Κεφ. 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Eκκλησιαστική τέχνη. Ονομάζεται η τέχνη (ναοδομία,
Advertisements

Το Πάσχα και η Ανάσταση του Χριστού
Μάθημα 10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
5. Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας
ΑΡΧΗΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ(4 ος &5 ος ) Τον 4ο και 5ο αιώνα είναι μεγάλη η ποικιλία των παραλλαγών στον τύπο αυτό. Το εγκάρσιο κλίτος συχνά δεν υπάρχει και.
Μέγας Κωνσταντίνος ( μ. Χ
ΑΓΆΠΕΣ Νίκος Γιαννιός Γ 1 ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ Σχολικό Έτος
Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης
Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΣΤΗ ΕΠΑΡΧΙΑ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΥ
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
Η πόλη της Κερύνειας – εισαγωγικά Θέση Ονομασία Ιστορία
ΒΕΝΕΤΙΑ.
Κεφ. 8. ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ, Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΕΝΑΝΘΡΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Αλλάζει ο τρόπος διοίκησης και ανοίγει ο δρόμος για το Χριστιανισμό
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
Κατακόμβη Αγίου Καλλίστου στη Ρώμη.
Γρήγορη επανάληψη.
Η Ρωμαϊκή και Βυζαντινή Φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης
Αρχαιολογικά μνημεία και αξιοθέατα της πόλης της Αμμοχώστου
17. Τα σχίσματα τραυματίζουν την ενότητα των χριστιανών
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ
6ο. Αυτοκρατορία και Χριστιανισμός τον 4ο και τον 5ο αιώνα
Κώστας Μπάρτζης Ε2 1 Ο Πρόυπο Πειραματικό Δημοτικό σχολείο Θεσ/νικης
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Αρχιτεκτονική:
Ευσέβιος και Κωνσταντίνος: η ίδρυση των χριστιανικών ναών
Δούρα Ευρωπός (~250μ.Χ.).
Ρωμαϊκά μνημεία στην Θεσσαλονίκη
Βυζαντινά Μονοπάτια. Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ή Ορθόδοξο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ή απλά Οικουμενικ ὸ ν Πατριαρχείον είναι η ονομασία.
ΡΟΤΟΝΤΑ Ταξίδι στον χρόνο.
Λευτέρης Δάλπης 1 ο πρότυπο Πειραματικό Π.Τ.Δ.Ε -Α.Π.Θ Τάξη: Ε’
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Γελ Ρεντίνας Α3 Κωνσταντίνος Λουκάς Αλεξία Πλουμή
Η βυζαντινή Κύπρος Κεφάλαιο 37 ο Η παρουσίαση διαμορφώθηκε από τον Πέτρο Σαμούχο.
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ.
Η ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ. Αναφέρεται με το όνομα αυτό, που σημαίνει κυριολεκτικά την πόλη τη χωμένη στην άμμο, από τον 4ο μ.Χ. αιώνα. Και πράγματι, η Αμμόχωστος υπήρξε.
Ο Χριστιανισμός στην Συρία Του Αλκιβιάδη Κασκαρέλη.
Παιχνίδι γνώσεων 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας Α΄ Λυκείου Δρ Ιωάννα Κομνηνού (ΠΕ01)
Ιστορία της Κύπρου Το Όνομά Μου ΠΠΓ Αγίων Αναργύρων.
ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ. Από την ακμή στην παρακμή Η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία τον 1 ο αιώνα Η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία τον 1 ο αιώνα.
ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΥ ΕΛΕΝΗ ΠΑΤΣΑΛΙΔΟΥ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΩΝΑ Η Περιστερώνα είναι ένα χωριό περίπου 32 χιλιόμετρα δυτικά από την πρωτεύουσα Λευκωσία, στους πρόποδες της.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ : ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
Η ΠΟΛΗ ΦΑΝΤΑΣΜΑ. 2 3 Εικόνες από την Αμμόχωστο Αμμόχωστος Εισαγωγή Η δεύτερη μεγαλύτερη επαρχία της Κύπρου Βρίσκεται στα ανατολικά της Κύπρου Υπάρχουν.
Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής ιι
Αρχαιολογικό Πάρκο Πάφου
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ Πνευματική κίνηση που συνδέθηκε στενά με το ερώτημα: «Είναι σωστό να προσκυνούν οι χριστιανοί τις εικόνες ή όχι;» και συγκλόνισε το Βυζάντιο.
ΕΝΟΤΗΤΑ Α Μεσαιωνικός κόσμος Ι θεοκρατικός χώρος
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΙ ΡΥΘΜΟΙ ΝΑΩΝ
Κεφ. 5 Ο πνευματικός κόσμος στη Λατρεία.
Η Αγία Σοφία Αντρέας Χατζησταύρου.
Αξιοθέατα Θεσσαλονίκης
Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη.
Οι Κατακόμβες ήταν υπόγεια νεκροταφεία και οστεοθήκες των χριστιανών και γενικά κάθε βαθύς και σκοτεινός υπόγειος χώρος. Η ονομασία αυτή χρησιμοποιήθηκε.
Χώροι λατρείας μέχρι το διάταγμα των Μεδιολάνων
Δημήτρης Παΐζης Ραντόικοβιτς Υπεύθυνος καθηγητής: Γ. Καπετανάκης
1ο Πειραματικό δημοτικό 12\Θ
Ι.Μ. ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
ΘΕ 1. ΑΣΚ. 10 ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Δημήτρης Κασιμάτης.
ΧΩΡΟΙ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΠΡΙΝ ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Χρονολογικός πίνακας των Βυζαντινών χρόνων
Το μεγαλοπρεπές μνημείο
Παλαιοχριστιανικά και Πρωτοχριστιανικά Ψηφιδωτά
ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΙΑ.
Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας Ούρδας Ιωάννης 2014.
Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης Διαμόρφωση παρουσίασης Ούρδας Ιωάννης 2013.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κεφ. 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας Με τη λατρεία δείχνουμε την αγάπη μας και την εμπιστοσύνη μας προς τον Θεό. Θεμέλιο της πίστης μας είναι ο σαρκωμένος Χριστός. A. Foulias

Τα χαρακτηριστικά της ορθόδοξης λατρείας είναι: Μυσταγωγική, Αναγωγική, Πνευματική και Λογική. Αρχικά η λατρεία ετελείτο σε ιδιωτικά σπίτια και κατακόμβες. Μετά το 313 μ.Χ που εκδόθηκε το διάταγμα της Ανεξιθρησκίας, άρχισαν να κτίζονται μεγάλοι ναοί, βασιλικές. A. Foulias

Ο χώρος τέλεσης της λατρείας Η λέξη ναός προέρχεται από το ναίω=κατοικώ. Στους πρώτους αιώνες, πριν το διάταγμα των Μεδιολάνων του 313 μ.Χ. δεν κτίζονταν ναοί. Οι πιστοί μαζεύονταν σε σπίτια και κατακόμβες. Ο αρχαιότερος ναός/οικία (Domus ecclesiae) εντοπίστηκε στην πόλη Δούρα-Ευρωπό στη Συρία (3ος αιώνας). Η πόλη της Δούρα-Ευρωπού Η κάτοψη της οικίας στη Δούρα-Ευρωπό, 230 μ.Χ. Ισομετρική κάτοψη της οικίας A. Foulias

Συρία: Πρόσφατες φωτογραφίες από την αρχαία πόλη Δούρα-Ευρωπό Συρία: Πρόσφατες φωτογραφίες από την αρχαία πόλη Δούρα-Ευρωπό. Η πόλη καταστράφηκε το 256 μ.Χ. μετά την πολιορκία των Περσών. Τα σπίτια καλύφθηκαν με την άμμο και έτσι διατηρήθηκε η οικία/εκκλησία. A. Foulias

Ευκτήριοι Οίκοι-Σπίτια εκκλησίες Τοιχογραφία με τον Καλό Ποιμένα στη Δούρα-Ευρωπό. Το βαπτιστήριο στη Δούρα-Ευρωπό στη Συρία A. Foulias

Δεόμενη μορφή στην οικία εκκλησία, 4ος αι. Ο ναός των Αγίων Ιωάννη και Παύλου στη Ρώμη. Αναπαράσταση «οικίας εκκλησίας», κάτω από το ναό των Αγίων Ιωάννου και Παύλου στη Ρώμη. Η αίθουσα με το κόκκινο χρώμα ήταν ο χώρος λατρείας A. Foulias

Κατακόμβη Αγίου Καλλίστου Χάρτης της Ρώμης με τις κατακόμβες. Όπου υπάρχει τετράγωνο υπάρχει κατακόμβη. Υπάρχουν περίπου 90 χλμ με υπόγειες κατακόμβες στη Ρώμη. Κατακόμβη Αγίου Καλλίστου A. Foulias

Η κατακόμβη της Δομιτίλλας στη Ρώμη (αριστερά) Η κατακόμβη της Δομιτίλλας στη Ρώμη (αριστερά). Οι κατακόμβες ήταν χώροι ταφής αλλά και λατρείας των πρώτων χριστιανών Η κατακόμβη του Αγίου Καλλίστου στη Ρώμη (δεξιά). Ιχθύς και Άρτος. Ευχαριστιακά σύμβολα. Τοιχογραφία κατακόμβης Αγ. Καλλίστου, 2ο-3ος αι. A. Foulias

Τα Μαρτύρια Μαρτύριο είναι ο χώρος όπου μαρτύρησε ή που τάφηκε κάποιος μάρτυρας ή μεγάλος άγιος της πίστης. Πάνω από τους τάφους αυτούς έκαναν λειτουργίες και με την πάροδο του χρόνου κτίστηκαν ναοί. Συνήθως υπήρχε θόλος πάνω από τον τάφο. Σύμφωνα με την επικρατέστερη θεωρία ο συνδυασμός των τάφων αυτών και των τετράπλευρων ρωμαϊκών βασιλικών μας έδωσαν τους ναούς με τρούλλο. Χριστιανικά Μαυσωλεία-Μαρτύρια στη Συρία A. Foulias

Το σταυρόσχημο μαρτύριο του Αγίου Συμεώνος του Στυλίτου στη Συρία Το σταυρόσχημο μαρτύριο του Αγίου Συμεώνος του Στυλίτου στη Συρία. Αποτελείτο από τέσσερις βασιλικές με περίκεντρο τρούλλο, 5ος αι. Στο κέντρο βρισκόταν ο στύλος του αγίου. A. Foulias

Συρία, Καλαάτ Σεμάν: Απομεινάρι του στύλου του Αγίου Συμεώνος A. Foulias

Σαλαμίνα, Βασιλική Αγ. Επιφανίου: Ο τάφος του αγίου. Μαρτύρια στην Κύπρο Αμμόχωστος, Έγκωμη: το ταφικό παρεκκλήσι στη βασιλική του Απ. Βαρνάβα. Κάτω, η καλυπτήρια πλάκα (mensa martyris) με την οπή, όπου τελείτο η Θεία Λειτουργία Σαλαμίνα, Βασιλική Αγ. Επιφανίου: Ο τάφος του αγίου. A. Foulias

Η Αγία Σοφία (6ος αιώνας) στην Κωνσταντινούπολη Η Αγία Σοφία (6ος αιώνας) στην Κωνσταντινούπολη. Το τελειότερο δείγμα βασιλικής με τρούλλο. A. Foulias

Βασικοί σταθμοί εξέλιξης της χριστιανικής λατρείας Η χριστιανική λατρεία θεμελιώθηκε κατά την αποστολική εποχή (33-70 μ.Χ.). Το «διάταγμα των Μεδιολάνων ή της ανεξιθρησκίας» το 313 μ.Χ. νομιμοποίησε τον χριστιανισμό και σταμάτησαν οι διωγμοί. A. Foulias Ο Μέγας Κωνσταντίνος

Κωνσταντίνος Λικίνιος Οι συναυτοκράτορες Μ. Κωνσταντίνος και Λικίνιος εξέδωσαν το διάταγμα της ανεξιθρησκίας ή των Μεδιολάνων το 313 μ.Χ.    Αναμνηστική πλάκα στην εκκλησία που βρίσκεται στη θέση του παλατιού όπου το 313 υπογράφηκε το Διάταγμα. A. Foulias

Τα ερείπια της περίφημης Μονής Στουδίου στην Κωνσταντινούπολη Μετά το 313 μ.Χ. αναπτύχθηκε ραγδαία η χριστιανική λατρεία. Κτίζονται μεγάλοι ναοί, γράφονται ύμνοι και λειτουργίες με κύρια κέντρα τη μονή του Αγίου Σάββα στα Ιεροσόλυμα, τη μονή Στουδίου στην Κων/πολη, στη Σικελία κλπ. Η περίοδος της Εικονομαχίας (8ος-9ος αι.) ήταν ιδιαίτερα γόνιμη για την λειτουργική ανάπτυξη. Τα ερείπια της περίφημης Μονής Στουδίου στην Κωνσταντινούπολη A. Foulias

Βασικοί σταθμοί στην εξέλιξη της λατρείας Αποστολική εποχή (33 μ.Χ.- 70 μ.Χ.) Εποχή ακμής και άνθησης (4ος - 7ος αι. μ.Χ.) Περίοδος της Εικονομαχίας (8ος - 9ος ) A. Foulias

Βασικοί σταθμοί στην εξέλιξη της λατρείας Περίοδος της δουλείας (Κατά τις περιόδους των αραβικών επιθέσεων, της λατινοκρατίας και της τουρκοκρατίας η λατρεία έχασε τη λαμπρότητά της όχι όμως την ουσία της). Από την ανεξαρτησία μέχρι σήμερα (19ος αι. μέχρι σήμερα). Στις μέρες μας η λειτουργία απλώς ακολουθεί τα πρότυπα της αποστολικής και βυζαντινής εποχής. A. Foulias