Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Κεφ. 8. ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ, Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΕΝΑΝΘΡΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Κεφ. 8. ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ, Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΕΝΑΝΘΡΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Κεφ. 8. ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ, Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΕΝΑΝΘΡΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Στους πρώτους χριστιανικούς αιώνες τα Χριστούγεννα και η Βάφτιση του Χριστού γιορτάζονταν μαζί. Η σάρκωση του Χριστού είναι ένα αναμφισβήτητο ιστορικό γεγονός. Σκοπός της ενανθρώπισης είναι η ανύψωση του ανθρώπου και η επανόρθωση του σφάλματος του Αδάμ. Ο Θεός έγινε άνθρωπος για να γίνει ο άνθρωπος θεός. Ανδρέας Φούλιας

2 Μέχρι και τον 4ο αι. μ.Χ. Τα Χριστούγεννα γιορτάζονταν μαζί με τη Βάπτιση του Χριστού στις 6 Ιανουαρίου και ονομάζονταν μαζί ως Θεοφάνια, αφού φανερώθηκε ο Θεός. Ο ορισμός της γιορτής στις 25 Δεκεμβρίου έγινε για να συμπίπτει με την ειδωλολατρική γιορτή του Θεού Ήλιου/Απόλλωνα. Ρώμη, Κοιμητήριο κάτω από το ναό του Αγίου Πέτρου. Ψηφιδωτό με τον Χριστό ως Θεό Ήλιο (4ος αι.) Ανδρέας Φούλιας

3 Σε κάθε γιορτή υπάρχουν τα προεόρτια, η γιορτή και τα μεθεόρτια
Σε κάθε γιορτή υπάρχουν τα προεόρτια, η γιορτή και τα μεθεόρτια. Των Χριστουγέννων προηγείται το Σαρανταήμερο που είναι αφιερωμένο στους προγόνους του Χριστού και στους προφήτες. Ακολουθεί η γιορτή και μετά το Δωδεκαήμερο, με την Περιτομή και τα Θεοφάνια, ενώ 40 μέρες μετά έχουμε την Υπαπαντή. Κατακόμβη Πρισκίλας, Ρώμη, 2ος-3ος αι. Η αρχαιότερη παράσταση της Παναγίας με το Χριστό και το άστρο της Βηθλεέμ. Αριστερά ο προφήτης Ησαΐας (;). Ανδρέας Φούλιας

4 Ο ρωμαίος αυτοκράτορας Οκταβιανός Αύγουστος
Η Σάρκωση του Χριστού στα χρόνια του Οκταβιανού Αυγούστου (27 π.Χ.- 14 μ.Χ.) είναι ένα ιστορικό γεγονός, που σήμερα πλέον δεν αμφισβητείται από την ιστορική έρευνα. Αρκετές εξωχριστιανικές μαρτυρίες μιλούν για τον Χριστό, όπως ο Ιώσηππος, ο Πλίνιος κ.ά. Ο ρωμαίος αυτοκράτορας Οκταβιανός Αύγουστος Ανδρέας Φούλιας

5 «Ο Θεός έγινε άνθρωπος για να γίνει ο άνθρωπος Θεός».
Ο σκοπός της ενανθρώπισης του Χριστού ήταν και είναι η δική μας σωτηρία. Ο Χριστός επανόρθωσε το προπατορικό αμάρτημα. Μέσα από τη ζωή του, την ταπεινοφροσύνη του και το παράδειγμά του, μας έδειξε τον δρόμο για τη σωτηρία και την αιώνια ζωή, αλλά και πώς στην παρούσα ζωή να ζούμε με αγάπη και ειρήνη. «Ο Θεός έγινε άνθρωπος για να γίνει ο άνθρωπος Θεός». Ρώμη, Κατακόμβη της Κομοδίλλας,4ος αι. Προτομή του Χριστού. Ανδρέας Φούλιας

6 Η ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ
Καλοπαναγιώτης, Μονή Ιωάννη του Λαμπαδιστή, Λατινικό παρεκκλήσι, γύρω στο 1500. Ανδρέας Φούλιας

7 Αριστερά: Πάφος, το πρώτο λουτρό του Αχιλλέα και κάτω το λουτρό του θεού Διονύσου που κάθεται πάνω στα γόνατα του Ερμή. Δεξιά: Κερύνεια, Αντιφωνητής, Το λουτρό του Χριστού, 12ος αι. Ανδρέας Φούλιας

8 Το μαύρο χρώμα του σπηλαίου συμβολίζει το σκότος που υπήρχε στον κόσμο πριν τη Γέννηση. Το αστέρι κατευθύνει τις ακτίνες του ακριβώς στο κέντρο του σπηλαίου. Καλοπαναγιώτης, Μονή Αγ. Ιωάννη Λαμπαδιστή, Λατινικό παρεκκλήσι, τοιχογραφία της Γέννησης, περ. 1500 Ανδρέας Φούλιας

9 Φλωρεντία, Uffici, Filippo Lippi, Adoration with St. John.
Μονή Σταυρονικήτα, φορητή εικόνα, 16ος αι. Ανδρέας Φούλιας

10 Τα ζώα συμβολίζουν τη συμμετοχή της άλογης φύσης στο Θείο γεγονός.
Ο Ιωσήφ πειράζεται από τον κακό λόγισμό, που απεικονίζεται συνήθως ως άσχημος γέροντας. Το πρώτο λουτρό του Χριστού είναι μια προχριστιανική παράσταση που «εκχριστιανίστηκε». Η αναφορά υπάρχει μόνο στα «απόκρυφα» ευαγγέλια. Ο Χριστός βρίσκεται μέσα σε σαρκοφάγο και όχι σε κούνια, είναι δε τυλιγμένος με σάβανα νεκρού, προεικονίζοντας το θείο δράμα. Η Παναγία ποτέ δεν είναι χαμογελαστή αλλά πάντα συγκρατημένη αφού γνωρίζει το μέλλον του Γιου της. Η παρουσία των Αγγέλων, των βοσκών, αλλά και των τριών Μάγων συμβολίζει τη συμμετοχή του πνευματικού αλλά και όλων των ανθρώπων, πλούσιων και φτωχών. Ανδρέας Φούλιας

11 Αμμόχωστος, Άγιος Νικόλαος, φορητή εικόνα, 16ος αι.
Φλωρεντία, Μουσείο Uffizi, «Η προσκύνηση των Μάγων», του Andrea Mantegna ( ) Αμμόχωστος, Άγιος Νικόλαος, φορητή εικόνα, 16ος αι. Ανδρέας Φούλιας

12 Κακοπετριά, Άγιος Νικόλαος της Στέγης, Η Γέννηση, τοιχογραφία, 14ος αι
Κακοπετριά, Άγιος Νικόλαος της Στέγης, Η Γέννηση, τοιχογραφία, 14ος αι. Η Παναγία θηλάζουσα τον Χριστό (Γαλακτοτροφούσα). Ανδρέας Φούλιας

13 Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, El Greco, Η Αγία Οικογένεια
Λευκωσία, εικόνα Παναγίας Γαλακτοτροφούσας, Ίδρυμα Αρχ. Μακαρίου, 15ος αι. Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, El Greco, Η Αγία Οικογένεια Ανδρέας Φούλιας

14 ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΟΥ ΑΡΑΚΑ ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ Ανδρέας Φούλιας


Κατέβασμα ppt "Κεφ. 8. ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ, Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΕΝΑΝΘΡΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google