Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία
Καινοτομία = καινός + τομή Καινοτομία = καινός + τομή. Κάτι ολοκληρωτικά νέο Επιχειρήσεις: Μια νέα και πρωτοποριακή ιδέα ή νέα διαδικασία υλοποίησης της ιδέας. Συνδέεται με την έρευνα και ανάπτυξη (Research and Development_R&D). Μετατροπή μιας εφεύρεσης σε νέο ή βελτιωμένο προϊόν ή σε νέα διαδικασία παραγωγής, μέσω ανάπτυξης επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η καινοτομία σήμερα θεωρείται ως η σημαντικότερη παράμετρος για την ανάπτυξη, τόσο σε εθνικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, μιας και τείνει να γίνει κύρια προτεραιότητα σε όλες τις εθνικές πολιτικές
Η υιοθέτηση της καινοτομίας από την επιχείρηση Γνωρίσματα που ενισχύουν την υιοθέτηση των καινοτομιών Το σχετικό πλεονέκτημα που δημιουργεί. Μια ανάλυση κόστους- ωφέλειας, μπορεί να δείξει τα θετικά και αρνητικά οφέλη. Η συμβατότητα. Κατά πόσο η καινοτομία συνάδει με τις αξίες, τις ανάγκες, καθώς και με τις υπάρχουσες πρακτικές. Η πολυπλοκότητα. Κατά πόσο μια καινοτομία θεωρείται δύσκολη στην κατανόηση και την υλοποίησή της. Η δυνατότητα πειραματισμού. Η δυνατότητα πειραματισμού αρχικά πριν την πλήρη υιοθέτηση της καινοτομίας (πιλοτική εφαρμογή). Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η δυνατότητα τροποποίησης, ώστε να ταιριάξει με τις αξίες και τις δυνατότητες της εταιρείας.
Ποιες αλλαγές επιφέρει στις επιχειρήσεις η υιοθέτηση της καινοτομίας Καλύτερη, ομαλότερη, οικονομικότερη και ποιοτικότερη λειτουργία του οργανισμού ή της επιχείρησης με απώτερο στόχο τη βελτίωση της ποιότητας, της προσβασιμότητας ή/και της τιμής στον καταναλωτή. Ενέργειες για επιτυχημένη εισαγωγή καινοτόμων ιδεών. Για την ομαλή υιοθέτηση της καινοτομίας, πρέπει να γίνει αντιληπτή η ανάγκη εισαγωγής της τονίζοντας το κενό στην αγορά και τον τρόπο που θα καλυφθεί από το προτεινόμενο προϊόν ή την υπηρεσία Υποστήριξη από μια ομάδα με πίστη και όραμα στο αποτέλεσμα. Κοινοποίηση του οράματος. Σαφής ο επιδιωκόμενος στόχος. Ενημέρωση για το ρόλο και τις επιπτώσεις της καινοτομίας στον οργανισμό. Ενημέρωση αυτών που διάκεινται αρνητικά.
Τα πρώτα θετικά σημάδια, δίνουν ενθαρρυντικά αποτελέσματα Τα πρώτα θετικά σημάδια, δίνουν ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Ενδυνάμωση της ομάδας υποστήριξης, με παράλληλη τροποποίηση στους τομείς που παρουσιάζει αδυναμίες.
Η διάχυση των καινοτομιών Οι περισσότερες καινοτομίες διαδίδονται μέσω διαπροσωπικής επιρροής και τα κανάλια διοχέτευσης της επιρροής αυτής είναι τα κοινωνικά δίκτυα. Οι καινοτομίες που παράγονται μέσα σε μια ομοιογενή κοινότητα, θα τείνουν, να διαχέονται πιο αποτελεσματικά στα μέλη της, από ότι εκείνες που εισάγονται από το εξωτερικό περιβάλλον.
Η δημιουργία καινοτόμων ομάδων Η τυπική ιεραρχία αντικαθίσταται από το δίκτυο, την αλληλεξάρτηση, την συμπληρωματικότητα, και τις αυτοδιαχειριζόμενες ομάδες συνεργασίας. Συνέπεια αυτών, είναι η ικανότητα της οργάνωσης για επιβίωση, προσαρμογή και δημιουργική, καινοτομική ανταπόκριση. Ομάδες ισότιμης συνεργασίας, αλληλεξάρτησης ρόλων και καθηκόντων, καθώς και συνεχούς επικοινωνίας. H ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης χάρη στην ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου οχήματος με εξαιρετικά καινοτόμες ιδέες στον τομέα της ασφάλειας, κατέκτησε την πρώτη θέση σε διεθνή διαγωνισμό οικονομίας καυσίμου και ασφάλειας οχημάτων.
Η σχέση καινοτομίας - ανταγωνιστικότητας Ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας μιας χώρας, καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από την εθνική ανταγωνιστικότητα. Ουσιαστικός παράγοντας ανταγωνιστικότητας, είναι η καινοτομία. Νέα εργαλεία για την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων ή/και υπηρεσιών, δίνονται συνεχώς μέσω της τεχνολογίας Η τεχνολογία οδηγεί την κούρσα της καινοτομίας. Τα πέντε «προσόντα» των καινοτόμων επιχειρηματιών είναι η αμφισβήτηση, η παρατηρητικότητα, η δικτύωση, ο πειραματισμός και η συλλογικού χαρακτήρα σκέψη.
Η αναγκαιότητα της συνολικής καινοτομίας Η πολιτεία θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις για την υιοθέτηση και υλοποίηση της καινοτομίας. Η εξασφάλιση μακροπρόθεσμης ανταγωνιστικά πορείας της επιχείρησης, είναι το κλειδί για το ρυθμό ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας. Δεν είναι τυχαίο πως χώρες όπως η Φιλανδία ή οι ΗΠΑ κατέκτησαν τις πρώτες θέσεις της ανταγωνιστικότητας. Η καινοτομία πρέπει να προϋπάρχει και να καλλιεργείται από το κράτος ως πρακτική.
Η έρευνα και η ανάπτυξη Η μεταμόρφωση μιας ιδέας σε μια ανταγωνιστική επιχείρηση, γίνεται μέσα από την ίδια την καινοτομία. Κοινό χαρακτηριστικό επιχειρήσεων που απέτυχαν είναι ότι είχαν ξεπερασμένες ιδέες και τρόπους λειτουργίας. Η έρευνα και ανάπτυξη έχουν υποστηρικτικό ρόλο στην υλοποίηση της καινοτομίας, παρά καταλυτικό.
Η Ελληνική πραγματικότητα Οι ελληνικές περιφέρειες βρίσκονται στο κατώτερο 25% των ευρωπαϊκών, ως προς την απόδοσή τους στην καινοτομία. Ο χάρτης χαρακτηρίζει την Ελλάδα με βαθύ κόκκινο, σε χρωματική εγγύτητα με τις νότιες επαρχίες των μεσογειακών χωρών και τις νεοεισηγμένες ανατολικές χώρες. Εξαίρεση συνιστά η Αττική, η οποία συγκεντρώνει το ήμισυ της ελληνικής καινοτομίας και τοποθετείται λίγο πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Στην Ελλάδα, η καινοτομία είτε διδάσκεται, είτε ακούγεται σε προγράμματα δράσεων για την ανταγωνιστικότητα. Μια καινοτόμος ιδέα μπορεί να έρθει σε μια στιγμή χαλάρωσης, ή όταν δεν σκεπτόμαστε κάτι σχετικό, ή όταν βλέπουμε κάτι το οποίο λείπει και μπορεί να προσφερθεί. Μέσω του Taxibeat ο χρήστης μπορεί να βρει και να καλέσει ταξί με βάση τη ζωντανή γεωγραφική απεικόνιση στον χάρτη της πόλης.
Στο μυαλό του κάποιος πρέπει να έχει τις έξι (6) παράμετροι του επιχειρείν: του πωλητή, του μετόχου, του καταναλωτή, του πελάτη, του οικονομολόγου, του ανταγωνιστή, του μάρκετερ.
Οι προτεραιότητες σχετικά με την καινοτομία στην Ελλάδα, είναι: Η ανάπτυξη νέας επιχειρηματικότητας Τα οικονομικά μέτρα Οι δομές και υπηρεσίες υποστήριξης της καινοτομίας Η ανάπτυξη της καινοτομίας σε περιφερειακό επίπεδο © Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας - ΣΕΠΕ, 2008 – 2012
Τα τρία (3) Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης (ΚΠΣ), όχι μόνο έχουν συνεισφέρει μονοσήμαντα στην οικονομική ανάπτυξη, αλλά έχουν επιδράσει στην αύξηση επενδύσεων με έμφαση στην έρευνα και τεχνολογία, την καινοτομία και την Κοινωνία της Πληροφορίας.
Ευχαριστώ !