Νοήμονες Πράκτορες.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

Τι είναι ο προγραμματισμός
ΚΑΝΟΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑ 5.
Εκμάθηση διεπαφής MS Kodu. Δημιουργώ τον Κόσμο Το πρώτο πράγμα που θα φτιάξουμε είναι ο κόσμος. Λογικό, αφού χωρίς κόσμο, πού θα τοποθετούσαμε μετά τα.
Παρουσίαση λειτουργίας εφαρμογής extra Διαχείριση Ταμείου
ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Eπιμέλεια Τίκβα Χριστίνα
Copyright ©: SAMSUNG & Samsung Hope for Youth. Με επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος Εκπαιδευτικό υλικό Το Internet: Ασφαλείς online αγορές Επίπεδο.
Τεχνητή Νοημοσύνη Κώστας Στεργίου Επίκουρος Καθηγητής
Τεχνητή Νοημοσύνη Γεώργιος Βούρος Καθηγητής Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων
Ευφυείς πράκτορες.
Εικονική πραγματικότητα ένας τρισδιάστατος κόσμος!!!
Εισαγωγικές Έννοιες Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο.
Νοήμονες Πράκτορες.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΕΙΣ-ΚΑΤΑΝΟΜΕΣ. Η βασική αρχή του οικονομικού σχεδιασμού είναι η δημιουργία οικονομικών και κοινωνικών στόχων για το μέλλον, εκφρασμένων σε ποσοτικοποιημένα.
Κεφάλαιο 2 Κίνηση σε μία διάσταση
Με το LEGO Mindstorms NXT
Γρήγορα αποτελέσματα με την Εφαρμογή Lync Windows Store Lync 2013.
Αυτόνομοι Πράκτορες 2010 Project: Ms Pac-man Παπαδημητρίου Γεώργιος.
Κεφάλαιο 10 – Υποπρογράμματα
Διδασκαλια και Μαθηση με Χρηση ΤΠΕ
Μηχανική Μάθηση σε Συστήματα Πολλαπλών Πρακτόρων Παπαλιάς Κωνσταντίνος Τμήμα Πληροφορικής.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
SusCity: κατασκευάζοντας ψηφιακά παιχνίδια αειφόρων πόλεων Ν. Γιαννούτσου Μ. Δασκολιά Μ. Ξένος Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας
Αυτόνομοι Πράκτορες Ενισχυτική Μάθηση (Q-learning algorithm) in PONG Χανιά, 4/3/2011 Μπαμπαλής Μπάμπης.
1 Διαχείριση Έργων Πληροφορικής Διάλεξη 7 η Διαχείριση Πόρων.
Με όραμα για το μέλλον. Μπορώ να διατηρήσω το Ε.Γ.Λ.Σ. ? Οι διατάξεις του ν. 4308/2014 για τα «Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα» περιλαμβάνουν στο παράρτημα.
Κρυφή μνήμη (cache memory) (1/2) Εισαγωγή στην Πληροφορκή1 Η κρυφή μνήμη είναι μία πολύ γρήγορη μνήμη – πιο γρήγορη από την κύρια μνήμη – αλλά πιο αργή.
Σήματα και Συστήματα ΙΙ Διάλεξη: Εβδομάδα Καθηγητής Πέτρος Γρουμπός Επιμέλεια παρουσίασης: Βασιλική Μπουγά 1.
Ανοιχτές δεξιότητες Δεξιότητες που πραγματοποιούνται σε ένα μεταβαλλόμενο και απρόβλεπτο περιβάλλον και απαιτεί από τους εκτελεστές να προσαρμόσουν τις.
Για μτ από ατ μέχρι ττ [με_βήμα β] εντολές Τέλος_επανάληψης : περιοχή εντολών μτ : η μεταβλητή της οποίας η τιμή θα περάσει από την αρχική.
Κεφάλαιο 5 Συμπεριφορά των ΣΑΕ Πλεονεκτήματα της διαδικασίας σχεδίασης ΣΑΕ κλειστού βρόχου Συμπεριφορά των ΣΑΕ στο πεδίο του χρόνου Απόκριση ΣΑΕ σε διάφορα.
Σήματα και Συστήματα 11 10η διάλεξη. Σήματα και Συστήματα 12 Εισαγωγικά (1) Έστω γραμμικό σύστημα που περιγράφεται από τη σχέση: Αν η είσοδος είναι γραμμικός.
Πληροφορική 2 Τεχνητή νοημοσύνη 1. Τι είναι τεχνητή νοημοσύνη;  Τεχνητή νοημοσύνη (AI=Artificial Intelligence) είναι η μελέτη προγραμματισμένων συστημάτων.
Ανάλυση Εισόδου και Εξόδου Προσομοίωσης
Μικροοικονομία Διάλεξη 2.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Χειρισμός Χρόνου και Μεθοδολογίες Προσομοίωσης
Επίλυση Προβλημάτων με Αναζήτηση
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Προβλήματα Ικανοποίησης Περιορισμών
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ
Προσομοίωση και Μοντέλα Συστημάτων (Μέρος B)
Νοήμονες Πράκτορες.
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΑΡΧΑΡΙΟΥΣ
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
ΔΙΑΛΕΞΗ 9η Δειγματοληψία Ορισμοί Είδη δειγματοληψίας
Εισαγωγή στην Τεχνητή Νοημοσύνη
Ανάπτυξη Μοντέλων Διακριτών Συστημάτων Μέρος Β
Μοντελοποίηση Διακριτών Συστημάτων
Η Έννοια της τυχαίας Διαδικασίας
ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ.
ΜΠΣ ΠΡΑΣΙΝΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΜΗΜΑ ΗΜ&ΤΥ
ΧΡΟΝΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΡΓΩΝ
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Στρατηγικές πληροφορημένης αναζήτησης
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον ΑΕΠΠ
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΘΑΡΟΥ ΚΕΡΔΟΥΣ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα
ΘΕΜΑ : ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ LOGICATOR ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 1 περίοδος.
οι 3 Δομές Επανάληψης ή αλλιώς οι τρεις σωματοφύλακες…
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Δυναμικός Κατακερματισμός
Δένδρα αποφάσεων (Decision trees)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Νοήμονες Πράκτορες

Τι είναι ευφυής πράκτορας; Οποιαδήποτε οντότητα λειτουργεί μέσα σε ένα περιβάλλον, το αντιλαμβάνεται μέσω αισθητήρων και επιδρά πάνω του μέσω μηχανισμών δράσης. Άνθρωπος Ρομπότ Πράκτορας λογισμικού

Πράκτορας και περιβάλλον (1) Είσοδος αισθητήρων = αντιλήψεις (percepts). Ακολουθία αντιλήψεων = πλήρες ιστορικό όλων όσων έχει αντιληφθεί ο πράκτορας. Έξοδος δράσης = ενέργειες που εκτελεί ο πράκτορας στο περιβάλλον. Ρεπερτόριο ενεργειών = το σύνολο όλων των ενεργειών που μπορεί να εκτελέσει ο πράκτορας. Συνάρτηση πράκτορα = αντιστοιχία ακολουθιών αντιλήψεων σε ενέργειες Η επιλογή μιας ενέργειας μια χρονική στιγμή εξαρτάται από την τρέχουσα αντίληψη του πράκτορα ή και από ολόκληρη την ακολουθία αντιλήψεών του.

Πράκτορας και περιβάλλον (2) Στη γενική περίπτωση το περιβάλλον ενός πράκτορα θεωρείται μη-ντετερμινιστικό: Η εκτέλεση μιας ενέργειας από τον πράκτορα δεν έχει πάντα το ίδιο αποτέλεσμα. Η εκτέλεση μιας ενέργειας από τον πράκτορα δεν είναι πάντα επιτυχής. Ο πράκτορας έχει ένα ρεπερτόριο ενεργειών που μπορεί να εκτελέσει. Δεν εκτελούναι όλες οι ενέργειες όλες τις φορές, συνήθως κάθε μιά απαιτεί συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Το βασικό πρόβλημα για έναν πράκτορα είναι να αποφασίζει ποιά ενέργεια να εκτελέσει όταν περισσότερες από μια είναι πιθανές, έτσι ώστε να ικανοποιήσει τους στόχους για τους οποίους έχει σχεδιαστεί. Το βασικό πρόβλημα για μας είναι να βρούμε ποιός είναι ο σωστός τρόπος να ορίσουμε (προγραμματίσουμε) τη συνάρτηση του πράκτορα έτσι ώστε αυτός να μπορεί να αποφασίζει ποιά ενέργεια να εκτελέσει...

Ορθολογικός πράκτορας Ορθολογικός πράκτορας = ο πράκτορας που κάνει το σωστό. Σωστό = η συνάρτηση του πράκτορα είναι σωστά ορισμένη, δηλαδή για κάθε ακολουθία αντιλήψεων αντιστοιχεί η ορθή/καλύτερη ενέργεια. Ορθή/καλύτερη ενέργεια = εκείνη που κάνει τον πράκτορα πιο επιτυχημένο. Επιτυχημένος πράκτορας = ?

Μέτρα απόδοσης για πράκτορες Μέτρο απόδοσης = ένα κριτήριο για την επιτυχημένη (ή όχι) συμπεριφορά του πράκτορα. Ο πράκτορας αντιλαμβάνεται το περιβάλλον. Με βάση τις αντιλήψεις του επιλέγει μια ενέργεια. Μόλις εκτελεστεί η ενέργειά του το περιβάλλον περνά σε νέα κατάσταση. Αν η νέα κατάσταση του περιβάλλοντος είναι επιθυμητή τότε ο πράκτορας ήταν αποδοτικός/επιτυχημένος. Ποιός θα αποφασίσει ποιές καταστάσεις περιβάλλοντος είναι επιθυμητές; Ο ίδιος ο πράκτορας (αλλά τότε είναι υποκειμενικό το κριτήριο) Ο σχεδιαστής του πράκτορα

Μέτρο απόδοσης για πράκτορα-καθαριστή Πόση σκόνη καθαρίζεται μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα; Ένας ορθολογικός πράκτορας θα μπορούσε να επιλέξει ...? Πόσο κατάφερε να διατηρήσει το χώρο καθαρό μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα; “καθαρός χώρος” = ? (μέση καθαρότητα?) Δύο διαφορετικοί πράκτορες μπορεί να επιτύχουν την ίδια απόδοση: Ένας που δουλεύει μέτρια όλη την ώρα Ένας που δουλεύει εντατικά κάποια διαστήματα αλλά κάνει μεγάλα διαλείμματα

Επιλογή κατάλληλου μέτρου απόδοσης Δύσκολη! Προτιμότερο να επιλέγουμε μέτρα απόδοσης σύμφωνα με το τί θέλουμε να συμβεί στο περιβάλλον παρά σύμφωνα με το πώς νομίζουμε ότι πρέπει να συμπεριφερθεί ο πράκτορας. Εξάλλου, δεν είναι πάντα σίγουρο ότι ένας πράκτορας θα συμπεριφερθεί με συγκεκριμένο τρόπο! Αυτονομία...

Ορθολογικός πράκτορας (ξανά...) Η “σωστή” ενέργεια σε μια χρονική στιγμή εξαρτάται Από το μέτρο απόδοσης που χρησιμοποιείται για να ορίσει την επιτυχία Από την προηγούμενη γνώση του πράκτορα για το περιβάλλον Από τις ενέργειες που μπορεί να πραγματοποιεί ο πράκτορας (ποιών οι προϋποθέσεις εκπληρώνονται;) Από την ακολουθία αντιλήψεων του πράκτορα μέχρι στιγμής Για κάθε δυνατή ακολουθία αντιλήψεων, ένας ορθολογικός πράκτορας θα πρέπει να επιλέγει μια ενέργεια που αναμένεται να μεγιστοποιήσει το μέτρο της απόδοσής του, με δεδομένα τα τεκμήρια που παρέχονται από την ακολουθία αντιλήψεων και την ενσωματωμένη γνώση που έχει ο πράκτορας.

Αυτονομία πράκτορα Ορθολογικότητα  παντογνωσία Ο πράκτορας παντογνώστης γνωρίζει το πραγματικό (όχι απλά το αναμενόμενο) αποτέλεσμα των ενεργειών του και πράττει ανάλογα. Η ορθολογική επιλογή εξαρτάται από τις μέχρι στιγμής αντιλήψεις. Ορθολογικότητα  συλλογή πληροφοριών και εξερεύνηση Ο ορθολογικός πράκτορας θα πρέπει να κάνει και ενέργειες που βοηθούν να μεγιστοποιηθεί η αναμενόμενη απόδοσή του (π.χ. Ο πράκτορας-καθαριστής να διατρέξει το χώρο για να εντοπίσει πού βρίσκεται σκόνη, ή που οριοθετείται ο χώρος) Ορθολογικότητα  μάθηση και αξιοποίηση εμπειρίας Συλλογή πληροφοριών + μάθηση + τροποποίηση συμπεριφοράς = αυτονομία.

Περιβάλλοντα εργασιών Κάθε πράκτορας προορίζεται για να επιλύσει κάποιο πρόβλημα. Για να κατασκευάσουμε ορθολογικό πράκτορα πρέπει κατ’αρχήν να γνωρίζουμε το πρόβλημα, δηλαδή το περιβάλλον εργασίας του. Για να περιγράψουμε περιβάλλοντα εργασίας πρέπει να ορίσουμε Το μέτρο απόδοσης που θα χρησιμοποιηθεί (Performance) Τα περιεχόμενα του περιβάλλοντος (Environment) Τους μηχανισμούς δράσης που θα έχει ο πράκτορας (Actuators) Τους μηχανισμούς αντίληψης που θα έχει ο πράκτορας (Sensors)

PEAS παράδειγμα: αυτόματος οδηγός ταξί Τύπος πράκτορα Μέτρο απόδοσης Περιβάλλον Μηχανισμοί δράσης Αντιλήψεις Οδηγός ταξί Ασφαλές, άνετο, γρήγορο, νόμιμο δρομολόγιο, μέγιστα κέρδη Δρόμοι, άλλα οχήματα, πεζοί, πελάτες, ισχύων ΚΟΚ, καιρικές συνθήκες Τιμόνι, γκάζι, φρένο, σήμα, κόρνα, οθόνη Κάμερες, σόναρ, ταχύμετρο, GPS, οδόμετρο, επιταχυνσιόμετρο, αισθητήρες κινητήρα, πληκτρολόγιο

Κατηγορίες περιβαλλόντων εργασίας Πλήρως παρατηρήσιμο (vs. μερικώς παρατηρήσιμο) Οι αισθητήρες του πράκτορα έχουν πρόσβαση στην πλήρη κατάσταση του περιβάλλοντος σε κάθε χρονική στιγμή. Αιτιοκρατικό (vs. Στοχαστικό) Η επόμενη κατάσταση του περιβάλλοντος καθορίζεται πλήρως από την τρέχουσα κατάσταση και την ενέργεια του πράκτορα; Επεισοδιακό (vs. Ακολουθιακό) Η τρέχουσα απόφαση του πράκτορα για το ποιά ενέργεια να εκτελέσει καθορίζεται πλήρως από την τρέχουσα αντίληψή του (κι όχι από ολόκληρη την ακολουθία αντιλήψεών του μέχρι τώρα) Δυναμικό (vs. Στατικό) Το περιβάλλον μπορεί να αλλάζει κατά τη διάρκεια σκέψης του πράκτορα, δηλαδή εξαιτίας παραγόντων άλλων από τις ενέργειες του πράκτορα Διακριτό (vs. Συνεχές) Οι καταστάσεις στις οποίες μπορεί να βρεθεί το περιβάλλον, οι αντιλήψεις του πράκτορα και οι ενέργειές του είναι διακριτές. Μονοπρακτορικό (vs. Πολυπρακτορικό) Πόσοι πράκτορες λειτουργούν μέσα στο περιβάλλον;

Κατηγορίες προγραμμάτων πρακτόρων Απλοί αντανακλαστικοί πράκτορες Αντανακλαστικοί πράκτορες βασισμένοι σε μοντέλο Πράκτορες βασισμένοι στο στόχο Πράκτορες βασισμένοι στη χρησιμότητα

Απλοί αντανακλαστικοί πράκτορες (1) Επιλέγουν ποιά ενέργεια να εκτελέσουν σε μια δεδομένη χρονική στιγμή με βάση την τρέχουσα αντίληψή τους για το περιβάλλον. πράκτορας περιβάλλον Ποιά ενέργεια πρέπει να κάνω τώρα; Πώς είναι ο κόσμος τώρα; αισθητήρες μηχανισμοί δράσης Κανόνες συνθήκης-ενέργειας

Απλοί αντανακλαστικοί πράκτορες (2) Παράδειγμα: θερμοστάτης Περιορισμένη ευφυία Επαρκούν σε περιβάλλοντα πλήρως παρατηρήσιμα. Σε μερικώς παρατηρήσιμα περιβάλλοντα μπορεί να εκτελούν ατέρμονες βρόχους Αν ο πράκτορας-καθαριστής δεν έχει τον αισθητήρα θέσης, έχει μόνο τον αισθητήρα σκόνης, τότε Ποιές αντιλήψεις είναι δυνατές; Ποιά ενέργεια πρέπει να κάνει στην αντίληψη [Καθαρό];

Αντανακλαστικοί πράκτορες με μοντέλο (1) Επιλέγουν ποιά ενέργεια να εκτελέσουν σε μια δεδομένη χρονική στιγμή με βάση το ιστορικό των αντιλήψεών του. Το ιστορικό των αντιλήψεών του χρησιμοποιείται για να κατασκευάσει ο πράκτορας ένα μοντέλο για το πώς λειτουργεί ο κόσμος. Πώς εξελίσσεται ο κόσμος ανεξάρτητα από αυτόν (νόμοι του περιβάλλοντος). Πώς αλλάζει ο κόσμος εξαιτίας των ενεργειών του.

Αντανακλαστικοί πράκτορες με μοντέλο (2) πράκτορας περιβάλλον Ποιά ενέργεια πρέπει να κάνω τώρα; Πώς είναι ο κόσμος τώρα; αισθητήρες μηχανισμοί δράσης Κανόνες συνθήκης-ενέργειας κατάσταση Πώς εξελίσσεται ο κόσμος; Τί κάνουν οι ενέργειές μου;

Πράκτορες βασισμένοι σε στόχους (1) Η τρέχουσα αντίληψη (ή και το ιστορικό) δεν επαρκούν σε μερικές περιπτώσεις για να ληφθεί απόφαση για το ποιά ενέργεια πρέπει να εκτελεστεί. Π.χ. Σε ένα σταυροδρόμι ένα αυτοκίνητο μπορεί να στρίψει αριστερά, δεξία ή να πάει ευθεία. Η επιλογή εξαρτάται από το πού θέλει να πάει. Ο πράκτορας χρειάζεται κάποια πληροφορία για το ποιός είναι ο στόχος του (ποιά είναι η επιθυμητή κατάσταση περιβάλλοντος που πρέπει να πετύχει). Ο πράκτορας πρέπει να έχει ικανότητες αναζήτησης και σχεδιασμού για να μπορεί να βρεί ποιά ακολουθία ενεργειών πετυχαίνει το στόχο του.

Πράκτορες βασισμένοι σε στόχους (2) πράκτορας περιβάλλον Ποιά ενέργεια πρέπει να κάνω τώρα; Πώς είναι ο κόσμος τώρα; αισθητήρες μηχανισμοί δράσης Στόχοι κατάσταση Πώς εξελίσσεται ο κόσμος; Τί κάνουν οι ενέργειές μου; Πώς θα είναι ο κόσμος αν κάνω την ενέργεια Α;

Πράκτορες βασισμένοι στη χρησιμότητα (1) Ένας στόχος (π.χ για τον πράκτορα-καθαριστή, να διατηρήσει τους δύο χώρους καθαρούς) ίσως επιτυγχάνεται με περισσότερους από έναν τρόπους. Πώς επιλέγει ένας πράκτορας ποιά ενέργεια να εκτελέσει όταν έχει επιλογή από ένα πλήθος εναλλακτικών που πετυχαίνουν το ίδιο αποτέλεσμα; Συνάρτηση χρησιμότητας: κάθε κατάσταση του περιβάλλοντος (ή κάθε ακολουθία καταστάσεων περιβάλλοντος) “βαθμολογείται” με πραγματικό αριθμό. Η συνάρτηση χρησιμότητας είναι χρήσιμη και όταν πρέπει ένας πράκτορας να αποφασίσει ποιόν από πολλούς εναλλακτικούς στόχους θα πρέπει να επιδιώξει (προτεραιότητες) ή ποιόν από συγκρουόμενους στόχους θα πρέπει να επιδιώξει.

Πράκτορες βασισμένοι στη χρησιμότητα (2) πράκτορας περιβάλλον Ποιά ενέργεια πρέπει να κάνω τώρα; Πώς είναι ο κόσμος τώρα; αισθητήρες μηχανισμοί δράσης Στόχοι κατάσταση Πώς εξελίσσεται ο κόσμος; Τί κάνουν οι ενέργειές μου; Πώς θα είναι ο κόσμος αν κάνω την ενέργεια Α; Πόσο καλό θα ήταν αυτό; χρησιμότητα