Φροντιστηριακό μάθημα «Κοινωνικής Κλινικής Ψυχολογίας» ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ Φροντιστηριακό μάθημα «Κοινωνικής Κλινικής Ψυχολογίας» Μαρία Νικολακοπούλου
Ανάλυση Περιεχομένου Η ανάλυση του περιεχομένου χαρακτηρίζεται από το γεγονός ότι οι αναλυόμενες ενότητες δεν είναι συνήθως λέξεις, αλλά έννοιες. Εντάσσονται σ’ αυτήν την κατηγορία δύο λέξεις συνώνυμες ή δυο λέξεις διαφορετικές, με την ίδια όμως σημασία. Πολύ συχνά, οι χρησιμοποιούμενες ενότητες αποτελούνται από θέματα ή από ολόκληρες φράσεις του κειμένου κ.τ.λ.
Ανάλυση Περιεχομένου Η ανάλυση περιεχομένου (content analysis), η οποία αναφέρεται κυρίως σε τεκμήρια γραπτής λεκτικής επικοινωνίας, έχει προταθεί και καθιερωθεί ως μία εκ των καλυτέρων τεχνικών έρευνας στους κόλπους των κοινωνικών επιστημών και των επιστημών του ανθρώπου, εφόσον αυτή στοχεύει στην «αντικειμενική, συστηματική και ποσοτική περιγραφή του φανερού περιεχομένου της επικοινωνίας γραπτού ή προφορικού λόγου», με τελική επιδίωξη την ερμηνεία. (Berelson, 1948 στον Landsheere G. D., 1979: 7).
Ανάλυση Περιεχομένου Το φυσικό περιεχόμενο της επικοινωνίας διακρίνεται σε φανερό και άδηλο, λανθάνον και μέσω της ανάλυσής του «μελετώνται όλα τα στοιχεία κάθε μορφής επικοινωνίας» (Βάμβουκας Μ., 1991). Μέσω της ανάλυσης περιεχομένου μελε-τώνται τα στοιχεία της επικοινωνίας, τα οποία πρακτικώς συνοψίζονται στα ερωτήματα: «ποιός, τί, σε ποιον, γιατί, πώς» απευθύνει κάποιος ένα μήνυμα και ποιο αποτέλεσμα έχει αυτή η διαδικασία.
Σκοποί και χρήση της ανάλυσης περιεχομένου Σκοποί και χρήση της ανάλυσης περιεχομένου Η εν λόγω μέθοδος χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό: α) των χαρακτηριστικών του περιεχομένου, β) των χαρακτηριστικών του πομπού της επικοινωνίας, γ) των χαρακτηριστικών των αποδεκτών της επικοινωνίας και των επιπτώσεών της σε αυτούς, με σκοπό την εξαγωγή εγκύρων συμπερασμάτων (Βάμβουκας Μ., 1991).
Τα βασικά χαρακτηριστικά της ανάλυσης περιεχομένου. Τα αναλυόμενα τεκμήρια: πλήρης και δειγματοληπτική ανάλυση. Στη δική μας περίπτωση μιλάμε για τις συνεντεύξεις που πραγματοποιήσατε. Ο εκ των προτέρων καθορισμός κατηγοριών. Η ταξινόμηση σε κατηγορίες και η επεξεργασία των αποτελεσμάτων.
Είδη ανάλυσης περιεχομένου Κάθετη (ανά συνέντευξη) Οριζόντια (ανά συνεντεύξεις συνολικά)
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Βάμβουκας, Μ. Ι. (1991²). Εισαγωγή στην ψυχοπαιδαγωγική έρευνα και μεθοδολογία. Αθήνα. Berelson, B. (1971). Content Analysis in communication research. New York: Hafner Publishing Company