«Πώς μπορώ να καλλιεργήσω την ελευθερία όταν υπόκειμαι σε εξαναγκασμό ;».

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γιατί να μάθω Γερμανικά;
Advertisements

Τα Μαθηματικά την Αρχαία Ελλάδα.
ΓΑΛΑΞΙΕΣ - ΚΟΣΜΟΛΟΓΙΑ ΧΑΡΗΣ ΒΑΡΒΟΓΛΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Συστήματα αστέρων: σμήνη- γαλαξίες: Συστήματα αστέρων: σμήνη- γαλαξίες: ομοιότητες και διαφορέςομοιότητες.
Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού Ελίζα Παναγιωτάτου Μάρτιος 2012 Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές,
Για ένα νέο ελληνικό Πανεπιστήμιο Β.Ι. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ Καθηγητής Ε.Μ.Π. τ. Ειδικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης Μέγαρο Μουσικής, Αίθουσα Δημήτρη Μητρόπουλου.
Αξιολόγηση Μαθητών στο λύκειο. Θέματα Οι ερωτήσεις Τα “λάθη” στις Ερωτήσεις Τα κριτήρια αξιολόγησης Η βαθμολόγηση Λίγο πριν τις εξετάσεις.
ocument/file.php/DSGYM- B200/ExperimentsBGYM/bG/bG.html.
Φαντασία και Δημιουργικότητα
1 Οπτική αισθητική ΙΙ.. 2 Μια άλλη διαπίστωση επίσης σημαντική : αυτό στο οποίο ο καθένας μας έχει διαφορετική άποψη, και μπορούμε να διαφωνήσουμε, είναι.
Φιλοσοφικές Σχολές της σκέψης
Φαντασία και Δημιουργικότητα
Δρ. Κερασένια Παπαλεξίου
Η ΑΝΑΓΚΗ ΜΙΑΣ ΣΥΝΘΕΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΙΜΜΑΝΟΥΕΛ KANT ( )
Θεωρία Γράφων Θεμελιώσεις-Αλγόριθμοι-Εφαρμογές Κεφάλαιο 0: Περιεχόμενα
ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
Εισαγωγή στη Ψυχολογία
Κωνσταντίνος Βακουφτσής, Φιλόλογος Το λουτρό και η χρήση του νερού στην Οδύσσεια και στο διάστημα Η Ευρύκλεια αναγνωρίζει τον Οδυσσέα πλένοντας τα πόδια.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΡΗΣΤΙΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Ο Εμπειρισμός στην Αναλυτική Φιλοσοφία.
EΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Σειρά παραδόσεων Στέφανος Φ. Βασιλόπουλος Ιουλία Σπινθουράκη Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Ώρες.
Η υπερ-ειδολογική υπόσταση του σολωμικού έργου Αγγελάτος Δ., Το έργο του Διονυσίου Σολωμού και ο κόσμος των λογοτεχνικών ειδών, Gutenberg, Αθήνα, 2009,
ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ενότητα 7: ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΛΟΓΙΑ ΣΠΥΡΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Σχολή Θετικών επιστημών Τμήμα Μαθηματικό.
Πολιτισμικός σχετικισμός Πολιτισμική Γεωγραφία, Γιώργος Μαυρομμάτης.
Η Φιλελεύθερη Θεωρία Liberalism, Neoliberal Institutionalism.
Δρ ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΙΣ
Κατηγορίες Εκπαιδευτικού Λογισμικού Κριτήρια Αξιολόγησης Γιώργος Γώγουλος.
Φιλοσοφικές Σχολές της σκέψης Ιδεαλισμός Ρεαλισμός Πραγματισμός Υπαρξισμός Εποικοδομητισμός.
Ηθική & Ηθική Ανάπτυξη Αλμπανίδης Ευάγγελος Αναπληρωτής Καθηγητής.
Δίκαιο Υγείας -Βιοηθική «Προσέγγιση του Οδοντιατρικού ασθενούς» ΜΠΣ Οδοντιατρικής Σχολής Τ.Γκαράνη-Παπαδάτου Νομικός Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας.
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 1 η : Η έννοια της Ελευθερίας Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Ευρωπαϊκός και Νεοελληνικός Διαφωτισμός- Α΄.  Αρχή Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού: 17ος αιώνας Γαλλική Επανάσταση, πραγμάτωση των ιδεών Διαφωτισμού. Αστική τάξη:
2. Διαφωτισμός - Immanuel Kant Πρωτοτυπία και Αυθεντικότητα στην Τέχνη.
Gödel, Realism And Mathematical ‘Intuition’
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 5η: Η υποθετική προστακτική της σύνεσης
Εισαγωγή στη Ψυχολογία
ΕΘΝΙΚΟ & ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ & ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ «Αρχές και Θεσμοί Δικαίου» Aναπλ. Καθηγητής Νικόλαος-Κομνηνός.
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΣΤΙΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ Η μεσολάβηση της γλώσσας
Εφαρμοσμένη Ηθική Ενότητα 2: Ευθανασία Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
ΣΤΑΘΗΣ ΜΠΑΛΙΑΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητες 9η : Η 2η εκδοχή της κατηγορικής προστακτικής Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
16/11/ η συνάντηση Η ελληνική Επανάσταση ( )
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητες 6η & 7η : Η κατηγορική προστακτική
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Αλληλεπιδράσεις συγκινησιακών και γνωστικών διεργασιών
Οι μεγάλες Θεωρίες Ηθικής
Έρευνα Μάρκετινγκ Γ. Σιώμκος-Μ. Ψιλούτσικου Ερευνητική Ηθική.
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 4η: Η υποθετική προστακτική της επιδεξιότητας Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητα 1η:Αγαθή Βούληση Παύλος Κόντος
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Πώς συγκροτείται η οικογένεια, τόσο «εσωτερικά» όσο και «εξωτερικά»
Εισαγωγή στις Διεθνείς Σχέσεις Κώστας Υφαντής
Ηθική & Ηθική Ανάπτυξη Αλμπανίδης Ευάγγελος Καθηγητής.
Ευθανασία Ευάγγελος Δ. Πρωτοπαπαδάκης
Piaget Ο Piaget υπήρξε υποστηρικτής της ελευθερίας και του σεβασμού του παιδιού από τους ενήλικες, της άμεσης δημοκρατίας στο σχολείο, της ηθικής ισότητας.
Ανάλυση Απόδοσης Πληροφοριακών Συστημάτων
Αλληλεπιδράσεις συγκινησιακών και γνωστικών διεργασιών
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
Εισαγωγή στη Ψυχολογία
Η βεβαιότητα της μαθηματικής αλήθειας
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Τι είναι η ανθρωπογεωγραφία; Μέρος Α
ΠΑΝΤΕΙΟ Πανεπιστήμιο Τμήμα Ψυχολογίας Καθηγήτρια Σταυρούλα ΣΑΜΑΡΤΖΗ
ΕΡΓΑΣΙΑ 1ΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
Υλικά και Δραστηριότητες Διδασκαλίας Μαθηματικών ΙΙ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΝΟΥ ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2019.
Immanuel Kant Αξιολογική θεμελίωση της πολιτικής
1. Το πληροφοριακό περιεχόμενο των μαθηματικών αληθειών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Από τον καταναγκασμό / πειθαρχία στην ελευθερία: οι θέσεις του Ι. Kant.

«Πώς μπορώ να καλλιεργήσω την ελευθερία όταν υπόκειμαι σε εξαναγκασμό ;». Η απάντηση που δίνει ο Kant είναι ότι ο εξαναγκασμός, και μάλιστα ο εξαναγκασμός μέσω της αγωγής αποτελεί προϋπόθεση της ελευθερίας.

Η αγωγή έχει για τον Kant σκοπό στο να οδηγήσει το παιδί στην ανακάλυψη της ελευθερίας του και συνάμα στη συνειδητοποίηση των περιορισμών που συνεπάγεται ο σεβασμός της ελευθερίας των άλλων. Πώς μπορεί να επιτευχθεί αυτό ;

Η ελευθερία στον Kant σημαίνει πρωτίστως ελευθερία της βούλησης

Το πρότυπο της πραγματικά ελεύθερης βούλησης είναι ο ηθικός νόμος, ο οποίος προστάζει : «να ενεργείς έτσι ώστε ο κανόνας της βούλησής σου να ισχύει ταυτόχρονα πάντα ως αρχή της καθολικής νομοθεσίας». Αυτό σημαίνει ότι η βούλησή μας μπορεί (δυνητικά) να θέσει στον εαυτό της έναν γενικό (καθολικό) κανόνα σχετικά με το τι είναι ηθικά ορθό, τον οποίο ακολουθεί ανεξάρτητα από τις εμπειρικές περιστάσεις στις οποίες καλείται να εκφραστεί.

Το να μπορεί λοιπόν η βούλησή μας να ακολουθεί αυτόν τον κανόνα και να επιλέγει ελεύθερα το ηθικά ορθό, είναι το κριτήριο της ελευθερίας μας.

Αν η ελευθερία της βούλησης θεμελιώνεται στην ελεύθερη κρίση, αυτό δεν σημαίνει ότι αποκλείεται να γίνει μια τέτοια (κακή) χρήση της που να έρχεται σε αντίθεση με τον ηθικό νόμο. Με άλλα λόγια, η ελευθερία της βούλησης δεν ταυτίζεται με την ηθική ελευθερία, η οποία, κατά τον Kant, είναι η «αληθινή ελευθερία». Διότι, ακόμα και όταν η βούλησή μας επιλέγει ελεύθερα (με βάση την αβίαστη και μετά από ελεύθερο συλλογισμό κρίση μας), αλλά επιλέγει το κακό, τότε δεν είναι «αληθινά ελεύθερη».

Όταν ο Kant μιλάει για «αληθινή ελευθερία της βούλησης» δεν εννοεί την ελευθερία της βούλησης με την οποία ο άνθρωπος επιλέγει να μη σεβαστεί τον ηθικό νόμο, παρόλο που η επιλογή αυτή στηρίζεται στην ελεύθερη κρίση του : η κρίση αυτή παραμένει μια κρίση που δεν είναι ελεύθερη, διότι η αυθεντική ελευθερία συνίσταται αποκλειστικά στο να ενεργούμε ορθά, τηρώντας τον ηθικό νόμο.

Με άλλα λόγια, ο Kant κάνει διάκριση ανάμεσα στην ελεύθερη και στην αγαθή βούληση, θεωρώντας τη δεύτερη ως πραγματικά ελεύθερη γιατί ακριβώς είναι αυτή που συνδέεται με την τήρηση του ηθικού νόμου.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Kant, αν και εκθειάζει την ελευθερία της βούλησης, δέχεται ταυτόχρονα τον εξαναγκασμό. Δέχεται δηλαδή ότι ο ηθικός νόμος, εφόσον το παιδί δεν τον αντιλαμβάνεται ακόμα εξαιτίας της ανωριμότητάς του, πρέπει να επιλέγεται από τους ενήλικες και να επιβάλλεται στο παιδί.

Το μεγάλο στοίχημα για την αγωγή είναι ακριβώς το να πετύχει να οδηγήσει το παιδί στην ηθική ελευθερία που είναι η αληθινή ελευθερία, ακόμα και αν αυτό χρειαστεί να γίνει μέσω του καταναγκασμού, δηλαδή μέσα από την πειθαρχία. Έτσι, στον Kant η πειθαρχία αποτελεί ουσιώδες στοιχείο της αγωγής, όταν αυτή έχει φυσικά ως στόχο της τη διαμόρφωση ελεύθερων ανθρώπων.

Η αγαθή βούληση είναι αυτή που προσομοιάζει περισσότερο στην ανθρώπινη ελευθερία, η οποία είναι ο ουσιώδης σκοπός της πειθαρχίας εφόσον η τελευταία οδηγεί τον άνθρωπο στην ελεύθερη επιλογή των σκοπών που θέτει ο ίδιος στον εαυτό του (αυτονομία).

Η καλλιέργεια της αγαθής βούλησης μέσω του εξαναγκασμού και της πειθαρχίας προϋποθέτει την επιβολή ορισμένων ποινών στο παιδί. Ωστόσο, οι ποινές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ηθική αγωγή του παιδιού δεν πρέπει να είναι τόσο σωματικές (ο Kant δυσπιστεί γι’ αυτές), όσο ηθικές, δηλαδή να είναι ποινές που να προκαλούν στο παιδί ένα αίσθημα ντροπής ώστε να αφυπνίσουν μέσα του, εκτός από την τύψη, τη συνείδηση της αξιοπρέπειάς του

Μέσα από τη συνείδηση αυτή, διανοίγεται ο δρόμος προς την ηθική πράξη και, συνεπώς, προς την αγαθή ελευθερία, η οποία είναι η αληθινή ελευθερία. Συνεπώς, οτιδήποτε περιέχει τον εξαναγκασμό, την πειθαρχία και την τιμωρία υπάγεται στον σκοπό της ηθικής αγωγής και ως εκ τούτου όχι μόνο νομιμοποιείται αλλά και δεν αντιφάσκει με την ελευθερία.

Ο Kant δεν νομιμοποιεί λοιπόν τον καταναγκασμό, αλλά τον θεωρεί μια δίοδο προς την ελευθερία. Ο καλύτερος καταναγκασμός είναι αυτός που επιβάλλει στον εαυτό της η ίδια η συνείδηση. Γι’αυτό και, στο βαθμό που είναι εφικτό, πρέπει να προτρέπεται ο μαθητής να ασκεί ο ίδιος την ελευθερία του.