Μηχανική των υλικών Στρέψη Διδάσκων: Γ. Αγγελόπουλος, καθηγητής

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εσωτερικές Ηλεκτρικές Εγκαταστάσεις Ι Ενότητα 4: Υλικά μιας Ε.Η.Ε. Σταύρος Καμινάρης Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών ΤΕ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό.
Advertisements

1 Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο Εταιρείες Παππά Βιβή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 7: Mυϊκή ενδυνάμωση κορμού & άνω άκρων Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Τεχνολογία και ποιοτικός έλεγχος Σιτηρών & Αρτοσκευασμάτων Ενότητα 7: Λειτουργικά προϊόντα δημητριακών. Θεοφάνης Γεωργόπουλος, Kαθηγητής Εφαρμογών, Τμήμα.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 7: Σχιζοφρένεια - Διδασκαλία Αυτοφροντίδας. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 17: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 1: Γραμματικός και συντακτικός σχολιασμός στίχων 1-48 της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Μηχανική των Ρευστών Ενότητα 2: Στατική των Ρευστών Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 9: Επικοινωνία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ (1) ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Αυλωνίτης Μάρκος ΕΞΑΜΗΝΟ Β ΄ ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 16: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
1 Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις Στάδια Κατάρτισης των ΕΟΚ Δρ. Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 3: Γενικές επισκοπήσεις για την επιχειρηματική δράση στην πράξη στην Ελλάδα. Από την ιδέα στην υλοποίηση: Το νομικό πλαίσιο.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 8: Mυϊκή ενδυνάμωση κοιλιακών και ποδιών Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
1 Λογιστική Εθνικών Λογαριασμών Διανεμητικές Συναλλαγές Διακομιχάλης Μιχαήλ Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 4: Κοστολόγηση Συνεχούς Παραγωγής
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(6)
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Μηχανική των υλικών Λεπτότοιχα δοχεία
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Αναπαραγωγικό σύστημα και υγεία
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μηχανική των υλικών Στρέψη Διδάσκων: Γ. Αγγελόπουλος, καθηγητής Επιμέλεια: Πήττας Κωνσταντίνος, διπλ. Μηχ. Μηχ. Τμήμα Χημικών Μηχανικών

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σκοποί ενότητας Να εξοικειωθεί με τις βασικές σχέσεις και παραδοχές της στρέψης. Να μάθει πώς διενεργείται το πείραμα της στρέψης. Να μπορεί ο φοιτητής να υπολογίζει την σχετική γωνία στροφής αξόνων αλλά και τις διατμητικές τάσεις που αναπτύσσονται σε καταπόνηση από στρέψη. Να γνωρίζει τις σχέσεις που υπολογίζουν τις τάσεις για διαφορετικά είδη σωλήνων.

Περιεχόμενα ενότητας Βασικές έννοιες Στρέψη άξονα πλήρους διατομής Σχετική γωνία στροφής Διατμητικές τάσεις Πείραμα στρέψης Σύγκριση επιπέδων φόρτισης στρέψης και μονοαξονικής εντατικής κατάστασης Στρέψη κυκλικού σωλήνα Στρέψη λεπτότοιχου σωλήνα Υπολογισμός τάσεων

Εισαγωγή Ένας άξονας ή μια ράβδος καταπονείται σε στρέψη όταν επάνω σε αυτή επενεργούν ζεύγη ίσων και αντίθετων δυνάμεων που τα επίπεδα τους είναι κάθετα στον κεντροβαρικό της άξονα. Η στρέψη αποτελεί ένα είδος απλής καταπόνησης όπως αυτά της κάμψης και του εφελκυσμού που αναφέραμε σε προηγούμενες ενότητες.

Βασικές έννοιες Το ζεύγος των δυνάμεων προκαλεί σε κάθε διατομή της ράβδου μια ροπή, που ονομάζεται ροπή στρέψης. Αν τα ζεύγη είναι περισσότερα τότε η ροπή στρέψης ισούται με το αλγεβρικό άθροισμα όλων των ροπών που προκαλούν τα ζεύγη. Αυτό το είδος καταπόνησης τείνει να περιστρέψει την ράβδο γύρω από τον άξονά της. Η ροπή στρέψης δημιουργεί στο υλικό εσωτερικές διατμητικές τάσεις και προκαλεί στροφή των διατομών μεταξύ τους που ονομάζεται γωνία στροφής. Μ 𝑡

Στρέψη άξονα πλήρους διατομής Μ 𝑡 Αν φ είναι η γωνία στροφής της διατομής που βρίσκεται σε απόσταση χ από το σημείο της πάκτωσης τότε η διατομή που βρίσκεται σε απόσταση χ+dχ στρέφεται σε κατά γωνία φ+dφ. Ονομάζουμε σχετική γωνία στροφής των δύο διαδοχικών διατομών την dφ.

Σχετική γωνία στροφής Στο σχήμα φαίνεται πώς γίνεται η στροφή ενός παράλληλου στον άξονα επιπέδου και πώς σχηματίζεται η σχετική γωνία στροφής dθ. 𝑑𝜃 𝑑𝑥 =Θ όπου Θ εκφράζει την σχετική γωνία στροφής δύο διατομών που έχουν μοναδιαία απόσταση μεταξύ τους και ονομάζεται ανηγμένη γωνία στροφής.

Διατμητικές τάσεις Η διατμητική τάση τα σε μία στρεφόμενη ράβδο μεταβάλλεται γραμμικά με την απόσταση r από το κέντρο της κυκλικής διατομής, έχοντας μέγιστες τιμές 𝜏 𝑚𝑎𝑥 στα σημεία της εξωτερικής επιφάνειας. 𝜏 𝑟 = 𝜏 𝑚𝑎𝑥 R ∙𝑟

Πείραμα στρέψης Το πείραμα στρέψης όπως και το πείραμα του εφελκυσμού αποτελεί βασικό πείραμα και χρησιμεύει για την διατήρηση των νόμων συμπεριφοράς μεταξύ  διατμητικών τάσεων και διατμητικών παραμορφώσεων .   Παραδοχές πειράματος στρέψης 1 ) το υλικό είναι ομογενές και ισότροπο 2 ) οι διατομές παραμένουν επίπεδες 3 ) κάθε διατομή περιστρέφεται σα σύνολο απόλυτα στερεός δίσκος, δηλαδή οι ακτίνες παραμένουν ευθείες Torsion testing machine

Αποτέλεσμα πειράματος στρέψης Σε ένα πείραμα στρέψης οι γραμμές αυτές σχηματίζουν ένα μοτίβο τετραγώνων επί της επιφανείας της ράβδου. Μετά συστροφή οι ευθείες γραμμές μετατρέπονται σε σπιράλ γύρω από την ράβδο ενώ οι κυκλικές γραμμές παραμένουν κύκλοι. Τα τετράγωνα μετά συστροφή είναι τώρα παραλληλόγραμμα, γεγονός που υποδηλώνει ότι μια διατμητική τάση έχει εφαρμοστεί στα τετράγωνα. Μετά το πείραμα Πρίν το πείραμα

Σύγκριση επιπέδων φόρτισης στρέψης και μονοαξονικής εντατικής κατάστασης Στη μονοαξονική εντατική κατάσταση: Τα ψαθυρά υλικά σπάνε λόγο ορθής μέγιστης τάσης κάθετα στην διεύθυνση μέγιστης ορθής τάσης (90°). Τα όλκιμα υλικά σπάνε στην μέγιστη διατμητική τάση (45°). Στην στρέψη: Στις 45°, 135° αναπτύσσονται μόνο ορθές τάσεις (οι μέγιστες) οι οποίες είναι ίσες με τις διατμητικές. Τα ψαθυρά υλικά παρουσιάζουν την ελικοειδή ρωγμή στις 45°. Τα όλκιμα υλικά αστοχούν κάθετα στον άξονα της στρέψης.

Σύγκριση επιπέδων φόρτισης στρέψης και μονοαξονικής εντατικής κατάστασης Γενικά όπως έχουμε ήδη αναφέρει τα ψαθυρά υλικά είναι ασθενέστερα στον εφελκυσμό ενώ τα όλκιμα διαρρέουν. Για τον λόγο αυτό τα ψαθυρά υλικά στην μονοαξονική εντατική κατάσταση σπάζουν καθέτως στην διεύθυνση της ορθής τάσης (90°) ενώ τα όλκιμα στην διεύθυνση της μέγιστης διατμητικής (45°). Στην στρέψη η κατάσταση καθαρής διάτμησης είναι ισοδύναμη με τον εφελκυσμό κατά την μία διεύθυνση και ισοδύναμη με την θλίψη στην κάθετη διεύθυνση που παρουσιάζεται στις 45°.

Διάγραμμα τάσης-παραμόρφωσης Στο πείραμα στρέψης κάθε τιμή του Μ 𝑡 μετράται σε γωνία στρέψης φ. Συνεπώς στο διάγραμμα τάσεων-παραμορφώσεων που προκύπτει υπάρχει μια περιοχή όπου η διατμητική παραμόρφωση γ μεταβάλλεται γραμμικά με την διατμητική τάση τ. Στην περιοχή αυτή ο νόμος που την διέπει μοιάζει με τον νόμο του Hook και είναι: τ=Gγ , όπου G= 𝐸 2(1+𝑣) και ονομάζεται μέτρο διάτμησης και η ποσότητα G∙ 𝐼 𝑝 ονομάζεται μέτρο δυστρεψίας.

Βασικές σχέσεις στρέψης ράβδων πλήρους κυκλικής διατομής 𝑟∙𝜑=γ∙L 𝜏=𝐺∙𝜃∙𝑟 , το G κυμαίνεται 75-85 GPa 𝜏== Μ 𝑡 𝐼 𝑝 ∙𝑟 Όπου 𝐼 𝑝 η πολική ροπή αδράνειας, 𝐼 𝑝 = 𝑟 2 𝑑𝐹 , για κύκλο Ι 𝑝 = 𝜋 2 𝑟 4 Συνεπώς για ράβδο κυκλικής διατομής 𝜏= 2∙ Μ 𝑡 𝜋∙𝑅 4 ∙𝑟 Μ 𝑡 = (𝑟∙𝜏) 𝑑𝐹→ 𝜃= Μ 𝑡 𝐺∙ 𝐼 𝑝 , 𝜑=𝜃∙𝑙= Μ 𝑡 ∙𝑙 𝐺∙ 𝐼 𝑝

Στρέψη κυκλικού σωλήνα Η ροπή αδράνειας υπολογίζεται από τον τύπο: Ι 𝑝 = Άρα τ= Μ t I p ∙r= M t π( r 0 4 − r i 4 ) 2 ∙r Όπου τ max = M t π( r 0 4 − r i 4 ) 2 ∙ r 0

Στρέψη λεπτότοιχων σωλήνων κυκλικής διατομής Λεπτότοιχος σωλήνας ονομάζεται αυτός που η εξωτερική διάμετρος είναι σχεδόν ίση με την εσωτερική. Επειδή το πάχος του σωλήνα είναι μικρό δεχόμαστε ότι οι διατμητικές τάσεις είναι σταθερές σε όλο του το πάχος. Οι διατμητικές τάσεις δρουν στην διεύθυνση της περιμέτρου σε κάθε σημείο της διατομής.

Σχέσεις λεπτότοιχων σωλήνων Οι διατμητικές τάσεις δίνονται απ τον τύπο: 𝜏= Μ 𝑡 𝐼 𝑝 ∙𝑟 Στην περίπτωση αυτή όμως η πολική ροπή αδράνειας δίνεται απ τον τύπο: I 𝑝 =2∙𝜋∙ 𝑟 3 ∙𝑡 Οπότε η διατμητική τάση δίνεται τελικά απ την σχέση: 𝜏= 𝑀 𝑡 2∙𝜋 ∙𝑟 2 ∙𝑡 Για την διατμητική παραμόρφωση ισχύει ότι: 𝛾=𝜑∙ 𝑟 𝑙 Μt τds ds 𝑑𝐴=𝑡∙𝑑𝑠 𝑑𝜑= 𝑑𝑠 𝑟 →𝑑𝑠=𝑑𝑓∙𝑟 𝑑𝐴=𝑟∙𝑡∙𝑑𝜑 dφ r

Υπολογισμός τάσεων Ας δούμε πώς αναπτύσσονται οι τάσεις σε ένα στοιχείο διαστάσεων dx-dy της επιφάνειας το κυλίνδρου

Υπολογισμός τάσεων Από ισορροπία στον άξονα χ προκύπτει: Από ισορροπία στον άξονα y προκύπτει:

Παράδειγμα 1 Ένας κοίλος και ένας συμπαγής άξονας καταπονούνται με την ίδια ροπή, είναι κατασκευασμένοι από το ίδιο υλικό και έχουν την ίδια εξωτερική ακτίνα. R 0.6R Υπολογίστε: Α) Τους λόγους των διατμητικών τάσεων, γωνιών στροφής που θα εμφανίσουν καθώς και τον λόγο του βάρους τους. Β) Να προσδιοριστούν οι λόγοι τάση/βάρος για τον καθένα από τους άξονες.

Παράδειγμα 1 𝜏 𝑚𝑎𝑥 = Μ 𝑡 ∙𝑅 𝐼 𝑝 𝜃= M 𝑡 ∙𝐿 𝐺∙ 𝐼 𝑝 𝐼 𝑝,𝜅 = 𝜋∙ 𝑅 2 2 − 𝜋∙ 0.6𝑅 4 2 =0.4352∙𝜋∙ 𝑅 4 I 𝑝,𝜎 = 𝜋∙ 𝑅 4 2 =0.5∙𝜋∙ 𝑅 4 Άρα ο λόγος των τάσεων είναι 𝜏 𝜅 𝜏 𝜎 = 0.4352∙𝜋∙ 𝑅 4 0.5∙𝜋∙ 𝑅 4 =1.15 Ο λόγος των γωνιών στροφής: 𝜃 𝜅 𝜃 𝜎 = 0.4352∙𝜋∙ 𝑅 4 0.5∙𝜋∙ 𝑅 4 =1.15 Ο λόγος του βάρους των ράβδων είναι ίσος με το λόγω των εμβαδών διατομής τους: 𝑊 𝜅 𝑊 𝜎 = Α 𝜅 Α 𝜎 = 𝜋 𝑅 2 −𝜋(0.6 𝑅) 2 𝜋 𝑅 2 =0.64

Παράδειγμα 1 M 𝑡,𝜅 = 𝜏 𝑚𝑎𝑥 ∙ 𝐼 𝑝 𝑅 = 𝜏 𝑚𝑎𝑥 ∙0.4352∙𝜋∙ 𝑅 4 𝑅 =0.4352∙𝜋∙ 𝑅 3 ∙ 𝜏 𝑚𝑎𝑥 M 𝑡,𝜎 = 𝜏 𝑚𝑎𝑥 ∙ 𝐼 𝑝 𝑅 = 𝜏 𝑚𝑎𝑥 ∙(0.5∙𝜋∙ 𝑅) 4 𝑅 =0.5∙𝜋∙ 𝑅 3 ∙ 𝜏 𝑚𝑎𝑥 𝑊 𝜅 =0.64∙𝜋∙ R 2 ∙𝐿∙𝛾 𝑊 𝜎 =𝜋∙ R 2 ∙𝐿∙𝛾 Ο λόγος τάσης/βάρους για κοίλη ράβδο είναι : 𝑀 𝜏,𝜅 𝑊 𝜅 =0.68∙ 𝜏 𝑚𝑎𝑥 ∙𝑅 𝐿∙𝛾 Ο λόγος τάσης/βάρους για συμπαγή ράβδο είναι: 𝑀 𝜏,𝜎 𝑊 𝜎 =0.5∙ 𝜏 𝑚𝑎𝑥 ∙𝑅 𝐿∙𝛾

Παράδειγμα 2 Υπολογίστε την στροφή φ των τμημάτων CA, CB εάν σε έναν άξονα ασκείται ροπή Μ 𝑡 στο σημείο που φαίνεται στο σχήμα. Επίσης υπολογίστε τις αντιδράσεις στήριξης. Μ Α Μ Β Μ Τ A B C α b Από ισορροπία ροπών ΣΜ=0= Μ Α + Μ Β − Μ Τ =0→ Μ Α + Μ Β = Μ Τ (1) 𝜑 𝐶𝐴 = 𝑀 𝐴 ∙𝑎 𝐺∙ 𝐼 𝑝 , 𝜑 𝐶𝐵 = 𝑀 𝐵 ∙𝑏 𝐺∙ 𝐼 𝑝 όμως 𝜑 𝐶𝐴 = 𝜑 𝐶𝐵 συνεπώς 𝑀 𝐴 ∙𝑎 𝐺∙ 𝐼 𝑝 = 𝑀 𝐵 ∙𝑏 𝐺∙ 𝐼 𝑝 ή Μ Α Μ Β = 𝑏 𝑎 (2) (1)+(2)→ 𝑀 𝐴 = 𝑀 𝑇 𝑏 𝐿 και 𝑀 Β = 𝑀 𝑇 𝛼 𝐿 οπότε 𝜑 𝐶𝐴 = 𝜑 𝐶𝐵 = 𝑀 𝐴 𝐺∙ 𝐼 𝑝 ∙ 𝑎∙𝑏 𝐿

Σημείωμα χρήσης έργων τρίτων ΕΙΚΟΝΑ ΑΠΌ http://web.aeromech.usyd.edu.au/AMME2301/Documents/mos/Chapter04.pdf, www.directindustry.com, en.wikipedia.org ΤΕΧΝΙΚΗ ΜΗΧΑΝΙΚΗ Δρ. Π. Α. ΒΟΥΘΟΥΝΗΣ

Τέλος Ενότητας