Απαρχές της Ευρωπαϊκής Ιστορίας Ευρωπαϊκή Ιστορία 2η συνάντηση 28/2/2017
Ερώτημα πρώτο Ποια Ευρώπη; Όνομα Σύνορα Περιεχόμενο -πολιτισμός Le Goff
Το όνομα Ευρώπη. Η μυθολογία
Μεσαίωνας Όρος (τι σημαίνει;). Σκοτεινά χρόνια Διάκριση. Τρεις περιόδους. Πρώιμος, Μέσος και Ύστερος
Πρώιμος Μεσαίωνας Οστρογότθοι, Γότθοι, Λομβαρδοί Βενεδικτίνοι, Βενέδικτος (Ευλογημένος) Μοναστήρια Προσευχή και ερμηνεία Εξάπλωση σε όλη την Ευρώπη – Κυρίως από την Ιρλανδία Συνέπειες στην εκπαίδευση και στη θρησκεία
Απαρχές εκπαίδευσης. Εισβολές «Βαρβάρων» Κατάλυση κοσμικών σχολείων . Απαρχές εκπαίδευσης. Εισβολές «Βαρβάρων» Κατάλυση κοσμικών σχολείων. Ο ρόλος της εκκλησίας 1.Θέλει να περάσει το λόγο του Θεού στους «Βαρβάρους». 2. Έχει ανάγκη από κληρικούς. 3. (παραπέμπει και στο 1). Χριστιανισμός. Ενδιαφέρεται όχι μόνο για την προσωπική σωτηρία όπως οι ινδουιστές αλλά για τη σωτηρία της ανθρωπότητας. Άρα θέλει να έρθει κοντά στους άλλους να τους πείσει. Πώς κατάφερε να περάσει το μήνυμα στους «Βαρβάρους»; 1.Χρήση των πρακτικών της αρχαιότητας όπως η διαλεκτική, η ρητορική. Άρα προσφυγή στην υπάρχουσα αρχαιοελληνική και λατινική πάραδοση. 2. Ίδρυσε εκπαιδευτήρια: δύο ειδών. 1. Τα καθεδρικά (για τους κληρικούς) και τα μοναστηριακά (στα μοναστήρια). 3.Προσαρμόστηκε στον πολιτισμό (συνήθειες, ήθη των «Βαρβάρων») ώστε να γίνει αποδεκτή. Επομένως. Η παρεχόμενη εκκλησιαστική εκπαίδευση περικλείει μία εγγενή αντίφαση: Συγκερασμός θρησκευτικού και κοσμικού στοιχείου, ιερού και βέβηλου. Αυτό το στοιχείο ενυπάρχει στο σχολείο για καιρό. Τι το ριζικά νέο έφερε η εκκλησία στην εκπαίδευση; Στην αρχαιότητα η διδασκαλία ήταν κατακερματισμένη. Ο μαθητής πήγαινε στον δάσκαλο και μάθαινε ένα γνωστικό αντικείμενο. Τώρα ο χώρος είναι σταθερός και, κυρίως, ενότητα της εκπαίδευσης γύρω από τις χριστιανικές αρχές.
Κάρολος ο Μεγάλος (742-814) Η βελτίωση: Η Καρολίγγεια Αναγέννηση του 8ου αιώνα Δύο Λόγια για την αυτοκρατορία: Καρλομάγνος ή Κάρολος ο Μέγας Φράγκος. Ιδρυτής της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας περιελάμβανε μεγάλο Μέρος της σημερινής Δυτικής και Κεντρικής Ευρώπης (Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, Αυστρία και τμήμα της Ισπανίας. Στην Αυλή του στο Άαχεν έφτιασε το Σχολείο της Αυλής με επικεφαλής τον Αλκουίνο. Σχολεία σε πολλά μέρη με στόχο κατάρτιση κληρικών και διοικητικών στελεχών. Περιεχόμενο μάθησης: Οι εφτά ελευθέριες τέχνες (trivium – quatrivium έμφαση στη γραμματική).
Ζακ Λε Γκοφ: (οι Διανοούμενοι στο μεσαίωνα εκ. Κέδρος, 2002: 35-6) Ζακ Λε Γκοφ: (οι Διανοούμενοι στο μεσαίωνα εκ. Κέδρος, 2002: 35-6). «Υπήρξε Καρολίγγεια Αναγέννηση»; «Η Καρολίγγεια Αναγέννηση δεν παρουσιάζει κανένα από τα ποσοτικά χαρακτηριστικά που θεωρούμε ότι εμπεριέχει η έννοια αναγέννηση. Όσο και αν βελτιώνεται η παιδεία των γόνων των ευγενών, που φοιτούν στη σχολή του Παλατιού, των μελλοντικών κληρικών, που εκπαιδεύονται σε μεγάλα μοναστήρια ή επισκοπικά κέντρα, καταλύεται οριστικά σχεδόν η στοιχειώδης εκπαίδευση που πρόσφεραν τα μεροβίγγεια μοναστήρια στα φτωχά παιδιά της υπαίθρου. Με τη μεγάλη μεταρρύθμιση του Τάγματος των Βενεδικτίων, το 817, την οποία εμπνεύστηκε ο αυτοκράτορας Λουί λε Πιε (Louis le PIeux) από τον άγιο Μπενουά ντ’Ανιάν (saint Benoit d’Aniane), αφού το μοναχικό τάγμα επανήλθε στην αρχική εσωστρέφεια του ασκητισμού, οι «εξωτερικές» σχολές των μοναστηριών έκλεισαν. Πρόκειται λοιπόν για αναγέννηση μιας κλειστής ελίτ –ενός ελάχιστου αριθμού- που είχε στόχο να προετοιμάζει για την καρολίγγεια μοναρχία ένα φυτώριο διοικητικών και πολιτικών στελεχών. Τα εγχειρίδια ιστορίας της Γαλλικής Δημοκρατίας έκαναν μεγάλο σφάλμα να εκλαϊκεύουν την εικόνα του Καρλομάγνου, αγράμματου άλλωστε, παρουσιάζοντάς τον ως προστάτη της μαθητικής νεολαίας και πρόδρομο του Ζιλ Φερί (Jules Ferry).