9. Υγρά (α) διαφορά από ‘κυρίως σύμφωνα: απουσία αναταραχής στο ρεύμα του αέρα διαφορά (β) από ρινικά: ο αέρας περνάει από τη στοματική κοιλότητα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΑΘΕΣΗ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ & ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ
Advertisements

ΝΕΟΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ Ν: 4067/2012 Εισήγηση 2 ΜΑΡΑ ΣΟΦΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια.
ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΤΑΛΛΕΥΜΑΤΩΝ Τζίμας Σπύρος Μηχανικός Μεταλλείων – Μεταλλουργός ΕΜΠ.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ι B.Tζώρτζη Ειδική Επιστήμονας.
ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΣΕΛΚ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2014.
ΣΥΣΤΑΣΗ - ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Οι δήμοι και οι περιφέρειες συγκροτούν τον πρώτο και δεύτερο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΛΑΡΙΣΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ – ΤΜΗΜΑ ΔΑΣΟΠΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Εργαστήριο : Δασοκομίας και Δασικής.
ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ (Ιούνιος 2011) Περιεχόμενο και καινοτόμα στοιχεία του νέου Προγράμματος Σπουδών Λογοτεχνίας στην υποχρεωτική Εκπαίδευση.
ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Εισηγητές: - Κωνσταντίνος Μπλάγας, Δ/νων Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ - Καλλιόπη Παπαδοπούλου, Νομική Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ.
«Διγλωσσία και Εκπαίδευση» Διδάσκων: Γογωνάς Ν. Φοιτήτρια: Πέτρου Μαρία (Α.Μ )
ΣΤΑΤΙΚΗ Ι Ενότητα 4 η : ΣΤΕΡΕΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Διάλεξη: Ισοστατικότητα – υπερστατικότητα – κινητότητα φορέων. Καθηγητής Ε. Μυστακίδης Τμήμα Πολιτικών.
Η μαντινάδα είναι ένα ξεχωριστό ποιητικό είδος, ιδιαίτερα γνωστό στην Κρήτη αλλά και σε άλλες ελληνικές περιοχές κυρίως του νησιωτικού χώρου.
Ημερίδα Ενημέρωσης Δυνητικών Δικαιούχων του ΕΠ Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Εξειδίκευση Εφαρμογής ΕΠ 1.
Π.Γ.Ε.Σ.Σ ΚΑΡΝΑΡΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Β2ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Α-Δ.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗΣ Αποφάσεις Βάσει Οριακής & Πλήρους Κοστολόγησης Α.Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΒΑΣΕΙ ΟΡΙΑΚΗΣ.
12. Αναπαραγωγή & ανάπτυξη Βιολογία Α’ Λυκείου. Αναπαραγωγή Το μόνο σύστημα που δεν είναι απαραίτητο για επιβίωση Ύπαρξη 2 διαφορετικών φύλων Πρωτεύοντα.
Μεταναστευτικό και Προσφυγικό ζήτημα Η κατάσταση σήμερα ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΓΑΝΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΝΟΣ ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΣΧΙΖΑΣ ΑΝΤΩΝΗΣ.
1 Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο Εμπορική Ιδιότητα Παππά Βιβή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Κατάρτιση δεικτών για την παρακολούθηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος των Δήμων Ηλίας Λίτσος Μηχανικός Παραγωγής, Msc Περιφ. Ανάπτυξη Π.Ε.Δ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Ν.3852/2010 "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Νικ.-Κομν. Χλέπας Αν. Καθηγητής ΕΚΠΑ
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΜΕΤΑΒΟΛΙΚΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
ΜΑΘΗΜΑ 2.  Εργασία (άνθρωπος)  Φύση/Έδαφος (γη)  Κεφάλαιο (χρήμα)  Επιχειρηματικότητα (ιδέα, διοίκηση)
Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ.
ΑΦΥΔΑΤΩΣΗ ΕΝΔΟΦΛΕΒΙΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΥΓΡΩΝ Κυφωνίδης Δημήτριος Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
ΘΕΩΡΙΑ 1. 2 Oι παράγοντες, οι οποίοι επέδρασαν σημαντικά και αποφασιστικά στην αναβάθμιση του ρόλου της συσκευασίας στην παραγωγή και εμπορία των προϊόντων,
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΙ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΠΤΗΝΟ-ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ.
Παράδοση 2 4/3/2016. Πριν από την κύρια επική διήγηση ο ραψωδός προέτασσε έναν ύμνο στους θεούς, όπως τους Ομηρικούς Ύμνους. Το προοίμιο της Θεογονίας.
Κάθετες και πλάγιες. Κάθετα και πλάγια τμήματα Έστω ευθεία ε και σημείο Α εκτός αυτής. ε Κ Β Α Από το Α διέρχεται μοναδική κάθετη. Έστω ζ μια άλλη ευθεία.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ε. Γκόνου Μαθητές: Ρωμανός Πετρίδης, Βαγγέλης Πίπης Π.Γ.Ε.Σ.Σ ….Θανέειν πέπρωται άπασι.
Test.
Test.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕ.Λ.
ΤΟ ΝΕΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΔ 126/2016.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ι Συνυπολογισμός προηγούμενων δωρεών ή γονικών παροχών για σκοπούς φόρου κληρονομίας Διδάσκων καθηγητής: Α. Τσουρουφλής Εξηνταβελώνη.
ΟΙ ΑΡΓΥΡΟΙ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ
Οι Αριθμοί … 5.
ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Παπαδόπουλος Βασίλειος
ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ
Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.
Κλιματολογικές συνθήκες ελιάς
ΑΝΑΕΡΟΒΙΑ ΧΩΝΕΥΣΗ.
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
Ενημέρωση για αλλαγές στο Γυμνάσιο
ΡΑΦΑΕΛΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ - Ε’ ΤΑΞΗ
ITAΛΙΑ Κοινωνικός συνεταιρισμός 381/1991 Κοινωνικές υπηρεσίες (τύπου α) Ένταξη σε εργασία (τύπου β)
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ «ΜΠΟΔΟΣΑΚΕΙΟ» ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Βασίλης Γκιμίσης ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ
Οι αλλαγεΣ Στο ΓυμναΣιο
Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
ΚΕΣΥΠ Ρεθύμνου Στέλλα Γιαννέλα Ελένη Ζωγραφίδου Σχ. έτος
اعداد الأستاذ/ عبدالرؤوف أحمد يوسف
Αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας
Ιστορία 8η Σέρλοκ Χολμς.
Παρουσίαση ερευνητικού
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΩΝ Π.Φ.Σ. 5 ΜΑΡΤΙΟΥ 2018.
11ο γυμνάσιο ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ – ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ Α΄ΤΑΞΗΣ …στη μεγαλύτερη βαθμίδα! … μεγαλύτερες απαιτήσεις! …νάτην και η εφηβεία!!
Εργαστήριο Χημείας Εργαστηριακά Όργανα.
Хичээлийн сэдэв: « Молекул кинетик онол»
МИЛ. АВВ. V АСРДА АФИНАДАГИ ДЕМОКРАТИЯ ВА СПАРТАДАГИ ОЛИГАРХИЯ–ИККИТА СИЁСИЙ ТИЗИМ. МИЛ.АВВ. IV АСРНИНГ БИРИНЧИ ЯРМИДА ЮНОНИСТОН гурух Мисрбекова.
Бириктирувчи тукима биокимёси
АНТИБИОТИКЛАРНИНГ ФАРМАКОЛОГИЯСИ т.ф.д., проф. Алиев Х.У Тошкент 2014
2-босқич магистранти МАЖИДОВ Н.
Қан тобын анықтау.Резус фактор анықтау,қан тобының сәйкестігін анықтау.Қан құю техникасы . Қан кетуді тоқтату.Қан кетудің анықтаудың барлық түрлері. Қабылдаған:
Μεταγράφημα παρουσίασης:

9. Υγρά (α) διαφορά από ‘κυρίως σύμφωνα: απουσία αναταραχής στο ρεύμα του αέρα διαφορά (β) από ρινικά: ο αέρας περνάει από τη στοματική κοιλότητα επίσης: χαρακτηριστικά φωνηέντων δύσκολο να μελετηθούν / ‘ιμπρεσιονιστικός’ αλεξανδρινός χαρακτηρισμός  

9.1. Υγρά πλευρικά 1. φατνιακό [ l ] Ακρη γλώσσας στα φατνία (αντίστοιχα με [n] ή [d]) κλείσιμο στο κέντρο / αέρας ελεύθερος από τα πλάγια  φατνιακό υγρό πλευρικό σύμφωνο λέξης <λέω> : [ l ]

έλα [΄ela] Ελένη [e΄leni] λύκος [΄likos] αλλού [a΄lu]

9.1. Υγρά πλευρικά 2. ουρανικό [  ] ([λ]) 9.1. Υγρά πλευρικά 2. ουρανικό [  ] ([λ]) Ακρη γλώσσας στον ουρανίσκο (αντίστοιχα με [] κλείσιμο στο κέντρο/ αέρας ελεύθερος από τα πλάγια    ουρανικό υγρό πλευρικό των λέξεων <ελιά> [e΄a] <λιανά> [a΄na] <ήλιος> [΄ios] <λαλιά> [la΄a] <γυαλιά> [ja΄a] <λιακάδα> [a΄kaa]

υγρό, πλευρικό ουρανικό [] ([λ]) υγρό, πλευρικό ουρανικό [] ([λ])

ΟΥΡΑΝΩΣΗ ή ΟΥΡΑΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ (2) προφορά ουρανικού [  ]: λ+ άτονο i (δηλαδή ι, η, υ, οι, ει) +άτονο ή τονισμένο φωνήεν, ΤΟΤΕ το λ προφέρεται ως ουρανικό [  ]

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ λιακάδα – [a΄kaδa] δουλειά – [δu΄a] αλλιώς –[a΄os] Αλλά: Έλλη [΄eli]  δεν υπάρχει άλλο φωνήεν μετά το i Ελένη [ele΄ni]  » »

Λέμε ήλιος –[΄ios] αλλά ήλιον [΄ilion] ΓΙΑΤΙ;

ΠΡΟΒΛΗΜΑ με πολλούς φυσικούς ομιλητές της ελληνικής ΠΡΟΒΛΗΜΑ με πολλούς φυσικούς ομιλητές της ελληνικής Όπως και με το [  ] αυτός ο κανόνας παραβιάζεται (Πβλ. Αμαλία από το τηλεοπτικό «Παραπέντε»).

9.1. Υγρά πλευρικά 3. υπερωικό [] 9.1. Υγρά πλευρικά 3. υπερωικό [] Ακρη γλώσσας στα φατνία και ράχη υψωμένη προς την υπερώα (δευτερεύουσα άρθρωση) / κλείσιμο στο κέντρο / αέρας ελεύθερος από τα πλάγια  ‘υπερωισμένο [l]’ : [] αγγλικά: <all>, <ball>, <mall> τούρκικα, σλάβικα, νεοελληνικές διάλεκτοι

υγρό, πλευρικό, υπερωικό []

9.2. Υγρά παλλόμενα [ r ]   Ακρη γλώσσας στα πάνω φατνία τόσο χαλαρά ώστε να πάλλεται από το ρεύμα του αέρα  φατνιακό υγρό παλλόμενο σύμφωνο: <ώρα> [΄ora] Διαφορετικός αριθμός παλμικών κινήσεων  διαφορετικό είδος “ρ” Ελληνικά: ίσως δύο παλμικές κινήσεις

ελληνικό [r]

9.3. Διάφορα είδη “ρ” το πιο δύσκολο σύμφωνο να περιγραφεί, να επισημανθούν οι ιδιότητές του και να μαθευτεί από μικρά παιδιά και ξένους. (i) [r] με περισσότερους παλμούς από ελληνικά ισπανικό [r] : perro=σκύλος  (ii) [r] περισσότερο μακρό  ιταλικό [rr]: ferro=σίδερο  

9.3. Διάφορα είδη “ρ” BrE sister [sist] (= shwa) 9.3. Διάφορα είδη “ρ” (iii) αμερικάνικο / ανακεκαμμένο [ ] περισσότερο φωνηεντικός φθόγγος απ’ ότι τα άλλα υγρά / φωνήεν χρωματισμένο με [r]: π.χ. AmE sister [sist] ενώ BrE sister [sist] (= shwa)

9.3. Διάφορα είδη “ρ” (iv) [D] ή [] : άκρη γλώσσας υψωμένη στα φατνία - ένα γρήγορο χτύπημα (‘flap’)  σύντομο ισπανικό ‘pero’ = ‘αλλά’ AmE [ t ] ή [ d ] μετά από τονισμένο φωνήεν : teddy [΄tei ] shut up [΄p]

9.3. Διάφορα είδη “ρ” (v) σταφυλικό παλλόμενο [R ]

[] ή [χ] (μικρό ελληνικό) ….. ανκαι σήμερα στις ευρωπαϊκές γλώσσες χρησιμοποιείται σταφυλικό μη παλλόμενο [] ή [χ] (γαλλικά/ γερμανικά)

10. ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ 10. ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ 10. 1. Δασέα σύμφωνα [ph ] [th ] [kh ]  Μετά την έκρηξη ενός άηχου κλειστού μπορεί να εξακολουθήσει για λίγο να περνάει αέρας από τη γλωσσίδα προτού κλείσουν οι φωνητικές χορδές για να αρθρωθεί το ακολουθούν φωνήεν. Ετσι παράγεται ένα άηχο κλειστό σύμφωνο που ακολουθείται από έντονο φύσημα αέρα, σαν σύντομο [h].   Σημαντικά για αγγλικά/γερμανικά. ΝΕ: κυπριώτικα / τσακώνικα /ή στην αρχή λέξης σε εμφατική προφορά  [΄ph efto]

10. ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ 10. ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ  10.2. Δευτερεύουσα άρθρωση  Βασική άρθρωση + κλείσιμο μικρότερου βαθμού κάπου αλλού στο στόμα.  (α) ουρανικοποίηση: γλώσσα πολύ κοντά στον ουρανίσκο (συνηθισμένη στα ρώσικα): [ pj py p΄ ] (β) υπερωικοποίηση: γλώσσα συγχρόνως και στην υπερώα: [ ] και σ’ όλα τα σύμβολα ( δύσκολο να πληκτρολογηθεί) (γ) Χειλικοποίηση: άρθρωση συγχρόνως με στρογγύλεμα χειλιών: [kw ] [ pw ] [d w ] κτλ. 

10. ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ 10. ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ 10.3 Διπλά ή μακρά ή ενισχυμένα σύμφωνα [tt/ss/pp] ή [t: s: p:] Ευρωπαϊκές γλώσσες αλλού προφέρονται, πχ Anna  [anna] στα ιταλικά αλλού δεν προφέρονται, πχ αγγλικά ΝΕ  μόνο σε ΝE διαλέκτους προφέρονται. Π.χ Ελλάδα : κυπριακά  [e΄llaδa] ΚΝΕ  [e΄laδa]  

ΟΥΡΑΝΩΣΗ ή ΟΥΡΑΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ κυρίαρχο φαινόμενο της ΚΝE ΟΥΡΑΝΩΣΗ ή ΟΥΡΑΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ (1) ν + άτονο [ i ] (δηλαδή ι, η, υ, οι, ει) + άτονο ή τονισμένο φωνήεν ΤΟΤΕ το ‘ν’ προφέρεται ως ουρανικό [ ] ΟΥΡΑΝΩΣΗ ή ΟΥΡΑΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ (2)   λ+ άτονο i (δηλαδή ι, η, υ, οι, ει) +άτονο ή τονισμένο φωνήεν, ΤΟΤΕ το ‘λ’ προφέρεται ως ουρανικό [  ]

ΟΥΡΑΝΩΣΗ ή ΟΥΡΑΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ (3) ουράνωση μπορούμε να έχουμε στην ΚΝΕ και με ΚΑΘΕ σύμφωνο αρκεί να πληρούται η σύμβαση    σύμφωνο + άτονο [i] ή [e] + φωνήεν τονισμένο ή άτονο

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ άδειος [΄aδjos] παιδιά [pe΄δja] ιτιά [i΄ta] τέτοιος [΄tetos] κουμπιά [ku΄mbja] πάπια [΄papa]

βιάζομαι [΄vjazome] φιόγκος [΄fogos] ίσια [΄isa] κεράσια [ce΄rasa] βαριά [va΄rja] ποτήρια [po΄tirja]

ΑΚΟΜΗ… μοιάζω [΄mazo] ( αλλά και [΄mjazo] ή [΄myazo] ) καμιά [ka΄ma]

p b m t d B n r k g q G N R s z f v x ɣ L ɸ β θ ð ɱ ʈ ɖ l χ ʁ ħ ʕ ʔ ʃ ʒ ʋ ɬ ɮ ɭ ʎ j ʂ ʐ ɳ ɲ ŋ c h ɾ ɽ ɹ ɻ ɰ ç ʝ ɟ ɦ

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ 1. ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΒΓΑΛΕΤΕ ΤΟΝ ΚΑΝΟΝΑ; ΕΧΕΙ ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ;  

ΑΣΚΗΣΗ 1: συμπλήρωση κενών (cloze test) Περιγράψτε την προφορά των συμφώνων στη λέξη «άγχος» ΠΡΟΣΟΧΗ η προφορά είναι [΄axos]

Πριν τελειώσει η προφορά του πρώτου φωνήεντος [a], η (1)______________ (2)__________-ώνει, έτσι ώστε ο αέρας μπορεί να περάσει από τη (3)____________(4)_______­­­____­­. Αμέσως, η (5)______________ της γλώσσας πλησιάζει (6)_______________ (7) __________________ εμποδίζοντας τον αέρα να βγει από(8)____­­­­­­­­_­­______ (9) _______________.Οι φωνητικές χορδές (10)______________. Ακούγεται το σύμφωνο (11)____________.

Ύστερα η υπερώα (12)__________________ εμποδίζοντας τον αέρα να βγει από (13)________________ (14) _________________. Η (15) ___________________ της γλώσσας χαμηλώνει και επειδή δεν εφάπτεται απόλυτα (16) ______________ (17) _________________, επιτρέπει την τριβή των (18) _________________ του (19)___________. Οι φωνητικές χορδές βρίσκονται σε θέση (20)__________________. Ακούγεται το σύμφωνο (21)_____________.

Τα χείλη είναι στρογγυλεμένα για την προφορά του φωνήεντος [ο], ενώ η (22) ____________ της γλώσσας πλησιάζει στο (23) __________ (24) _________, χωρίς όμως να το αγγίζει, για να παραχθεί το σύμφωνο (25)____________.