ATC x Q Κέρδη = (P x Q) – (ATC x Q) = (P – ATC) x Q

41 Γνωρίζουμε ότι P = $1,13 Q = 1.225 ATC = $0,93
Τοποθετώντας τα όλα μαζί: Χρησιμοποιώντας τα τρία συστατικά για να κάνετε ό,τι καλύτερο μπορείτε Γνωρίζουμε ότι P = $1,13 Q = 1.225 ATC = $0,93 Επομένως, κέρδη = ($1,13 – 0,93) x 1.225 = $245

42 Είναι τα κέρδη αυτά αρκετά;
6.2 Tο πρόβλημα του πωλητή Τοποθετώντας τα όλα μαζί: Χρησιμοποιώντας τα τρία συστατικά για να κάνετε ό,τι καλύτερο μπορείτε Είναι τα κέρδη αυτά αρκετά; Να θυμάστε ότι τα “κέρδη” στα οικονομικά περιλαμβάνουν: Άμεσα κόστη και σιωπηρά κόστη (κόστος ευκαιρίας)

43 Μέσο μεταβλητό κόστος (AVC)
6.3 Από το πρόβλημα του πωλητή στην καμπύλη προσφοράς (1) Ημερήσια παραγωγή (2) Αρ. εργαζομένων (5) Σταθερό κόστος (FC) (6) Συνολικό κόστος (TC) (7) Μέσο συνολικό κόστος (ATC) (9) Μέσο μεταβλητό κόστος (AVC) (10) Οριακό κόστος (MC) $200 100 1 $272 $2,72 $0,72 207 2 $344 $1,66 $0,70 $0,67 321 3 $416 $1,29 $0,63 444 4 $488 $1,10 $0,65 $0,59 558 5 $560 $1,00 664 6 $632 $0,95 $0,68 762 7 $704 $0,92 $0,66 $0,73 854 8 $776 $0,91 $0,79 939 9 $848 $0,90 $0,69 $0,84 1019 10 $920 $0,71 1092 11 $992 $0,98 1161 12 $1.064 $0,74 $1,05 1225 13 $1.136 $0,93 $0,76 $1,13 1284 14 $1.208 $0,94 $1,21 1339 15 $1.280 $0,96 $0,81 $1,31 1390 16 $1.352 $0,97 $0,83 $1,40

44 Σχήμα 6.6 Συνέπειες των αλλαγών των τιμών στη Wisconsin Cheeseman
6.3 Από το πρόβλημα του πωλητή στην καμπύλη προσφοράς Σχήμα 6.6 Συνέπειες των αλλαγών των τιμών στη Wisconsin Cheeseman

45 Όμως, ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις; Ισχύει για όλες τις τιμές;
6.3 Από το πρόβλημα του πωλητή στην καμπύλη προσφοράς MC = Προσφορά Όμως, ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις; Ισχύει για όλες τις τιμές;

46 = ελαστικότητα προσφοράς ως προς την τιμή
6.3 Από το πρόβλημα του πωλητή στην καμπύλη προσφοράς Ελαστικότητα προσφοράς ως προς την τιμή Γνωρίζουμε πως όταν αυξάνεται η τιμή αγοράς, οι επιχειρήσεις επιλέγουν να αυξήσουν την παραγωγή τους — πόση θα είναι αυτή η αύξηση στην παραγωγή; = ελαστικότητα προσφοράς ως προς την τιμή Μετρά τον βαθμό ανταπόκρισης της προσφερόμενης ποσότητας στις μεταβολές της τιμής

47 Σχήμα 6.7 Διάφορες καμπύλες προσφοράς
6.3 Από το πρόβλημα του πωλητή στην καμπύλη προσφοράς Ελαστικότητα προσφοράς ως προς την τιμή Σχήμα 6.7 Διάφορες καμπύλες προσφοράς

48 Η ελαστικότητα προσφοράς αυξάνεται:
6.3 Από το πρόβλημα του πωλητή στην καμπύλη προσφοράς Ελαστικότητα προσφοράς ως προς την τιμή Η ελαστικότητα προσφοράς αυξάνεται: Όσο μεγαλύτερα αποθέματα έχει η επιχείρηση Όσο ευκολότερα η επιχείρηση μπορεί να προσλάβει εργαζομένους Όσο μεγαλύτερος είναι ο χρονικός ορίζοντας

49 Θα δουλεύατε για $70.000 ή θα ανοίγατε βιβλιοπωλείο;
6.3 Από το πρόβλημα του πωλητή στην καμπύλη προσφοράς Διακοπή της επιχειρηματικής δραστηριότητας Θα δουλεύατε για $ ή θα ανοίγατε βιβλιοπωλείο; Είναι αρκετά τα λογιστικά κέρδη $80.000; $70.000; $60.000;

50 Να παραμείνει ανοιχτή η επιχείρηση Ποια κόστη πληρώνετε;
6.3 Από το πρόβλημα του πωλητή στην καμπύλη προσφοράς Διακοπή της επιχειρηματικής δραστηριότητας Δύο επιλογές: Να παραμείνει ανοιχτή η επιχείρηση Ποια κόστη πληρώνετε; Σταθερό + Μεταβλητό 2. Να διακόψει τη λειτουργία της Σταθερό

51 Κέρδη ύψους $245 ήταν αρκετά… Είναι αρκετά κέρδη ύψους $100; 5; 0;
6.3 Από το πρόβλημα του πωλητή στην καμπύλη προσφοράς Διακοπή της επιχειρηματικής δραστηριότητας Κέρδη ύψους $245 ήταν αρκετά… Είναι αρκετά κέρδη ύψους $100; 5; 0;

52 6.3 Από το πρόβλημα του πωλητή στην καμπύλη προσφοράς
Διακοπή της επιχειρηματικής δραστηριότητας Διακοπή λειτουργίας Η βραχυχρόνια απόφαση μιας επιχείρησης να μην παράγει τίποτα για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα — λαμβάνεται όταν η τιμή πέσει κάτω από το AVC

53 Σχήμα 6.8 Η απόφαση διακοπής λειτουργίας της Wisconsin Cheeseman
6.3 Από το πρόβλημα του πωλητή στην καμπύλη προσφοράς Διακοπή της επιχειρηματικής δραστηριότητας Σχήμα 6.8 Η απόφαση διακοπής λειτουργίας της Wisconsin Cheeseman

54 Όμως, ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις; Ισχύει για όλες τις τιμές;
6.3 Από το πρόβλημα του πωλητή στην καμπύλη προσφοράς Διακοπή της επιχειρηματικής δραστηριότητας MC = Προσφορά Όμως, ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις; Ισχύει για όλες τις τιμές;

55 6.3 Από το πρόβλημα του πωλητή στην καμπύλη προσφοράς
Διακοπή της επιχειρηματικής δραστηριότητας Σχήμα 6.9 Βραχυχρόνια καμπύλη προσφοράς: Τμήμα του οριακού κόστους πάνω από το μέσο μεταβλητό κόστος

56 Η διαφορά μεταξύ της τιμής αγοράς και της καμπύλης οριακού κόστους
6.4 Πλεόνασμα παραγωγού Πλεόνασμα παραγωγού Η διαφορά μεταξύ της τιμής αγοράς και της καμπύλης οριακού κόστους

57 Σχήμα 6.10 Υπολογίζοντας το πλεόνασμα παραγωγού
6.4 Πλεόνασμα παραγωγού Σχήμα 6.10 Υπολογίζοντας το πλεόνασμα παραγωγού

58 Σχήμα 6.11 Πλεόνασμα παραγωγού για τις μεταφορικές εταιρείες
6.4 Πλεόνασμα παραγωγού Σχήμα 6.11 Πλεόνασμα παραγωγού για τις μεταφορικές εταιρείες

59 Πώς μπορούμε να αλλάξουμε το προϊόν; Αλλάζουμε την ποσότητα εργασίας
6.5 Από τη βραχυχρόνια στη μακροχρόνια περίοδο Βραχυχρόνια = ορισμένοι από τους συντελεστές παραγωγής (και κατά συνέπεια το κόστος) είναι σταθεροί. Πώς μπορούμε να αλλάξουμε το προϊόν; Αλλάζουμε την ποσότητα εργασίας Μακροχρόνια = όλοι οι συντελεστές παραγωγής (και κατά συνέπεια το κόστος) είναι μεταβλητοί. Πώς μπορούμε να αλλάξουμε το προϊόν; Αλλάζουμε όλους τους πόρους

60 Μακροχρόνια = περίοδος σχεδιασμού
6.5 Από τη βραχυχρόνια στη μακροχρόνια περίοδο Μακροχρόνια = περίοδος σχεδιασμού Ποιο είναι το άριστο επίπεδο φυσικού κεφαλαίου;

61 Σχήμα 6.12 Βραχυχρόνιες και μακροχρόνιες καμπύλες προσφοράς
6.5 Από τη βραχυχρόνια στη μακροχρόνια περίοδο Σχήμα 6.12 Βραχυχρόνιες και μακροχρόνιες καμπύλες προσφοράς

62 Το μέσο συνολικό κόστος μειώνεται καθώς η παραγωγή αυξάνεται
6.5 Από τη βραχυχρόνια στη μακροχρόνια περίοδο Οικονομίες κλίμακας Το μέσο συνολικό κόστος μειώνεται καθώς η παραγωγή αυξάνεται Παράδειγμα: αν οι εισροές διπλασιαστούν, το προϊόν υπερδιπλασιάζεται Γιατί; Υψηλό κόστος εκκίνησης Εξειδίκευση εργαζομένων

63 Σταθερές αποδόσεις κλίμακας
6.5 Από τη βραχυχρόνια στη μακροχρόνια περίοδο Σταθερές αποδόσεις κλίμακας Το μέσο συνολικό κόστος δεν αλλάζει καθώς αλλάζει η ποσότητα παραγωγής Παράδειγμα: αν οι εισροές διπλασιαστούν, το προϊόν διπλασιάζεται Γιατί; Αξιοποιούνται πλήρως τα οφέλη της εξειδίκευσης

64 Αρνητικές οικονομίες κλίμακας
6.5 Από τη βραχυχρόνια στη μακροχρόνια περίοδο Αρνητικές οικονομίες κλίμακας Το μέσο συνολικό κόστος αυξάνεται καθώς αυξάνεται και η παραγόμενη ποσότητα Παράδειγμα: αν οι εισροές διπλασιαστούν, το προϊόν υποδιπλασιάζεται Γιατί; Η διοίκηση διαχέεται πολύ

65 Σχήμα 6.12 Βραχυχρόνιες και μακροχρόνιες καμπύλες προσφοράς
6.5 Από τη βραχυχρόνια στη μακροχρόνια περίοδο Η μακροχρόνια καμπύλη προσφοράς Σχήμα 6.12 Βραχυχρόνιες και μακροχρόνιες καμπύλες προσφοράς

66 6.6 Από τη επιχείρηση στην αγορά: Μακροχρόνια ανταγωνιστική ισορροπία
Μακροχρόνια: οι επιχειρήσεις μπορούν να εισέλθουν ή να εξέλθουν από έναν κλάδο

67 Θα δουλεύατε για $70.000 ή θα ανοίγατε βιβλιοπωλείο;
6.6 Από τη επιχείρηση στην αγορά: Μακροχρόνια ανταγωνιστική ισορροπία Η είσοδος της επιχείρησης Θα δουλεύατε για $ ή θα ανοίγατε βιβλιοπωλείο; Επιλογή να ανοίξετε βιβλιοπωλείο: Ο λογιστής λέει ότι τα κέρδη σας θα είναι $80.000 Ο οικονομολόγος λέει ότι τα κέρδη σας θα είναι $10.000

68 Σχήμα 6.13 Απόφαση εισόδου της Steve’s Wholesale Cheese
6.6 Από τη επιχείρηση στην αγορά: Μακροχρόνια ανταγωνιστική ισορροπία Η είσοδος της επιχείρησης Σχήμα 6.13 Απόφαση εισόδου της Steve’s Wholesale Cheese

69 Σχήμα 6.14 Η είσοδος της επιχείρησης στη μακροχρόνια περίοδο
6.6 Από τη επιχείρηση στην αγορά: Μακροχρόνια ανταγωνιστική ισορροπία Η είσοδος της επιχείρησης Σχήμα 6.14 Η είσοδος της επιχείρησης στη μακροχρόνια περίοδο

70 Θα δουλεύατε για $70.000 ή θα ανοίγατε βιβλιοπωλείο;
6.6 Από τη επιχείρηση στην αγορά: Μακροχρόνια ανταγωνιστική ισορροπία Η είσοδος της επιχείρησης Θα δουλεύατε για $ ή θα ανοίγατε βιβλιοπωλείο; Επιλογή να ανοίξετε βιβλιοπωλείο: Ο λογιστής λέει ότι τα κέρδη σας θα είναι $70.000 Ο οικονομολόγος λέει ότι τα κέρδη σας θα είναι $0

71 Ξεκινώντας από αυτή την ισορροπία, τι θα συνέβαινε αν…
6.6 Από τη επιχείρηση στην αγορά: Μακροχρόνια ανταγωνιστική ισορροπία Η είσοδος της επιχείρησης Ξεκινώντας από αυτή την ισορροπία, τι θα συνέβαινε αν… Η Amazon πρόσφερε δωρεάν μεταφορικά σε κάθε παραγγελία βιβλίου; Πώς θα σας επηρέαζε αυτό;

72 Θα δουλεύατε για $70.000 ή θα ανοίγατε βιβλιοπωλείο;
6.6 Από τη επιχείρηση στην αγορά: Μακροχρόνια ανταγωνιστική ισορροπία Η είσοδος της επιχείρησης Θα δουλεύατε για $ ή θα ανοίγατε βιβλιοπωλείο; Επιλογή να ανοίξετε βιβλιοπωλείο: Ο λογιστής λέει ότι τα κέρδη σας θα είναι $60.000 Ο οικονομολόγος λέει ότι τα κέρδη σας θα είναι $10.000 Ο λογιστής σας εξακολουθεί να είναι ικανοποιημένος — εσείς είστε;

73 6.6 Από τη επιχείρηση στην αγορά: Μακροχρόνια ανταγωνιστική ισορροπία
Η έξοδος της επιχείρησης Σχήμα 6.15 Έξοδος της επιχείρησης έπειτα από αριστερή μετατόπιση της ζήτησης

74 Σχήμα 6.16 Γιατί η μακροχρόνια καμπύλη προσφοράς είναι οριζόντια
6.6 Από τη επιχείρηση στην αγορά: Μακροχρόνια ανταγωνιστική ισορροπία Μηδενικά κέρδη στη μακροχρόνια περίοδο Σχήμα 6.16 Γιατί η μακροχρόνια καμπύλη προσφοράς είναι οριζόντια

75 Οικονομικό παράδειγμα τεκμηρίωσης:
6 Πωλητές και κίνητρα Οικονομικό παράδειγμα τεκμηρίωσης: Πώς μια κρατική επιδότηση αιθανόλης θα επηρέαζε τους παραγωγούς της;

76 6 Πωλητές και κίνητρα Αν ένας κλάδος λάμβανε κρατική επιδότηση, τι θα συνέβαινε με τα βραχυχρόνια κέρδη του συγκεκριμένου κλάδου; Αν δεν βρίσκεστε σε αυτόν τον κλάδο, ποια είναι τα κίνητρά σας; Αν δρούσατε βάσει αυτού του κινήτρου τι θα συνέβαινε στην τιμή αγοράς; Κέρδη;

77 Απαγορεύεται η αναδημοσίευση ή αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιονδήποτε τρόπο χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη, σύμφωνα με το Ν. 2121/1993 και τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (που έχει κυρωθεί με τον Ν. 100/1975)


Κατέβασμα ppt "D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google