Φυσική A’ Λυκείου ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ανάλυση των παρακάτω: Πώς η νόσος επηρεάζει τη λήψη τροφής και τη διατροφική κατάσταση του ασθενούς Ο ρόλος της διατροφής στην αγωγή της κυστικής ίνωσης.
Advertisements

 Ο ρόλος της διατροφής στην καθημερινή ζωή και την άσκηση.  Τι ιδιαίτερες ανάγκες έχετε.  Ο ρόλος των θρεπτικών συστατικών στη διατροφή και την άσκηση.
Κεφάλαιο 5 Ενέργεια συστήματος. Εισαγωγή στην ενέργεια Οι νόμοι του Νεύτωνα και οι αντίστοιχες αρχές μας επιτρέπουν να λύνουμε μια ποικιλία προβλημάτων.
ΥΛΙΚΑ:  2 κιλά περίπου άγρια χόρτα για πίτα, όχι για βράσιμο  Άνηθο  Κρεμμυδάκια φρέσκα  5 Αυγά  2 ντομάτες ώριμες  Ελαιόλαδο.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ αποβλΗτων Α. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΤΗΝΟ-ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
Η ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΖΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΒΑΡΟΥΣ. Τι είναι η μάζα ενός σώματος; Μάζα είναι το ποσό της ύλης που περιέχει ένα σώμα.
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΟΛΥΧΡΟΥ ΧΡΥΣΗ ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Ανάπτυξη εφοδιαστικών αλυσίδων οστρακοειδών και ανάλυση βασικών παραμέτρων/κινδύνων Υπεύθυνος καθηγητής:
1 Ορμή Ώθηση Σχέσεις ώθησης-ορμής Διατήρηση της ορμής Κρούσεις.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΗΛΕΚΤΡΟΤΕΧΝΙΑΣ Ι
Μερκ. Παναγιωτόπουλος - Φυσικός 1 Μεγέθη που διατηρούνται Διατήρηση της Ορμής Διατήρηση της Ορμής.
Συντελεστής τριβής ολίσθησης μ κ Συντελεστής στατικής τριβής μ σ Η τριβή και η κάθετη δύναμη οφείλονται σε διαμοριακές δυνάμεις (ηλεκτροστατικής φύσης).
Εργαστήριο Ρομποτικής Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής και Πολυμέσων
Η έννοια του συστήματος σωμάτων – Εσωτερικές και εξωτερικές δυνάμεις
Η ΦΥΣΙΚΗ στη Β΄ Γυμνασίου 3.
ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΑ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΣΚΟΥΤΑΣ.
Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ
Εισηγητής: δρ. Χρήστος Λεμονάκης
Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείου Πτολεμαΐδας
Αερισμός θερμοκηπίων Τ.Ε.Ι. ΛΑΡΙΣΑΣ Σ.ΤΕ.Γ
Project για την κολύμβηση για όλες τις ηλικίες και κατηγορίες ατόμων
Εργομετρια 4 Πηγές μυικης ενέργειας
Ερωτήσεις 1. Στην ευθύγραμμη ομαλά επιταχυνόμενη κίνηση: α. η ταχύτητα είναι σταθερή β. ο ρυθμός μεταβολής της ταχύτητας είναι σταθερός γ. ο ρυθμός μεταβολής.
ΧΠΕ - ΟΙ ΠΟΡΟΙ ΣΤΟ MS PROJECT
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Συνταγεσ δρυμου ΜΥ.ΛΕ., ΜΥ.ΛΕ. που γυρίζεις…!
ΒΑΡΥΤΗΤΑ ΜΕΤΣΙΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ Η ΒΑΡΥΤΗΤΑ 1.
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΔΥΝΑΜΙΚΗΣ Δύναμη και Επιτάχυνση Επιταχυνσιόμετρο
Εξίσωση αρμονικού κύματος (Κυματοσυνάρτηση)
ΠΑΚΤΩΜΕΝΗΣ ΣΤΑ ΑΚΡΑ ΤΗΣ
Κεκλιμένο Επίπεδο Και Τριβή
Πως σχεδιάζουμε δυνάμεις
ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ Crocus sativus (ΚΡΟΚΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ) ΣΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΑΚΧΑΡΩΔΟΥΣ ΔΙΑΒΗΤΗ Παναγιώτης Κωνσταντόπουλος Msc,PhD c.
ΡΥΠΑΝΣΗ TOY EΔAΦOYΣ Ρύποι του εδάφους Ραδιενεργές ουσίες Εντομοκτόνα
Ο άνθρωπος πάντα αισθανόταν εγκλωβισμένος στη γη…
Μερικές δυνάμεις στη φύση
Κρούσεις σωμάτων.
Διαφορές μάζας - βάρους
Υπολογιστικό φύλλο Microsoft Excel.
2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ
Κεφάλαιο 4 Οι νόμοι της κίνησης.
Καλή και δημιουργική χρονιά.
Η έννοια Άνωση.
Συνέντευξη με μια ομάδα μαθητών
Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών
ΕΚΦΕ ΕΥΟΣΜΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ Παρουσίαση: Χρήστος Παπαγεωργίου, Δρ. Φυσικής ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2010.
σκέψεις από τη διδακτική μας εμπειρία
Διατήρηση της Ενέργειας
Μορφολογική μελέτη ΑΣΑ Δήμου Σύρου
5. Προσδιορισμός της έντασης της βαρύτητας με τη βοήθεια του απλού εκκρεμούς 13/11/2018 Μιχαήλ Μ.
Αποτελέσματα μορφολογικής μελέτης σύστασης ΑΣΑ Δήμου Σύρου
Равномерно убрзано праволинијско кретање
Μηχανική Οι Νόμοι της Κίνησης
Λίγα (ακόμα) για τον 2ο Νόμο.
ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕρΓΑΣΤΗΡΙΟ 2018
Ευθύγραμμη Ομαλά Μεταβαλλόμενη Κίνηση
ΑΣΚΗΣΗ 4: Θεμελιώδης Νόμος της Μηχανικής
Ελαστικές και μη ελαστικές κρούσεις Αρχή διατήρησης της ορμής
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑ Κατασκευή “προσομοιώσεων βαρών” ενός σώματος στην επιφάνεια των πλανητών του Ηλιακού Συστήματος 1ο ΓΕΛ Αγίου Δημητρίου Σχολικό έτος.
Ισορροπία Στερεών Σωμάτων
ΔΙΓΟΥΑΝΙΔΙΑ Τα διγουανίδια αποτελούν μια άλλη κατηγορία υπογλυκαιμικών παραγόντων με κύρια δράση την αύξηση της ευαισθησίας των ιστών στην ινσουλίνη.
ΑΣΚΗΣΗ 11: Υπολογισμός των συντελεστών κινητικής και στατικής τριβής .
Η έννοια της δύναμης Οι δυνάμεις προκαλούν μεταβολή στην ταχύτητα
1ος νΟμος του ΝεΥτωνα Αν η συνισταμένη των δυνάμεων που ασκούνται σε ένα σώμα είναι ίση με μηδέν (ΣF=0N) τότε το σώμα ή θα ηρεμεί (υ=0) ΣF= 0 F υ=0 B.
Προσέγγιση στην επαλληλία των κινήσεων
Παράδειγμα/ΣΕΛ.128 α. Σχεδιάζουμε και τις υπόλοιπες δυνάμεις που ασκούνται στο σώμα. (κάθετη δύναμη δαπέδου Ν, βάρος w και τριβή Τ) και αναλύουμε τη.
Διατροφικές διαταραχές και νοσηλευτική παρέμβαση
Λίγα (ακόμα) για τον 2ο Νόμο (και τον 1ο και τον 3ο)
(Θεμελιώδης νόμος της Μηχανικής)
Έργο δύναμης.
ΟΡΜΗ –ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΟΡΜΗΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Φυσική A’ Λυκείου ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Επιμέλεια: Δημήτριος Θεοδωρίδης, Φυσικός

Γιατί;  Τρίτος νόμος του Νεύτωνα (Ι) (§ 1.3.1) Από την εμπειρία μας ξέρουμε ότι αν δώσουμε μια γροθιά π.χ. σε έναν τοίχο, θα αισθανθούμε πόνο. Δε θα συμβεί όμως το ίδιο αν απλώς σπρώξουμε τον τοίχο. Το ίδιο παρατηρούμε αν δοκιμάσουμε να τραβήξουμε π.χ. ένα ελατήριο. Αν βάλουμε πολύ μεγάλη δύναμη, μπορεί να γλιστρήσει η λαβή από το χέρι μας. F΄ Γιατί;

 Τρίτος νόμος του Νεύτωνα (ΙΙ) (§ 1.3.1) (ΝΔΑ) Στο ερώτημα αυτό απαντά ο Νεύτωνας: Τρίτος Νόμος του Νεύτωνα: «Όταν ένα σώμα Α ασκεί μια δύναμη F σε ένα σώμα Β, τότε και το Β ασκεί μια αντίθετη δύναμη – F στο Α» Ο παραπάνω νόμος λέγεται και νόμος Δράσης – Αντίδρασης Σύμφωνα μ’ αυτόν το νόμο, οι δυνάμεις εμφανίζονται στη φύση κατά ζεύγη. Δεν μπορούν όμως να εξουδετερωθούν γιατί ασκούνται σε διαφορετικά σώματα. Αν π.χ. η δράση F ασκείται πάνω στο κιβώτιο, η αντίδραση – F ασκείται πάνω στον άνθρωπο. Συνεπώς είναι αδύνατον να εξουδετερωθούν.

 Τρίτος νόμος του Νεύτωνα (ΙΙΙ) (§ 1.3.1) Παραδείγματα του 3ου νόμου του Νεύτωνα:  Μετωπική σύγκρουση Ι.Χ. με νταλίκα. Ποιο όχημα δέχτηκε την μεγαλύτερη δύναμη (κατά μέτρο); - F F Και τα δυο την ίδια. F - F  Ένα αυγό κτυπά στο δάπεδο. Ποιο σώμα δέχεται μεγαλύτερη (κατά μέτρο) δύναμη, το αυγό ή το δάπεδο; Και τα δυο την ίδια.  Όταν η αθλήτρια πηδήξει προς τα πάνω, ο βατήρας πηγαίνει προς τα κάτω. Γιατί; F - F

 Δυνάμεις από επαφή και από απόσταση (§ 1.3.2) Όπως είπαμε, για να δεχτεί δύναμη ένα σώμα πρέπει να αλληλεπιδράσει με κάποιο άλλο. Είδη δυνάμεων Από επαφή Από απόσταση Εμφανίζονται όταν τα δύο σώματα έρχονται σε επαφή μεταξύ τους. Εμφανίζονται ακόμα κι όταν τα δύο σώματα είναι σε απόσταση μεταξύ τους. Π.χ. Π.χ. Η τάση του νήματος Τ Το βάρος Β του σώματος Η δύναμη του ελατηρίου Fελ Ν Οι δυνάμεις ανάμεσα σε ηλεκτρικά φορτία Fελ Η τριβή Τρ Τ Β Οι δυνάμεις ανάμεσα σε μαγνητικούς πόλους Η κάθετη αντίδραση του δαπέδου Ν Τρ

 Παράδειγμα (Ι) Ν1 Αν τα βάρη των δύο σωμάτων είναι Β1 και Β2, υπολογίστε τις δυνάμεις επαφής ανάμεσα στα σώματα και στο έδαφος. Β1 Β2 (1) (2) Ν2 Ν1 Ν2 ΛΥΣΗ α) Το (1) δέχεται την αντίδραση Ν1 που είναι αντίθετη με το βάρος Β1 και το εξουδετερώνει: Ν1 = Β1 (κατά μέτρο) β) Από τη δράση – αντίδραση, θα έχουμε την αντίθετη της Ν1 να ασκείται στο (2) προς τα κάτω και την αντίδραση Ν2 από το έδαφος προς τα πάνω. Οπότε: Ν2 = Ν1 + Β2  Ν2 = Β1 + Β2 γ) Τέλος το έδαφος θα δέχεται την αντίθετη της αντίδρασης Ν2 προς τα κάτω. Με άλλα λόγια: Το έδαφος «νοιώθει» να το πατούν με δύναμη Ν2 = Β1 + Β2

 Παράδειγμα (ΙΙ) Οι αθλήτριες του σχήματος έχουν μάζες m1 = 50 Kg και m2 = 60 Kg. Κάποια στιγμή η αθλήτρια (1) ασκεί στην (2) οριζόντια δύναμη 30 Ν. α) Πόση επιτάχυνση θ’ αποκτήσει η κάθε αθλήτρια; β) Αν η δύναμη ασκήθηκε για 0,5 s, με πόση ταχύτητα θα απομακρυνθεί η κάθε μια τους; υ2 υ1 F  F α2 α1 (2) (1) ΛΥΣΗ α) Η m1 θα δεχτεί μια δύναμη – F αντίθετη προς την F. Οπότε οι επιταχύνσεις που θα αποκτήσουν θα είναι: α1= F/m1 = 30/50 = 0,6 m/s2 και α2= F/m2 = 30/60 = 0,5 m/s2 β) Στο τέλος των 0,5 s θα έχουν ταχύτητες: υ1 = α1Δt = 0,60,5 = 0,3 m/s & υ2 = α2Δt = 0,50,5 = 0,25 m/s.

 Σύνθεση των δυνάμεων στο επίπεδο (§ 1.3.3) Η διαίσθηση μας λέει ότι στη περίπτωση του πλοιαρίου του σχήματος, αυτό θα κινηθεί κατά μήκος του ποταμού. Προς τα που ακριβώς όμως θα κινηθεί; T1 Για να απαντήσουμε σ’ αυτό το ερώτημα θα πρέπει να βρούμε τη συνισταμένη των δύο τάσεων Τ1 και Τ2 των σχοινιών. Fολ Για το σκοπό αυτό μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε «τον κανόνα του παραλληλογράμμου»: T2 α) Από τη κορυφή κάθε δύναμης φέρουμε παράλληλη προς την άλλη. β) Η συνισταμένη είναι η διαγώνιος του παραλληλογράμμου που σχηματίζεται.

 Σύνθεση των δυνάμεων - Παραδείγματα (§ 1.3.3)  Ποια είναι η κατεύθυνση της συνισταμένης, όταν οι συνιστώσες έχουν ίδιο μέτρο; Fολ F F ΛΥΣΗ Όπως φαίνεται κι από το σχήμα, έχει τη κατεύθυνση της διχοτόμου της μεταξύ τους γωνίας.  Ποια είναι η κατεύθυνση της συνισταμένης όμως όταν οι συνιστώσες έχουν άνισο μέτρο; Fολ F1 F2< F1 ΛΥΣΗ Με τη μέθοδο του παραλληλογράμμου αποδεικνύεται ότι θα έχει κατεύθυνση προς τη μεριά της μεγαλύτερης.

 Σύνθεση των δυνάμεων με γωνία 900 (§ 1.3.3) Πολύ συνηθισμένη είναι η περίπτωση που οι δύο συνιστώσες σχηματίζουν μεταξύ τους γωνία 900. Fολ F1 Σ’ αυτή τη περίπτωση μπορούμε εύκολα να βρούμε το μέτρο και την κατεύθυνση της συνισταμένης: θ F2 Από το ορθογώνιο τρίγωνο που σχηματίζεται έχουμε το μέτρο: Και για την γωνία θ θα ισχύει:

 Σύνθεση των δυνάμεων – Αριθμητικό παράδειγμα (§ 1.3.3) Fολ Έστω F1 = 30 N και F2 = 40 N οι δυνάμεις του σχήματος. Υπολογίστε την συνισταμένη τους. F1= 30Ν ΛΥΣΗ θ Έχουμε: F2=40Ν και: Άρα η συνισταμένη έχει μέτρο 50 Ν και σχηματίζει με την F2 γωνία θ τέτοια ώστε: εφθ = 3/4

 Ανάλυση δύναμης σε συνιστώσες (§ 1.3.4) Σε κάποιες περιπτώσεις, όπως αυτή του σχήματος, χρειάζεται να αναλύσουμε μια δύναμη σε επιμέρους συνιστώσες. Έτσι θα μπορέσουμε π.χ. να προσδιορίσουμε την κίνηση της βάρκας κατά μήκος του ποταμού. Η πιο συνηθισμένη περίπτωση είναι όταν οι συνιστώσες σχηματίζουν μεταξύ τους γωνία 900. Έστω λοιπόν ότι θέλουμε να αναλύσουμε την δύναμη F σε δύο συνιστώσες στου άξονες Ox και Oy. y Fy F Φέρουμε τις παραλλήλους και έχουμε: θ x Ο Fx

Ανάλυση των δυνάμεων – Αριθμητικό παράδειγμα (§ 1.3.4) (ΑΔ) Έχουμε το σώμα του σχήματος βάρους Β = 10 Ν, το οποίο ισορροπεί σε πλάγιο επίπεδο κλίσης 300. Να βρεθεί η αντίδραση Ν του δαπέδου και η δύναμη Fελ του ελατηρίου. Ν Fελ Βx 300 Βy 300 Β ΛΥΣΗ  Αναλύουμε το βάρος σε δύο συνιστώσες ΒΧ παράλληλη στο επίπεδο και ΒΥ κάθετη σ’ αυτό: και  Οπότε για να ισορροπεί το σώμα, θα πρέπει η ΒΧ να εξουδετερώνεται από την Fελ και η ΒY από την αντίδραση Ν: Άρα: και

 Τι είναι η τριβή ολίσθησης; (§ 1.3.7) Τριβή ολίσθησης T ονομάζουμε την δύναμη που εμποδίζει τη κίνηση ενός σώματος, όταν αυτό ολισθαίνει (γλιστρά) πάνω σε μια επιφάνεια. Τ F υ Είναι προφανές ότι η τριβή έχει διεύθυνση παράλληλη προς την επιφάνεια και αντίθετη φορά από την ταχύτητα. Η τριβή ολίσθησης οφείλεται σε 2 λόγους: α) Στις ανωμαλίες των επιφανειών που εμποδίζουν την ολίσθηση των σωμάτων. β) Στις δυνάμεις συνάφειας που αναπτύσσονται ανάμεσα στα μόρια των δύο διαφορετικών σωμάτων και οι οποίες πρέπει να «σπάσουν» για να ολισθήσουν τα σώματα.

 Είδη τριβών (§ 1.3.7) Ας υποθέσουμε ότι εκτελούμε το πείραμα του διπλανού σχήματος: Το αρχικά ακίνητο σώμα αρχίζουμε να το τραβάμε με την οριζόντια δύναμη F αυξάνοντας βαθμιαία το μέτρο της.  Όσο η δύναμη μας είναι μικρή, το σώμα μένει ακίνητο. Συνεπώς κάποια δύναμη εξουδετερώνει την F. Αυτή είναι η στατική τριβή που εμποδίζει ένα σώμα να ξεκινήσει.  Κάποια στιγμή όμως το σώμα ξεκινά. Αυτό συμβαίνει γιατί η στατική τριβή έχει μια μέγιστη τιμή, που λέγεται οριακή τριβή, την οποία αν ξεπεράσουμε το σώμα αρχίζει να κινείται.  Τέλος, όσο το σώμα ολισθαίνει, το σώμα δέχεται την τριβή ολίσθησης η οποία είναι λίγο μικρότερη της οριακής.

Ο νόμος της τριβής ολίσθησης  Ο νόμος της τριβής (§ 1.3.7) Η τριβή ολίσθησης εξαρτάται από δύο (2) παράγοντες: α) Από το είδος των επιφανειών β) Από την κάθετη δύναμη με την οποία πιέζονται οι επιφάνειες. T = μΝ Μαθηματικά εκφράζεται με τη σχέση: (όπου: μ: ο συντελεστής τριβής ολίσθησης των επιφανειών & Ν: η κάθετη δύναμη με την οποία πιέζονται οι δύο επιφάνειες) Ο νόμος της τριβής ολίσθησης Η τριβή ολίσθησης έχει τιμή ανάλογη της κάθετης δύναμης Ν 2. Η τριβή ολίσθησης εξαρτάται από τη φύση των επιφανειών που είναι σε επαφή

 Ο νόμος της τριβής – Αριθμητικό παράδειγμα (§ 1.3.7) (Τ) Ένα σώμα μάζας 500 g είναι ακίνητο πάνω σε οριζόντιο επίπεδο με το οποίο παρουσιάζει συντελεστή τριβής ολίσθησης μ = 0,2. Πόση είναι η ελάχιστη οριζόντια δύναμη που πρέπει να ασκήσουμε στο σώμα για να ξεκινήσει; Τ F μ Β Ν ΛΥΣΗ Αφού το σώμα είναι σε οριζόντια επιφάνεια θα έχουμε: Ν = Β Συνεπώς η τριβή είναι T = μΝ = μΒ = μmg = 0,20,510 = 1 N Άρα η ελάχιστη δύναμη που απαιτείται για να κινηθεί το σώμα είναι: Fmin = 1 Ν

Ατυχήματα γλιστρήματος  Τριβή ολίσθησης – Εφαρμογές (§ 1.3.7) Υπάρχει η εντύπωση ότι αν δεν υπήρχαν οι τριβές ο κόσμος θα ήταν καλύτερος. Ουδέν ψευδέστερο.  Η αλήθεια είναι ότι αν δεν υπήρχαν τριβές θα μπορούσαμε να κινούμαστε στο χιόνι χωρίς καθόλου προσπάθεια. Πώς θα σταματούσαμε όμως;  Επίσης είναι αλήθεια ότι δεν θα «ανάβανε» τα οχήματα και δεν θα χρειάζονταν λίπανση. Θα μπορούσαν να ξεκινήσουν ή θα «σπινάρανε» στο ίδιο σημείο;  Επί πλέον οι τριβές είναι οι δυνάμεις που μας βοηθούν να περπατήσουμε, να πιάσουμε πράγματα κλπ. Ατυχήματα γλιστρήματος Οι τριβές είναι απαραίτητες στην καθημερινότητα.