Είδη ηλ.παιχνιδιών-βιντεοπαιχνιδιών Βιντεοπαιχνίδια δράσης Βιντεοπαιχνίδια επιβίωσης τρόμου Βιντεοπαιχνίδια ρόλων Βιντεοπαιχνίδια βολών πρώτου προσώπου Βιντεοπαιχνίδια αγώνων Βιντεοπαιχνίδια εκπαιδευτικά
Παιχνίδια Δράσης Γενικά Ένα παιχνίδι δράσης αποτελείται από αποστολές. Θέτονται αποστολές που πρέπει να επιτελεστούν, και έτσι αποκτούνται χρήματα ή ξεκλειδώνονται άλλες αποστολές ή διάφορα αντικείμενα που είναι βασικά για τον πρωταγωνιστή. Ακόμη, στα περισσότερα παιχνίδια υπάρχουν όπλα που χρειάζονται στις επόμενες αποστολές. Τέλος, στα αριστερά η στα δεξιά της οθόνης είτε του υπολογιστή είτε της τηλεόρασης, υπάρχει μια μπάρα ζωής που δείχνει σε τι κατάσταση βρίσκεται ο παίχτης. Ιστορία Το πρώτο παιχνίδι δράσης κυκλοφόρησε το 1978 με το όνομα Space Invaders. Ένα χρόνο αργότερα κυκλοφόρησε το Asteroids. Το 1980 κυκλοφόρησε το Pacman, ακολούθησε το 1982 το Robotron 2084, το 1984 το Paperboy και στα τέλη της δεκαετίας του '80 το Doom. Επιδράσεις Σε σχολή οικονομικών στο Ελσίνκι της Φινλανδίας παρατηρήθηκε πως τα παιχνίδια δράσης ακονίζουν τη σκέψη, καθώς ο παίκτης χρησιμοποιεί τη σκέψη του για την επίλυση μυστικών. Παρόμοιο περιστατικό είχε συμβεί και στο Πανεπιστήμιο της Ρότσεστερ της Αγγλίας, όπου μαθητές που έπαιξαν το παιχνίδι Unreal Tournament 3 βελτίωσαν την απόδοση της όρασής τους κατά 20%.
Παιχνίδια επιβίωσης τρόμου Η επιβίωση τρόμου είναι μια κατηγορία βιντεοπαιχνιδιών που περιλαμβάνει παιχνίδια εμπνευσμένα από τη μυθοπλασία τρόμου. Τα παιχνίδια της κατηγορίας αυτής εστιάζουν στην επιβίωση του χαρακτήρα μέσα από διάφορες καταστάσεις που εμπεριέχουν το στοιχείο του τρόμου. Η μάχη μπορεί να είναι μέρος της εμπειρίας παιχνιδιού, ωστόσο ο χαρακτήρας του παιχνιδιού είναι καθορισμένο να έχει λιγότερες δυνατότητες απ' ότι ένα χαρακτήρας βιντεοπαιχνιδιού δράσης, όπως περιορισμένα πυρομαχικά, υγεία, ταχύτητα, ορατότητα ή άλλους περιορισμούς, προκειμένου ο παίκτης να νιώθει ευάλωτος. Επίσης, για να προχωρήσει ο παίκτης προς την ολοκλήρωση του παιχνιδιού, συχνά μπαίνει στη διαδικασία εύρεσης αντικειμένων και επίλυσης γρίφων. Ορισμένα από τα στοιχεία τρόμου που μπορεί να χρησιμοποιούνται είναι η παρουσία ομίχλης, σκοταδιού ή σιωπής, τα περίπλοκα περιβάλλοντα και οι ξαφνικές επιθέσεις από αντιπάλους. Ο όρος "επιβίωση τρόμου" χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1996, για την κυκλοφορία της ιαπωνικής έκδοσης του παιχνιδιού Resident Evil, το οποίο ήταν επηρεασμένο από το παιχνίδι του 1989 Sweet Home.
Παιχνίδια βολών πρώτου προσώπου Το βιντεοπαιχνίδι βολών πρώτου προσώπου (αγγλικά: first-person shooter ή FPS) είναι κατηγορία βιντεοπαιχνιδιών, τα οποία βασίζονται σε οπτική πρώτου προσώπου. Αυτό σημαίνει ότι ο παίκτης βλέπει τον κόσμο του παιχνιδιού μέσα από τα "μάτια" του ήρωα του παιχνιδιού. Για να συμβεί αυτό, χρησιμοποιούνται ειδικές μηχανές τρισδιάστατης απεικόνισης, ώστε να δίνεται η ψευδαίσθηση του πραγματικού χώρου, όπως και στις εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας. Στα παιχνίδια αυτά, ο παίκτης χρησιμοποιεί τα εικονικά όπλα του χαρακτήρα. Αυτά μπορεί να είναι M16, απλά εργαλεία όπως σφυριά, ή ακόμα και το γυμνό χέρι. Αυτό το γεγονός έχει φέρει δημιουργήσει προβληματισμούς για την ηθική κάποιων παιχνιδιών του είδους. Ιδιαιτερότητες Τα παιχνίδια πρώτου προσώπου βολών παρουσιάζουν μια ιδιαίτερη ιδιαιτερότητα, ως προς την τελική απόδοση του παίχτη, στην ακρίβεια του εξοπλισμού αλλά και στην ταχύτητα του δικτύου. Αυτό διότι, σε αντίθεση με άλλα παιχνίδια που είναι βασισμένα περισσότερο στην μακροπρόθεσμη στρατηγική και σκέψη, τα παιχνίδια αυτά έχουν μεγάλες απαιτήσεις στην άμεση ανταπόκριση του παίχτη στην οποιαδήποτε αλλαγή του περιβάλλοντος του παιχνιδιού.
Παιχνίδια ρόλων Γενικά Βιντεοπαιχνίδι ρόλων ονομάζεται το είδος βιντεοπαιχνιδιών στο οποίο η ιστορία εξελίσσεται με την εξερεύνηση του κόσμου του παιχνιδιού και οι μάχες διαδραματίζονται με τη μορφή εντολών. Ο παίκτης χειρίζεται έναν ή πολλούς χαρακτήρες (συνήθως μέχρι πέντε) σε ένα φανταστικό κόσμο. Πολλά παιχνίδια του είδους έχουν τις βάσεις τους στα επιτραπέζια παιχνίδια ρόλων. Τα παιχνίδια ρόλων έχουν εξελιχθεί από απλοϊκά παιχνίδια με κείμενο σε οπτικά πλούσιες τρισδιάστατες εμπειρίες. Χαρακτηριστικά Τα βιντεοπαιχνίδια ρόλων έχουν την ίδια ονοματολογία, παραμέτρους και μηχανική με τα πρώιμα παιχνίδια ρόλων, όπως το Dungeons & Dragons. Άλλες ομοιότητες με αυτά μπορούν να είναι το ανεπτυγμένο σενάριο, η αφήγηση της ιστορίας, η ανάπτυξη των χαρακτήρων και η πολυπλοκότητά τους, και η αξία έναρξης του παιχνιδιού ξανά από την αρχή (replayability).
Ιστορία Το είδος παιχνιδιών ρόλων ξεκίνησε το μέσα της δεκαετίας των '70 στους κεντρικούς υπολογιστές, εμπνευσμένη από τα επιτραπέζια (pen-and-paper) παιχνίδια ρόλων όπως το Dungeons & Dragons. Άλλες πηγές έμπνευσης για τα πρώιμα παιχνίδια του είδους περιλαμβάνουν τα επιτραπέζια παιχνίδια πολέμου, τα παιχνίδια εξομοίωσης σπορ, τα παιχνίδια περιπέτειας, όπως το Colossal Cave Adventure, παραδοσιακά παιχνίδια στρατηγικής όπως το σκάκι, αλλά και τα έργα του Άγγλου συγγραφέα φαντασίας, Tζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν. Μετά την επιτυχία των παιχνιδιών ρόλων όπως τα Dragon Quest και Final Fantasy. Λόγο των διαφορετικών ιδιοσυγκρασιών των χωρών παραγωγής των παιχνιδιών ρόλων, το είδος χωρίστηκε σε δύο στυλ: τα ιαπωνικά και τα δυτικά παιχνίδια ρόλων. Ενώ τα πρώτα παιχνίδια ρόλων προσέφεραν την εμπειρία ενός παίκτη, στις αρχές με μέσα της δεκαετίας του '90 γνώρισαν άνθιση τα παιχνίδια ρόλων με πολλούς παίκτες, όπως τα Diablo και Secret of Mana. Με την έλευση του ίντερνετ, τα παιχνίδια με πολλούς παίκτες δημιούργησαν ένα νέο είδος βιντεοπαιχνιδιών, τα μαζικά παιχνίδια ρόλων πολλαπλών παικτών, όπως τα Final Fantasy XI, Lineage , World of Warcraft και League of Legends.
Παιχνίδια αγώνων Τα βιντεοπαιχνίδια αγώνων είναι ένα είδος βιντεοπαιχνιδιών που εκτελείται σε οπτική πρώτου είτε τρίτου προσώπου, και στο οποίο ο παίκτης λαμβάνει μέρος σε έναν αγώνα με οποιοδήποτε τύπο χερσαίου ή θαλάσσιου οχήματος, ή αεροπλάνου. Μπορεί να βασίζονται σε πραγματικές διοργανώσεις αγώνων αυτοκίνησης και σε πλαστές διοργανώσεις. Ακόμη, τα παιχνίδια αγώνων μπορούν να χωριστούν σε δύο μεγάλες κατηγορίες, στα παιχνίδια εξομοίωσης και στα παιχνίδια γρήγορης δράσης. Χαρακτηριστικά παραδείγματα του είδους είναι τα Gran Turismo, Forza Motosport, Need For Speed και Test Drive.
Παιχνίδια εκπαιδευτικά (πχ. Plastelina Παιχνίδια εκπαιδευτικά (πχ. Plastelina.net) Η μάθηση που βασίζεται στο ηλεκτρονικό παιχνίδι είναι αποτελεσματική και ο πρώτος λόγος που στηρίζεται η άποψη αυτή είναι ότι η μάθηση γίνεται πιο ελκυστική όταν παίρνει τη μορφή παιχνιδιού. Οι γονείς που θέλουν να παρέχουν στα παιδιά τους το καλύτερο δυνατό ξεκίνημα τα δελεάζουν με ηλεκτρονικά παιχνίδια μεγάλης αξίας, με την ελπίδα της βελτίωσης της ικανότητας των παιδιών στην ανάγνωση, τα μαθηματικά και την κριτική σκέψη. «Η διείσδυση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών σε νοικοκυριά με παιδιά είναι μεγαλύτερη από το 65%. Το βασικό κίνητρο για την αγορά ενός οικιακού ηλεκτρονικού υπολογιστή είναι η εκπαιδευτική υποστήριξη των παιδιών» (Prensky, 2007, σελ. 220).
Παιχνίδια εκπαιδευτικά (πχ. Plastelina.net) Σταυρόλεξα, γρίφοι, σπαζοκεφαλιές…