«Οι δημΟςιες ςυμβΑςεις ως εργαλεΙο αναπτυξιακΗς πολιτικΗς και ο ρΟλος της ΕΑΑΔΗΣΥ»
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Το ποσοστό των δημοσίων δαπανών που αφορούν δημόσιες συμβάσεις ανέρχεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο στο 12% του κοινοτικού Α.Ε.Π (Public procurement indicators 2014, DG GROW G4-Innovative and e-Procurement, February 2, 2016) Από την επεξεργασία των μεταδεδομένων που έχουν καταχωριστεί στο ΚΗΜΔΗΣ από 1.1.2016 μέχρι 31.12.2016 , προκύπτει ότι οι αναθέτουσες αρχές με το μεγαλύτερο ύψος κόστους υπογεγραμμένων συμβάσεων είναι: (Πηγή: Έκθεση Πεπραγμένων ΕΑΑΔΗΣΥ 2016, http://www.eaadhsy.gr/index.php/m-eaadhsy/m-ethsies-ektheseis) Αναθέτουσα Αρχή Πλήθος συμβάσεων Συνολικό ποσό συμβάσεων ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ 987 427.206.103,95 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ 3170 276.024.985,29 Ο.ΣΥ. Α.Ε. - ΟΔΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ Α.Ε. 2153 160.502.317,43 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ 1157 94.056.574,21 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ 429 89.042.746,37 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ 10323 74.896.134,68 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ 1044 62.375.207,59 ΙΔΡΥΜΑ ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ 5047 50.776.761,12 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ 920 50.196.355,62 ΤΡΑΙΝΟΣΕ 75 48.537.611,82 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ 746 47.747.537,59 ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ 631 43.409.560,50 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ 714 31.776.461,80 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ 1246 31.300.157,32 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΗΠΕΙΡΟΥ 1134 29.469.617,50
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Καθώς και ότι οι ομάδες CPVs με το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής στο κόστος των συμβάσεων (> 2%) είναι (Πηγή: Έκθεση Πεπραγμένων ΕΑΑΔΗΣΥ 2016, http://www.eaadhsy.gr/index.php/m-eaadhsy/m-ethsies-ektheseis) Κωδικός Ομάδας CPV Περιγραφή Ποσοστό 452 Εργασίες για ολόκληρες κατασκευές ή μέρη κατασκευών και έργα πολιτικού μηχανικού 19,74% 091 Καύσιμα 12,14% 799 Διάφορες επιχειρηματικές και συναφείς υπηρεσίες 5,08% 909 Υπηρεσίες καθαρισμού και απολύμανσης 3,54% 331 Ιατρικές συσκευές 3,09% 601 Υπηρεσίες οδικών μεταφορών 2,77% 905 Υπηρεσίες σχετιζόμενες με απορρίμματα και απόβλητα 2,30%
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής «Το 2016 αποτελεί έτος σταθμό, ορόσημο για το πεδίο των δημοσίων συμβάσεων. Η ψήφιση και η θέση σε ισχύ, στις 8 Αυγούστου του 2016, των νόμων 4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)» και 4413/2016 «Ανάθεση και εκτέλεση συμβάσεων παραχώρησης – Εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/23/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014 σχετικά με την ανάθεση συμβάσεων παραχώρησης (EE L 94/1/28.3.2014) και άλλες διατάξεις» μετά από μακρά περίοδο διαβούλευσης και προεργασίας, μεταβάλλει ριζικά το νομικό πλαίσιο που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις, αλλά και αποπειράται να συμβάλλει ουσιαστικά στην συνολική μεταρρύθμιση του τομέα των δημοσίων συμβάσεων στη χώρα μας». (απόσπασμα από το μήνυμα του Προέδρου της ΕΑΑΔΗΣΥ στην Έκθεση Πεπραγμένων για το 2016)
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Οι βασικότερες αλλαγές που εισάγονται με τον νέο νόμο ν.4412/2016, εν σχέσει με το προϊσχύον νομικό καθεστώς : Ενοποίηση νομοθετικού πλαισίου Εξορθολογισμός των δομών Απλοποίηση-εκσυγχρονισμός διαδικασιών ανάθεσης Ηλεκτρονικές δημόσιες συμβάσεις Ενίσχυση των ΜΜΕ Ενίσχυση της Καινοτομίας Ενσωμάτωση περιβαλλοντικών και κοινωνικών παραμέτρων Αποτελεσματική έννομη προστασία Καλή Διακυβέρνηση
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Ενοποίηση νομοθετικού πλαισίου Το προϋφιστάμενο πρόβλημα της πολυνομίας και της ανασφάλειας δικαίου αντιμετωπίζεται με τη θέσπιση ενός ενιαίου κανονιστικού πλαισίου για όλες τις δημόσιες συμβάσεις (και μάλιστα και για την ανάθεση και για την εκτέλεσή τους), ανεξαρτήτως της εμπλεκόμενης αναθέτουσας αρχής/αναθέτοντος φορέα, του αντικειμένου της σύμβασης και της εκτιμώμενης αξίας αυτού, του είδους διαγωνιστικής διαδικασίας κ.λπ.
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Εξορθολογιισμός των δομών Κεντρικές Αρχές Αγορών Εθνικές Κεντρικές Αρχές Αγορών Εισάγεται Σύστημα Κεντρικοποίησης των αγορών και ορίζονται
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Απλοποίηση-εκσυγχρονισμός διαδικασιών ανάθεσης και μείωση διοικητικού φόρτου ΝΕΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ(ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΑΠΟΔΕΙΞΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΚΟΜΙΣΗ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΩΝ ΜΟΝΟ ΑΠΌ ΤΟΝ ΑΝΑΔΟΧΟ ΣΤΟ ΣΤΑΔΙΟ ΤΗΣΚΑΤΑΚΥΡΩΣΗΣ) ΠΑΛΑΙΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ (ΠΡΟΣΚΟΜΙΣΗ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΗ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΆ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΝΑΘΕΣΗΣ ΑΠΌ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΤΑΔΙΟ ΤΗΣ ΚΑΤΑΚΥΡΩΣΗΣ ΑΠΌ ΤΟΝ ΑΝΑΔΟΧΟ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΤΕΥΔ ΕΕΕΣ
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Απλοποίηση-εκσυγχρονισμός διαδικασιών ανάθεσης Ομοιόμορφες ρυθμίσεις άνω και κάτω των ορίων ΕΕΕΣ ΤΕΥΔ
εκσυγχρονισμός- νέες δυνατότητες Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Απλοποίηση-εκσυγχρονισμός διαδικασιών ανάθεσης Εισάγονται περισσότερα είδη διαδικασιών ανάθεσης συμβάσεων, όπως είναι η νέα διαδικασία της σύμπραξης καινοτομίας εκσυγχρονισμός Αυξάνονται οι δυνατότητες προσφυγής στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, μέσω της πρόβλεψης της ανταγωνιστικής διαδικασίας με διαπραγμάτευση (ενώ αποσαφηνίζει για πρώτη φορά η διάκριση μεταξύ μη κανονικών και απαράδεκτων προσφορών). εκσυγχρονισμός- νέες δυνατότητες Οι ελάχιστες προθεσμίες των διαδικασιών είναι μικρότερες απλοποίηση Ενσωματώνονται διατάξεις που αφορούν στο στάδιο της εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων και ιδίως σε σχέση με τους όρους εκτέλεσης της σύμβασης, την υπεργολαβία, την τροποποίηση συμβάσεων κατά τη διάρκειά τους και το δικαιώματα μονομερούς λύσης της σύμβασης
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Ηλεκτρονικές δημόσιες συμβάσεις Ενισχύεται η χρήση των ηλεκτρονικών δημοσίων συμβάσεων. Οι σχετικές διαδικασίες περιλαμβάνουν : -την ηλεκτρονική κοινοποίηση πληροφοριών, -την ηλεκτρονική δημοσίευση όλων των εγγράφων των διαγωνισμών, -την ηλεκτρονική πρόσβαση στα έγγραφα των διαγωνισμών, -την ηλεκτρονική υποβολή προσφορών προς τους αγοραστές του Δημοσίου/τις αναθέτουσες αρχές, κ.λπ. ΚΗΜΔΗΣ ΕΣΗΔΗΣ e-certis Δυναμικά συστήματα αγορών Ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί Ηλεκτρονικοι κατάλογοι
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Ενίσχυση των ΜΜΕ Μέτρα πολιτικής και άξονες Η προοπτική ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας μέσω ενίσχυσης των ΜΜΕ εναπόκειται στην ικανότητα προσαρμοστικότητας και εναρμόνισης με το οικείο ευρωπαϊκό επιχειρηματικό περιβάλλον και θεσμικό πλαίσιο καθώς και στις εν γένει συνθήκες ανταγωνισμού που επικρατούν στην εσωτερική αγορά, η οποία δύναται να οριοθετηθεί από 3 βασικούς άξονες πολιτικής: α)το επιχειρηματικό περιβάλλον, υπό την έννοια του φορολογικού καθεστώτος, των συνθηκών ανταγωνισμού, το άνοιγμα των επιμέρους αγορών, την προώθηση της καινοτομίας, την ανάπτυξη των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, την διεθνοποίηση των εξαγόμενων προϊόντων και υπηρεσιών κλπ β)Την κρατική υποστήριξη, με την έννοια των υποδομών και δικτύων, του καθεστώτος κρατικών ενισχύσεων, του θεσμικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, των πολιτικών στήριξης και των εν γένει κινήτρων και γενικότερα της ανταπόκρισης της δημόσιας διοίκησης στις σύγχρονες συνθήκες της αγοράς. γ)Τις οικονομικές συνθήκες, υπό την έννοια της ρύθμισης του ασφαλιστικού, της πρόσβασης σε πιστωτικές γραμμές χρηματοδότησης και την εξυγίανση και αναδιάρθρωση του τραπεζικού τομέα.
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Ενίσχυση των ΜΜΕ Δημόσιες συμβάσεις και ΜΜΕ Η συμμετοχή των ΜΜΕ ανά Κ –Μ τόσο στον αριθμό των συμβάσεων άνω των ορίων, όσο και στη συνολική αξία αυτών παρουσιάζει μεγάλες διαφοροποιήσεις Αναφορικά με τη σύγκριση ανάμεσα στο μερίδιο που οι ΜΜΕ κατέχουν στο χώρο των δημοσίων συμβάσεων άνω των ορίων και την συνολική τους οικονομική βαρύτητα, όπως αυτή αποτυπώνεται μέσω της συνολικής προστιθέμενης αξίας1 που αυτές αντιπροσωπεύουν, οι εγχώριες ΜΜΕ παρουσιάζουν τα έτη 2009- 2011 μεγαλύτερη κατά μέσο όρο συμμετοχή-υπό την έννοια των συνολικών αναθέσεων- στο χώρο των δημοσίων συμβάσεων κατά περίπου 15% ,ενώ οι αντίστοιχοι Κοινοτικοί μέσοι όροι υπολείπονται κατά περίπου 29% κατά την διάρκεια της ίδιας περιόδου αναφοράς. Παρά ταύτα, επισημαίνεται η διαπιστωθείσα μείωση της συμμετοχής των Ελληνικών ΜΜΕ στην εγχώρια προστιθέμενη αξία (net) κατά περίπου 21% (2008-2012). Όσον αφορά στη συμμετοχή των Ελληνικών ΜΜΕ στις αναθέσεις δημοσίων συμβάσεων κάτω των Κοινοτικών Ορίων και λαμβάνοντας υπόψη κάποιες παραδοχές, (ενιαίο odds ratio με αναγωγή),οι εν λόγω ΜΜΕ κατείχαν μερίδιο επί της συνολικής αξίας των συμβάσεων που ανατέθηκαν της τάξεως του 85% με το αντίστοιχο (κατά μέσο όρο) Κοινοτικό επίπεδο να κυμαίνεται γύρω από το 59%.
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Ενίσχυση των ΜΜΕ Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο ανάπτυξης και βιωσιμότητας των ΜΜΕ Οι βασικότερες αλλαγές που εισάγονται με τον n.4412/16, αναφορικά με τις ΜΜΕ αποτυπώνονται στις κατωτέρω θεματικές ενότητες: Ι. ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ –ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ /ΠΡΟΚΑΤΑΡΤΙΚΕΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΕΙΣ ΙΙ. ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ – ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ ΙΙΙ. ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ (TMHMATA) ΙV. ΥΠΟΒΟΛΗ ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ/ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΕΣΑ ΣΥΝΑΨΗΣ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ V. ΥΠΕΡΓΟΛΑΒΙΑ VI.ΔΑΝΕΙΑ ΕΜΠΕΙΡΙΑ VII. MΕΙΩΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗΣ (ΕΕΕΣ/ΤΕΥΔ)
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Ενίσχυση των ΜΜΕ Ανάθεση σύμβασης σε τμήματα α) κατά τις διατάξεις των οικείων άρθρων, οι αναθέτουσες αρχές και οι αναθέτοντες φορείς αντιστοίχως, μπορούν να αναθέτουν μία (δημόσια) σύμβαση υπό τη μορφή χωριστών τμημάτων και να προσδιορίζουν το αντικείμενο και μέγεθος αυτών. β) οι προσφέροντες μπορούν, να υποβάλουν προσφορά για ένα, περισσότερα ή για όλα τα τμήματα γ)οι αναθέτουσες αρχές και οι αναθέτοντες φορείς δύνανται να περιορίζουν τον προκαθορισμένο μέγιστο αριθμό των τμημάτων ανά προσφέροντα δ) οι αναθέτουσες αρχές και αναθέτοντες φορείς δύνανται να αναθέτουν, κατά περίπτωση, περισσότερα του ενός τμημάτων στον ίδιο προσφέροντα, συνδυάζοντας διάφορα ή όλα τα τμήματα Ιδιαίτερη σημασία για την ενίσχυση των ΜΜΕ, αποτελούν οι διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 59 και του άρθρου 288 που επιτάσσουν ότι οι Κ.Α.Α. διαιρούν υποχρεωτικά τις συμβάσεις που αναθέτουν σε χωριστά τμήματα, καθορίζουσες το μέγεθος και το αντικείμενο των τμημάτων αυτών.
Η ενίσχυση της επιλογής καινοτόμων λύσεων Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Ενίσχυση της καινοτομίας Η ενίσχυση της επιλογής καινοτόμων λύσεων Για κάλυψη των αναγκών του δημοσίου τομέα, με τρόπο που οδηγεί, στην παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών προς τους πολίτες Για παροχή κινήτρου στους οικονομικούς φορείς, την ώθηση της αγοράς προς την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Ενσωμάτωση περιβαλλοντικών και κοινωνικών παραμέτρων καλύτερη ενσωμάτωση περιβαλλοντικών και κοινωνικών παραμέτρων στις διαδικασίες δημόσιων συμβάσεων βέλτιστη συμβολή στην εφαρμογή των πολιτικών περιβάλλοντος βέλτιστη συμβολή στην κοινωνική ένταξη βέλτιστη συμβολή στην καινοτομία βέλτιστη συμβολή στις εργατικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Αποτελεσματική έννομη προστασία Ίδρυση Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών Πλήρης αναμόρφωση του σύστημα έννομης προστασίας
Οι δημόσιες συμβάσεις ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής Ο νόμος 4413/16 για την ανάθεση των συμβάσεων παραχώρησης Η απουσία σαφών κανόνων σε ενωσιακό επίπεδο που διέπουν την ανάθεση συμβάσεων παραχώρησης προκαλεί ανασφάλεια δικαίου, εμποδίζει την ελεύθερη παροχή υπηρεσιών και στρεβλώνει τη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι οικονομικοί φορείς, ιδίως οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), στερούνται των δικαιωμάτων τους εντός της εσωτερικής αγοράς και χάνουν σημαντικές εμπορικές ευκαιρίες, ενώ οι Δημόσιες Αρχές ενδέχεται να μην διαχειρίζονται τους δημόσιους πόρους κατά τρόπον ώστε οι πολίτες της ΕΕ να λαμβάνουν ποιοτικές υπηρεσίες στις καλύτερες τιμές. Ένα κατάλληλο, ισορροπημένο και ευέλικτο νομικό πλαίσιο για την ανάθεση συμβάσεων παραχώρησης θα εξασφάλιζε πραγματική και άνευ διακρίσεων πρόσβαση στην αγορά για όλους τους οικονομικούς φορείς της Ένωσης, καθώς και ασφάλεια δικαίου, πράγμα που θα ευνοήσει τις δημόσιες επενδύσεις σε υποδομές και στρατηγικές υπηρεσίες προς τους πολίτες. Το εν λόγω νομικό πλαίσιο θα προσέφερε επίσης αυξημένη ασφάλεια δικαίου στους οικονομικούς φορείς και θα μπορούσε να αποτελέσει βάση και μέσον για περαιτέρω άνοιγμα των διεθνών αγορών δημόσιων προμηθειών και ενίσχυση των διεθνών εμπορικών συναλλαγών. Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί στη βελτίωση των ευκαιριών πρόσβασης των ΜΜΕ σε ολόκληρο το φάσμα των αγορών παραχωρήσεων της Ένωσης.
Σκοπιμότητα - Θεσμοθετείται ένα ενιαίο, ομοιογενές και συνεκτικό νομοθετικό πλαίσιο για την ανάθεση συμβάσεων παραχώρησης υπηρεσιών και έργων - Εξασφαλίζεται ο σεβασμός των βασικών αρχών της Συνθήκης και της νομολογίας του ΔΕΕ/ΔΕΚ - Διασφαλίζεται η αποτελεσματικότητα των διαδικασιών ανάθεσης με όρους διαφάνειας, ίσης πρόσβασης και υγιούς ανταγωνισμού - Ορίζεται με σαφήνεια η έννοια της σύμβασης παραχώρησης ώστε να επιτυγχάνεται ασφάλεια δικαίου - Διασφαλίζεται η παροχή δημοσίων αγαθών υψηλής ποιότητας στο κοινωνικό σύνολο, καθώς αξιοποιείται η εξειδίκευση, η τεχνογνωσία και η έφεση στην καινοτομία του ιδιωτικού τομέα - Τονώνεται η επιχειρηματικότητα και η απασχόληση
Αναπτυξιακή Διάσταση - Εξασφαλίζεται η βέλτιστη σχέση ποιότητας – τιμής στις παρεχόμενες υπηρεσίες και έργα - Δημιουργούνται νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες και νέες θέσεις εργασίας, με πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα - Αναπτύσσονται, μακροπρόθεσμα, στρατηγικές υποδομές και υπηρεσίες, ενώ παράλληλα υλοποιούνται δημόσιες επενδύσεις - Ενισχύονται οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις
Βασικές προτεραιότητες Η απλοποίηση και κωδικοποίηση του θεσμικού πλαισίου του συστήματος των δημοσίων συμβάσεων, ώστε να καταστεί απλό διαφανές και αποτελεσματικό, η εκπόνηση και προώθηση σχεδίου εθνικής στρατηγικής για τις δημόσιες συμβάσεις, η ανάπτυξη των κατάλληλων εργαλείων για την παρακολούθηση και εποπτεία του τομέα, και η ανάπτυξη συνεργασιών και κοινών δράσεων με τους εμπλεκόμενους φορείς για την ενημέρωση των αναθετουσών αρχών, η εκπαίδευσή τους και γενικά την ενίσχυση της διοικητικής ικανότητας.
Το έργο της Αρχής 1 Συνέβαλε ουσιαστικά στην εκπόνηση και σύνταξη του νέου θεσμικού πλαισίου για τις δημόσιες συμβάσεις 2 Σχεδίασε και υλοποιεί, ένα συνόλου υποστηρικτικών δράσεων που αποσκοπούν στην ενημέρωση και προετοιμασία των αναθετουσών αρχών και της δημόσιας διοίκησης στο νέο θεσμικό πλαίσιο 3 Ολοκλήρωσε το σχεδιασμό και τη σύνταξη σχεδίου Εθνικής Στρατηγικής για τις Δημόσιες Συμβάσεις, το οποίο εγκρίθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής
ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ Η Εθνική Στρατηγική έχει ήδη εγκριθεί από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής με την υπ’ αρ. 50 Α /20-1-2017 απόφασή του. Αποτελεί πλέον την πρώτη εθνική στρατηγική για τις δημόσιες συμβάσεις, με πενταετή ορίζοντα υλοποίησης και στοχεύει στη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου, σύγχρονου, απλού, ευέλικτου και δίκαιου συστήματος δημοσίων συμβάσεων. Το κείμενο της στρατηγικής συνοδεύεται από σχέδιο δράσης, με κατευθύνσεις και κανόνες. Το εν λόγω σχέδιο δράσης θα πρέπει να παρακολουθείται, να αξιολογείται, να αναθεωρείται, ή/και να εμπλουτίζεται με νέες δράσεις που θα ανακύπτουν ως αναγκαίες κατά την εφαρμογή του. Για το σκοπό αυτό, στην απόφαση του ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π προβλέπονται δύο όργανα παρακολούθησης ένα Πολιτικό και ένα Τεχνικό, όπως εξάλλου είχε προταθεί και στο σχετικό κεφάλαιο περί δομής διοίκησης του σχεδίου εθνικής στρατηγικής.