«Η διδασκαλΙα τηΣ ΕννοιαΣ του ιστορικοΥ χρΟνου στο ΔημοτικΟ σχολεΙο»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Προγραμματισμός Ι Προτάσεις επανάληψης - γενικά επαναλαμβάνουν ένα μπλοκ προτάσεωνΟι προτάσεις επανάληψης επαναλαμβάνουν ένα μπλοκ προτάσεων είτε για όσες.
Advertisements

ΟΡΘΟΣΩΜΙΚΕΣ ΑΝΩΜΑΛΙΕΣ Θεωρία και ασκήσεις. Τι είναι οι ορθοσωμικές ανωμαλίες Κατηγορίες Αίτια ανά κατηγορία Στατιστικά στοιχεία Τρό π οι αντιμετώ π ισης.
Απόκλίσεις της σπονδυλικής στήλης Σκολίωση, Κύφωση, Λόρδωση
Η χρήση της αφήγησης στη διδασκαλία των μαθηματικών Ιωάννα Καϊάφα Υποψήφια Διδάκτορας Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Πτυχιακή Εργασία Σεμινάριο για τελειόφοιτους φοιτητές τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών Επίκ. Καθ. Γιώργος Χ. Χριστοφορίδης.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 17: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 1: Γραμματικός και συντακτικός σχολιασμός στίχων 1-48 της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
12. Αναπαραγωγή & ανάπτυξη Βιολογία Α’ Λυκείου. Αναπαραγωγή Το μόνο σύστημα που δεν είναι απαραίτητο για επιβίωση Ύπαρξη 2 διαφορετικών φύλων Πρωτεύοντα.
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών Ενότητα 3: Ποιοτικός Έλεγχος στα Έπιπλα Γεώργιος Νταλός, Καθηγητής, Τμήμα Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου, T.E.I.
4 ο Εργαστήριο επιδημιολογίας. Διαγνωστικές δοκιμασίες Όταν αξιολογούμε μια διαγνωστική δοκιμασία πρέπει να σκεφτούμε 3 πράγματα. Είναι χρήσιμη ; Είναι.
  Θέμα :   Εφαρμογή Ι Διδασκαλία 9ης περίπτωσης : Ενόργανη γυμναστική ► Η Ειρήνη είναι προπονήτρια ενόργανης γυμναστικής και φέτος ανέλαβε μία ομάδα.
6 ο ΓΕΛ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: Το Θέατρο του Δρόμου μια Τέχνη με Ιστορία και Διάρκεια στο Χρόνο. Σχολικό Έτος: Υπεύθυνη καθηγήτρια:
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 16: Ερμηνευτικές παρατηρήσεις στίχων της Μήδειας Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 2: Ο αποϊδρυματισμός και η ανάπτυξη της κοινοτικής φροντίδας Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος.
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΜΕΤΑΒΟΛΙΚΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
2016 – 2017 ΠΤΔΕ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ (SPECIAL EDUCATION) ΤΡΥΦΩΝ ΜΑΥΡΟΠΑΛΙΑΣ
Test.
Test.
Πρόγραμμα Δημιουργικής χρήσης της τεχνολογίας στα Μαθηματικά μέσω της αυτενέργειας των μαθητών Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου – Ερευνητικό Εργαστήριο για.
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Η Ψυχοδυναμική Προσέγγιση της Αρρώστιας και της Αναπηρίας
Γραμμική παλινδρόμηση και Συσχέτιση: έλεγχοι με τον συντελεστή συσχέτισης r Στην ενότητα αυτή μελετάται η σχέση ανάμεσα σε δυο ποσοτικά χαρακτηριστικά.
Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών
Οξέως και χρονίως πάσχοντες
Ξεκλειδώνοντας τα Δικαιώματα των Παιδιών
ΥΔΡΑΥΛΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΠΟΤΕΡΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΜΑΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΟΣ ΥΔΡΑΥΛΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΝΕΡΟΥ ΜΕΣΩ ΜΙΑΣ ΑΝΤΛΙΑΣ [ΣΥΡΙΓΓΑΣ] ΑΠΌ ΤΟ ΠΗΓΑΔΙ.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
ΜΥΛΟΙ.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΕΣ.
«Το αλφαβητάρι της Ιλιάδας»
ΕΛΕΓΧΟΙ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΣΕ ΠΟΙΟΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Συμβουλές για καλύτερες παρουσιάσεις στο Powerpoint..
Παρουσίαση θέματος – Προϋποθέσεις επιτυχίας
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Παρουσιάζουν οι : Αποστόλης Τσιριβάκος Βασίλης Χουβαρδάς από το Ε2
ΑΝΑΛΥΣΗ ΙΖΗΜΑΤΟΓΕΝΩΝ ΛΕΚΑΝΩΝ
Συμβουλές για επιτυχημένες παρουσιάσεις στο PowerPoint
Συνηρημένα ρήματα σε –αω (ενεργητική & μέση φωνή)
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Ζωγράφου Αθηνά (ΠΕ02)-Κοπατσάρη Γεωργία (ΠΕ03)
Σχεδιασμός με αναζήτηση στο χώρο πλάνων
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΜΣ «ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ»
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΛ ΠΑΤΡΩΝ Α΄ Τάξη «Μουσική και Μουσικοί»
Test Tubes PowerPoint Shape Enter your subtitle here.
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 2016 ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟΣ ΣΤΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΒΑΛΑΣ ΜΕ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Παρουσιάσεις με την χρήση PowerPoint
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
δουλεύετε καλύτερα με το Outlook
Πειραματικά Σχέδια Ομάδων
Η σοκολάτα στη διατροφή μας
ΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑ ΑΠ’ ΤΙΣ ΑΓΡΙΟΧΗΝΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ
«Επιλογή Ανθρώπινου Δυναμικού στη Δημόσια Υπηρεσία: η Κυπριακή Εμπειρία» Ομιλία του Προέδρου της Επιτροπής Δημόσιας Υπηρεσίας της Κυπριακής Δημοκρατίας.
ΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑ ΑΠ’ ΤΙΣ ΑΓΡΙΟΧΗΝΕΣ
Επιμόρφωση μάχιμων εκπαιδευτικών Μέσης Εκπαίδευσης – Φάση 1η
Ρυθμιστική Πολιτική και Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας στην Ελλάδα
Διδασκαλία με χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και προβολέα Βασίλης Συμεωνίδης 3ο Γενικό Λύκειο Δράμας
أثر بعض استراتيجيات حل المشكلات الرياضية وتكوينها
ΦΥΛΕΤΙΚΟΣ ΔΙΜΟΡΦΙΣΜΟΣ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ
Τέστ Μπανάνας Test de la banane: Κάνε κλίκ!.
Η παρουσίαση αυτή ίσως προκαλέσει συζήτηση με το κοινό από την οποία θα προκύψουν ενέργειες. Χρησιμοποιήστε το PowerPoint για να καταγράψετε τις ενέργειες.
Μάθημα [GD3021]: ΑΝΑΛΥΣΗ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
Χριστίνα Κ. Λιβαδά Επίκουρη Καθηγήτρια ΕΚΠΑ, Δικηγόρος Ιούνιος 2018
МИФ ғылымына саяхат Интелектуалды шоу.
Διδάσκουσα: Λήδα Αναγνωστάκη
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Η διδασκαλΙα τηΣ ΕννοιαΣ του ιστορικοΥ χρΟνου στο ΔημοτικΟ σχολεΙο» ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ: «ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ» ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ «Η διδασκαλΙα τηΣ ΕννοιαΣ του ιστορικοΥ χρΟνου στο ΔημοτικΟ σχολεΙο» Μπαρλα γεωργια Επιβλεποντεσ καθηγητεσ: Σμυρναιοσ Α. Χανιωτακησ ν. Κολλιασ β.

Θέμα της εργασίας: Σχεδιασμός, εφαρμογή και αξιολόγηση μιας διδακτικής παρέμβασης για την εξοικείωση των μαθητών με τον ιστορικό χρόνο. Κίνητρο επιλογής: Σημαντικότητα Πρωτοτυπία

Στόχοι της εργασίας Επαφή των μαθητών με ορισμένες διαστάσεις του ιστορικού χρόνου και ανάπτυξη της κατανόησής τους. Διερεύνηση των αντιλήψεων των μαθητών σχετικά με τις διαστάσεις αυτές και εντοπισμός τυχόν δυσκολιών. Εμπλοκή σε δραστηριότητες επεξεργασίας των διαστάσεων αυτών, κυρίως βιωματικού και συνεργατικού χαρακτήρα. Αξιολόγηση της παρέμβασης και εξαγωγή συμπερασμάτων.

Η έννοια του χρόνου Δύσκολο να προσεγγιστεί και να προσδιοριστεί, δεν έχει υλική υπόσταση. Ο χρόνος αποτελεί όμως θεμελιακό στοιχείο της Ιστορίας. Ο χρόνος παρέχει το σκελετό για την οργάνωση της ιστορικής σκέψης και χωρίς αυτόν η κατανόηση της Ιστορίας από τα παιδιά παραμένει περιορισμένη.

Η ανάπτυξη της έννοιας του χρόνου στα παιδιά Η έννοια του χρόνου οικοδομείται αργά στα παιδιά, καθώς: α) λόγω της μικρής τους ηλικίας, δε διαθέτουν εκτεταμένη εμπειρία που να τους επιτρέπει να καταλήγουν εύκολα σε συσχετισμούς και γενικεύσεις β) η έννοια αυτή παρουσιάζει μεγάλη αφαιρετικότητα (Harisson, 1934) H κατανόηση του χρόνου για το παιδί σημαίνει αποδέσμευση από το παρόν και συνδέεται με την εκδήλωση της «αντιστρεψιμότητας». Ανάγκη να αναπτυχθούν, με σκόπιμες ενέργειες, στα παιδιά διαστάσεις που σχετίζονται με την κατανόηση του χρόνου.

Επισκόπηση ερευνών Διαστάσεις κατανόησης του ιστορικού χρόνου: 1. Λεξιλόγιο Η ικανότητα κατανόησης και χρήσης χρονικών λέξεων και εκφράσεων είναι περιορισμένη μέχρι την ηλικία των επτά ετών (Kelty, 1925˙ Friedman, 1944˙ Hoodless, 1998) 2. Αλλαγή Οι μαθητές, από το νηπιαγωγείο ακόμη, διαθέτουν μια σχετική κατανόηση των εννοιών της αλλαγής και της συνέχειας (Hoodless,1998) 3. Αντιστοίχιση χρονολογιών με αιώνες Συχνά μπερδεύει τους μαθητές το ποια ακριβώς περίοδο καλύπτει ένας αιώνας όταν εκφράζεται με τακτικό αριθμητικό (Barton, 2002)

Επισκόπηση ερευνών 4. Υπολογισμός χρονικών αποστάσεων Δυσκολία υπολογισμού χρονικών διαστημάτων από μαθητές των τελευταίων τάξεων του δημοτικού (Hoodless, 1998) 5. Προσανατολισμός στο χρόνο Η τοποθέτηση ιστορικών στοιχείων στον άξονα του χρόνου αρχίζει να αναπτύσσεται, αποκτώντας μεγαλύτερη ακρίβεια, περίπου στην ηλικία των έντεκα ετών (Harnett, 1993) 6. Σειροθέτηση Οι μαθητές, ακόμα από την ηλικία των έξι ετών, μπορούν να τοποθετήσουν σε χρονολογική σειρά ιστορικά γεγονότα, αρκεί ο τρόπος παρουσίασης τους να τους βοηθά (Barton & Levstik, 1996)

Ερευνητικά ερωτήματα Μπορούν οι μαθητές να κατανοήσουν και να χρησιμοποιήσουν ικανοποιητικά το βασικό λεξιλόγιο μέτρησης του ιστορικού χρόνου; Ποιες δυσκολίες συναντούν; Η αλλαγή αποτελεί μια έννοια την οποία οι μαθητές είναι σε θέση συνδέσουν με το χρόνο; Ποιες δυσκολίες συναντούν; Είναι σε θέση οι μαθητές να αντιστοιχίσουν μια χρονολογία με τον αιώνα στον οποίο ανήκει; Ποιες δυσκολίες συναντούν; Μπορούν οι μαθητές να επεξεργαστούν χρονολογικές ενδείξεις ώστε να επιλύσουν προβλήματα υπολογισμού χρονικών διαστημάτων; Ποιες δυσκολίες συναντούν; Διαθέτουν οι μαθητές την ικανότητα προσανατολισμού στο χρόνο και ταξινόμησης χρονικών στοιχείων; Ποιες δυσκολίες συναντούν; Μια οργανωμένη και εστιασμένη στην επεξεργασία της έννοιας του χρόνου διδακτική παρέμβαση μπορεί να αποφέρει θετικά αποτελέσματα στην κατανόηση των παραπάνω διαστάσεων της έννοιας;

Μεθοδολογία Ποιοτική, εμπειρική έρευνα Συμμετέχοντες: 29ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας Ε΄τάξη 21 μαθητές: 12 αγόρια και 9 κορίτσια Καλό γνωστικό επίπεδο Περιβάλλον: Αίθουσα της τάξης Διάρκεια εφαρμογής: 8 διδακτικές ώρες 1 ώρα: συμπλήρωση pre-test 6 ώρες: διδακτική παρέμβαση 1 ώρα: συμπλήρωση post-test και ερωτηματολογίου ικανοποίησης

Μεθοδολογία Μέθοδος συλλογής δεδομένων: Αρχική, διερευνητική δοκιμασία (pre-test) Τελική δοκιμασία (post-test) Ερωτηματολόγιο Ικανοποίησης Παρατήρηση, σημειώσεις Φύλλα εργασίας Διαδικασία: Αρχικά, την 1η ώρα, δόθηκε στους μαθητές το pre-test. Ακολούθησε η 6ωρη διδακτική παρέμβαση. Την τελευταία ώρα συμπληρώθηκαν το post-test και το ερωτηματολόγιο ικανοποίησης από τους μαθητές.

Η διδακτική παρέμβαση (1η διδασκαλία) Ειδικοί Στόχοι: Να διακρίνουν το λεξιλόγιο του χρόνου που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή και στην ιστορία. Να εντοπίζουν το λεξιλόγιο μέτρησης του χρόνου στο λόγο και να το κατανοούν. Να χρησιμοποιούν το πιο κατάλληλο λεξιλόγιο για την περιγραφή του χρόνου. Σχεδιάγραμμα: Προβολή powerpoint Επεξεργασία φύλλου εργασίας (σε ομάδες) Απαντήσεις φύλλου εργασίας

Η διδακτική παρέμβαση (2η διδασκαλία) Ειδικοί Στόχοι: Να κατανοήσουν τις έννοιες π. Χ. και μ. Χ. Να εξοικειωθούν με τη μέτρηση των χρόνων και των αιώνων π. Χ και μ. Χ. Να τοποθετούν ιστορικά γεγονότα και πρόσωπα στη σειρά και στην ιστορική γραμμή. Να αναγνωρίζουν ποια χρόνια περιέχει κάθε αιώνας και να τοποθετούν χρονολογίες στον αντίστοιχο αιώνα. Να υπολογίζουν τις χρονικές αποστάσεις μεταξύ διαφορετικών χρονολογιών, κυρίως μεταξύ χρονολογιών π. Χ. και μ. Χ. Σχεδιάγραμμα: Εισαγωγική ερώτηση Βιωματική χρονογραμμή Δραστηριότητα επεξεργασίας με κάρτες Δραστηριότητα στην ιστορική γραμμή Υπολογισμός χρονικών αποστάσεων Συμπλήρωση φύλλου εργασίας (σε ομάδες) Απαντήσεις-Ανακεφαλαίωση

Η διδακτική παρέμβαση (3η διδασκαλία) Ειδικοί Στόχοι: Να εντοπίζουν την αλλαγή και τη συνέχεια στο χρόνο, μέσα από την παρατήρηση οπτικού υλικού. Να συνδέσουν την έννοια της αλλαγής με τη διάσταση του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος. Να παρατηρήσουν ότι η αλλαγή πραγματοποιείται σε ποικίλους τομείς. Σχεδιάγραμμα: Εισαγωγική συζήτηση Επεξεργασία φύλλου εργασίας-Σύγκριση εικόνων (σε ομάδες) Παρουσίαση ομάδων

Η διδακτική παρέμβαση (4η διδασκαλία) Ειδικοί Στόχοι: Να παρατηρήσουν ότι το παρόν συνδέεται με το παρελθόν, μέσα από την αξιοποίηση της έννοιας της γενιάς. Να αναπτύξουν μια αίσθηση του χρόνου και της χρονικής απόστασης των γεγονότων. Να επεξεργάζονται και να ταξινομούν στοιχεία με βάση τις χρονολογικές τους ενδείξεις. Σχεδιάγραμμα: Εισαγωγική ερώτηση Δραστηριότητα με γενιές Επεξεργασία φύλλου εργασίας (σε ομάδες) Ανακοίνωση απαντήσεων-συζήτηση

Η διδακτική παρέμβαση (5η διδασκαλία) Ειδικοί Στόχοι: Να κάνουν εκτιμήσεις σχετικά με το χρόνο και να περιγράφουν χρονικές αποστάσεις, χρησιμοποιώντας το λεξιλόγιο του χρόνου. Να γνωρίσουν ορισμένες εποχές του παρελθόντος μέσα από έναν πιο βιωματικό τρόπο. Να αναπτύξουν μια αίσθηση της χρονικής απόστασης. Σχεδιάγραμμα: Εισαγωγή-μοίρασμα υλικών Ταξίδι με τις χρονομηχανές Ανακεφαλαίωση

Αποτελέσματα Λεξιλόγιο Έννοια της αλλαγής Οι μαθητές κατανοούν και είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν ορθά το βασικό λεξιλόγιο μέτρησης του ιστορικού χρόνου. Δυσκολία στη σύλληψη και την ολική κατανόηση της έννοιας της γενιάς. Έννοια της αλλαγής Εντοπισμός αλλαγών στην προσωπική ζωή τους και στην ιστορία. Σύνδεση της έννοιας της αλλαγής με την έννοια του χρόνου. Συσχέτιση της έννοιας της αλλαγής με τη διάσταση του μέλλοντος. Αντιστοίχιση χρονολογιών με αιώνες Οι περισσότεροι μαθητές τοποθετούν μια χρονολογία σε έναν αιώνα με βάση το αρχικό της ψηφίο. Η σύγχιση αυτή ξεπεράστηκε σε μεγάλο βαθμό μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής παρέμβασης.

Αποτελέσματα Υπολογισμός χρονικών αποστάσεων Προσανατολισμός στο χρόνο Ευκολία στον υπολογισμό χρονικών αποστάσεων και στην επίλυση χρονικών προβλημάτων. Η επίλυση προβλημάτων που περιλαμβάνουν χρονολογίες π. Χ. και μ. Χ. μπερδεύει τους μαθητές. Προσανατολισμός στο χρόνο Η ικανότητα προσανατολισμού στο χρόνο ενισχύθηκε από τη διδακτική παρέμβαση. Χρησιμότητα της ιστορικής γραμμής, ιδιαίτερα όταν συνοδεύεται από οπτικό υλικό. Σειροθέτηση Όλοι οι μαθητές τοποθετούν σε χρονολογική σειρά εικόνες διαφορετικών περιόδων, με μεγάλη ακρίβεια, αξιοποιώντας τις πραγματολογικές τους πληροφορίες.

Αποτελέσματα Ερωτηματολόγια Ικανοποίησης Σε όλους τους μαθητές άρεσε «πολύ» έως «πάρα πολύ» η διδακτική παρέμβαση και θα ήθελαν να ξανασυμμετέχουν σε κάποιο αντίστοιχο πρόγραμμα. Το 77% των μαθητών ανέφεραν πως η διδακτική παρέμβαση τους βοήθησε «πάρα πολύ» να γνωρίσουν καλύτερα την έννοια του χρόνου, το 19% « πολύ» και το 4% «αρκετά». Όλοι οι μαθητές βρήκαν τις δραστηριότητες και τα φύλλα εργασίας εύκολα και ενδιαφέροντα. Όλοι οι μαθητές βρήκαν την εργασία σε ομάδες εύκολη και ενδιαφέρουσα.

Συμπεράσματα Οι μαθητές: Στην ηλικία των έντεκα ετών είναι σε θέση να αναπτύξουν την κατανόηση εννοιών, καθώς και ικανότητες και δεξιότητες που σχετίζονται με τον ιστορικό χρόνο. Γνωρίζουν και μπορούν με ευκολία να ανακαλέσουν λέξεις που σχετίζονται με τη μέτρηση του ιστορικού χρόνου, αλλά και να τις χρησιμοποιήσουν ορθά. Κατανοούν την έννοια της αλλαγής και είναι σε θέση να τη συνδέσουν με τη διάσταση του χρόνου. Μπορούν να διαχειριστούν και να επιλύσουν χρονικά προβλήματα και υπολογισμούς χρονικών διαστημάτων με αρκετή ευκολία.

Συμπεράσματα Η αξιοποίηση οπτικού υλικού είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για τη διδασκαλία του ιστορικού χρόνου. Χρήση των εικόνων σε δραστηριότητες που επεξεργάζονται την έννοια της αλλαγής και της συνέχειας ή στη χρονολογική σειροθέτηση. Η ιστορική γραμμή βοηθά σημαντικά τους μαθητές να προσανατολιστούν στο χρόνο, να ταξινομήσουν και να συσχετίσουν χρονολογίες, αλλά και να υπολογίσουν χρονικά διαστήματα. Ένα οργανωμένο διδακτικό πρόγραμμα μπορεί να επιφέρει θετικά αποτελέσματα στην κατανόηση της έννοιας του ιστορικού χρόνου.

Συμπεράσματα Περιορισμοί: Προοπτικές: Μικρό δείγμα Αδυναμία γενίκευσης αποτελεσμάτων Προοπτικές: Διεξαγωγή μελλοντικής έρευνας σε μεγαλύτερο δείγμα. Διερεύνηση της κατανόησης του ιστορικού χρόνου και σε άλλες ηλικιακές ομάδες. Σχεδιασμός διδακτικών παρεμβάσεων για την εξοικείωση των μαθητών με τον ιστορικό χρόνο για τις μικρότερες ηλικίες.

Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας!