Πρακτική Άσκηση σε Σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης 2014-2015 Ονοματεπώνυμο: Δημήτρης Τζελάτης και Κώστας Ζαμπετάκης Α.Μ.:1112220900311 Υπεύθυνη καθηγήτρια: κα Πόταρη Σχολείο: 2ο Πειραματικό Λύκειο Αθηνών Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ζητήθηκε από τον εκπαιδευτικό η επιλογή δυο μαθητών από το τμήμα της Α Λυκείου στο μάθημα της Άλγεβρας , ενός μέτριου και ενός καλού. Την ημέρα της διδασκαλίας όμως έλειπαν οπότε έγινε μια επιλογή δυο άλλων, του Μίλτου και του Γιώργου. Παρουσία της συνοδού.
Θέμα Στόχοι Απόλυτη τιμή και απόσταση κατανόηση Ια-βΙ=Ιβ-αΙ σε σχέση με την απόσταση ότι ΙαΙ θετικός δεν σημαίνει ότι α θετικός ισχύει ότι ΙχΙ=Ι-χΙ δεν ισχύει ότι Ια+βΙ=ΙαΙ+ΙβΙ (δεν έγινε)
Το φύλλο εργασίας Το μοντέλο της δραστηριότητας που πραγματοποιήθηκε σχετίζεται με τη σχέση απόλυτης τιμής και απόστασης μέσα στην πραγματική ζωή. Αποτελείται από αρκετές μικρές ερωτήσεις πάνω σε ένα συγκεκριμένο πρόβλημα με λογική ροή ώστε ουσιαστικά να καλύπτει τους προαναφερθέντες στόχους.
Φύλλο εργασίας
Κρίσιμο συμβάν Απομαγνητοφώνηση Μ και Γ: 40 Φ: Ωραία σαν αποτέλεσμα 40. Πως το σκεφτήκατε; Γ: 20 + απορρίπτουμε το -20 . Φ: Γράψτε το κιόλας. Όχι μόνο το αποτέλεσμα, εκφράστε το πρώτα σαν απόλυτη τιμή. Ωραία, θα μπορούσες να το εκφράσεις κάπως αλλιώς με ένα απόλυτο; Μ: -20+-20; Γ: Με ένα μόνο; -20-20 Φ: Αν το πάρουμε όπως πριν σαν αποστάσεις. Εδώ δεν θα μπορούσαμε να πάρουμε με ένα απόλυτο; Τι έλεγε το βιβλίο, ως d του ΑΒ ίσον με απόλυτη τιμή του α-β .Τι σημαίνει αυτό; Άρα; Μ: +20--20 σε απόλυτο όλο. Φ: Πολύ σωστά. Μ: Ωραία το +-20 πως θα το γράψω ; Φ: Είναι – το Γ: το -20 Φ: Άρα; Μ: Δηλαδή θα το γράψουμε 20- -20;
Και Γ: 35 Φ: Σωστά. Σαν έκφραση απόλυτης τιμής ; Γ: 10- -25 Φ: Ωραία. Ή αλλιώς όπως είπαμε πριν; Γ: 10+25 Φ: Είπαμε τώρα το 10 από το -25, αν παίρναμε το ανάποδο, την απόσταση του -25 από το 10 Μ:+25-10 Φ: Μην μπερδεύεσαι Γ: -20-0 Φ: Ωραία, ή αλλιώς ; Γ: 0-20; Φ: Όχι, τι είπαμε πριν, α-β. Γ: Ναι Φ: Άρα …. Γ: 0+20
Κρίσιμο συμβάν Σχολιασμός Παρατηρούμε : -αδυναμία έκφρασης αλγεβρικά της απόλυτης τιμής ως απόσταση -σύγχυση πρόσημων στην απόλυτη τιμή όταν γίνεται εναλλαγή των εκάστοτε σημείων
Θετικά στοιχεία της παρέμβασης Ο χρόνος ήταν αρκετός Οι μαθητές ανταποκρίθηκαν στο φύλλο εργασίας και έδειξαν ενδιαφέρον Έθεταν ερωτήσεις στα σημεία που δεν καταλάβαιναν Οι μαθητές αισθάνθηκαν οικεία Καλύφθηκαν οι στόχοι της διδασκαλίας
Προβλήματα στην παρέμβαση Δόθηκε έμφαση σε κάτι που οι μαθητές θεωρούν αυτονόητο Ύπαρξη άγχους (φαινόμενο Topaze) Τυχαία επιλογή μαθητών Προβλήματα με την αίθουσα διδασκαλίας
Συμπεράσματα Η διδασκαλία πέτυχε το σκοπό της σε μεγάλο βαθμό κάτω από τις συνθήκες που πραγματοποιήθηκε. Έγινε προσπάθεια καθοδήγησης των μαθητές μέσω ερωτήσεων. Συμμετοχή και των δυο και μεταξύ τους συζήτηση. Δυσκολίες αδυναμία κατανόησης της απόλυτης τιμής ως απόσταση αδυναμία έκφρασης της απόστασης με της χρήση της απόλυτης τιμής «μαγειρεύουν» τα πρόσημα για να προκύψει το εμπειρικό αποτέλεσμα
Αναστοχασμός Περισσότερες ερωτήσεις θεωρίας υπό μορφή πολλαπλής επιλογής στην αρχή του φύλλου εργασίας Λιγότερες περιπτώσεις στις ερωτήσεις Εναλλαγή μεταξύ των ερωτημάτων και να μοιραστούν σε δύο διαφορετικά προβλήματα καθώς όσο περνούσε η ώρα άρχισε να παίρνει όλο και περισσότερο τη μορφή απλής σχολικής άσκησης Διαχείρηση άγχους ώστε να εξελιχθεί η ομαλή ροή της δραστηριότητας