Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Advertisements

Ποιους νόμους του Νεύτωνα χρησιμοποιεί;
ΝΕΥΤΩΝΕΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΗ Ο Νόμος της αδράνειας.
στάδια στην εξέλιξη της Τεχνολογίας
Η Φυσική είναι ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ, ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ , ΕΝΝΟΙΕΣ, ΝΟΜΟΙ.
Τα θεμέλια της επιστημονικής σκέψης και πρακτικής
Η Γεωμετρία της Γενικής θεωρίας
Ισορροπία υλικού σημείου
ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΑΕΡΙΩΝ
 Να δούμε το υλικό  Διδακτικοί στόχοι  Διδακτικές στρατηγικές  Αλληλεπίδραση στην τάξη  Τι είναι φυσική, χημεία, βιολογία;  Αξιολόγηση μαθητών και.
Νόμοι αερίων.
Καλώς ορίσατε στη 2 η εκδήλωση στη 2 η εκδήλωση για τις για τις Φυσικές Επιστήμες.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Ν. Καστάνη για τη Γεωπονική Σχολή του Α.Π.Θ. Ακαδημαϊκό έτος,
Οι μαύρες τρύπες είναι γιγαντιαία άστρα τα οποία κατά το τέλος της ζωής τους καταρρέουν στην ιδία τους τη μάζα με αποτέλεσμα να καμπυλώνουν άπειρα τον.
Επιστημολογική Επάρκεια
ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΕΡΕΗ ΥΓΡΗ ΑΕΡΙΑ ΡΕΥΣΤΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιστημονική μέθοδος
Η Φυσική με Πειράματα Α΄ Γυμνασίου.
2ο ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ  Γεννήθηκε στο Ουλμ (Ulm) της Γερμανίας. Σπούδασε στo ETH Ζυρίχης (Πολυτεχνική Ακαδημία της Ζυρίχης) στην Ελβετία όπου ολοκλήρωσε με επιτυχία.
3/4/2015Μαθηματικές έννοιες και Φυσικές Επιστήμες 1 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Συνάντηση 5η.
ΤΟ ΡΟΜΑΝΤΖΟ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
Βασικες Εννοιες Φυσικης _2
Βασικες Εννοιες Φυσικής. Προηγουμενο μάθημα Δεξιότητες – Δεξιότητες: Δυνάμεις του 10 και λιγη άλγεβρα – Δεξιότητες: Λύση απλών σχέσεων – Ασκηση: μια άσκηση.
Βασικες Εννοιες Φυσικης Μηχανική. Την προηγουμενη φορα Μας απασχολησαν τα ιδανικά αέρια Είδαμε το πώς: Η συμπίεση και η εκτονωση αερίων συνδέεται με εισοδο.
ΦΥΣΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ 27/3/2012 ΑΡΛΙΝΤ ΣΕΡΙΦΗΣ ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΒΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΙΔΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΣΧΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Θερινό σχολείο Εκπαιδευτική Ρομποτική και διδακτική στις Φυσικές Επιστήμες, στην Πληροφορική και την Υπολογιστική Επιστήμη, τα Μαθηματικά και την Επιστήμη.
Σύνοψη Διάλεξης 1 Το παράδοξο του Olber: Γιατί ο ουρανός είναι σκοτεινός; Γιατί δεν ζούμε σε ένα άπειρο Σύμπαν με άπειρη ηλικία. Η Κοσμολογική Αρχή Το.
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΤΣΩΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ.
Μαθήματα θερμοδυναμικής 5. ΚΙ ΑΛΛΕΣ ΟΨΕΙΣ ΜΗΧΑΝΩΝ Holton & Brush: σελ και
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες Ενότητα 2: Γιατί το ερώτημα "τι είναι επιστήμη" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό. Βασίλης Τσελφές.
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου.
ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ Η ιστορία μιας ιδέας. «Πρώτη ουσία»: Μυθικές Κοσμογονίες ΗΣΙΟΔΟΣ (θεογονία) Εν αρχή ην … το Χάος, η Γη και ο Έρως … το Χάος γεννά τη Νύχτα.
Η μονάδα ατομικής μάζας (Μ.Α.Μ. ή a.m.u. atomic mass unit) είναι η μονάδα μέτρησης της μάζας των ατόμων και ισούται με το 1/12 της μάζας του πυρήνα του.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Πιθανότητες. Τυχαίο Πείραμα όσες φορές και να γίνει κρατώντας τις συνθήκες σταθερές, το αποτέλεσμά του δεν είναι πάντα το ίδιο.
Βασικες Εννοιες Φυσικης Βασιλης Κολλιας Βασικές Εννοιες Φυσικής _ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Επιστημονικές παραδόσεις σε σύγχρονα κείμενα επιστήμης 8ο Μάθημα Διδάσκει: Βασίλης Τσελφές.
Ανάπτυξη και οικοδόμηση της γνώσης στις Φυσικές Επιστήμες
ΙΑΤΡΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ eclass: MED684
ΧΗΜΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΟΡΙΣΜΟΣ
Επιστημονικές παραδόσεις σε σύγχρονα κείμενα επιστήμης
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
Υποθέσεις εργασίας και μεταβλητές
Η επιστημονική μέθοδος ως εργαλείο ανάπτυξης της Βιολογίας
Κοσμοθεωρίες: Εναλλακτικές κουλτούρες αναπαράστασης και διαχείρισης της σχέσης του «φυσικού κόσμου» με τον «ανθρώπινο εαυτό» Βασίλης Τσελφές.
Κινητική θεωρία των αερίων
Θεατρικές Εφαρμογές και Διδακτική της Φυσικής Ι
Η κινητική θεωρία των αερίων
Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες
Η Αξιολόγηση στα φύλλα εργασίας 5, 8 και 9
Διδασκαλία φυσικών Επιστημών δημοτικό
Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ Υλικά καθημερινής χρήσης (ανακυκλώσιμα ) μεταμορφώνονται σε συσκευές για την Πειραματική μελέτη φυσικών φαινομένων ώστε να.
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Δομή του μαθήματος Το σύστημα και το περιβάλλον του συστήματος
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Η Αξιολόγηση στα φύλλα εργασίας 5, 8 και 9
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
Κινητική θεωρία των αερίων
Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ Υλικά καθημερινής χρήσης (ανακυκλώσιμα ) μεταμορφώνονται σε συσκευές για την Πειραματική μελέτη φυσικών φαινομένων ώστε να.
3ο Κεφάλαιο - Δυνάμεις Δύναμη είναι η αιτία που μπορεί να προκαλέσει μεταβολή στην κινητική κατάσταση ενός σώματος ή την παραμόρφωση του. Είναι διανυσματικό.
Εισαγωγή στα αέρια. Τα σώματα σε αέρια κατάσταση είναι η πιο διαδεδομένη μορφή σωμάτων που βρίσκονται στο περιβάλλον μας, στη Γη. Η ατμόσφαιρα της Γης.
Η κινητική θεωρία των αερίων
Ισορροπία υλικού σημείου
Τεχνολογία και Επιστήμη
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό μπλοκ των τότε σοσιαλιστικών κρατών και ξεκινούσε η πορεία προς την επίσης αποκαλούμενη παγκοσμιοποίηση εμφανίστηκε ένα καινούργιο εκπαιδευτικό σύνθημα: διάχυση της επιστήμης στην κοινωνία. Το σύνθημα αυτό είχε άμεσο αποδέκτη την εκπαίδευση κάθε βαθμίδας (από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο) και είχε διάφορες εκδοχές: επιστημονικός γραμματισμός, επιστήμη για όλους, επιστήμη-τεχνολογία-πολιτισμός, ... Μετά την κρίση του 2009-10 φαίνεται βέβαια ότι τροποποιήθηκε σε μορφές όπως: έρευνα και ανάπτυξη, δημιουργικότητα, καινοτομία, επιχειρηματικότητα, εκπαίδευση, έρευνα, καινοτομία... Όπου ο όρος επιστήμη αντικαταστάθηκε από τον όρο έρευνα που παραπέμπει έμμεσα στην επιστήμη ως δραστηριότητα.... Ποια όμως επιστήμη; Αν δεν το κατανοήσουμε αυτό δεν μπορούμε να κάνουμε ούτε ένα εκπαιδευτικό βήμα χωρίς να ολισθήσουμε...

Η εποχή της κλασικής επιστήμης (μηχανοκρατία) Επιστήμη: πιστεύουμε ότι τα γεγονότα και οι φυσικές οντότητες συνδέονται μεταξύ τους αιτιακά, όπως τα διαφορετικά κομμάτια και οι λειτουργίες μιας τεράστιας μηχανής. Τους αιτιακούς τρόπους σύνδεσης μπορούμε να τους υποθέσουμε λογικά (υποθέσεις, φυσικοί νόμοι, μοντέλα...). Εδώ πρέπει να υπάγονται ακόμη και οι φαινομενικές εξαιρέσεις… Η Τέχνη του πειράματος: μπορεί να επικυρώσει ή να διαψεύσει τις υποθέσεις μας (ως ένα επιχείρημα) Μας έμεινε η αιτιότητα που προεκτάθηκε σε συστήματα που μάλλον δεν ισχύει (τουλάχιστον μακροσκοπικά)

Παραδείγματα επιστημονικής γνώσης (Νευτώνεια) Ο χώρος είναι απόλυτος, άπειρος, ομογενής και ισότροπος. Γι’ αυτό: i) δεν μπορούμε να διακρίνουμε αν ένα σώμα ισορροπεί ή κινείται ευθύγραμμα και ομαλά ii) αν δυο σώματα αλληλεπιδρούν τότε οι δυνάμεις που ασκούν το ένα στο άλλο είναι ίσες σε μέγεθος και αντίθετες σε φορά (ακόμη και όταν τα σώματα είναι άνισα: το ένα μεγαλύτερο από το άλλο) Iii) Οι αλληλεπιδράσεις έχουν εντάσεις αντιστρόφως ανάλογες προς το τετράγωνο των αποστάσεων

Και η ολοκλήρωση της μηχανοκρατίας: Σχετικότητα Απόλυτοι είναι οι «φυσικοί νόμοι» Ο χρόνος δεν είναι απόλυτος αλλά σχετικός Ο χώρος δεν είναι απόλυτος αλλά σχετικός Απόλυτη είναι η ταχύτητα του φωτός

Η εποχή της στατιστικής επιστήμης (πιθανοκρατία – μοντέλα) Πιστεύουμε ότι τα συστήματα των σωμάτων του κόσμου μας είναι ποιο σύνθετα από αυτά που μελετά η μηχανοκρατική προσέγγιση και ότι μπορούν να βρίσκονται σε διάφορες καταστάσεις. Κάποιες όμως από τις δυνατές αυτές καταστάσεις είναι για διάφορους λόγους (με πιο ισχυρούς αυτούς που προκύπτουν από τους νόμους της μηχανοκρατίας) πιο πιθανές. Αυτές συμβαίνουν! Η αιτιοκρατία/ μηχανοκρατία δουλεύει στη βάση των συστημάτων. Τα μακροσκοπικά φαινόμενα κυριαρχούνται από πιθανοκρατικούς νόμους. Κυρίαρχη πάλι η αιτιότητα που σε επίπεδο μακροσκοπικό μπορεί και να μη δίνει επαρκή πληροφορία

Παραδείγματα επιστημονικής γνώσης (θερμοδυναμικά) η πίεση μιας ποσότητας αερίου είναι ανάλογη προς τη θερμοκρασία του και αντιστρόφως ανάλογη προς τον όγκο του. Η θερμοκρασία ενός αερίου είναι ανάλογη προς τη μέση κινητική ενέργεια των μορίων του Υπάρχει σίγουρο (απόλυτο) μηδέν για τη θερμοκρασία. Το ελατήριο λάστιχο και η μικροσκοπική του περιγραφή

και η ολοκλήρωση της πιθανοκρατίας: κβαντική φυσική Έχει νόημα για συστήματα που αποτελούνται από μεγάλο αριθμό υλικών οντοτήτων Στηρίζεται στην αναγνώριση της αδυναμίας πραγματοποίησης ακριβούς μέτρησης Αναγνωρίζει τους κλασικούς νόμους της μηχανοκρατίας αλλά τους μετασχηματίζει έτσι ώστε: ότι μηχανοκρατικά φαίνεται αδύνατο να συμβεί, σε κβαντικό επίπεδο έχει απλώς μικρή πιθανότητα να συμβεί…

Η εποχή της πολυπλοκότητας Πιστεύουμε ότι τα συστήματα των σωμάτων του κόσμου μας, αν και κατά βάση μηχανοκρατικά, εξαιτίας του ότι είναι σύνθετα και πολλές φορές μη γραμμικά, καταλήγουν να είναι ιστορικά. Έτσι και κάποιες από τις λιγότερο πιθανές καταστάσεις είναι δυνατόν να συμβούν, για διάφορους, μη προβλέψιμους, λόγους! Η αιτιοκρατία/ μηχανοκρατία δουλεύει στη βάση των συστημάτων. Τα μακροσκοπικά φαινόμενα κυριαρχούνται από πιθανοκρατικούς νόμους. Κυρίαρχη πάλι η αιτιότητα που σε επίπεδο μακροσκοπικό μπορεί και να μη δίνει επαρκή πληροφορία

Η εποχή της “τεχνοκρατίας” Πιστεύουμε ότι η τέχνη που εκμεταλλεύεται την επιστημονική γνώση μπορεί να κατασκευάσει νέα κομμάτια κόσμου που δεν θα εμφανίζονταν ποτέ από μόνα τους. ή να ελέγξει πολύπλοκα συστήματα που η εξέλιξή τους δεν μπορεί να προβλεφθεί σε επίπεδο σχεδιασμού Και αυτό το χαρακτηριστικό, στη σχέση τέχνης και επιστήμης, είναι το πιο σημαντικό για τον κόσμο μας! Όπου το πείραμα και οι κατασκευές του παίρνουν κεφάλι: αρχές 20ου αιώνα Παράδειγμα η ατομική βόμβα και όλες οι «ανακαλύψεις» του πολέμου

Η εποχή της οικονομίας της γνώσης Οι δυνατότητες της τεχνοκρατίας μετατρέπουν την επιστημονική γνώση σε προϊόν με οικονομική αξία Ποιος έχει την οικονομική αξία; το μυαλό του επιστήμονα ή του τεχνολόγου; τα κείμενά τους; οι πατενταρισμένες ιδέες τους; ή μόνο τα τεχνήματα; Που ασκούνται οι δραστηριότητες παραγωγής; στα σχολεία; στα πανεπιστήμια; στα τεχνολογικά ιδρύματα; στην αγορά; Η επιστήμη και τεχνολογία της κρίσης Από τη γνώση ως όπλο στη γνώση ως χρήμα/ αξία

Η δημόσια "εικόνα" του επιστήμονα και η πραγματική επιστημονική δραστηριότητα Οι μύστες των σχολών (φιλοσοφικών/ μαθηματικών) Οι μοναχικοί σοφοί Οι ακαδημαϊκοί Οι πειραματιστές Οι επαγγελματίες παραγωγοί γνώσης Οι επιχειρηματίες ... ... ... Όψεις των επιστημόνων

Η εποχή των μεγάλων αφηγήσεων Η εποχή του λόγου (επιστήμη ως φιλοσοφία/ μαθηματικά Η εποχή των μεταφυσικών αναζητήσεων (η επιστήμη ως τέχνη της αλχημείας/ μαγείας) Η εποχή της επανάστασης (η μηχανοκρατική επιστήμη ως σύνθεση ορθού λόγου – θεολογίας –τέχνης) Το παράδειγμα της Φιλανδίας Η εποχή των πιθανοτήτων (η επιστήμη των μοντέλων) Η εποχή των εφαρμογών (τεχνοκρατική επιστήμη/ η επιστήμη στην αγορά)