Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΑΘΛΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΜΕ ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ Ε. Μπεμπέτσος, Ph.D.
«Συμμετέχω σε αγώνες τοξοβολίας, όχι επειδή δεν είμαι αρτιμελής, αλλά επειδή είμαι τοξοβόλος. Με αυτήν την προοπτική, η αθλητική ψυχολογία έχει τα ίδια οφέλη για μένα όπως και για αρτιμελείς συναθλητές μου. Οι τεχνικές νοερής απεικόνισης και χαλάρωσης, όπως επίσης και σωματικής προπόνησης, είναι βασικά στοιχεία για την επιτυχία μου. Υπήρξα τυχερός, γιατί έχω δοκιμάσει αυτές τις δεξιότητες, ως επέκταση των επαγγελματικών μου υποχρεώσεων ως θεραπευτής. Αποτελώ, ωστόσο, την εξαίρεση στην εφαρμογή της αθλ. ψυχολογίας για τον αθλητή με κινητική ιδιαιτερότητα, παρά τον κανόνα»
ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Άρνηση ύπαρξης της ιδιαιτερότητας έως υπερμεγένθυση των συνεπειών. Σοκ, άρνηση, κατάθλιψη, προσαρμογή. Η αποδοχή και προσαρμογή σε ένα τραυματισμό απαιτεί περισσότερο από 2 χρόνια. Η σταθεροποίηση της αυτοαντίληψης ατόμου με κάκωση μπορεί να χρειαστεί πάνω από 4 χρόνια.
(ΣΥΝΕΧΕΙΑ) 5) Ενδείξεις έλλειψης προσαρμογής. 6) Καθυστερημένη συναισθηματική ανάπτυξη. 7) Κοινωνική αποξένωση, οίκτο προς εαυτόν. 8) Κατάθλιψη, υπερβολική υποταγή. 9) Χαμηλή αυτοεκτίμηση.
Οι απόψεις ατόμων με ποικίλες κινητικές ιδιαιτερότητες όπως τραυματική τετραπληγία, παραπληγία, εγκεφαλική παράλυση και πολιομυελίτιδα που ασχολούνταν με τον αθλητισμό, σχετικά με τον ελεύθερο χρόνο και την ευεξία, καθώς και η αυτοαντίληψη αποτελούσαν κίνητρο για συμμετοχή, ενώ παράλληλα η αυτοαντίληψη επηρεαζόταν θετικά από τη συμμετοχή στον αθλητισμό.
ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ ΟΦΕΛΗ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ Ανάπτυξη αυτοπεποίθησης. Προσαρμογή ατόμου στη κοινωνία & αποδοχή. Πρόληψη ή μείωση της απομόνωσης, της απόγνωσης, ή της κατάθλιψης. Επαναπόκτηση του αυτοσεβασμού.
(ΣΥΝΕΧΕΙΑ) 5) Ευκαιρία για διασκέδαση, ικανοποίηση, χαρά & αυτοεκτίμηση. 6) Συμμετοχή σε άλλα προγράμματα εκπαίδευσης & εξάσκησης 7) Επέκταση των ψυχολογικών & κοινωνικών οφελών και στο περιβάλλον του αθλητή.
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΩΝ ΤΕΧΝΙΚΩΝ Καθορισμός Στόχων Νοερή Απεικόνιση Επίγνωση του σώματος και κιναίσθηση Αυτοδιάλογος και έλεγχος της διέγερσης Προσοχή & Αυτοσυγκέντρωση Χρήση του ‘’πλάνου’’