Μάρκετινγκ Αθλητισμού & Αναψυχής ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ Μάρκετινγκ Αθλητισμού & Αναψυχής 10η ενότητα: Αθλητική Χορηγία Κουθούρης Χαρίλαος, Αν. Καθηγητής Τ.Ε.Φ.Α.Α Τρικάλων, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς.
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα Πανεπιστημίου Θεσσαλίας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Στόχοι της Ενότητας Η κατανόηση των στόχων των χορηγικών προγραμμάτων Η κατανόηση των στόχων των χορηγικών προγραμμάτων Η κατανόηση της διαφοράς ανάμεσα στην διαφήμιση και την χορηγία Η κατανόηση των αρχών εκτίμησης της χορηγίας (φάση πριν την υπογραφή του συμβολαίου) Η κατανόηση των τεχνικών εκτίμησης της χορηγίας (με το πέρας του προγράμματος)
Ερωτήσεις Ποιοι είναι οι στόχοι της χορηγίας; Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στην χορηγία και την διαφήμιση; Πως μπορεί να εκτιμηθεί η αποτελεσματικότητα της χορηγίας; Ποια είναι τα βασικά ζητήματα που πρέπει να εκτιμηθούν στην στρατηγική της χορηγίας;
Άσκηση Ο ΑΟ ενός Δήμου οργανώνει ένα τουρνουά τένις για παιδιά. Ο ΑΟ ενός Δήμου οργανώνει ένα τουρνουά τένις για παιδιά. Επιθυμούν να βρουν χορηγούς.
Άσκηση Ερωτήσεις: Για ποιους λόγους οι χορηγοί μπορούν να ενδιαφέρονται για ένα τέτοιο τουρνουά; Τι μπορεί ο Δήμος να προσφέρει στους ενδιαφερόμενους χορηγούς για να τους προσελκύσει; Τι μπορεί ο Δήμος να ζητήσει από τους χορηγούς ως αντάλλαγμα; Τι είδους πληροφορίες πρέπει να συγκεντρώσουν οι ενδιαφερόμενοι χορηγοί πριν λάβουν την τελική απόφαση;
Χορηγία Ορισμός «Είναι μια επένδυση σε χρήματα ή σε εξοπλισμό, ως αντάλλαγμα για την παραχώρηση του δικαιώματος να εξερευνήσει (και πιθανόν να εκμεταλλευτεί) την προοπτική εμπορικής αξιοποίησης ενός αθλητικού γεγονότος και ότι συνδέεται με αυτό» Amis, J. et. al., 1999. Ως χορηγία μπορεί να οριστεί «μια επένδυση σε χρήματα ή εξοπλισμό, ως αντάλλαγμα για την παραχώρηση του δικαιώματος να εξερευνηθεί (και πιθανόν να εκμεταλλευθεί) η προοπτική εμπορικής αξιοποίησης ενός αθλητικού γεγονότος και ότι συνδέεται με αυτό» (Arthur et al., 1998). Δεν θα πρέπει να συνδέεται ο όρος «χορηγία» με τον όρο «διαφήμιση». Η χορηγία είναι μια πιο σύνθετη διαδικασία η οποία περιλαμβάνει την συνεργασία ανάμεσα στον χορηγούμενο και τον χορηγό σε μια προσπάθεια να επιτευχθούν οι στόχοι και των δύο πλευρών. Ο χορηγός βοηθάει τον χορηγούμενο (π.χ., έναν αθλητή) με κάθε τρόπο προκειμένου να πετύχει τους στόχους τους (π.χ., συμμετοχή σε ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα), ενώ και ο χορηγούμενος από την μεριά του βοηθάει τον χορηγό να πετύχει τους δικούς του στόχους που σχετίζονται με την προώθηση του ονόματός του και των προϊόντων του.
Χορηγία Παραδείγματα: Αθλητικές Συναντήσεις (Ποδοσφαιρικοί Αγώνες, Τελικός Κυπέλλου) Διοργανώσεις (Ολυμπιακοί Αγώνες, Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου) Πρωταθλήματα (UEFA Champions League – Amstel) Ομοσπονδίες (Στίβου, Κολύμβησης) Ομάδες (ΠΑΟΚ, ΑΡΗΣ κτλ) Αθλητές (Μπέκαμ, Iverson) Αθλητικές Μεταδόσεις (Eurosport, ESPN)
Χορηγία Το Μέγεθος της Παγκόσμιας Αγορά: $20 δισεκατομμύρια (1995) Το Μέγεθος της Παγκόσμιας Αγορά: $20 δισεκατομμύρια (1995) Ευρώπη: $9.8 (2001) ΗΠΑ: $9.6 (2001) Aσία: $5.7 (2001) Υπόλοιπος Κόσμος: $1.65 (2001)
Αίτια Ανάπτυξης της Χορηγίας Απαγόρευση της διαφήμισης των τσιγάρων Αποτελεσματικότητα – Αποτέλεσμα Αποδοχή από το Κοινό Αύξηση της Κάλυψης Αθλητικών Γεγονότων από τα ΜΜΕ Δυνατότητα προσέγγισης συγκεκριμένων ομάδων Φίλαθλοι – θεατές ανήκουν σε διάφορες δημογραφικές / κοινωνικές ομάδες Η χορηγία αναπτύχθηκε ραγδαία τα τελευταία χρόνια. Οι πιο σημαντικοί λόγοι είναι οι ακόλουθοι: Η αποτελεσματικότητα της ως μέσο προώθησης. Έρευνες έχουν δείξει ότι η χορηγία ως μέσω προώθησης είναι πιο αποτελεσματική από την απλή διαφήμιση, όταν έχουν εκτιμηθεί σωστά όλοι οι παράμετροι και έχουν γίνει οι σωστές επιλογές. Η αύξηση της κάλυψης αθλητικών γεγονότων από τα ΜΜΕ. Ο αθλητισμός αποτελεί σήμερα ένα από τα πιο δημοφιλή θεάματα για τα ΜΜΕ. Οι εταιρίες βλέπουν συνεπώς τον αθλητισμό ως ένα όχημα για να προωθήσουν τα προϊόντα τους στην αγορά. Η αποδοχή της χορηγίας από το κοινό. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι στάσεις των καταναλωτών προς την χορηγία είναι πιο θετικές από ότι προς τις διαφημίσεις. Αυτό φυσικά βοηθάει τις εταιρίες να δημιουργήσουν μια θετική εικόνα στους καταναλωτές. Η δυνατότητα προσέγγισης συγκεκριμένων ομάδων του πληθυσμού. Το κοινό της κάθε αθλητικής εκδήλωσης είναι συγκεκριμένο αλλά και ευρύ το οποίο συνεπάγεται ευκαιρίες για τις εταιρίες να στοχεύσουν σε νέα τμήματα του πληθυσμού. Ο κορεσμός από τις διαφημίσεις οι οποίες δεν αποτελούν σήμερα πάντα ένα αποτελεσματικό μέσο προώθησης. Καθημερινά ο καταναλωτής δέχεται ερεθίσματα από δεκάδες διαφημίσεις, με αποτέλεσμα η αποτελεσματικότητα του διαφημιστικού μηνύματος να μειώνεται συνεχώς.
Πιθανά Οφέλη από την Χορηγία για τους Χορηγούς Αποκλειστικότητα Δημοσιότητα Αυξημένες Πωλήσεις Αυξημένα Κέρδη Διείσδυση σε Καινούριες Αγορές – Ομάδες Στόχου Αυξημένες πωλήσεις. Είναι ο απώτερος σκοπός κάθε στρατηγικής επικοινωνίας. Ο αντίκτυπος βέβαια της χορηγίας στις πωλήσεις δεν μπορεί ευθέως να υπολογιστεί, αφού για να γίνει κάτι τέτοιο απαιτούνται να διατηρηθούν σταθερές οι υπόλοιπες μεταβλητές του μάρκετινγκ (π.χ., διαφήμιση). Αυξημένοι αναγνωρισιμότητα του προϊόντος. Ένας από τους βασικούς στόχους της προώθησης είναι να αυξηθεί η αναγνωρισιμότητα του προϊόντος από τους καταναλωτές. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα χορηγικά προγράμματα μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά στην αύξηση της αναγνωρισιμότητα του προϊόντος και του χορηγού από τους καταναλωτές.
Πιθανά Οφέλη από την Χορηγία για τους Χορηγούς Αυξημένοι Αναγνωρισιμότητα του Προϊόντος Αυξημένος Αυτό-Προσδιορισμός (Identity) του Προϊόντος Αυξημένη Πιστότητα των Πελατών στο Συγκεκριμένο Προϊόν Βελτίωση της εικόνας της εταιρείας στην κοινωνία Φοροαπαλλαγές Αυξημένη δημοσιότητα. Όπως τονίστηκε στην ανάλυση του μίγματος μάρκετινγκ η δημοσιότητα είναι μια από τις στρατηγικές επικοινωνίας. Οι χορηγίες δίνουν την δυνατότητα για αυξημένη δημοσιότητα μέσω των καλύψεων που παρέχουν τα ΜΜΕ. Βελτίωση της εικόνας (image) του προϊόντος και της εταιρίας. Η υποστήριξη αθλητών και αθλητικών γεγονότων μέσω χορηγικών προγραμμάτων συνήθως αντιμετωπίζεται θετικά από την κοινωνία. Αυτό συμβάλλει στην βελτίωση της εικόνας του προϊόντος και της εταιρίας. Ενίσχυση της επωνυμίας του προϊόντος (brand name). Στόχος όλων των εταιρίων είναι να αναπτύξουν επώνυμα προϊόντα τα οποία να είναι αναγνωρίσιμα από τους καταναλωτές. Έρευνες έχουν δείξει ότι η χορηγία είναι δυνατόν να ενισχύσει την επωνυμία του προϊόντος. Διείσδυση σε καινούριες αγορές και νέες ομάδες στόχου . Το κοινό των αθλητικών γεγονότων είναι ευρύ. Υπάρχουν συνεπώς ευκαιρίες για εταιρίες να κάνουν γνωστά τα προϊόντα τους σε νέες αγορές και ομάδες στόχου. Αυτό είναι δυνατό τόσο στη διεθνή αγορά (π.χ., Ολυμπιακοί αγώνες) όσο και στην τοπική αγορά. Αποκλειστικότητα στην προώθηση. Πολλά χορηγικά συμβόλαια συνοδεύονται από την παροχή του δικαιώματος της αποκλειστικότητας στον χορηγό σε ότι σχετίζεται με την επικοινωνία και την διαφήμιση σε ένα αθλητικό γεγονός. Φοροαπαλλαγές. Σε πολλές χώρες του κόσμου οι χορηγίες συνοδεύονται από φοροαπαλλαγές.
Χορηγία Δυναμική Μεταξύ Χορηγού και Χορηγούμενου: Βασικά σημεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη: Η συσχέτιση ανάμεσα στις Αξίες και τα Χαρακτηριστικά του χορηγού και του χορηγούμενου. Ο ορισμός των Χειροπιαστών Οφελών Ορισμός των βασικών αξιών Χρήση της τεχνικής του κύκλου Αναγκαιότητα καταγραφής Η επιλογή του χορηγούμενου είτε αυτός είναι ένας αθλητής είτε ένα αθλητικό γεγονός, είτε ένας σύλλογος δεν είναι πάντα μια εύκολη διαδικασία. Απαιτείται μια προσεκτική μελέτη και ανάλυση παραγόντων οι οποίοι σχετίζονται με το κατά πόσο το χορηγικό πρόγραμμα θα είναι αποτελεσματικό για τον χορηγό. Δεν είναι όλες οι χορηγίες επικερδείς. Καταρχήν πρέπει να μελετηθούν: Η συσχέτιση ανάμεσα στις αξίες (values) και τα χαρακτηριστικά του χορηγού (των προϊόντων του) και του χορηγούμενου. Για παράδειγμα ένα τουρνουά ποδοσφαίρου το οποίο διοργανώνεται από ένα δήμο προωθεί συγκεκριμένες αξίες (π.χ., ευγενής άμιλλα). Ο προσδιορισμός αυτών των αξιών είναι σημαντικός προκειμένου να εκτιμηθεί αν ταιριάζουν με τα προϊόντα μια συγκεκριμένης εταιρίας που ενδιαφέρεται να επενδύσει τα χρήματά της σε ένα χορηγικό πρόγραμμα. Ο ορισμός των χειροπιαστών οφελών. Ο χορηγός αναμένει κάποια χειροπιαστά οφέλη ως αντάλλαγμα των χρημάτων που επενδύει. Είναι επομένως αναγκαία η ανάπτυξη μιας λίστας με τα χειροπιαστά αυτά οφέλη. Παραδείγματα χειροπιαστών οφελών είναι η προβολή του ονόματος της εταιρίας από τον χορηγό (π.χ., στο γήπεδο, στις φανέλες, στην συνέντευξη τύπου), η δυνατότητα χρήσης του σήματος των αγώνων (π.χ., Ολυμπιακοί κύκλοι) από τον χορηγό, η αποκλειστικότητα στην προβολή, η δυνατότητα διανομής προϊόντων στο χώρο του αθλητικού γεγονότος κτλ.
Χορηγία Παραδείγματα Ένα τουρνουά καλαθοσφαίρισης για παιδιά που οργανώνεται από το ενα Δήμο Ένα τουρνουά πυγμαχίας M. Jordan Ντ. Μπεκάμ Ένα τουρνουά καλαθοσφαίρισης για άτομα με κινητικά προβλήματα
Χρήση της Ερευνάς Αγοράς και ανάλυσης των δεδομένων Χορηγία Χρήση της Ερευνάς Αγοράς και ανάλυσης των δεδομένων Α) Πληροφορίες που χρειάζεται ένας ενδιαφερόμενος χορηγός: Ποιος (αγοράζει, παίρνει αποφάσεις, αγοράζει ανταγωνιστικά προϊόντα, είναι κυρίαρχος σε συγκεκριμένες ομάδες στόχου) Ποια (προϊόντα / υπηρεσίες, οφέλη προσδοκεί ο καταναλωτής, ρίσκα αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές πριν την αγορά, ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τη ζήτηση). Που (παίρνονται οι αποφάσεις για την αγορά - σπίτι, δουλειά-, γίνονται οι αγορές - καταστήματα, γήπεδα, internet-) Πότε (γίνονται οι αγορές π.χ., την ημέρα της αθλητικής συνάντησης) Γιατί (αγοράζουν το συγκεκριμένο προϊόν ή άλλα ανταγωνιστικά)
Χορηγία Β) Στοιχεία που πρέπει να έχει διαθέσιμα ο ενδιαφερόμενος να βρει χορηγούς: Αναλυτικό προφίλ του οργανισμού (π.χ., στόχοι, στοιχεία σχετικά με την απόδοση στο παρελθόν, διοικητική διάρθρωση, στρατηγική κτλ.) Στατιστικά στοιχεία των τελευταίων ετών για τους πελάτες του / φίλαθλους / συμμετέχοντες (αριθμός, τάσεις, προβλέψεις κτλ). Αναλυτικό προφίλ του οργανισμού / αθλητή / ομάδας κτλ (π.χ., στόχοι, στοιχεία σχετικά με την απόδοση στο παρελθόν, διοικητική διάρθρωση, στρατηγική κτλ.) Στατιστικά στοιχεία των τελευταίων ετών για τους πελάτες του / φίλαθλους / συμμετέχοντες (αριθμός, τάσεις, προβλέψεις κτλ). Αναλυτικό προφίλ των πελατών του / θεατών / συμμετεχόντων. Δημογραφικές πληροφορίες των πελατών του / θεατών / συμμετεχόντων (ηλικία, φύλο, οικογενειακή κατάσταση, οικονομικό-κοινωνική κατάσταση, επίπεδο εκπαίδευσης, επάγγελμα). Γεωγραφικές πληροφορίες των πελατών / θεατών / συμμετεχόντων (τόπος διανομής). Ψυχογραφικές πληροφορίες των πελατών / θεατών / συμμετεχόντων (π.χ., τρόπος ζωής, στοιχεία καταναλωτικής συμπεριφοράς). Αναλυτική παρουσίαση της διοργάνωσης, του χρονοδιαγράμματος , και του αριθμού των αγώνων. Εκτίμηση του αριθμού θεατών / συμμετεχόντων. Σχεδιασμός σχετικά με την κάλυψη της διοργάνωσης από τα ΜΜΕ και τις δημόσιες σχέσεις.
Χορηγία Β) Στοιχεία που πρέπει να έχει διαθέσιμα ο ενδιαφερόμενος να βρει χορηγούς: 3. Αναλυτικό Προφίλ των Πελατών του / θεατών / συμμετεχόντων Δημογραφικές πληροφορίες (ηλικία, φύλλο, οικογενιακή κατάσταση, οικονομικό-κοινωνική κατάσταση, επίπεδο εκπαίδευσης, επάγγελμα) Γεωγραφικές πληροφορίες (τόπος διανομής) Ψυχογραφικές πληροφορίες (π.χ., τρόπος ζωής, στοιχεία καταναλωτικής συμπεριφοράς) 4. Αναλυτική παρουσίαση της διοργάνωσης / χρονοδιάγραμμα / αριθμός αγώνων κτλ. 5. Εκτίμηση αριθμού θεατών / συμμετεχόντων 6. Πλάνο σχετικά με την κάλυψη της διοργάνωσης από τα ΜΜΕ – δημόσιες
Παραδείγματα Ένα τουρνουά καλαθοσφαίρισης για παιδιά που οργανώνεται από ένα Δήμο Ένα τουρνουά πυγμαχίας Ένα τουρνουά τένις Ένας ποδοσφαιρικός αγώνας Μια καλλιτεχνική συνάντηση Ένα τουρνουά καλαθοσφαίρισης για άτομα με κινητικά προβλήματα
Η διαδικασία Πώλησης μιας Χορηγίας Στάδια Αναλυτική περιγραφή και ορισμός της εκδήλωσης Ορισμός του κοινού / θεατών /πελατών, κτλ. Ορισμός των δικαιωμάτων και οφελών του χορηγού Εντοπισμός εταιρειών με προφίλ πελατών που ταιριάζει με το προφίλ του κοινού του οργανισμού Ο κάθε ενδιαφερόμενος να βρει χορηγό πρέπει να οργανώσει ένα ελκυστικό πακέτο και να το παρουσιάσει στον χορηγό μέσα από μια διαδικασία πώλησης. Βασικά στοιχεία που πρέπει να περιέχονται αποτελούν: Αναλυτική περιγραφή και ορισμός της αθλητικής εκδήλωσης. Ο ορισμός του κοινού / θεατών /πελατών. Ο ορισμός των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του χορηγού. Ο εντοπισμός των εταιρειών με προφίλ πελατών που ταιριάζει με το προφίλ του κοινού του οργανισμού . κοστολόγηση της χορηγίας. 5. Η ανάπτυξη προγραμμάτων μάρκετινγκ σχέσεων για να αυξηθεί η ενημέρωση και γνώση γύρω από την χορηγία και τα οφέλη της. Η κατάρτιση κοινού πλάνου και χρονοδιαγράμματος. Ο σχεδιασμός της εκτίμησης της χορηγίας.
Η διαδικασία Πώλησης μιας Χορηγίας Κοστολόγηση της χορηγίας Ανάπτυξη προγραμμάτων relationship marketing για να αυξηθεί η ενημέρωση και γνώση γύρω από την χορηγία και τα οφέλη της Διαπραγματεύσεις με τον χορηγό Κατάρτιση κοινού πλάνου - χρονοδιάγραμμα Σχεδιασμός εκτίμησης της χορηγίας
Μέτρηση κι Εκτίμηση της Χορηγίας Είναι δύσκόλο να μετρηθεί η αποτελεσματικότητα της χορηγίας Στοιχεία που μπορούν να εκτιμηθούν: Αλλαγές στην Αναγνωρισιμότητα του Προϊόντος Βελτίωση της Εικόνας του Προϊόντος Βελτίωση της Στάσης προς το Προϊόν Αυξημένη Πρόθεση για Αγορά του Προϊόντος Αντίκτυπος στις Πωλήσεις Είναι ένα από τα πιο δύσκολα κεφάλαια στην χορηγία. Εταιρίες δίνουν πολλές φορές τεράστια ποσά χωρίς να εκτιμούν την αποτελεσματικότητά τους. Πολλές φορές δίνεται επίσης μεγάλη έμφαση στις πωλήσεις ως μοναδικός δείκτης εκτίμησης. Τα βασικά στοιχεία τα οποία θα πρέπει να εκτιμηθούν για την αποτελεσματικότητα μιας χορηγίας είναι: Δημοσιότητα Αλλαγές στην αναγνωρισιμότητα του προϊόντος Βελτίωση της εικόνας του προϊόντος Βελτίωση της καταναλωτικής στάσης προς το προϊόν Η αυξημένη πρόθεση για αγορά του προϊόντος Ο αντίκτυπος στις πωλήσεις (έμμεσος υπολογισμός) εκάθαροι στόχοι, και να μη γίνεται τροποποίηση άλλων μεταβλητών του μάρκετινγκ κατά την περίοδο της χορηγίας . Οι στόχοι θα πρέπει να είναι συγκεκριμένοι και μετρήσιμοι. Στόχοι μπορούν να τεθούν για: Τις πωλήσεις κάλυψη (ποιότητα και ποσότητα) από τα ΜΜΕ Τον αριθμό των θεατών / συμμετεχόντων Την ικανοποίηση των θεατών / συμμετεχόντων Την αναγνωρισιμότητα του προϊόντος Τον βαθμό ενθύμησης της χορηγίας από τους θεατές / συμμετέχοντες Τις προ-πωλήσεις εισιτηρίων Την ανάπτυξη βάσης δεδομένων πελατών
Χορηγία Απαιτούνται: Α. Ξεκάθαροι στόχοι Β. Μη τροποποίηση άλλων μεταβλητών του μάρκετινγκ κατά την περίοδο της χορηγίας Γ. Μη χρήση των αριθμών ως μοναδικών αξιόπιστων δεικτών
Η Χορηγία στον Αθλητισμό Στόχοι: Συγκεκριμένοι, Μετρήσιμοι, Εφικτοί, Ενταγμένοι σε Χρονοδιάγραμμα Παραδείγματα: Πωλήσεις Κάλυψη (ποιότητα και ποσότητα) από τα ΜΜΕ Αριθμός Θεατών / Συμμετεχόντων Ικανοποίηση Θεατών / Συμμετεχόντων Αναγνωρισιμότητα του Προϊόντος Βαθμός Ενθύμησης της Χορηγίας από τους Θεατές / Συμμετέχοντες Προ-πωλήσεις εισιτηρίων Ανάπτυξη βάσης δεδομένων πελατών
Η Χορηγία στον Αθλητισμό Στοιχεία Στρατηγικής της Χορηγίας Ανάλυση Εσωτερικού κι Εξωτερικού Περιβάλλοντος του Μάρκετινγκ Ανάλυση Αγοράς / Τμηματοποίηση της Αγοράς Ανάλυση του Ανταγωνισμού / SWOT Ανάλυση Εκτίμηση της Εμπορική Αξιοποίησης της Χορηγίας – Ανάλυση Αξιών Ορισμός του Χορηγικού Πακέτου (δικαιώματα – υποχρεώσεις) Ορισμός Στόχων Ορισμός Διάρκειας της Χορηγίας Οικονομικά στοιχεία Εκτίμηση της Χορηγίας
Προτεινόμενα Άρθρα Crompton, J. (2004). Conceptualization and alternate operationalizations and measurement of sponsorship effectiveness in sport. Leisure Studies, 23, 267-281. Το άρθρο αυτό είναι ένα από τα ελάχιστα δημοσιευμένα στα οποία γίνεται προσπάθεια να συγκεντρωθούν όλες οι μέθοδοι εκτίμησης της αποτελεσματικότητας της χορηγίας. Στο άρθρο τονίζεται η αξία της χρήσης μεθόδων εκτίμησης που σχετίζονται με τις στάσεις των καταναλωτών
Προτεινόμενα Άρθρα Slack, T., Bentz, L. (1996). The involvement of small businesses in sport sponsorship, Managing Leisure, 1, 175-184. Στόχος του άρθρου αυτού είναι να εξεταστεί η φιλοσοφία των μικρών επιχειρήσεων ως προς την επένδυση σε προγράμματα χορηγιών. Δεν υπάρχουν πολλές έρευνες στον χώρο των μικρών επιχειρήσεων και στον τρόπο με τον οποίο παίρνουν αποφάσεις οι μάνατζερ για την επιλογή των χορηγικών προγραμμάτων . Το άρθρο κάνει μια ανασκόπηση της βιβλιογραφίας και παρουσιάζει κι ερευνητικά δεδομένα.
Προτεινόμενα Άρθρα Webb, J., Carter, S. (2001). Sponsorship activities in the small firm sector. Managing Leisure, 6, 168-179. Το άρθρο αυτό παρουσιάζει αποτελέσματα από μία έρευνα που έγινε στην Σκωτία για τον τρόπο με τον οποίο οι μικρές επιχειρήσεις επιλέγουν χορηγικά προγράμματα. Είναι ενδιαφέρον ότι η χορηγικές τοπικών γεγονότων και φιλανθρωπικών εκδηλώσεων είναι από τις αγαπημένες χορηγίες των μικρών επιχειρήσεων.
Θέματα με ερευνητικό ενδιαφέρον Εκτίμηση της αποτελεσματικότητας της χορηγίας πριν την υπογραφή του συμβολαίου Εκτίμηση της αποτελεσματικότητας της χορηγίας με το πέρας του προγράμματος Διερεύνηση των στόχων των χορηγικών προγραμμάτων Διερεύνηση των στάσεων των καταναλωτών προς τις χορηγίες
Ασκήσεις στο Μάθημα Μελέτη πραγματικών περιπτώσεων Οργάνωση χορηγικών προγραμμάτων για πραγματικά παραδείγματα Κριτική ανάλυση των χορηγικών προγραμμάτων στην Ελλάδα
Βιβλιογραφία Αλεξανδρής, Κ. (2011). Αρχές Μάνατζμεντ και Μάρκετινγκ Οργανισμών & Επιχειρήσεων Αθλητισμού & Αναψυχής. Θεσ/νκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη. Αυθίνος, Ι. (2004). Αθλητικό Μάρκετινγκ. Αθήνα: Εκδόσεις Πασχαλίδη. Κουθούρης, Χ. (2009). Υπαίθριες Δραστηριότητες Αναψυχής, Ακραία Αθλήματα. Μάνατζμεντ Υπηρεσιών. Θεσ/νίκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη. Παπαδημητρίου, Δ. (2005). Διοίκηση Αθλητικών Οργανισμών και Επιχειρήσεων. Αθήνα: Κλειδάριθμος. Mullin, B., Hardy, S., & Sutton, W. (2003). Sport Marketing. Champaign, IL: Human Kinetics.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ Τέλος ενότητας